Vanligaste frågan... vilken båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kuling
Silvermedlem

Vanligaste frågan... vilken båt?

Inlägg av Kuling » sön 16 jun 2013, 20:53

Funderar på att återigen bli med båt. Marknaden är snäll mot köpare nu och det finns ett bra utbud. Men vad köpa? Jag har följande önskemål:

Minst två med dörr avskiljbara sovplatser med två fullängdskojer i varje utymme så att man som familj slipper sova i salongen.
Två extra fullängdskojer i salongen.
1,85 cm ståhöjd i pentryt.
Toalett med duschmöjlighet.
Rattstyrning.
Trygg sjöbåt så att man inte behöver kasta sig på rev eller rulle så fort det friskar i lite.
Stark konstruktion som tål lite kontakt med stenig skärgård.
Max 500 000 kr för ett exemplar i bra skick och med nyare motor.

millgard
Guldmedlem

Re: Vanligaste frågan... vilken båt?

Inlägg av millgard » sön 16 jun 2013, 21:26

Rasmus 35, Diva 35, X-102 eller Bavaria 30, det är ju frågan...

Vad är du ute efter när det gäller seglingen?
Navigare vivere est

Kuling
Silvermedlem

Inlägg av Kuling » mån 17 jun 2013, 05:45

Seglingen ska vara trygg, stabil och gedigen. Jag har seglat Bavaria 33 och gillade inte att ligga på sidan och driva i lite friskare vindar. Vet ej om 30:an är likadan, men misstänker att de är släkt, så de står inte överst på listan. Dessutom råkade båten jag var med på, vid ett annat tillfälle ut för en grundstötning i 3 knop och fick uppsöka varv.

Du nämner Rasmus, vilket jag inte har erfarenhet av. Däremot har jag seglat Malö 40h, vilken uppfyller de flesta kriterierna. Däremot upplevde jag den också som lite åt det vekare hållet, även om det kanske inte var så besvärande. Den bibehöll i alla fall någon form av värdighet även när den krängde. Men det måste finnas fler båtar utöver orustbyggen från 70-talet. Jag kan åka utomlands också, i alla fall i Europa.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 17 jun 2013, 06:08

Om du kan leva utan ratt (vilket jag gjort mer än gärna!) kanske Scanmar 33 kan vara något..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 17 jun 2013, 08:11

Det finns ett krav som är ännu besvärligare:

"Trygg sjöbåt så att man inte behöver kasta sig på rev eller rulle så fort det friskar i lite."

Haken här är att om man väljer båtar som seglar som bäst i +10 m/sek och har segelyta anpassad för att slippa reva före dess, så får man båtar som inte gör sig bra alls i svenska sommarfarvatten. Vi har förhållandevis lätta vindar större delen av seglingssäsongen och det är en stor förklaring till att framförallt engelska och franska (långfärds)båtar uppfattas som tama båtar med beskedliga prestanda i lättvind, men excellerar på havet (vågor) och när det blåser hyfsat (atlantkuling och lång säsong). Tyska båtar har samma "problem" som svenska, med en stor del av sin kundkrets också på relativt "snälla" ställen, där man har glädje av att båten är lätt, har mycket segel och helt enkelt inte behöver en blygruva i källaren. Sedan finns det såpass många undantag att de här "reglerna" inte gäller, men bara skillnaden mellan svenska västkust- och östkustbåtar brukar gå att notera.

Den vanligaste (så man har ett utbud) båten som uppfyller de här kraven kan vara en Maxi 95.
Anders S

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » mån 17 jun 2013, 08:28

Peter_K skrev:Om du kan leva utan ratt (vilket jag gjort mer än gärna!) kanske Scanmar 33 kan vara något..?
Scanmar 33 har ratt :)

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » mån 17 jun 2013, 08:40

Problemet med nyare båtar är att de är billiga lättbyggen om vi pratar max 500' och dusch.
Slänger in två till med rätt spec inom prisram: C34 och Storebro 33. Möjligen Forgus 35. Maxi 95 har inte dusch och det är nog inte helt enkelt att duscha i utrymmet utan att bygga om lite. Dvs toan är inte duschtålig. Dessutom ingen höjdarkvalitet.
Navigare vivere est

davidi
Silvermedlem

Inlägg av davidi » mån 17 jun 2013, 09:33

Varför vill folk så gärna ha rattstyrning? Jag har visserligen bara seglat den här säsongen, men jag skulle inte vilja byta bort min rorkult; Snabbare att manövrera, tar mindre plats, och jag ser alltid exakt hur rodret står.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 17 jun 2013, 10:38

__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 17 jun 2013, 14:28

bran skrev:
Åhå - jag som var helt säker på motsatsen. Där ser man!
Slänger in en till - en Maxi 33 verkar gå att få för en halv mille idag.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 17 jun 2013, 14:41

Peter_K skrev:
bran skrev:
Åhå - jag som var helt säker på motsatsen. Där ser man!
Slänger in en till - en Maxi 33 verkar gå att få för en halv mille idag.
Maxi 33, ratt ;-)

mvh Sven-Barry

Kuling
Silvermedlem

Inlägg av Kuling » mån 17 jun 2013, 16:45

Jag har funderat på Scanmar 33 som ett alternativ, men får upp ordet "svajköl" direkt på OBS-listan.

Jag håller med Anders S om att man får offra lättvindsegenskaper för att kunna segla tryggt i vindar på 10+. Men om man mäter verklig vindstyrka när man upplever det som kraftig vind så är det ofta några m/s lägre än vad man tror. Jag har varit med på populära båtar (utan att hänga ut några särskilda) som viker ner sig betänkligt för fulla ställ redan vid 7-8 m/s uppmätt vind (vilket känns ganska mycket). På den öppna hallandskusten där jag bor känns det som om 7-8 m/s är en vindhastighet som man vill passa på att segla i innan det börjar blåsa på riktigt... Jag har nog oflyt med vädret, men varje gång jag ska ut så blir det lågtrycks- och frontbetonat istället för högtryck och lättvind. (Fast det är ju klart, med sådana förväntningar kan jag ju också lika gärna permanent-reva i hamn redan på våren.)

Forgus och C34/Sweden yachts340 är fina. Också kul (för köparen) att nyare Maxi 33:or faller under 500-strecket. Andra båtar jag har funderat på är Dehler, Moody och kanske outsidern Southerly... Men har dålig koll på utrikessortimentet.

Pär

Inlägg av Pär » mån 17 jun 2013, 17:08

Mamba 33? I o för sig inte ratt, och dusch lär det bli i sittbrunnen men utöver det värt att ta med på listan tycker jag (även om jag är partisk då vi har en :) . Upplever att med friska segel klarar man sig utan att reva i ganska hårda vindar och med ett rev i storen blir det ändå bättre. Seglar ifrån förvånansvärt många båtar... Bra utrymmen, blyköl, rak axel mm tycker jag är andra plus. Mycket få ute dock.
Pär

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 18 jun 2013, 15:06

Kuling skrev:Jag har funderat på Scanmar 33 som ett alternativ, men får upp ordet "svajköl" direkt på OBS-listan.
Efter trettio år han svajkölen antingen dykt upp redan, eller så är det åtgärdat på båten - eller inget problem.
Och det är lätt att kolla, även när båten ligger i vattnet, om båten har svajköl. Inget du borde behöva vara rädd för alltså.
Alla borde ha skägg

Kuling
Silvermedlem

Inlägg av Kuling » tis 18 jun 2013, 21:56

Peter_K skrev: Efter trettio år han svajkölen antingen dykt upp redan, eller så är det åtgärdat på båten - eller inget problem.
Och det är lätt att kolla, även när båten ligger i vattnet, om båten har svajköl. Inget du borde behöva vara rädd för alltså.
Du har en poäng. Men hur sjutton kollar man det när båten ligger i vattnet? I och för sig ska man väl alltid lyfta vid båtköp, men blev ändå nyfiken.

Skriv svar