Kassettstege BKT74

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Kassettstege BKT74

Inlägg av S-B A-son » tor 28 mar 2013, 16:59

Jag har för avsikt att skruva fast en sådan stege under badplattformen.

Kassettstege från Båtsystem

Om man skulle råka falla i vattnet, Gud förbjude, är det då möjligt att dra ut stegen (möjligtvis med hjälp av en tamp eller ögla permanent fastknopad i det yttersta/nedre steget) när man ligger i sjön? Jag tycker onekligen det verkar så. Någon som provat?

mvh Sven-Barry

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Kassettstege BKT74

Inlägg av Kjelle » tor 28 mar 2013, 17:54

S-B A-son skrev:Jag har för avsikt att skruva fast en sådan stege under badplattformen.

Kassettstege från Båtsystem

Om man skulle råka falla i vattnet, Gud förbjude, är det då möjligt att dra ut stegen (möjligtvis med hjälp av en tamp eller ögla permanent fastknopad i det yttersta/nedre steget) när man ligger i sjön? Jag tycker onekligen det verkar så. Någon som provat?

mvh Sven-Barry
Har en dylik under peket. Det är enkelt att dra ut den även om det är en något gymnastisk övning i vårt fall. Sittande under badbryggan bör den vara möjlig att dra ut den från vattnet med en tamp. Möjligt problem kan vara att om tampen hänger vattnet så kan tampen dra ut den av sig själv. Fråga; risk att tampen hamnar i propellern vid back?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kassettstege BKT74

Inlägg av Anders S » tor 28 mar 2013, 20:32

Vi har en liknande stege, från Båtsystem (gångjärnsvarianten) och den går utmärkt att dra ut. Att tänka på: Stegen (alla sådana stegar) är mer svårklättrade än man kanske tror, därför att den viker sig en smula inåt och även om den monteras korrekt (litet lagom "steglutning" så blir det annorlunda då man står på den. Detta bör man vänja sig till då man badar, men är man en klumpig, klädd, flytvästförsedd skeppsbruten kan det märkas. Sedan är det ingen dum ide att dragöglan utformas som en löst, nedre "repsteg" så man får ett ställe till att ta spjärn ifrån. Det tredje tipset är att se till att det finns något att ta tag i på akterspegeln eller motsvarande. Själva har vi ett grabbräcke på ankarboxen som står på hyllan.
Anders S

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Kassettstege BKT74

Inlägg av delta160 » fre 29 mar 2013, 10:30

Jag har två stegar från båtsystem, en under peket och en under badplattformen
Den under badplattformen är säkrad med ett kardborre-band, så det går utmärkt att dra ut den när man ligger i vattnet
den under peket säkras med ett "hack" i skåran där den glider, den varianten skulle jag INTE vilja ha som räddningssteg,
den kan vara klart lurigare att få loss. (Båtsystem har en nyare variant av stege till peke som sköts med linor, vilket verkar bättre)

/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Skriv svar