Raymarine e7, logg/lod och SPX5

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Raymarine e7, logg/lod och SPX5

Inlägg av Anders B » sön 16 jun 2013, 15:54

Skaffade min e7 inför säsongen 2012. Den fungerade inget vidare men i augusti förra året uppgraderade jag e7:an till 4.27 på tips från Kalle Kula och sen blev det en helt annan maskin. Nu har det kommit ytterligare två uppgraderingar (5.27 och 6.27). För några veckor sedan la jag in 6.27 och sen dess har e7:an inte alls fungerat lika smidigt som efter 4.27.
Hoppas någon i detta forum kan ge mig lika bra tips som jag fick förra året för att lösa problemen.
Jag har inte sparat 4.27 versionen och kan därför inte lägga tillbaks den.
Med 6.27 kan man enkelt ta bort touch funktionen och styra displayen med enbart ratt och tryckknapp. Men jag lyckas inte komma tillbaka till touch funktion, trots att jag följer instruktionen.
Att välja vilka data som ska visas i displayen går inte heller. e7:an fungerar fortfarande som plotter, men nu har jag monterat in log/lod givare. Djup visas ner t.v. i ett litet fönster men jag vill också ha upp fart genom vatten nånstans på skärmen (tänkte försöka klara mig utan egen display till loggen). Det lyckas jag inte få fram.
Dessutom kan jag inte heller få fram COG och SOG (kurs och fart över grund) som tidigare.
Jag har också monterat en autopilot SPX5. Använder ett SeaTalk ng system (NMEA2000) med backbone och dropkablar för att koppla ihop logg/lod, SPX5 och e7:an.

Skriv svar