Rengöring av halkskyddsmönster med ångtvätt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Rengöring av halkskyddsmönster med ångtvätt?

Inlägg av Nils_D » lör 06 apr 2013, 09:43

Min förra året inköpta IF har i halkskyddsmönstret prickvis mycket hårt ingrodd smuts av något slag. Har ingen aning om vad det är. Ser ut som intorkad lera, men verkar inte sannolikt. De båda föregående ägarna har varit mycket noggranna med underhåll och upprustning så jag har svårt att tro att de klampat omkring på båten med leriga skor utan att se till att den kom bort på en gång.

Går förstås att få bort eländet med vatten, något rengöringsmedel och en massa skrubbande med en borste med hårda borst, som t.ex. en rotfruktsborste. Men tar tid, är jobbigt och trist, så jag är nyfiken på genvägar. Vad tror ni om att försöka med ångtvätt för att lösa upp den ingrodda smutsen i halkskyddsmönstret, t.ex. med en Kärcher SC1122?

Tips om andra vägar att få halkskyddsmönstret rent tas förstås också tacksamt emot.

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Rengöring av halkskyddsmönster med ångtvätt?

Inlägg av delta160 » lör 06 apr 2013, 15:32

Högtryckstvätt brukar få halkmönstret att se nytt ut!
PS
LeFants specialvax för halkskydd tycker jag funka bra!
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Rengöring av halkskyddsmönster med ångtvätt?

Inlägg av Mats Brage » sön 07 apr 2013, 17:05

Hej, fungerar bra med högtryck - gör bara inte som tidigare ägare till min båt som hade munstycket för nära och det bildades en mängd små kratrar - nu har jag en båt av årsmodell 81:a så det kan naturligtvis vara påverkan av slitage också, men jag skulle hellre ta lite tid extra på mig och vara försiktig, och undvika senare jobb för att återställa ytskiktet ( vilket i mitt fall var en omlackering av däcket inkl bortmontering av all utrustning) hälsning Mats
Scanner 391 nr 142

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Rengöring av halkskyddsmönster med ångtvätt?

Inlägg av Nils_D » sön 07 apr 2013, 19:05

Håller med om att högtryck kan fungera bra om man gör rätt. Men som Mats påpekar är det inte alldeles okomplicerat att göra rätt. Utöver risken för skador i gelcoat om man kör på för hårt finns också att på små båtar, som min, kan det vara svårt att hålla sig ifrån fönsterventiler och luckor som kan ha svårt att hålla emot det höga vattentrycket. Det var bl. a. därför som jag funderat på om ångtvätt kan fungera istället. Men undrar förstås om det finns andra risker med den metoden. Kanske någon annan vet?

Tack Håkan för tipset om speciellt vax för halkskyddade ytor. Skall jag definitivt testa i vår!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av halkskyddsmönster med ångtvätt?

Inlägg av HansH » mån 08 apr 2013, 11:52

Frågade den lokala "plast/gelcoat-fixaren" hur han gjorde rent/polerade upp halkmönster i samband med reparationer/rekonditioneringar av båtar.
Skrubba med borste och JIF (hette VIM tidigare) o lite vatten. Skölj sedan med mycket vatten.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Rengöring av halkskyddsmönster med ångtvätt?

Inlägg av Nils_D » tis 09 apr 2013, 11:13

Jag har också goda erfarenheter av mild rubbing, som t.ex. VIM/JIF, för rengöring av gelcoat, också i halkskyddsmönstret, när det handlar om "vanlig" nersmutsning, som ofta finns som en mer eller mindre jämnt ingrodd hinna eller slöja på ytan. Men i mitt fall nu handlar det om att först få bort något slags lerliknande små klumpar eller klickar som sitter väldigt mycket fast i mönstret, innan jag kan gå på med rubbing eller liknande. Energisk skrubbning med borste och massor med vatten fungerar förstås, men det var det hårda arbetet som latmasken i mig ville komma undan. Vilket det av era svar att döma jag inte gör :-(

Ångtvätt på gelcoat verkar ingen ha erfarenheter av. Vilket kanske bör leda till slutsatsen att det är något att undvika :-)

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av halkskyddsmönster med ångtvätt?

Inlägg av J@nne » tis 09 apr 2013, 11:29

Ångtvätt fungerar men går sakta. Ett alg och mögeltvättmedel innan gör det lättare. Micke Westin (fd, chefredaktör Praktiskt Båtägande) gjorde ett test i tidningen för många år sedan med olika medel och sätt för att få rent våffelhalkskyddet.

Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Re: Rengöring av halkskyddsmönster med ångtvätt?

Inlägg av Anders B » mån 15 apr 2013, 18:57

Använde ångtvätt förra året. Dvs inte jag utan en ganska oerfaren extraknäckande tonåring. Däcket var målat med polyuretanfärg ovanpå gelcoatdäcksmönstret. Hälften av färgen försvann - det såg inget vidare ut. Dvs ta det lugnt. Nu är däcket renoverat (fräste bort däcksmönstret med en lackfräs - ett nytt roligt tillskott till maskinparken, slipade och rollade på topcoat med en lagon luddig roller och halkskyddstillsats i det andra och sista lagret), rådet från Thomas, som gjorde jobbet, var att vaxa ordentligt. Annars fastnar smuts direkt. I dag har vi vaxat. Imorgon ska vi ånghögtryckstvätta sittbrunnsdurk och rufftak. Dom är inte målade. Sen ska vi vaxa dom också ordentligt. Borsta ner vaxet ordentligt i alla gropar. Ska berätta hur det blev.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Rengöring av halkskyddsmönster med ångtvätt?

Inlägg av Nils_D » ons 27 maj 2015, 15:17

En liten uppföljning av denna tråd många år senare när jag äntligen fått bort eländet.

Jag drabbades i våras av att en båtgranne smutsade ner min båt när han torrslipade bort gammal bottenfärg. Jag fick inte bort den själv, men marinan där jag har båten fick med hjälp av högryck med varmvatten samt energiskt arbete med borste bort såväl alla spår av bottenfärg som den ingrodda smuts i halkskyddsmönstret som var mitt ursprungliga problem. Och dessutom försvann den färg som någon tidigare ägare målat halkskyddsytorna med (halkskyddsfärg?) på ena kistbänken. Vilket väl stämmer väl med de erfarenheter som Anders B redogjorde för, så slutsatsen kanske blir denna; varmvatten är mycket effektivt, men om man inte är försiktig tar det bort inte bara bort smuts utan också färg och kanske annat också.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Rengöring av halkskyddsmönster med ångtvätt?

Inlägg av Seawolf » tor 28 maj 2015, 06:07

Man kan göra rent halkskyddsmönster med rotborste och detta:
http://www.erlandsonsbrygga.se/MARINE_S ... G?id=09186

Gör denna rengöring när ytan varit blöt i helst uppåt ett dygn, då är smutsen mjukare och det behövs mindre skrubbande.

Vill man polera halkskyddsytan lite efteråt så fortsätt med rotborsten och vanlig polerande båtvax.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar