Konstruktörernas specialiteter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Konstruktörernas specialiteter

Inlägg av Peter_K » fre 01 mar 2013, 10:25

kalle_vindroder skrev:Konstigt att ingen nämner Olle Enderlein Utan bara pråm konstruktörer, Snacka om vackra båtar inga containers.
Man får väl provocera lite?
Instämmer med Anders text i inlägget ovan angående Olle E.
Rent generellt tycker jag att hans konstruktioner inte liknar varandra och inte heller har någon riktig "gimmick" som var det som efterfrågades.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Konstruktörernas specialiteter

Inlägg av T » fre 01 mar 2013, 11:48

En del av de gimmickar som nämts är ju resultat av diverse (numera nedlagda) konstruktionsregler för kappseglingsbåtar. Vissa konstruktörer har nog låta regelfinesserna hänga med lite i 'onödan', av estetiska skäl.
Jag bläddrade för övrigt igenom Jörnstedts bok om Peter Norlin. Att säja att raka språnglinjer är ett utmärkande drag för Peters konstruktioner känns inte rätt. Han har ritat många vackra språnglinjer, både på one-offbåtar och på sådan som serieproducerats. Peter Norlins gimmick var att rita vackra båtar som seglade väl, precis som Enderlein. Peter tog lyckades dock bättre... vackrare, snabbare...
En annan som jobbade enligt konceptet 'vackra och välseglande' var Reimers, (med en del undantag men undantag finns nog för dom flesta konstruktörer)

:o
/T

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Konstruktörernas specialiteter

Inlägg av Berra2 » fre 01 mar 2013, 13:07

Peter Norlin och vågrät språnglinje. Visst, han har gjort båtar som inte har det. Men, bland de båtar han blev känd för överväger den med vattenytan parallella språnglinjen. Som PP tog över när han började med Maxi 909/999.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Konstruktörernas specialiteter

Inlägg av peterh » fre 01 mar 2013, 13:32

Alltså: vad är en "språnglinje" ? Och vad menas med "negativ" resp "positiv" dito ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Konstruktörernas specialiteter

Inlägg av jaba » lör 02 mar 2013, 13:59

Positivt språng har en farkost när dess för och akter är högre än midskepps sett utefter en rak linje.
Negativt språng har farkosten när midskepps är högre än farkostens för och akter sett utefter en rak linje.
Ett rakt språng anses en farkost ha när dess däckslinje är en rak linje från för till akter.
Detta finns att läsa på Wikipedia :D

Men jag villändå slå ett slag för Rolf Magnussons båtar!
Ofta välseglande och sjövärdiga, mer köl och oftast bly.
Men jag gillar oxå Peter Norlins båtar, men man får betala mycket för lite mer :wink:

Skriv svar