Dimensionera propeller...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Dimensionera propeller...

Inlägg av gvs » mån 11 mar 2013, 20:37

Jag måste byta foldingpropeller på båten, kuggen är trasig så den fäller inte ut som den ska. Idag sitter en 14*7 propeller som är gammal som gatan och inte speciellt effektiv (antar jag). Frågan är vad jag ska byta den till.

Motorn är en MD5A, 7,5hk, 2500 varv. Drevet har utväxling 1,66. Båten väger 3 ton och har plattbotten.

Det finns, som jag ser det två alternativ: Ny Radice för 5500kr (inte värt att betala för bättre propp till gammal motor)
Eller en begagnad. Jag har då möjlighet att köpa en Gori 13*9 till ett bra pris, men skulle den passa?

Teorin:
Förutsatt att den 14*7 som jag har nu är rätt dimensionerad så kan man (enligt vad jag har läst) flytta en tum mellan diamter och stigning, alltså skulle 15*6 eller 13*8 passa lika bra.
Den jag har rotat fram nu är då en tum för stor i stigningen, men vad gör det? Gissar att jag inte når samma motorvarv som tidigare, och får större slip, eller?
Hur illa är det, eller är det så liten skillnad att det funkar bra?
Givetvis kan man ringa någon som säljer propellrar och snacka med dem, men jag tänker ju inte köpa av dem så det känns lite fult...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av Seawolf » mån 11 mar 2013, 21:21

Köp den där begagnade. Du kommer att tappa lite max fart och max drag mot svår vind och sjö, men du kommer att få skaplig marschfart vid marschvarv.
Radiches propellrar har i vart fall tidigare varit gjorda av mässing, medan Goris är av marinlegering.
Du kan (med iakttagande av försiktighet mot läckströmmar) skippa zinkanod på bronspropellrar och därmed minska risken för beväxning.

(Det kan nämnas att SXK i Göteborg nu förbereder prov med att förkoppra bronspropellrar elektrolytiskt som beväxningsskydd, skulle kosta några hundra per propeller. Verkar lovande.)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av Anders S » mån 11 mar 2013, 22:19

Jag skulle vara försiktig med att avstå från anod på en Gori-propeller. Jag har en trasig liggande i skåpet (varför, o varför ligger den där...? är jag kanske en riktig Nauti-Hamster? ) med en vackert rosafärgad kuggbrottyta som bevis på att det kan korrodera illa där också.

Annars delar jag uppfattningen att en 13x9 kan fungera rätt bra. Det brukar vara diametern som "tynger" medan stigningen (överstor) skapar litet kavitation och mer slip än vad som är rimligt. Det kommer (som Seawolf sade) att märkas mest då belastningen blir hög.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av Seawolf » mån 11 mar 2013, 23:23

[quote="Anders S"]Jag skulle vara försiktig med att avstå från anod på en Gori-propeller. Jag har en trasig liggande i skåpet (varför, o varför ligger den där...? är jag kanske en riktig Nauti-Hamster? ) med en vackert rosafärgad kuggbrottyta som bevis på att det kan korrodera illa där också.

Intressant. Hade du åren innan kontrollmätt att propellern varken hade ledande kontakt med landströmsjord eller någon som helst annan metalldel under vatten, som kunde vara väg för elektrolytiska strömmar? Garmin uppger numera att de har fullvärdig marinkvalitet i sina propellrar, och de avzinkar i så fall inte. Återstår då att kontakt med annat skapar problemet.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av Anders S » tis 12 mar 2013, 06:49

Gori, inte Garmin.

Men det handlade alltså om en propeller som var begagnad vid köpet (vad har hänt innan köpet? ) och det hände för ca 15 år sedan (Gori har inte alltid haft samma design och material, kan man tänka). På den båten var propelleraxeln väl isolerad från båtens el- och motorsystem (hydrauldrift) och problemen med galvanisk (vare sig "eldriven" eller "elgenererande") korrosion är svårt att avgöra i en miljö där man inte bara behöver ha koll på den egna båten som på andras (grannbåtar). Någon jordning till vattnet undviker jag men hur man skall kunna veta vad som pågått nära eller vilka jordfel (eller jordvariationer) som gäller på den egna och andras bryggplatser. Lösningen var att sätta ett litet stopp på propellern, så att bladen inte slog ut/fram så långt att det brutna segmentet blev inblandat i bladrörelsen. Men den är alltså "kass" och kan inte repareras (man kan VERKLIGEN fråga sig varför den ligger i skåpet...).

Jag tyckte inte alls det var intressant, utan jag tyckte det var skit, och ser numera till att det finns en anod på propellern. Sedan målar jag med polerande bottenfärg, och kör vanligen tillräckligt för att inte få alltför mycket snäckor på hösten om/när färgen virvlat bort. Nuvarande båt har en traditionell drivning, och där är det förstås helt ogörligt att garantera någonting avseende potentialskillnader om man inte har konstant övervakning.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av Seawolf » tis 12 mar 2013, 08:07

Anders S skrev:Gori, inte Garmin.

:oops:

Jag tyckte inte alls det var intressant, utan jag tyckte det var skit, och ser numera till att det finns en anod på propellern. Sedan målar jag med polerande bottenfärg, och kör vanligen tillräckligt för att inte få alltför mycket snäckor på hösten om/när färgen virvlat bort. Nuvarande båt har en traditionell drivning, och där är det förstås helt ogörligt att garantera någonting avseende potentialskillnader om man inte har konstant övervakning.
Det är klart att om man har hemmahamn där havstulpanbeväxningen inte är så svår kan man klara sig någorlunda med zinkanod på propellern, och i synnerhet om man har en bottenfärg på den som utöver koppar även har gift i sig vars verkan inte blockeras av av zinken. SXK har ju gjort prov i Bohuslän som redoviosas på sidorna 24-25 http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/up ... _07-04.pdf
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Freddan
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 12:22

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av Freddan » ons 13 mar 2013, 11:59

Jag köpte en Radice förra våren 15 *10 på en Yanmar 1GM plus 3,5 kw elmotor utväxling 3,22:1. Båten är 8,60*3,00 3,8 ton. Har fungerat bra. Lite onödigt stor kanske. jag har ju en ganska "konstig" setup på min motor, så det var svårt att beräkna. Skulle valt lite mer mindre om jag gjorde om det. När jag kör el eller paralelldrift är den dock grym.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av peterh » ons 13 mar 2013, 13:25

Freddan skrev:Jag köpte en Radice förra våren 15 *10 på en Yanmar 1GM plus 3,5 kw elmotor utväxling 3,22:1. Båten är 8,60*3,00 3,8 ton. Har fungerat bra. Lite onödigt stor kanske. jag har ju en ganska "konstig" setup på min motor, så det var svårt att beräkna. Skulle valt lite mer mindre om jag gjorde om det. När jag kör el eller paralelldrift är den dock grym.
el 3.5kW --- berätta mera. Är det något som yanmar har att sälja ? Eller har du plockat ihop det själv ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av gvs » ons 13 mar 2013, 14:42

Tack för alla svar så långt!
Freddan, det där måste du utveckla, utan bilder tror vi dig inte :)

Freddan
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 12:22

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av Freddan » tor 14 mar 2013, 08:55

Varför skulle jag hitta på det...? Onödigt att försöka imponera när ni inte vet vem jag är :D

Nej, det är inget Yanmar säljer vad jag vet. Det är ett hemmabygge.

Motorn i min båt är/var för lite tyckte jag, dessutom trettio år gammal, dags att byta alltså.
Jag letade efter en bättre begagnad diesel eftersom jag ansåg att båtens värde var så lågt att det inte riktigt var ekonomiskt försvarbart med en helt ny motor.

En nära kompis jobbar med elmotorer och deras styrning och har erfarenhet av att bygga el/dieselhybrider i mindre motorbåtar. Han föreslog att vi skulle "slänga in" en elmotor som komplement till den gamla dieseln. Sagt och gjort, våren 2011 skred vi till verket. När dieseln ändå var ute passade jag på att låta helrenovera den.(snarare byta ut men det är en annan historia. Om det är någon som behöver delar till en Yanmar 1GM har jag det mesta liggandes i garaget.)

Elmotorn är monterad på ett motorfäste som hänger i hop med dieselns för att de skall röra sig likadant i förhållande till propelleraxeln och båten i övrigt. Elmotorn sitter alltså akter om dieseln ovanför propelleraxeln och driver axeln med en kuggrem. Eftersom det inte finns något bak eller fram på en elmotor kunde vi montera den med axeln pekandes förut.
Styrningen "hjärnan" i systemet är placerad under stickkojen och batteribanken och laddaren under förpikskojerna. Denna placering är inte optimal men det var enda stället vi fick plats med grejorna. Vi har rejäla kablar fram till motorn eftersom det är en ganska lång sträcka. Banken består av 4st 6volts AGM-batterier dvs 24 volt.
Jag har en driftstid med elmotorn på ca 3 - 4 timmar och med paralelldrift ca 9-10 timmar, detta räcker gott. jag kör mest el i hamnmanövrar och paralelldrift vid längre sträckor eller om jag behöver lite extra power ur en hamn eller så.
Elmotorn styrs av moment och hjälper dieseln vid paralelldrift så den orkar med den lite för stora propellern. Det blir som att köra i nedförsbacke kan man beskriva det som. Därför är strömförbrukningen så låg vid paralelldrift.
Det jag är mest nöjd med är nog att allt manövreras med ett enspaksreglage.
Faran är att om man skulle dra igång elmotorn med diesln avstängd och växel i går det åt helv...Det är mycket vrid i en elmotor.

Hela systemet kan plockas ur båten om jag skulle vilja flytta det till en annan båt, eller om det visar sig vara svårt att i framtiden sälja båten med en sådan här udda lösning.

Det är en helt fantastisk känsla att glida in eller ut ur hamn helt ljudlöst och med full kontroll. Om vi kört paralelldrift eller dieseldrift brukar vi faktiskt stänga av dieseln och lägga till med bara elmotorn. Svarar direkt på pådrag och ger alltså bättre manövreringsförmåga. Dessutom är det tyst så vi kan prata med varandra i låg samtalston.

Jag kan lägga upp lite bilder senare om ni är nyfikna. Båten står 12 mil hemifrån så jag kan ta lite bilder längre fram i vår om någon är intresserad.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av peterh » tor 14 mar 2013, 09:14

jag skulle gärna vilja se den i verkligheten. Är det tänkbart ? Var i landet finns den ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Freddan
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 12:22

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av Freddan » tor 14 mar 2013, 09:18

Ja, det går naturligtvis bra.
Skaftö mellersta Bohuslän.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av Anders S » tor 14 mar 2013, 11:12

Freddan skrev:Varför skulle jag hitta på det...? Onödigt att försöka imponera när ni inte vet vem jag är :D

Nej, det är inget Yanmar säljer vad jag vet. Det är ett hemmabygge.

Motorn i min båt är/var för lite tyckte jag, dessutom trettio år gammal, dags att byta alltså.
Jag letade efter en bättre begagnad diesel eftersom jag ansåg att båtens värde var så lågt att det inte riktigt var ekonomiskt försvarbart med en helt ny motor.

En nära kompis jobbar med elmotorer och deras styrning och har erfarenhet av att bygga el/dieselhybrider i mindre motorbåtar. Han föreslog att vi skulle "slänga in" en elmotor som komplement till den gamla dieseln. Sagt och gjort, våren 2011 skred vi till verket. När dieseln ändå var ute passade jag på att låta helrenovera den.(snarare byta ut men det är en annan historia. Om det är någon som behöver delar till en Yanmar 1GM har jag det mesta liggandes i garaget.)

Elmotorn är monterad på ett motorfäste som hänger i hop med dieselns för att de skall röra sig likadant i förhållande till propelleraxeln och båten i övrigt. Elmotorn sitter alltså akter om dieseln ovanför propelleraxeln och driver axeln med en kuggrem. Eftersom det inte finns något bak eller fram på en elmotor kunde vi montera den med axeln pekandes förut.
Styrningen "hjärnan" i systemet är placerad under stickkojen och batteribanken och laddaren under förpikskojerna. Denna placering är inte optimal men det var enda stället vi fick plats med grejorna. Vi har rejäla kablar fram till motorn eftersom det är en ganska lång sträcka. Banken består av 4st 6volts AGM-batterier dvs 24 volt.
Jag har en driftstid med elmotorn på ca 3 - 4 timmar och med paralelldrift ca 9-10 timmar, detta räcker gott. jag kör mest el i hamnmanövrar och paralelldrift vid längre sträckor eller om jag behöver lite extra power ur en hamn eller så.
Elmotorn styrs av moment och hjälper dieseln vid paralelldrift så den orkar med den lite för stora propellern. Det blir som att köra i nedförsbacke kan man beskriva det som. Därför är strömförbrukningen så låg vid paralelldrift.
Det jag är mest nöjd med är nog att allt manövreras med ett enspaksreglage.
Faran är att om man skulle dra igång elmotorn med diesln avstängd och växel i går det åt helv...Det är mycket vrid i en elmotor.

Hela systemet kan plockas ur båten om jag skulle vilja flytta det till en annan båt, eller om det visar sig vara svårt att i framtiden sälja båten med en sådan här udda lösning.

Det är en helt fantastisk känsla att glida in eller ut ur hamn helt ljudlöst och med full kontroll. Om vi kört paralelldrift eller dieseldrift brukar vi faktiskt stänga av dieseln och lägga till med bara elmotorn. Svarar direkt på pådrag och ger alltså bättre manövreringsförmåga. Dessutom är det tyst så vi kan prata med varandra i låg samtalston.

Jag kan lägga upp lite bilder senare om ni är nyfikna. Båten står 12 mil hemifrån så jag kan ta lite bilder längre fram i vår om någon är intresserad.
Det enda du inte nämnde var om elmotorn laddar batterierna om du kör den som generator. Men det tog jag nästan för givet. Är det så också ?
Anders S

Freddan
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 12:22

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av Freddan » tor 14 mar 2013, 11:41

Ja och nej!

Jag kan köra elmotorn som generator och ladda den vägen, men den lilla, lilla dieseln orkar inte riktigt med både båten och generatorn på ett bra sätt. fungerar bäst vid motorsegling.Vi tar ut ganska lite laddning för att det skall funka någorlunda, men då får man köra länge för att kunna ladda den vägen. Solceller är nästa grej.
En nackdel som jag inte nämnde är att det är ganska tunga prylar tyvärr. ca 120 kg. skulle jag tippa. (Det är ju iofs inte värre än att ha med sig en normalbyggd dansk)

Jag tycker inte det är något större problem eftersom jag har så pass lång driftstid som jag har. Om jag kör med elmotorn in/ut i hamn blir det inte många minuter den drar någon ström. Den går ju inte på tomgång utan drar bara ström när den snurrar och det är ju faktiskt inte många minuter per tillfälle.
Dessutom har man ju ganska ofta landström och har man inte det kan jag ju köra diesel men det har inte hänt på två säsonger att jag fått "elstopp" eller vad det kan heta :roll: Jag har mest seglat i Danmark förvisso och då blir det inte så mycket naturhamn.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Dimensionera propeller...

Inlägg av gvs » ons 17 apr 2013, 15:05

Nu är båten provkörd med nya 13x9 propellern. I plattvatten tjänade jag en knop! Återstår att se hur det går i motsjö...

Skriv svar