Miljövänlig polyester?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Miljövänlig polyester?

Inlägg av goph » mån 01 apr 2013, 17:45

En fråga bara som jag grunnat på? Varför finns det inte någon vattenbaserad polyester som man kan laminera båtar med? Antagligen lär de upplösas i sina beståndsdelar när man sjösätter farkosten. Men vem bryr sig? Miljömålen är uppfyllda och alla, utom båtägaren är lycklig. (Och EU myser)

Varför frågar jag? Jo. målar om mitt kök och dessa vattenbaserade "lackfärger" är ett p.i.t.a (fundera på den). Att få en hyfsad yta är fullkomligt omöjligt. Som tur var, så hittade jag en oljebaserad färg i garaget. Och lyckan infann sig. Blankt och fint. Visst luktar det. Men ska det bli fint så får man lida pin.

Grrr...

ps. om herr moderator vill flytta denna tråd till papperskorgen eller annorstädes, så är det okej.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Miljövänlig polyester?

Inlägg av Peter_K » tis 02 apr 2013, 09:15

Det är inga större problem att få sjysst yta på en vattenbaserad lackfärg, men man måste då:
1. Köpa en BRA färg. Sådan proffsen använder. Jag har t ex kört med Beckers Elegant, funkar bra!
2. Använda en BRA pensel med syntetborst (naturborst är för oljebaserade färger)
3. Jobba snabbt, eftersom färgen skinnar sig snabbare än en oljebaserad
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Miljövänlig polyester?

Inlägg av Peter_K » tis 02 apr 2013, 09:55

PITA = Smärta i stjärten?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Miljövänlig polyester?

Inlägg av Anders S » tis 02 apr 2013, 13:19

Goph och PeterK får gärna förklara hur vattenbaserad färg kan användas på båtar men handlar det om att måla köket blir det väl svårt att hålla marintemat? )Marinblått golv i köket räcker inte).

Men nog borde det finnas färgr som kan användas till båten, som är vattenbaserad? Decolay (Acryldäcksfärg) är, såvitt jag vet, vattenbaserad och en del badrumsfärger (TålVägg) också. Dessa har jag använt i båten, men lackyta vill jag inte tala om. Frågan är då om det finns enklare färger som duger för att måla (fräscha upp) till exempel stuvutrymmen? En jättepoäng är ju om de inte luktar lösningsmedel alltför länge.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Miljövänlig polyester?

Inlägg av Peter_K » tis 02 apr 2013, 17:00

Jag trodde det var köket i båten..?
(OK, jag ljuger...)
Däremot gäller ju lacktipsen oavsett var man väljer att smeta färgen. Jag är t ex övertygad om att vattenbaserad fönsterfärg skulle kunna hålla bra på inredningen, och till en stuv kan man alla gånger använda vattenbaserad golvfärg.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Miljövänlig polyester?

Inlägg av Anders S » tis 02 apr 2013, 19:12

Peter_K skrev:Jag trodde det var köket i båten..?
(OK, jag ljuger...)
Däremot gäller ju lacktipsen oavsett var man väljer att smeta färgen. Jag är t ex övertygad om att vattenbaserad fönsterfärg skulle kunna hålla bra på inredningen, och till en stuv kan man alla gånger använda vattenbaserad golvfärg.
Jag skall minsann prova med litet vattenbaserad golvlack. Det borde kunna fungera, om det duger i offentlig miljö och på hallgolv. Den stora baksidan med vattenbaserad brukar annars beskrivas som att den kräver en så rent och välslipat underlag, det finns ingen tvätteffekt som det blir av lösningsmedel.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Miljövänlig polyester?

Inlägg av Peter_K » tis 02 apr 2013, 19:26

Absolut är de känsligare. Dessutom harmånga av de vattenbaserade färgerna den skojiga egenheten att de inte blir riktigt hårda. Det betyder att om man t ex målar hyllor och fönsterbänkar med fel färg fastnar grejerna i färgen.
Alla borde ha skägg

Skriv svar