Hur undviker man att spilla diesel?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av delta160 » mån 20 maj 2013, 18:55

Jag har just gått en dust med min Yanmar 2GM20 som inte ville starta först,
men efter filterbyte och luftning hostade hon igång igen.
Och gick lika fint som alltid.

Vad jag undrar är om någon kommit på något sätt att byta bränslefilter utan att spilla allt för mycket.
det är ju så rackarns trångt att jag knapp kommer åt att lirka ut koppen med filtret även om jag inte ens försöker fånga upp dieseln.

Samma sak med luftskruvarna, inte är det speciellt enkelt att fånga den diesel som kommer ut,
det är ju inte direkt plats för att hålla en kopp under.

Några bra tips ?

Nästa fråga, hur får man bäst bort Diesellukten ombord efter en dylik dust ?

/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av AndersGustafsson » mån 20 maj 2013, 19:28

Vad jag undrar är om någon kommit på något sätt att byta bränslefilter utan att spilla allt för mycket.
Nu vet jag inte hur filtret sitter, menjust av den orsaken så flyttade jag mitt filter från motorrum till stuvfack och satte dessutom en droppskål under.

Om du inte kan flytta filtret, så undersök om du kan sätta et tråg av glasfiber eller plåt under motorn för att fånga upp ev spill.

Bästa sättet att slippa lukt är att inte spilla.Nästbästa är att se till att lukten inte kommer in i båten från motorrummet. Jag har installerat en liten datorfläkt som startar och går 1h då man slår av motorn.
/Anders G

Användarvisningsbild
meadiva
Trogen medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 11 mar 2012, 13:35

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av meadiva » mån 20 maj 2013, 21:22

Hej
Ett tips till att ta bort disel doft är kaffesump, det funkar kanon! Sprid ut och "tvätta", låt ligga och sedan gör rent efter några dagar så brukar det mesta vara borta!

Kaffe i största allmänhet är en bra doftabsorbent!

/Tobias
Bygger en Diva 38.2 i halvfabrikat för segling i Europafart, sjösättning 2014
http://www.meadiva.se

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av Glad_seglare » mån 20 maj 2013, 22:31

Hej

Jag har en Volvo penta och på den så sitter filtret fast i motorn. Inte så lätt att flytta. Filtret sitter "riktat nedåt" med gängan uppåt (hoppas ni förstår). Jag satte en plastpåse runt filtret och gängade av det. Den mesta dieseln som läckte rann ner i plastpåsen. Efteråt kom jag på att det förmodligen varit ännu bättre om jag lagt en trasa i plastpåsen för att suga upp den diesel som rann ut. Undrar om det finns något som absorberar bättre än en vanlig klädtrasa? I så fall hade det varit ännu bätre. Självklart stängde jag av bränslekranen.

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 21 maj 2013, 07:21

Jag har en Volvo penta och på den så sitter filtret fast i motorn
OK. Min Nanni (Kubota) har nog ett filter på motorn, en dessutom sitter det ett CAV-filter på slangen. CAV-filtren är ju vanliga, men inte så himla lätta att få täta om det är trångt. Min kompis svarvade en extra aluminiumring som loctitades på glaset och som styr. Dessutom gjorde vi ett fäste med pinnbultar och vingmuttrar. Man öppnar stuvfacket i sittbrunnen, lossar vingmuttrarna så kan man lyfta upp/fram filtret för service.

Att plasta/bocka ett dropptråg under motorn är en bra finess om det bara finns utrymme. Tråget bör ha "fall" fram tll en pip där man dränerar.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av Anders S » tis 21 maj 2013, 08:06

Jag har i kritiska lägen haft god nytta av vanliga aluminiumformar (engångs) för att fånga upp spill.

När det gäller filter, så kan man flytta oljefilter för runt en dryg tusing (kit hos motorfirmor, med adapterplatta och filterhuvud) och ett bränslefilter, komplett kosta under tusen kronor. Ett sådant kan man sätta var man vill på vägen mellan matarpumpen och insprutningspumpe, och med rätt finfilter behövs inte motorns fasta filter. Jag rekommenderar då att man har två filter, först ett grovfilter som man byter varje år, vare sig det behövs eller ej och ett finfilter, som man då i princip "aldrig" behöver byta (typ, vart 5:e år eller så). Däremot skall man ha ett extra filter med sig i alla lägen. Det finns också sedimentavskiljare som man också kan använda i st f grovfilter, men ett sådant behöver visuell tillsyn emellanåt, för att se om det finns vatten eller grums i fällan. Så har jag det.

Överkurs: Dubbelfilter, med tryckmätare som signalerar att filtret behöver bytas, varvid man skiftar filter och byter, "i farten".
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av Nautihamstern » tis 21 maj 2013, 10:35

Glad_seglare skrev:Hej

Jag har en Volvo penta och på den så sitter filtret fast i motorn. Inte så lätt att flytta. Filtret sitter "riktat nedåt" med gängan uppåt (hoppas ni förstår). Jag satte en plastpåse runt filtret och gängade av det. Den mesta dieseln som läckte rann ner i plastpåsen. Efteråt kom jag på att det förmodligen varit ännu bättre om jag lagt en trasa i plastpåsen för att suga upp den diesel som rann ut. Undrar om det finns något som absorberar bättre än en vanlig klädtrasa? I så fall hade det varit ännu bätre. Självklart stängde jag av bränslekranen.

Hälsningar
Blöjor funkar till det mesta.

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av barkbåt » tis 21 maj 2013, 18:30

Hej!
Hjertmans, Erlandssons Brygga och Biltema har dukar som suger upp diesel. Blöjor är suveräna på att suga upp vatten, fungerar sämre på oljor och diesel.
Ha det!

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av matz » tor 23 maj 2013, 05:41

har länge använt blöjor ombord för att suga upp diverse spill, numera måste man dock köpa dessa på apoteket för de dom säljer i affärerna är det alltid med blöjbyxor på

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av Besqua » tis 05 maj 2015, 08:24

Har just bytt diesel filter och kan inte förstå varför ett filter måste vara så komplicerat som cav modellerna, 5! olika gummitätningar som dessutom inte har karaktären av att passa perfekt.
Nu med den nya miljövänliga dieseln så rostar det dessutom på metallytorna inne i hållaren, så jag måste byta den.
Måste finnas någon bättre filterhållare uppfunnen, eller, förstår att det ska rosta men ändå.
Funderade på under bytet hur många liter som sullas runt med under vårrustningen i vårt avlånga land
skulle säkert flytta ett kryssningsfartyg rätt många distans.....

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av Lasse L » tis 05 maj 2015, 15:24

Byter filtren när motorn inte orkar varva ut på full last.
Jag är nogrann vid tankning och undviker att få ner föroreningar.
Håller koll på vattenavskiljaren, där visar sej "skiten" först.
Senaste filterbyte var för 8 år sen. :-)

Innan tankning blöter jag däcket runt påfyllningen, ev. söl kommer då att flyta "ovanpå" vattnet och kan lätt torkas upp, och däcket suger inte in dieseln.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av Seagull » tis 12 maj 2015, 09:34

Yanmars bränslefilter, på denna motorgeneration, sitter mycket riktigt lite illa till i de flesta båtinstallationer. Jag brukar pilla in underdelen av en avskuren PET-flaska som sedan får ta upp spilldieseln. En trasa under får ta upp det som trots allt inte kan hamna rätt.
Nu var Yanmar inte ensamma om att placera servicedetaljerna dumt för 10-20 år sedan, Volvo och andra motortillverkare var inte heller mycket bättre. Man kan egentligen undra hur dom tänkte; Man placerar bränslefiltret på ett ställe där det oftast blir trångt vid installationen, sedan kommer man heller inte åt med något verktyg och när man till slut lyckats lossa filterkoppen är det svårt att avlägsna den utan spill. När väl det nya filtret är på plats ska man lufta systemet, då har man också placerat luftskruvarna på ställen där man svårligen kan komma åt med vanliga verktyg. Dessutom vill konstruktörerna skoja lite med oss så dom har valt olika stora bultskallar på alla skruvar som har med bränslesystemet att göra. Man får plocka fram 10, 11, 12, 13 , 15 och 17 mm-nycklar. När man lyckats applicera rätt verktyg och lossat luftskruven är det dags att hitta den lilla handpumpen för att pumpa diesel, var har man då placerat den? Jo –i det mörkaste och bakersta hörnet av motorn. Man får nästan kramp av allt pumpande i den omöjliga arbetsställningen. Man undrar som sagt hur dom tänkte?

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av WhitePearl » mån 18 maj 2015, 06:18

Skrota en 4l dunk, och samla upp diesel.

http://sywhitestar.se/projektproject/ti ... ilterbyte/

Rinn från avluftning kan vara svårt. där kan man tillverka en nippel med samma dimension som avluftningsskruven. Borrar ett hål i mitten, kapa skallen och sätt en gummislang på på den. Då kan man avlufta enkelt och samla allt spill.

/Fredrik

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Hur undviker man att spilla diesel?

Inlägg av Minne » tor 18 jun 2015, 20:21

Har just kämpat med samma problem med dieselfilterbytet på motorn V-P D2-55. Det var helt omöjligt att få något kärl under filtret bland alla slangar så jag sökte reda på mina rena polertrasor av gamla T-skjortor och lade först en plast underst och fyllde hela utrymmet med trasorna. Då jag skruvade loss dieselfiltret strömmade ymnigt med diesel på mina händer och sögs genast upp av trasorna. Sedan byte av filtret, avluftning och torkning av eventuellt spill på motorn utvändigt. Tydligen lyckades allt bra för efter bytet luktar det inte diesel från motorutrymmet.

Samlade upp alla dieseltrasorna i en plastpåse och rodde i land till strandbastun där jag använde hela påsen för att tända bastu-ugnen. Det har sina goda fördelar att vara bastunalle här i Finland så slipper man lätt de nedsölade trasorna. (Med diesel går det bra men med bensin skulle det ha varit livsfarligt).

CAV filterbytet gick ändå enklare med kärl under. Men varför hade inte H-R monterat filtret 3 dm högre för nu var bytet ändå inte alls lättåtkomligt där lågt nere under "tröskeln" framme i motorutrymmet?

Minne

Skriv svar