Vant Diameter Nord 80 `76

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Vant Diameter Nord 80 `76

Inlägg av Jaramaz » ons 06 feb 2013, 19:24

Det normala när man byter rigg är att man kontaktar en riggverkstad. De brukar veta både det ena och det andra om riggen.

AndersS menade att det inte var lönt att byta vantskruvar. Här har jag en avvikande uppfattning, de är ofta lite utsatta för smuts och salt, gängorna får ta en del stryk. Inte ovanligt att de sätts an under stor belastning, vilket gängorna egentligen inte tål. Inte alls ovanligt att de böjs lite, och kanske rätas upp igen - vilket inte alla material klarar så bra.
Vantskruvar är relativt billiga - snåla inte.
kolla också anslutningarna i masten. De kan ha farit lite illa under årens lopp.

Det finns mycket att tänka över när utrustning uppgraderas. Också riggen.

/J

Peter_K
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Peter_K » ons 06 feb 2013, 20:30

Relativt billiga vantskruvar?
Vill man ha grejer som håller är det Seldén, fd Hasselfors, som gäller. De kostar 550 kr/st till min båt som är rätt jämstor med Nord 80, det är väl inte billigt? Nä, köp kvalitetsgrejer, och har du redan det så vårda dem med rengöring och vantskruvolja.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 feb 2013, 08:30

Jaramaz skrev:Det normala när man byter rigg är att man kontaktar en riggverkstad. De brukar veta både det ena och det andra om riggen.

AndersS menade att det inte var lönt att byta vantskruvar. Här har jag en avvikande uppfattning, de är ofta lite utsatta för smuts och salt, gängorna får ta en del stryk. Inte ovanligt att de sätts an under stor belastning, vilket gängorna egentligen inte tål. Inte alls ovanligt att de böjs lite, och kanske rätas upp igen - vilket inte alla material klarar så bra.
Vantskruvar är relativt billiga - snåla inte.
kolla också anslutningarna i masten. De kan ha farit lite illa under årens lopp.

Det finns mycket att tänka över när utrustning uppgraderas. Också riggen.

/J
Kanske var jag otydlig. Byter man riggen för att man anser att den tjänat ut byter man rimligen också de rörliga delarna - inte bara vantskruvarna, utan också toggles och eventuella förlängningar.

Byter man riggen därför att man tror att den är för "tunn" tittar man på vantskruvarnas storlek, för de måste också matcha wiregrovleken och också om röstjärnens (över)styrka är meningsfull med en ny, starkare wire. Hållfasthetsmässigt brukar man ta till (ungefärligt) att vantskruvar skall hålla för minst 150 % av wiren, röstjärnen för 200 % och sedan dimensionerar man wiren med önskad säkerhetsmarginal. Här får man i så fall göra så gott man kan då det gäller bedömningen av vantskruvarnas skick. Vantskruvar brukar (som du sa!) fallera av två skäl: man drar dem för hårt (eller drar dem över huvud taget) med dålig smörjning och/eller skräp i gängan, eller så böjs de, ofta pga ouppmärksamhet eller slarv (vi kallar det otur, tycker jag... :D ). Specialfall: Slappa wirar där också vantskruven går från obelastad till belastad, och utmattas på det sättet - ett av skälen till att man skall förspänna riggen på cruisingbåtar så detta sällan eller aldrig inträffar. Flera av mina vantskruvar var alltså nyare än wirarna, just för att jag slarvat (jag menar... haft otur!)

Jag bytte som sagt riggwirar på min kareta förra året och bytte då också vantskruvar. Därtill nödd och tvungen efter revideringen av dimensionerna, men också därför att om man anser att wiren tjänat ut, så har vantskruven också gjort det. I sammanhanget kan ju nämnas att röstjärnens komplement i masten också bör undersökas. Genomgående skruvar kan lossas, nitar kan borras ur och materialet under kan inspekteras. Äldre "nyckelhålsplåtar" kan spricka med tiden, och en sådan skall ju i så fall bytas. I mitt fall hade jag sådana till toppvantet, och Selden ville bestämt att de skulle bytas till traditionella vantfästen, med en väl förankrad klyka och sprint. Hakplåten var duglig som stöd för den ena av två genomgående skruvar. (Bytet var från från 8 mm till 10 mm)

Sens moralen är ju också att jag och tidigare ägaren seglat obekymrat i många år med en rigg som var ett snäpp mindre än vad man rekommenderar idag - inget hade ändå hänt och allt "såg bra ut". Det jag i praktiken vinner på att byta upp mig är väl i stort sett bara en viss sinnesfrid och vetskapen att den här riggen har ytterligare marginaler mot utmattning över tid.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 feb 2013, 08:41

Peter_K skrev:Relativt billiga vantskruvar?
Vill man ha grejer som håller är det Seldén, fd Hasselfors, som gäller. De kostar 550 kr/st till min båt som är rätt jämstor med Nord 80, det är väl inte billigt? Nä, köp kvalitetsgrejer, och har du redan det så vårda dem med rengöring och vantskruvolja.
Det är nog i förhållande till totalpriset för en ny rigg som man skall se vantskruvar som "billiga".
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 07 feb 2013, 10:49

Anders S skrev:
Det är nog i förhållande till totalpriset för en ny rigg som man skall se vantskruvar som "billiga".
Köpte en komplett rigg med Hasselfors vantskruvar (4 st), mast, segel stående och löpande rigg för 3000 Skr
Bara vantskruvarna skull kosta 1350 Skr
http://lasselundell.se/mast.html

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 feb 2013, 11:21

Lasse L skrev:
Anders S skrev:
Köpte en komplett rigg med Hasselfors vantskruvar (4 st), mast, segel stående och löpande rigg för 3000 Skr
http://lasselundell.se/mast.html

Lägger du ut den sortens pengar på en riggrenovering och uppdatering tycker jag verkligen man har rätt att räkna med förstklassiga produkter! :mrgreen:
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 07 feb 2013, 19:27

Det är nog i förhållande till totalpriset för en ny rigg som man skall se vantskruvar som "billiga".[/quote]

http://lasselundell.se/mast.html[/quote]

Lägger du ut den sortens pengar på en riggrenovering och uppdatering tycker jag verkligen man har rätt att räkna med förstklassiga produkter! :mrgreen:[/quote]

Jag köper bara kvalitet.
Kosta vad det Kosta vill Orrefors skall det vara.
Skall det riggas from skretch får det kosta.
Behöver en svanhals för kablaget från masten, kostar > 500 Skr.
Kollat alla montrar på Båtmässan. Billigast var Jerker på http://www.batfixaren.se/ som skulle kunna kröka till något passande.
Får nog göra en egen konstruktion exv. av färdiga rörkrökar från VVS marknaden.
Återkommer huru jag löst detta gigantiska ekonomiska problem.

Peter_K
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Peter_K » tor 07 feb 2013, 20:28

Anders S skrev:
Jo, och jämför man med hela båten är de ändå billigare.
Men, sju vantskruv á 550 kr är mycket pengar.

Skriv svar