Sötvattenkylning till MD 5 i Albin 79

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Sötvattenkylning till MD 5 i Albin 79

Inlägg av Gäst » fre 06 maj 2005, 13:17

Köpte en beg Martec-kylning till min MD 5 som sitter i en Albin 79.
Martec-kylningen får inte plats där det är tänkt att den skall sitta enligt tillverkarens instruktioner.
Enda platsen i motorrummet jag kan se att det får plats är framför svänghjulet.
Har någon gjort detta ?
Var skall jag montera Martec-kylningen ?

Fribbe

Inlägg av Fribbe » lör 07 maj 2005, 15:52

Även jag har har köpt en Martec färskvattenkylning till en MD5 och kommer ej montera den efter anvisningarna. Till det finns det 3 orsaker, dels finns det inte utrymme i båten där, dels funkar inte Martecs monteringssats på MD5C eftersom denna har MS2 backslag som ser annurlunda ut och dels gör Martecs sats att bränslefiltret ej går att komma åt utan att först demontera färskvattenkylningen (smart!).
Jag kommer skottmontera min kylning till babord om motorn.
Det viktiga är att expansionstanken är monterad med minst 1/3 över motorns högsta \"vattenfyllda\" punkt som för MD5 är termostathuset. Detta för att inte själva motorn ska fungera som expansionskärl.
Annars spelar placeringen ingen roll.
Om du inte fick med monteringsanvisningarna vid köpet så kan du säkert beställa ett x av Martec. Se även till att du har den varmare termostaten som ska ersätta motorns orginaltermostat. I satsen följde det med en kopparhylsa som ska petas in i termostathuset också.
Vidare finns en zinkanod på värmeväxlaren som ska bytas varje år.

Skriv svar