Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av T » fre 15 feb 2013, 23:41

sator skrev: ...
T
Din lösning ser kanon ut med. Men mer arbetsintensiv att utföra. Eller
är mervärdet i proportion till komplexiteten?
Jo, om man har långt till båttillbehörsaffären kan det ju bli lite arbetsintensivt... Du behöver några block och lite tamp, lite beroende på hur båten ser ut kanske du behöver en padeye eller två, och en skotråtta. Att montera grejorna borde gå på max en timme. Har du en båt med en relingslist med en massa hål i, kan du säkert prova med sånt som du har liggande i bra-att-ha-lådan. Funkar det som det var tänkt kan du permanenta det (med bättre grejor och i ett snyggare utförande).
Själva användandet kan knappast kallas arbetsintensivt, du justerar 'skotpunkten i längsled' genom att justera taljan, istället för att mha av fall och nedhal ändra fockens läge på förstaget.

Fast egentligen var det ju skotpunkten tvärskepps du ville få kontroll över....

:o
/T

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av sator » sön 17 feb 2013, 22:04

Haha.

Nejdå, har inte för långt till stället där man gärna bränner pengar! :D
Det är nog så, att justera skotpunkten smidigt på en selftacker. Är nog
viktigare än infucker kontroll. Har nog hyffsat snäv vinkel orginal. (kommer ihåg att jag såg någonstans hur man kunde räkna på det)
Har funderat lite på de två varianterna ni presenterat här. Jag har lite
kappseglingsambitioner. Så T´s variant är nog betydligt snabbare. Samtidigt
är jag mycket för att "keep it simple" eller "less is more" . :D

Som person, när jag funderar över olika lösningar. Väger jag dem noga fram och tillbaka.
Oftast inga snabba beslut. Men det blir nästan alltid precis som jag vill hadet. Fungerar
oftast direkt. Trots egna vägar i mångt och mycket..

Någonting jag lärt mig. Fråga alltid de som vet mer först. Fundera sedan, och överväg inputen. Gör
sedan som man tror själv blir bäst.

You always learn something new! :mrgreen:

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av M.A.C. » tis 19 feb 2013, 12:08

För att justera travaren på skenan så är systemet med dubbelkommando att föredra, typ det som Stangen visar. Jag har seglat båtar med båda och med dubbelkommando så justerar man i lovart, man kan bräcka, man kan ställa undan focken på undanvindar m.m. Ska man bygga så gör ett dubbelkommandosystem. Det behövs bara två brytblock, två lås och en bra trimlina.
Att justera skotpunkter genom att höja/ sänka focken är inte att rekomnendera.
Har man focken på rulle och redan har en glipa till däck så spelar det mindre roll. Kjolen på focken ska ligga mot däck för att hålla "tätt". Det ena ger väl det andra här. Är man intresserad av prestanda så håller man tätt mot däck och byter hål i focken. Att ha alla hornen flytande gör att det blir svårt med referenser och man får förluster i och med läckaget.

För att byta skotpunkten i focken kan man använda sig av en bit tamp med en v-cleat i ena änden. Man drar den igenom ett hål i focken och ett ställe på vagnen. Säkrar loopen i cleaten. Nu kan man lätta på skotet och ändå ha seglet någorlunda skotat. Seglet fladdrar heller inte omkring med risk för att få sig en massa tjuvsmällar. Man kan flytta skotpunten i lugn och ro. När man är klar rycker man ur cleaten och skotet tar över igen. Nu är det bara att justera och segla vidare.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av stangen » fre 22 feb 2013, 11:34

stangen skrev:Jag har ett arrangemang för att kunna justera spalten enligt bild. Två tampar (röd och grön i bild) som är dragna till sittbrunnen och varsinn Spinlock PXR. Utan utväxling får man ta i lite, men det går.
Fördelen med detta arrangemang med två tampar ser jag som att jag dels kan justera skotvinkel, men även bräcka med focken och också låsa travaren på undanvind så den inte slår fram och tebaks på skenan.
Med en tamp (dragen upp i masten eller fram på rufftak/fördäck) kan man endast justera spalten.
Skall villigt erkänna att det är på experimentstadiet och jag fortfarande lär mig om spalten i olika vindstyrkor och förhållanden i övrigt.
Glömde fördel nr 4: man kan även enkelt dreja bi gnm detta mitt arrangemang. Dra upp focken i lovart, släpp på storen, roder i lä.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av Anders S » fre 22 feb 2013, 11:50

M.A.C. skrev:För att justera travaren på skenan så är systemet med dubbelkommando att föredra, typ det som Stangen visar. Jag har seglat båtar med båda och med dubbelkommando så justerar man i lovart, man kan bräcka, man kan ställa undan focken på undanvindar m.m. Ska man bygga så gör ett dubbelkommandosystem. Det behövs bara två brytblock, två lås och en bra trimlina.
Att justera skotpunkter genom att höja/ sänka focken är inte att rekomnendera.
Har man focken på rulle och redan har en glipa till däck så spelar det mindre roll. Kjolen på focken ska ligga mot däck för att hålla "tätt". Det ena ger väl det andra här. Är man intresserad av prestanda så håller man tätt mot däck och byter hål i focken. Att ha alla hornen flytande gör att det blir svårt med referenser och man får förluster i och med läckaget.

För att byta skotpunkten i focken kan man använda sig av en bit tamp med en v-cleat i ena änden. Man drar den igenom ett hål i focken och ett ställe på vagnen. Säkrar loopen i cleaten. Nu kan man lätta på skotet och ändå ha seglet någorlunda skotat. Seglet fladdrar heller inte omkring med risk för att få sig en massa tjuvsmällar. Man kan flytta skotpunten i lugn och ro. När man är klar rycker man ur cleaten och skotet tar över igen. Nu är det bara att justera och segla vidare.
Med rulle (inrullare) är det bara på de allra minsta båtarna man kan justera fockens halshorn och fall för att tordera seglet annorlunda ("trimma skotpunkt"). Har man en rulle blir det mycket pyssligt att ha halshornet justerbart, så det är ingen lösning, det heller.
Din variant med en extra stropp som upptagning funkar nog helt OK, så har jag alltid gjort. Då är det alltid pysslet med att flytta schacklar som tar tid, och ju stummare "tillfällig tamp" ju bättre. En soft shackle i Dyneema, skräddarsydd längd, kanske med en "S-krok" för skotplattan ?
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av stangen » fre 22 feb 2013, 12:03

M.A.C. skrev:Att justera skotpunkter genom att höja/ sänka focken är inte att rekomnendera.
Beror såklart på ambitioner. Men vill man kunna trimma lätt och enkelt är det vägen att gå. I stort sett samtliga båtar i Sveriges största kölbåtsklass har detta arrangemang vilket borde ge en fingervisning. Se Henrik Ottosson berätta om hur de löser biffen ca 2.21 in i filmen Express Layout North Sails: http://www.expresseglare.nu/sv/Media/Filmer/
M.A.C. skrev:Att ha alla hornen flytande gör att det blir svårt med referenser
Ja, men det löser man med markeringar på tamparna. Enklast är oftast bäst.
M.A.C. skrev:och man får förluster i och med läckaget.
Obetydligt problem jämfört med om tex hela akterliket i focken stänger för att du har fel skotpunkt.
M.A.C. skrev:Är man intresserad av prestanda så håller man tätt mot däck och byter hål i focken.
Jag har svårt att förstå hur det kan innebära mer prestanda att, när det kommer en körare lämna railen, gå fram på däck, lossa skotet och släppa all kraft ur focken för att kunna byta hål i clewboard, gå till sittbrunn för att skota hem focken och sedan återvända till railen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av Peter_K » fre 22 feb 2013, 14:27

stangen skrev:
M.A.C. skrev:Är man intresserad av prestanda så håller man tätt mot däck och byter hål i focken.
Jag har svårt att förstå hur det kan innebära mer prestanda att, när det kommer en körare lämna railen, gå fram på däck, lossa skotet och släppa all kraft ur focken för att kunna byta hål i clewboard, gå till sittbrunn för att skota hem focken och sedan återvända till railen.
...och dessutom är det så att det är på öppnare vindar man skickar upp focken som regel - och då är det ändå inte tätt mot däck.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av T » fre 22 feb 2013, 22:51

Peter_K skrev:
stangen skrev:
M.A.C. skrev:Är man intresserad av prestanda så håller man tätt mot däck och byter hål i focken.
Jag har svårt att förstå hur det kan innebära mer prestanda att, när det kommer en körare lämna railen, gå fram på däck, lossa skotet och släppa all kraft ur focken för att kunna byta hål i clewboard, gå till sittbrunn för att skota hem focken och sedan återvända till railen.
...och dessutom är det så att det är på öppnare vindar man skickar upp focken som regel - och då är det ändå inte tätt mot däck.
Trodde jag hade förklarat hur man gör...?

8)
/T

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av M.A.C. » lör 23 feb 2013, 13:51

Anders S skrev:
Med rulle (inrullare) är det bara på de allra minsta båtarna man kan justera fockens halshorn och fall för att tordera seglet annorlunda ("trimma skotpunkt"). Har man en rulle blir det mycket pyssligt att ha halshornet justerbart, så det är ingen lösning, det heller.
Det finns lösningar på det. En del båtar med rulle har en lina genom rullen för justering. Men visst är enklast att byta hålet i focken.

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Justerbar skotvinkel, självslående fock.

Inlägg av M.A.C. » lör 23 feb 2013, 14:11

Nu orkar jag inte svara på varje enskild kommentar så jag tar det lite allmänt här.

En självslående fock är ju, förutom stormfocken, det minsta förseglet man har och behöver utnyttjas så gott det går.
Trimmet blir viktigare än på en genu tex.
Att hissa såpass högt att man får läckage under focken är att döda nedre delen av seglet. Här kan man som jämförelse se på moderna större flygplan som har en ändskiva på vingen. Det är alltså ingen gimmisk utan ett sätt att få hög lyftkraft på kortare vinge. Eller som utveckligen varit, större plan med bibehållet vingspan för att få plats vid gaterna.
Samma sak med segel. Tar man bort eller försämrar ändskivan så minskas den effektiva längden på profilen vilket är det sista man vill med ett sådant litet segel. Många lösfotade storsegel har tom en snörplina i foten för att man ska kunna stänga igen mot bommen...
Kan man justera och hålla tätt så är det ju inga problem med det, men då blir det besvärligare med referenser istället.

Att jämföra med en Express håller nog inte riktigt, man ser nog aldrig en fock lämna däcket på den båten... Den har dessutom ett överlappande segel. Jag har själv seglat Express i många år...

Nej det är bara att gå fram och byta hål, baksidan på myntet när man seglar med självslående..:)

T's lösning kan säkert fungera men då kan man väl inte ha dubbelkommando på skotet? Det blir i alla fall ganska komplicerat.

Vill man så kan man ju iof fixa till ett Cunningham ett par cm upp i liket men ett flytande halshorn är inget jag rekomenderar i alla fall.

Skriv svar