ny seglare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
rachamdenröde
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 27 apr 2013, 06:36

ny seglare

Inlägg av rachamdenröde » lör 27 apr 2013, 20:16

hej alla sjöblöta seglare...fått för mig att jag ska börja segla vid den aktningsvärda åldern av 50 år....vad ska man köpa för nått...vill ha långköl ....funderat på sveakryssare, marieholm 32, fortissimo, allegro. Blir själv med seglandet så nått enkelt och stadigt att segla ensam....har koll på alla måtten på båtarna men ingen erfarenhet av seglingsegenskaperna.

Tack på förhand Racham

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: ny seglare

Inlägg av Anders S » sön 28 apr 2013, 07:41

rachamdenröde skrev:hej alla sjöblöta seglare...fått för mig att jag ska börja segla vid den aktningsvärda åldern av 50 år....vad ska man köpa för nått...vill ha långköl ....funderat på sveakryssare, marieholm 32, fortissimo, allegro. Blir själv med seglandet så nått enkelt och stadigt att segla ensam....har koll på alla måtten på båtarna men ingen erfarenhet av seglingsegenskaperna.

Tack på förhand Racham
En litet halvtrist men välment reflektion: Om du inte seglat förr är "litet men inte mikroskopiskt" ingen dum ide. Med dina förväntningar och preferenser skulle jag fundera på en IF. Den är långkölad, seglar fint, filtrerar bort nybörjartabbar på ett snyggt sätt men fostrar seglaren genom att vara (relativt) lätt och visa i sitt beteende att man gör rätt (eller fel, ibland) men utan dramatik. Jag är en "erfaren seglare", och erfarenhet mäts dessvärre i antal begångna misstag.... :oops:

Med en liten båt blir misstag hanterliga och skadar sällan båten eller skepparen, annat än stoltheten, kanske. Vill du sedan byta upp dig efter en säsong (man kan ju önska sig mer plats än i en IF, den saken är ju klar) är alla dina båtar gångbara, men Marieholm 32 och Fortissimo är ju då mest släkt med IF. Där skulle jag sikta, och då skulle jag noga titta efter ståhöjd om planen är att bo i båten någon tid.
Anders S

rachamdenröde
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 27 apr 2013, 06:36

Re: ny seglare

Inlägg av rachamdenröde » sön 28 apr 2013, 11:04

Hej Anders, och tack för din reflektion, har fått höra samma sak från flera håll av dom begränsade kontakter jag har inom segling...också att IF båten är en utmärkt förstabåt....men då vi haft motorbåt i många år och jag har vant mig vid bekvämligheten med utrymme och ståhöjd...är det inget jag vill tumma på i fråga om det ...tar hellre en match med en lite svårare båt än tummar på bekvämligheten är ju hela 50 år ung....*L*....har lärt av mina misstag hela livet...och fortsätter med det to the bitter end.....så du skulle i så fall rekommendera marieholm eller fortissimon ...Jag kommer att ta det försiktigt i början...learning by trying...öppet vatten ...inga båtar inga kobbar...bara båten och jag....*L*

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: ny seglare

Inlägg av Anders S » sön 28 apr 2013, 12:02

rachamdenröde skrev:Hej Anders, och tack för din reflektion, har fått höra samma sak från flera håll av dom begränsade kontakter jag har inom segling...också att IF båten är en utmärkt förstabåt....men då vi haft motorbåt i många år och jag har vant mig vid bekvämligheten med utrymme och ståhöjd...är det inget jag vill tumma på i fråga om det ...tar hellre en match med en lite svårare båt än tummar på bekvämligheten är ju hela 50 år ung....*L*....har lärt av mina misstag hela livet...och fortsätter med det to the bitter end.....så du skulle i så fall rekommendera marieholm eller fortissimon ...Jag kommer att ta det försiktigt i början...learning by trying...öppet vatten ...inga båtar inga kobbar...bara båten och jag....*L*
Jag har seglat Marieholm32 för länge sedan och har sett Fortissimon i olika varianter. Det finns inga andra skäl att rekommendera just dem att de ser trevliga ut och anses segla bra. "Bra" är inte alltid snabbast i förhållande till mätetal eller överraskande snabbt på vissa bogar, utan snarare "välseglande", dvs förutsägbart och att båten gör det man väntar sig utan krångel. Dessutom (jag har ingenting emot motorer) har båtar i den storleken (och bör ha) inombordsmotor, det har inte alltid båtar i snäppet under. Kan ju vara bra. Det är heller inget fell på Allegro eller L28 heller, klassiska långfärdsbåtar båda. Möjligen kan man få höra att e är trånga och långsamma, och det är väl på sitt sätt korrekt.

Nu kan man i dessa dagar (suck) ändå inte anse att en 32-33-fotare är "stor" - inte när en 33-fots Bavaria eller Hanse, med jättevolym jämfört med 70-tals 30-fotare anses vara en instegsbåt. Men skall man vara på sjön några dagar eller veckor i taget vill man ha toa, man vill ha tvättmöjligheter, man vill kunna stå upp när man klär sig och när man lagar mat (och diskar) med mera. Det kan jag verkligen hålla med om. Men det kan man få i båtarna i din tänkta storleksklass.

Klart du skall satsa på en segelbåt !
Välkommen till forumet, förresten. :D
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: ny seglare

Inlägg av Nils_D » mån 29 apr 2013, 21:58

Det finns kansek ett litet avvägningsproblem här. Om du vill ha det mesta av den komfort som du tydligen är van vid från ditt tidigare motorbåtsägande är de storlekar som de flesta pekar på i den här tråden (från 30 fot och uppåt) rätt. Men samtidigt vill du ju lära dig att segla, och man lär sig seglingen snabbare ju mindre båten är. Eftersom trögheten är mindre så märks t.ex. ett felaktigt segeltrim på en gång, medan en flera ton tung båt bara glider på ett tag. Så det blir svårt att uppfatta kopplingen mellan handling och konsekvens. Det är nog ingen slump direkt att också framgångsrika storbåtsseglare har seglat mycket jolle tidigare. Den nyligen bortgångne Mange Olsson seglade väl t.ex den rätt extrema jollen 505 när han var yngre, och gör man fel på en sådan så märks det direkt ... man trillar i vattnet och blir blöt :-)

Och nog tycker jag det märks när jag seglar med andra vilka som seglat småbåtar eller jollar tidigare och vilka som inte gjort det. Så oavsett vad du köper skulle jag rekommendera dig att försöka få lite erfarenhet av mindre båtar eller kanske rent av jollesegling, om än inte de mest extrema.

Ett annat råd är att oavsett vilken båttyp du väljer köpa ett exemplar som är lättseglat; det kan skilja mycket i handhavande beroende på kvalitet och placering på skotvinschar, skot, fall och alla andra snören som man drar i för att komma dit man vill enbart med hjälp av vinden. Och det blir än viktigare om man skall segla själv.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: ny seglare

Inlägg av Nils_D » mån 29 apr 2013, 22:10

Glömde kanske det viktigaste i det man skall tänka på när det gäller utrustning. Bra segel gör ofantligt mycket för om en båt är lätt eller svår att segla! Jag vet inte hur många gånger jag hört också rätt vana seglarbekanta men glad förvåning i rösten berätta att det känns som de fått en ny båt efter köp av nya segel istället för de där gamla som de haft in 8-10 år. Den har blivit mer lättseglad och snabbare och kränger mindre och ...

Spelar också stor roll när det handlar om priset på båten du köper. Ny stor och genua av enklaste kvalitet från ett hyfsat men inte extrembra segelloft som t.ex. Boding går på ca 35 000 kr.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: ny seglare

Inlägg av Peter_K » tis 30 apr 2013, 08:23

En klassisk halvtonnare som utrustas med självslående fock (från c:a 15 kkr)?
Du får då bekvämligheten, den blir lätthanterlig när du är ensam och seglar (fast lite fart tappar den) och den är stadig. Kolla alltså Scampi, Ballad, Comfort 30, Player 31... ja, osv.
Annars är ju klassikern Maxi 77 rymlig, men ska seglas med bauta-genua för att den ska flytta sig om det blåser mindre än kuling. Nej, Maxi 777 är en fin båt i så fall. Och kanske en Fenix kan vara något? Eller varför inte en Sunwind 26 eller 27..?
Listan börjar bli lång... hmmm...
Alla borde ha skägg

millgard
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 11 maj 2013, 18:54
Ort: Alldeles vid havet.

Re: ny seglare

Inlägg av millgard » sön 12 maj 2013, 19:15

Jag är 189cm lång och hade IF i ett antal år. För två personer är den rymlig och jag saknade faktiskt aldrig ståhöjden i den. Är man ensam är det en stor fördel med den typen av rigg som IF har, ett storsegel på 16 kvm och en genua på 15 kvm som den bär i alla vindar. Fina segel finns att tillgå på begmarknaden och den är både förlåtande, lätt att hitta fart i och trevlig att segla ensam i alla typer av vatten. Till och med spinnackersegling ensam i lättare vindar är enkel, särskilt om du har autopilot. I grov sjö går den mjukt och den är inte död i lätt vind. En sjutusan till segelbåt faktiskt. Obekväm sittbrunn om man inte har dynor och bänglig motormanövrering (vilket man kan undvika längre ju bättre man blir på att segla). Liten avdrift, moderat djupgående och mycket låga kostnader för ägande och brukande gör den till en toppenbåt.

Maxi 77 är betydligt rymligare och har bättre sittbrunn samt är snabbare än man tror, styv och lättmanövrerad. Men sämre rigg för ensamsegling och inte alls lika mjuk i sjö.

Just för trevlig ensamsegling tror jag att man inte skall titta på för stor båt, hur lockad man än är av utrymmen och komfort. Vikt, segelytor, krafter vid vind osv ökar exponentiellt liksom priset. Att segla en större båt själv ställer helt andra krav på teknik (och styrka).

Jag har kappseglat Express, Mamba 31 och några andra båtar och min uppfattning är klart att jag hellre säljer ståhöjd än enkel hantering på en person.
Navigare vivere est

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: ny seglare

Inlägg av Pelle-48 » fre 17 maj 2013, 18:09

Racham vill ha en långkölare men tycker att IF är för liten. Här finns ett alternativ:
http://www.blocket.se/stockholm/Valutru ... w=3&last=1

Min egen erfarenhet av långkölare är bara en vecka med Bianca 27.
Det är verkligen stor skillnad på trögheten och hur man hanterar rodret jämfört med en kortkölare med separat roder.
Jag provade tex att vrida båten 90 grader från land med ett långt rep (lätt gjort med en kortkölare).
Enda sättet var att först låsa rodret åt rätt håll.
En kortkölare med skädda borde vara en lämplig kompromiss (fortfarande stor svängradie men inte så snabb kursändring om man släpper rodret som de nya utan skädda).
Scampi är ett exempel.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ny seglare

Inlägg av Lasse L » fre 17 maj 2013, 18:47

Jag som är > 70+ skulle inte välja Marieholm 32 den har proppen bakom rodret och är "besvärligare" att manövrera med motor.
Seglar idag IF som jag är nöjd med.
Seglartill 95% ensam. http://lasselundell.se/if.html
Fördel långkölat, klättrar/glider upp på grundet ringa skador.
Kortkölat totalstopp personskadorna fler än långkölat.
Samt allvarligare skrovskador vid grundbesök.
Kortkölat mer lättmanövrerat i trånga situationer.
Saknar min kortkölade när jag skall lägga till där det är "trångt" men den långkölade IFen känns tryggare när det piper i.
Senast redigerad av 2 Lasse L, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: ny seglare

Inlägg av Anders S » fre 17 maj 2013, 18:57

Lasse L skrev:Jag som är > 60+ skulle inte välja Marieholm 32 den har proppen bakom rodret och är "besvärlig" att manövrera.
Seglar idag IF som jag är nöjd med.
Seglartill 95% ensam. http://lasselundell.se/if.html
Så du säger! (Det är nog helt rätt, dessutom).

Men vi hyrde för många år sedan en Marieholm 32 en vecka, och det var inga problem att backa med den. Bland annat gjorde vi flera "medelhavstilläggningar" för den båten hade ett jättestort ankare i fören, men inget ankare i aktern. (Vi hyrde alltså en vecka, då får man (o)gilla läget...) Den båten jag har nu är extremt vänstervridenr då man backar, den kan bara svänga babord tills man fått styrfart, men det kräver alltså plats om babord, akteröver. Det är så illa att det ibland är omöjligt att mjölka ut båten från bryggan, vi behöver köra på spring. Och den båten har sin propeller framför rodret.

Jag kan därför inte annat än rekommendera en provbackning före köp, hur båten än är konfigurerad... :lol:
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ny seglare

Inlägg av Lasse L » fre 17 maj 2013, 19:23

Anders S skrev:
Lasse L skrev:Jag som är > 60+ skulle inte välja Marieholm 32 den har proppen bakom rodret och är "besvärlig" att manövrera.
Seglar idag IF som jag är nöjd med.
Seglartill 95% ensam. http://lasselundell.se/if.html
Så du säger! (Det är nog helt rätt, dessutom).

Men vi hyrde för många år sedan en Marieholm 32 en vecka, och det var inga problem att backa med den. Bland annat gjorde vi flera "medelhavstilläggningar" för den båten hade ett jättestort ankare i fören, men inget ankare i aktern. (Vi hyrde alltså en vecka, då får man (o)gilla läget...) Den båten jag har nu är extremt vänstervridenr då man backar, den kan bara svänga babord tills man fått styrfart, men det kräver alltså plats om babord, akteröver. Det är så illa att det ibland är omöjligt att mjölka ut båten från bryggan, vi behöver köra på spring. Och den båten har sin propeller framför rodret.

Jag kan därför inte annat än rekommendera en provbackning före köp, hur båten än är konfigurerad... :lol:
Båtar som har proppen bakom rodret är "FEL"konstruerade. Vega, Marieholm 32 med flera.
Nu kommer seglarna att protestera, "vi" seglar och är inte beroende av motorn eller proppens placering
Ibland hamnar men med sin seglbåt att gå för motor och då vill jag att den uppför sej som ett "motordrivet" flytetyg..
Jag van motordriven skeppare och uppskattar "rätt" konstruerade flytetyg. http://lasselundell.se/lyckeby.html
Haver några år seglat i Medelhavet, kontrollerad backförmågan är nödvändigt för att kunna styra in med aktern i ledig "fålla",
Kommer man "snett", rodret i borde och en "knuff" framåt för att" räta upp" aktern och sedan fortsätta inbackningen.
Med proppen bakom rodret bör man ha bra avfendrat för att minska granarnas irretaion för den stundande kvällsdrinken.
Jomenvisst är det trevligt i Medelhavet. Rekommenderas.
http://lasselundell.se/medelhav.html

Skriv svar