Du behöver inte såga - se min beskrivning om en "tvådelad dorn" (men du får förstås ta av propellern). Nu bör du först hitta den låsskruv som håller fast lagret innan du försöker knacka ut det mha ett kluvet rör, men har du tur kan du lyckas med enkla medel. Annars får du göra en Goph, dvs inse att ett glapp inte får stå ivägen för en sommarsäsong, och så göra jobbet till vintern.Darefelt skrev:Ursäkta min okunnighet, hur ska jag kunna såga? Ska jag såga ett snitt i hylsan måste ju axeln ur. Men ja kan ju inte dra axeln bakåt, då tar ju roder skäddan emot. Då är väl enda alternativet att dra den framåt, = lyfta ur motorn förmodar ja?
Hur vet man om det är slitet, får de inte vara något glapp när man rycker i axeln på land?
Flexibel koppling
Re: Flexibel koppling
Anders S
Re: Flexibel koppling
Det få finnas ett visst, litet spel - propelleraxeln ska inte skramla runt i lagret.
Plasten brukar svälla något, och man vill inte att den nyper i axeln.
Plasten brukar svälla något, och man vill inte att den nyper i axeln.
Alla borde ha skägg
Re: Flexibel koppling
Nu skall vi skilja på sk "cutless-lager" och vanliga bussningar (glidlager). I det längsräfflade cutlesslagret vilar axeln mot gummibommar med en helt liten kontaktyta och smörjs med vatten (som fungerar jättebra när det handlar om gummimaterial). Här skall det inte vara glapp. Det är av ondo, eftersom den ständiga "vindrutetorkareffekten" från bommen spets rensar lagret från sand, skräp och slitpartiklar. Större hamnar i gummit, längre in, mindre skräp spolas bort genom spåren. Det är överkurs på våra båtar, men i andra sammanhang sätter man trycksatt vatten i propellerröret från insidan eller tar in spol/smörj/kylvatten via ett framåtriktat inlopp. I en propellerbock i fritt vatten (som på Balladen och många andra) går detta av sig själv. Det är därför gummilagren håller så fantastiskt bra.Peter_K skrev:Det få finnas ett visst, litet spel - propelleraxeln ska inte skramla runt i lagret.
Plasten brukar svälla något, och man vill inte att den nyper i axeln.
I det vanliga glidlagret måste det vara ett spel. Här kan vi ha bronslager (fettsmort) eller delrin (vattensmort), och i många fall kan man förbättra ddelrinlagrets gång ytterligare ytterligare genom att dra upp ett spår i lagret, så att vatten kommer till och smörjer där också. Olika plastmaterial sväller rätt olika, och vet lagermakaren vad han gör, så tar han hänsyn till vattenupptagningen. Men det gör han inte alltid, och då kan det knipa rejält.
Anders S
Re: Flexibel koppling
Det beror på utformningen av cutless-lagret, Anders.
Det finns de som är endast svarvade delrinbussningar - så var det t ex på min förra båt, den tillverkades special av Capella Marin (som har koll...) - så jag vidhåller min ståndpunkt kring utformningen. Cutless-lager handlar mer om placeringen, om jag förstår saken rätt - inte den tekniska uppbyggnaden.
Det finns de som är endast svarvade delrinbussningar - så var det t ex på min förra båt, den tillverkades special av Capella Marin (som har koll...) - så jag vidhåller min ståndpunkt kring utformningen. Cutless-lager handlar mer om placeringen, om jag förstår saken rätt - inte den tekniska uppbyggnaden.
Alla borde ha skägg
Re: Flexibel koppling
Kanske kan du ta bort propellern för att sedan pina axeln förbi skäddan, sedan sågar du som du trodde i cutlesslagret på längden, använd sedan inte för mycket våld när du ska få loss lagret, såga hellre ett spår till.
Vår Arabesque såg ut ungefär som din vad gäller propellern, där hade man satt axeln något snett för att kunna dra ut den, gissa om det slet i rodret när vi gick för motor, vi hade också en vibration som fanns i ett visst varvtal, men ökade vi varvet gick det utan vibration.
Vår Arabesque såg ut ungefär som din vad gäller propellern, där hade man satt axeln något snett för att kunna dra ut den, gissa om det slet i rodret när vi gick för motor, vi hade också en vibration som fanns i ett visst varvtal, men ökade vi varvet gick det utan vibration.
Har jag bråttom tar jag bilen
Re: Flexibel koppling
Nehej du, vi skiljer på glidlager och det som på engelska kallas stave bearing - någon vet kanske vad ett sådant heter på svenska. Men om Capella tillverkade en sådan med ett antal bommar som bildade lageryta så har du helt rätt.Peter_K skrev:Det beror på utformningen av cutless-lagret, Anders.
Det finns de som är endast svarvade delrinbussningar - så var det t ex på min förra båt, den tillverkades special av Capella Marin (som har koll...) - så jag vidhåller min ståndpunkt kring utformningen. Cutless-lager handlar mer om placeringen, om jag förstår saken rätt - inte den tekniska uppbyggnaden.
Det vanliga är dock att de här längsräfflade lagren är av gummi, och då kallas de "Cutless" efter ett varumärke. Men den tekniska termen är "stave bearing". Dock, på min förra båt hade jag vanliga bussningar i teflonimpregnerad superplast (handgjorda) och principen är helt klar - då behövs ett spel.
OBS: Avd för värdelöst vetande är i farten, helt klart.
Anders S