Koppla loss rattstyrning
Koppla loss rattstyrning
Jag har en Winga 25. När jag skall styra mha rorkult istället för ratt går det så otroligt trögt eftersom man skall dra med sig hela rattstyrningsmekanismen men jag kan inte hitta någon frikopplingsanordning som jag sett på en del andra båtar. Någon som vet om det funnits? Finns någon smart enkel ombyggnad för det annars?
Re: Koppla loss rattstyrning
Vi har hydraulisk rattstyrning på vår Monsun. Och har kvar en kort rorkult, på vilken jag monterar autopiloten. För att den inte ska behöva slita så hårt, kan vi koppla förbi hydraulstyrningen. Ett rör är draget från akterstuven i en slinga ut i sittbrunnen och tillbaka in igen och på den delen som är ute i sittbrunnen sitter en ballofix. Om man vrider om den, kopplas rattstyrningen bort och rorkulten styr utan motstånd från hydrauliken. Förre ägaren hade fixat detta och jag har ingen minnesbild av exakt hur det ser ut, dvs var på rörslingan ballofixen sitter (bara att det funkar klockrent) men jag kan kolla nästa gång jag tittar till båten...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Re: Koppla loss rattstyrning
Jag har en liknande lösning, men elektrisk (för autopiloten). Det tål att påpekas att hydraultryck kan bli så höga att de här kulorna havererar (och, i förekommande fall, tätningarna kanske inte tål oljan, och då är det bara en tidsfråga). Jag fick detta påpekat av hydraulkillen då jag fick pressat slangar till ventilen; "du vet att sådana här kulventiler inte duger till hydraulik, eller?". Och det visste inte vare sig jag eller föregående ägare, som satt in den.Segelbo skrev:Vi har hydraulisk rattstyrning på vår Monsun. Och har kvar en kort rorkult, på vilken jag monterar autopiloten. För att den inte ska behöva slita så hårt, kan vi koppla förbi hydraulstyrningen. Ett rör är draget från akterstuven i en slinga ut i sittbrunnen och tillbaka in igen och på den delen som är ute i sittbrunnen sitter en ballofix. Om man vrider om den, kopplas rattstyrningen bort och rorkulten styr utan motstånd från hydrauliken. Förre ägaren hade fixat detta och jag har ingen minnesbild av exakt hur det ser ut, dvs var på rörslingan ballofixen sitter (bara att det funkar klockrent) men jag kan kolla nästa gång jag tittar till båten...
Till TS: handlar det om kabelstyrning är det svårt att frikoppla. Det man då kan prova är att frikoppla ratten (skruv av den tillfälligt, gratis), och känna om det gör skillnad. Då finns det nav med snabbkoppling som kopplar i och ur ratten vid behov. Nu kan man tycka att det inte skulle märkas, men det gör det!
Anders S
Re: Koppla loss rattstyrning
du kan ju kontrollera att rattstyrningen inte har onödigt mycket friktion. Den skall vara välsmordJonasM skrev:Jag har en Winga 25. När jag skall styra mha rorkult istället för ratt går det så otroligt trögt eftersom man skall dra med sig hela rattstyrningsmekanismen men jag kan inte hitta någon frikopplingsanordning som jag sett på en del andra båtar. Någon som vet om det funnits? Finns någon smart enkel ombyggnad för det annars?
och inte alltför hårt spända wirar. Det enda som skall bromsa är en eventuell styrbroms, och den kan du
släppa på när du vill "kultstyra"
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Koppla loss rattstyrning
Aj, fan! Tack för påpekandet. Antar att det finns andra ventiler då, som är anpassade för ändamålet...?Anders S skrev:Jag har en liknande lösning, men elektrisk (för autopiloten). Det tål att påpekas att hydraultryck kan bli så höga att de här kulorna havererar (och, i förekommande fall, tätningarna kanske inte tål oljan, och då är det bara en tidsfråga). Jag fick detta påpekat av hydraulkillen då jag fick pressat slangar till ventilen; "du vet att sådana här kulventiler inte duger till hydraulik, eller?". Och det visste inte vare sig jag eller föregående ägare, som satt in den.Segelbo skrev:Vi har hydraulisk rattstyrning på vår Monsun. Och har kvar en kort rorkult, på vilken jag monterar autopiloten. För att den inte ska behöva slita så hårt, kan vi koppla förbi hydraulstyrningen. Ett rör är draget från akterstuven i en slinga ut i sittbrunnen och tillbaka in igen och på den delen som är ute i sittbrunnen sitter en ballofix. Om man vrider om den, kopplas rattstyrningen bort och rorkulten styr utan motstånd från hydrauliken. Förre ägaren hade fixat detta och jag har ingen minnesbild av exakt hur det ser ut, dvs var på rörslingan ballofixen sitter (bara att det funkar klockrent) men jag kan kolla nästa gång jag tittar till båten...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Re: Koppla loss rattstyrning
Har hydraulstyrning och autopiloten med hydraulpump.Anders S skrev:Jag har en liknande lösning, men elektrisk (för autopiloten). Det tål att påpekas att hydraultryck kan bli så höga att de här kulorna havererar (och, i förekommande fall, tätningarna kanske inte tål oljan, och då är det bara en tidsfråga). Jag fick detta påpekat av hydraulkillen då jag fick pressat slangar till ventilen; "du vet att sådana här kulventiler inte duger till hydraulik, eller?". Och det visste inte vare sig jag eller föregående ägare, som satt in den.Segelbo skrev:Vi har hydraulisk rattstyrning på vår Monsun. Och har kvar en kort rorkult, på vilken jag monterar autopiloten. För att den inte ska behöva slita så hårt, kan vi koppla förbi hydraulstyrningen. Ett rör är draget från akterstuven i en slinga ut i sittbrunnen och tillbaka in igen och på den delen som är ute i sittbrunnen sitter en ballofix. Om man vrider om den, kopplas rattstyrningen bort och rorkulten styr utan motstånd från hydrauliken. Förre ägaren hade fixat detta och jag har ingen minnesbild av exakt hur det ser ut, dvs var på rörslingan ballofixen sitter (bara att det funkar klockrent) men jag kan kolla nästa gång jag tittar till båten...
På ingångarna till hydraulkolven sitter rör kopplade till bägge ingångarna som går till en ballofix (på mitten).
Vid rorkultstyrning öppnas kranen.
Har fungerat utan problem de senaste 20 åren.
Vid de årliga tillsynerna har inget läckage upptäckts ingen oljeförbrukning.
Denna koppling är bra när systemet skall luftas.
Re: Koppla loss rattstyrning
Tack, Lasse. Det där gjorde gott för min nattsömn...Lasse L skrev: Har hydraulstyrning och autopiloten med hydraulpump.
På ingångarna till hydraulkolven sitter rör kopplade till bägge ingångarna som går till en ballofix (på mitten).
Vid rorkultstyrning öppnas kranen.
Har fungerat utan problem de senaste 20 åren.
Vid de årliga tillsynerna har inget läckage upptäckts ingen oljeförbrukning.
Denna koppling är bra när systemet skall luftas.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
- Ort: Skåne
Re: Koppla loss rattstyrning
Bara för att det är hydraulik måste inte trycket vara högt. Men det kan vara högt beroende på kombination av ratt och pumpstorlek. Jag vet inte vad som brukligt tryck när det gäller styrsystem till båt.
Stor ratt och liten pump -> högt tryck (liten = få ccm/varv)
Ventiler som pallar högre tryck finns tex här http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=348
Stor ratt och liten pump -> högt tryck (liten = få ccm/varv)
Ventiler som pallar högre tryck finns tex här http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=348
Re: Koppla loss rattstyrning
En elektrisk styrpump ligger på 60-80 bar. Vattentrycket i en vattenledning är sällan eller aldrig över 10 bar, snarare 3. En manuell rattpump till en hydraulstyrning trycker formodligen inte mer än en elpump, men några värden kan jag inte hitta. Däremot såg jag exakt den ventilen som jag inte behöll (den ligger i skåpet) hos Sleipner, som hydraulventil. Nu är det inte en Ballofix utan den ser ut som en "vanlig" kulventil . Ballofix anges tåla 10 bar, de tål förmodligen mera, givet säkerhetsmarginaler.Sneseglarn skrev:Bara för att det är hydraulik måste inte trycket vara högt. Men det kan vara högt beroende på kombination av ratt och pumpstorlek. Jag vet inte vad som brukligt tryck när det gäller styrsystem till båt.
Stor ratt och liten pump -> högt tryck (liten = få ccm/varv)
Ventiler som pallar högre tryck finns tex här http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=348
Anders S
Re: Koppla loss rattstyrning
Packningarna verkar tåla hydrauloljan, värre är det med dieseloljan (med rme) denna verkar lösa upp det mesta
Re: Koppla loss rattstyrning
Förlåt en yngling men undrar om JonasM blivit så mycket klokare av alla svar på ovanstående fråga. JanneJonasM skrev:Jag har en Winga 25. När jag skall styra mha rorkult istället för ratt går det så otroligt trögt eftersom man skall dra med sig hela rattstyrningsmekanismen men jag kan inte hitta någon frikopplingsanordning som jag sett på en del andra båtar. Någon som vet om det funnits? Finns någon smart enkel ombyggnad för det annars?
Re: Koppla loss rattstyrning
Jag håller med dej, ofta spårar trådarna ur och en annan intressant diskussion börjar.JanneR skrev:Förlåt en yngling men undrar om JonasM blivit så mycket klokare av alla svar på ovanstående fråga. JanneJonasM skrev:Jag har en Winga 25. När jag skall styra mha rorkult istället för ratt går det så otroligt trögt eftersom man skall dra med sig hela rattstyrningsmekanismen men jag kan inte hitta någon frikopplingsanordning som jag sett på en del andra båtar. Någon som vet om det funnits? Finns någon smart enkel ombyggnad för det annars?
Ända tipset han fått är att byta till hydraulstyrning, lite drastiskt, då en enkel mekanisk lösning kanske kan lösa problemet.
Att ge råd är inte lätt, vi vet inte vet vad för fabrikat eller konstruktion han har.
Skulle gissa Teleflex eller liknande.
Några bilder på styrningens infästning på hjärtstocken eller kvadranten skulle kunna ge oss lite tips.
Om det är en rorkult, för rattstyrningen, som kopplats till en:
a/ kullänk från styrningen så är det bara att skjuta bort låshylsan och lyfta av.
b/en "gaffel" med sprint, lossa låsningen och dra ur sprinten.
Re: Koppla loss rattstyrning
Jo men visst, det borde han bli. Tipset försvann väl i bruset, men det första som kan provas är att koppla loss ratten från axeln och se om det ändrar känslan. (Det bör det göra). Då kan man skaffa en snabbkoppling eller frikoppling. Den tekniska förklaringen till att detta skall prövas är att det uppstår en svänghjulseffekt i ratten, eftersom den roteras med utväxling. Den som vill testa jämför att veva på cykelns pedal med och utan hjul... Knepet rekommenderas även för autopiloter, som ibland kan vara... hydrauliska. Sådär, nu slöt vi (ratt)cirkeln.JanneR skrev:Förlåt en yngling men undrar om JonasM blivit så mycket klokare av alla svar på ovanstående fråga. JanneJonasM skrev:Jag har en Winga 25. När jag skall styra mha rorkult istället för ratt går det så otroligt trögt eftersom man skall dra med sig hela rattstyrningsmekanismen men jag kan inte hitta någon frikopplingsanordning som jag sett på en del andra båtar. Någon som vet om det funnits? Finns någon smart enkel ombyggnad för det annars?
PS: Det finns kulventiler av "vattentyp" som har tätningar som tål olja. Det är bra om man har en kul lösning, men vill inte ha kul-lösning... (Puh).
Anders S