skåne till göteborg!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » tor 20 jun 2013, 00:26

Peter_K skrev:
tomhenrik skrev:
Peter_K skrev:Det är nog en bra idé att du lär dig navigera UTAN gps innan du ger dig ut på havet, och lite väjningsregler samt hur olika lanternkombinationer funkar.

jo vet att det är smart o lära sig karta och sådant utan gps sen det med lanternorna kan jag glömma för jag måste dra om el-systemet men hade inte tänkt dra ut o segla när det är mörkt
Men, om du ska nonstop-segla i uppåt 30 timmar kan det kanske bli svårt att undvika mörker? Tänker också på ANDRAS lanternföring. Kan ju var jobbigt att råka fastna i en trål, bara för att man inte fattar hur deras lanternföring ser ut? Din båt är f ö så liten och långsam att du klarar dig med ett runtomlysande vitt ljus.

En annan grej är ju just navigeringen, att hålla en GPS och PC igång så länge på ett batteri är inte säkert att det funkar. När allt lägger av är det en absolut nödvändighet att kunna plocka fram papperskorten.

inte ens tänkt segla under natten för vet att då måste mina lanternor funka och efter som dom inte gör det måste jag lägga till någon stans
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » tor 20 jun 2013, 00:27

toaen skrev:tomhenrik - hur gammal är du?
jag är 25 år men ser inte vad min ålder har med saken att göra??
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av toaen » tor 20 jun 2013, 06:02

tomhenrik skrev:
toaen skrev:tomhenrik - hur gammal är du?
jag är 25 år men ser inte vad min ålder har med saken att göra??
Det händer ju från och till att killar på tex 14 år ställer ungefär samma frågor och på samma omogna sätt som du gör.

Är du 25 år så får du ju själv ta ansvar för de handlingar och de faror du utsätter dig och andra för.

De flesta som har skrivit i dina trådar är mellan 40 och 70 år, har lärt sig segla och navigera från grunden och har i de allra flesta fall nån typ av nautisk kompetens, (Förarintyg, skepparexamen mm.) och har i stort sett varit med om allt som inträffa under en sån seglats som du drömmer om.

Lycka till med ditt seglande och kom ihåg att det farligaste på havet - bortsett från okunniga sjöfarande - är land.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av AndersGustafsson » tor 20 jun 2013, 18:34

Nu kan jag bara tala för mig själv, men jag skulle nog satsa på ett mindre ambitiöst projekt än en så lång segling. Då jag återupptog seglandet för många år sedan (hade seglat jolle i ungdomen) så såg jag till att lura med mera vana seglare på olika turer för att lära mig av dem.
/Anders G

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av Lasse L » tor 20 jun 2013, 19:18

[quote="tomhenrik
"men så länge jag har fungerande gps men man lär sig inte allt på en dag liksom[/quote][/quote][/quote]

Det är det som är kruxet, sålänge GPSen fungerar är det OK.
Men när GPSen lägger av, sitter du med skägget i brevlådan och önskar att dina navigerings kunskaper från 13 årsåldern skall vakna till liv.
Läs på vad sjölagen säger om skepparens kompetens.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av AndersGustafsson » tor 20 jun 2013, 19:46

Håller med. Lita aldrig, någonsin, enbart på GPS.
/Anders G

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av Fredrik » tor 20 jun 2013, 20:05

Ett litet sidospår men...
På vår nya båt har vi en fantastisk GPS-plotter med en stor skärm. Den visade sig vara förträfflig när jag skulle angöra kusten vid norra Tjörn och passera "Räven" och "Rävens unge" i hård halvvind, höga vågor och 9 knop på loggen. Jag hade aldrig vågat ta den vägen utan plottern, men jag skulle nog inte ha kommit på att gå just där om jag inte också haft ett sjökort i näven.

Ibland känns det som att det bara är jag som trots att jag bara är ungdom (inte ens 40) inte klarar av att titta på en GPS-plotter och förstå vart man ska och kunna lägga upp en rutt. Zoomar jag ut blir upplösningen så dålig att jag inte förstår var jag är och zoomar jag in får jag ingen överblick över vart jag ska. Jag använder alltid papperskortet och kompassen för att sätta upp mitt mål, GPS:en har jag inzoomad så att jag har koll på farligheterna i närområdet. Skulle ha svårt att klara mig i okända vatten med bara GPS:en även om den alltid fungerade.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av jason » tor 20 jun 2013, 20:31

En elektronisk pryttel kan lägga av när som helst. Min GPS började redan i fjol stänga ner sej själv några gånger. I år stannade den när jag startade motorn. Visade sej beror på dålig lödning i kontakten bakåt och naturligtvis i den ena av ledarna för spänningsmatning. Troligen dålig redan från fabriken. Vibrerat loss eller av.

Lita aldrig enbart på elektronik!

/j

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av Lasse L » tor 20 jun 2013, 21:31

jason skrev: Lita aldrig enbart på elektronik! /j
Nu kommer jag att motsäga mej själv något. 8)
Jag litar på min elektronik. Kör dygnet runt året runt.
Utgår från att GPS-satelliterna inte stängs av.
Skulle de stängas av, i för mej prekärt läge. Får jag radarnavigera och plocka fram radiopejlen.
Det finns fortfarande stationer som går att pejla på.
Kört i dimma med sikt max 50 m Gullholmen - Gbg under hummertiden.
Jobbigast att hålla utkik efter alla hummer "kulor".
I dimma är det jobbigt att focusera blicken, det finns inget att "titta" på.
I klar sikt räknade jag över 70 kulor mellan Hjuvik - Kalvsund, ½ Nm.
http://www.lasselundell.se/dimma.html
Har dubbla system som spänningsmatas från servicesidan resp. motorsidan.
Med min "utrustning" i en Stortriss är det inga problem att hitta rätt under förutsättning att trissen klara vikten och spänningsförsörjningen.
http://lasselundell.se/pcnav.html
PCnav12345.jpg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av toaen » tor 20 jun 2013, 22:10

Lasse

Det är faktiskt lite skillnad när det gäller dig.

Om all din elektronik skulle slås ut, så skulle du klara dig ändå. Du kan navigeringen och sjömanskapet från grunden och har en gedigen erfarenhet.

Sen är det inte så troligt att allt skulle slås ut utan att du å nåt sätt år igång åtminstone vissa delar pga att du även här har en gedigen kunskap och erfarenhet.

Jag är inte alls lika orolig för dig som jag är för TS.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » tor 04 jul 2013, 11:50

Har bestämt det att jag ska göra som många säger att jag ska ge mig ut och dra runt ven och kanske över till danmark o tillbaka inte lika långt + att jag lär mig lite mer under den korta resan... Men tack för alla tips och så skriver senare ikväll hur resan runt ven gick :-)
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Jwlund
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 feb 2012, 08:15

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av Jwlund » tor 04 jul 2013, 14:31

Fredrik skrev:Ett litet sidospår men...
På vår nya båt har vi en fantastisk GPS-plotter med en stor skärm. Den visade sig vara förträfflig när jag skulle angöra kusten vid norra Tjörn och passera "Räven" och "Rävens unge" i hård halvvind, höga vågor och 9 knop på loggen. Jag hade aldrig vågat ta den vägen utan plottern, men jag skulle nog inte ha kommit på att gå just där om jag inte också haft ett sjökort i näven.

Ibland känns det som att det bara är jag som trots att jag bara är ungdom (inte ens 40) inte klarar av att titta på en GPS-plotter och förstå vart man ska och kunna lägga upp en rutt. Zoomar jag ut blir upplösningen så dålig att jag inte förstår var jag är och zoomar jag in får jag ingen överblick över vart jag ska. Jag använder alltid papperskortet och kompassen för att sätta upp mitt mål, GPS:en har jag inzoomad så att jag har koll på farligheterna i närområdet. Skulle ha svårt att klara mig i okända vatten med bara GPS:en även om den alltid fungerade.
Du behöver inte känna dig ensam, tagit mig till Gotland, Åland, Öland och runt i Bottenhavet och Östersjön med hjälp av "karta" och kompass innan jag vid den mogna åldern av 36 skaffade en padda med sjökort i förra året. Använd två gånger.

Oj, kom på att jag ljög lite, har haft en handhållen GPS utan plotter en gång i tiden. Utmärkt för att kalibrera loggen.

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » mån 08 jul 2013, 16:27

hej igen alla glada nu har jag varit ute på en riktigt lång tur ( den va lång för mig i alla fall ) från landskrona till lous flak enligt sjökortet utanför danmark och där ifrån till bk udde på ven och sen tillbaka till landskrona det vart riktigt skoj ska ge mig ut imon med med denna gången får jag fan inte glömma kepsen för jag brände hela huvudet i solen så nu sitter jag här och har smärta i hela hår bottnen kan länka en bild på hur jag segla :D om det är intressant


när jag va vid lous flak så mötte jag på regal skeppet göteborg och en massa andra liknande båtar tog lite bilder på dom med :D



här är länk till bilden på hur jag segla ( fick måla vägarna jag segla för inte kommit på hur man sparar sin färd väg än )

http://i41.tinypic.com/ngueer.png
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av toaen » mån 08 jul 2013, 17:53

Det var väl en lagom seglats.

Nästa gång kanske det blir Ven runt.

Varför lägger du inte in bilderna i Sailguide direkt!?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: skåne till göteborg!!

Inlägg av tomhenrik » mån 08 jul 2013, 20:02

toaen skrev:Det var väl en lagom seglats.

Nästa gång kanske det blir Ven runt.

Varför lägger du inte in bilderna i Sailguide direkt!?

jo tänkte köra ven runt nästa gång..

anledningen till att jag länka bilden va för att den va för stor tydligen så fick länka den
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Skriv svar