Varning för bedrägerier på annonssajter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Varning för bedrägerier på annonssajter

Inlägg av Sneseglarn » tor 30 maj 2013, 20:40

Det har förekommit mycket bedrägeriförsök på en välkänd annonssida på nätet inom lantbruks och entreprenadmaskiner.
Här finns en mycket omfattande tråd om sådana bedrägeriförsök:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=15919
I trådens första post finns en god sammanfattning av hur bedrägerierna avses gå till.

Det märkliga i sammanhanget är att det efter ett tag är uppenbart att vissa av annonserna är just bedrägeriförsök, men Blocket tar in annonserna ändå.

Jag har på senare tid sett annonser om segelbåtar som påminner om dessa annonser: Oväntat lågt pris, troligt kontantkort etc. Därmed inte sagt att de måste vara bedrägeriförsök.

Vill bara påminna församlingen om att vara vaksam så att ni inte går på en mina. Det är knappast så att just våra älsklingsprodukter är befriade från sådant...

// Moderatorsmeddelande: Eftersom trådskaparen varken kan ge exempel eller vill styrka på annat sätt att "den välkända annonssidan" hjälper till med bedrägerier, så har jag redigerat den utpekade sidan i mer allmän riktning. Den intresserade gör dock väl i att gå till länken som angivits, där en koncis redogörelse för tillvägagångssätten beskrivs. Att rakt av och utan belägg påstå att "den välkända annonnsidan" medverkar till segelbåtsbedrägerier tror jag inte Sailguide eller Anders Langnäs är betjänt av. // MOD.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Tveksamt utpekande av välkänd annonssida för medverkan till bedrägerier.

Skriv svar