Septitankgivare/vindinstrument
-
- Guldmedlem
Septitankgivare/vindinstrument
Vad har forumet för kunskaper om prisvärda utrustningar i ämnet. Tycker att det är väl häftigt med bortåt 13000 för vind och kanske närmare 3000 för en kapacitiv hålltanksgivare. Det börjar bli jobbigt att spana av vindexen kontinuerligt och nu för tiden kan det vara viktigt att hinna in i hamn innan hålltanken blivit full....... Tacksam för erfarenheter.
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
Re: Septitankgivare/vindinstrument
5000 kostar en tacktick, och då slipper man dra sladd i masten.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
- Diamantmedlem
Tycker det där med septiktanksgivare är ganska onödigt. På min båt både känns det i pumphandtaget samt hörs när det börjar bli fullt.
Vindinstrument förstör ju en massa bra historier. Om Du inte orkar titta upp så kan man ju binda lite ulltrådar i stagen och titta lite mer på telltales.
Sorry alla ni som säljer tillbehör!
Vindinstrument förstör ju en massa bra historier. Om Du inte orkar titta upp så kan man ju binda lite ulltrådar i stagen och titta lite mer på telltales.
Sorry alla ni som säljer tillbehör!
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Lösnigen jag valde till vår tank är en enkel doppelektrod, gjord av en mässingsplugg som skruvas i tanken. Har inte elektroniken klar ännu, men det kommer att bli en galvaniskt skiljd sak som bara kopplar på mätspänning då den mäter och gör det kanske varje kvart. Då vätskan når elektroden är det dags att tömma.
/Anders G
-
- Guldmedlem
Låter intressant, vad har du tänkt för funktion på indikeringen? Diod med självhållning mellan mätningarna? Någon risk att elektroden kommer att få krypströmmar pga nedsmutsning?
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Ja, något sådant... Framtiden får utvisa hur det fungerar 

/Anders G
På min förra båt var indikeringen på att septictanken behövde tömmas, att det rann ut ur avluftningen 

Till min givare som har tvenne utgångar, halv o full tank, byggde jag en lite panel med "larmtuta".
http://lasselundell.se/teknik.html
http://lasselundell.se/teknik.html