Vant Diameter Nord 80 `76
Vant Diameter Nord 80 `76
Hej!
Jag vill byta riggen på min Nord 80 `76. Alla gammla vant har 5mm diameter.
Nur är frågan: Ska jag fortsätta med 5mm eller kör med 6mm och mer säkerhetsmarginalen? (Eller är det även bättre för riggen att forsätta med 5mm?
Tack för alla svar!
Robbano
Jag vill byta riggen på min Nord 80 `76. Alla gammla vant har 5mm diameter.
Nur är frågan: Ska jag fortsätta med 5mm eller kör med 6mm och mer säkerhetsmarginalen? (Eller är det även bättre för riggen att forsätta med 5mm?
Tack för alla svar!
Robbano
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
Ska du fortsätta att segla längs kusten med båten?
5 mm verkar ju ha hållit bra i 35 år, jag skulle inte satsa på tjockare.
5 mm verkar ju ha hållit bra i 35 år, jag skulle inte satsa på tjockare.
Alla borde ha skägg
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
Ett grövre stag eller vant är "behagligare" att hålla om.
Håller på att rigga ett stödsegel på motorbåten.
Fick tag på en komplett rigg från liten julle, storen < 6 kvm, stag o vant 4 mm, byter förstaget till 7 mm bara för att 4 blir för klent att ta tag i som stöd.
http://lasselundell.se/mast.html
Blir riggen för stark i förhållande till skrovet finns risk för skrovskador istället för masthaveri.
Håller på att rigga ett stödsegel på motorbåten.
Fick tag på en komplett rigg från liten julle, storen < 6 kvm, stag o vant 4 mm, byter förstaget till 7 mm bara för att 4 blir för klent att ta tag i som stöd.
http://lasselundell.se/mast.html
Blir riggen för stark i förhållande till skrovet finns risk för skrovskador istället för masthaveri.
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
Hej!
Tack för alla svar.
Tyvärr vet jag inte hur gammalt riggen på min Nord 80 ör. Jag är tredje ägaren. Jag vet inte än vilket diameter är original på Nord 80
Sökte på internet men hittade ingen information på original vant diameter på Nord 80.
Kanske det finns andra Nord 80 ägare här? Vilket storlek har ni på vant?
(Men Peter_K har än bra poöng där - om det har fungerad brå några år då tar man nog best samma igen ...)
MVH
Robbano
Tack för alla svar.
Tyvärr vet jag inte hur gammalt riggen på min Nord 80 ör. Jag är tredje ägaren. Jag vet inte än vilket diameter är original på Nord 80
Sökte på internet men hittade ingen information på original vant diameter på Nord 80.
Kanske det finns andra Nord 80 ägare här? Vilket storlek har ni på vant?
(Men Peter_K har än bra poöng där - om det har fungerad brå några år då tar man nog best samma igen ...)
MVH
Robbano
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
En Nord 80 väger runt tre ton (nominellt) och har dubbla undervant och mastheadrigg. Fem millimeters wire har en brottgräns på ungefär 2000 kg, vilket i sig borde räcka bra. Men så är det det här med säkerhetsmarginaler (å ena sidan) och det inte helt intuitiva faktum att en rigg belastas mindre om den förspänns med en kraft proportionell till normala belastningar. Det senare har med lastväxlingsproblematiken att göra, en rigg skall helst inte glappa på den obelastade sidan och även då den normalbelastas maximalt (men inte extremt) så skall den fortfarande ha en liten förspänning. (Det kan man inte alltid ordna). Hade inte det här lilla problemet funnits hade det varit enklare att "fläska på", men här kommer båtens hållfasthet, röstjärn och vantskruvar också in i bilden. Men det finns mer än en som bytt upp sig för "gott mått" och upptäckt att man får sätta an riggen mer än man gjort tidigare.Robbano skrev:Hej!
Tack för alla svar.
Tyvärr vet jag inte hur gammalt riggen på min Nord 80 ör. Jag är tredje ägaren. Jag vet inte än vilket diameter är original på Nord 80
Sökte på internet men hittade ingen information på original vant diameter på Nord 80.
Kanske det finns andra Nord 80 ägare här? Vilket storlek har ni på vant?
(Men Peter_K har än bra poöng där - om det har fungerad brå några år då tar man nog best samma igen ...)
MVH
Robbano
Men... Min nuvarande båt (den är större än din) rekommenderades av Selden (via en hjälpsam segelmakare/riggare) att gå upp till 10 mm från 7 mm i riggen. Den ursprungliga beräkningen gjordes av konstruktören (det är en engelsk båt, och de brukar vara stabila) och har fungerat alldeles utmärkt sedan 1990 eller så. Men en omberäkning baserad på verkligt deplacement, en litet högre mast än original och litet uppgraderade tumregler gav det nya resultatet.
Tänker du kappsegla båten, seglar den lätt (ej tungt lastad) och under bekväma förhållanden (svensk sommarsegling) - då kan du hålla dig till 5 mm. I så fall behöver du inte byta något annat, bara det är helt (vantskruvar, röstjärnsbyglar, motsv) och stabilt fastsatt. Skall du på långfärd (med ett ton extra i båten och på litet större hav) kan du gott byta upp dig. Då behöver du också troligen) byta vantskruvar och om inte röstjärnen är i finfint skick, så kan det krävas något där också.
Däremot skulle jag absolut (masthead, ju...) överväga 6 mm i förstag och akterstag. Där har man inga marginaler och i synnerhet en wire som går inne i en profil kan vara en dimension grövre än strikt nödvändigt.
Anders S
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
OchAnders S skrev:Robbano skrev:Hej!
Tack för alla svar.
Tyvärr vet jag inte hur gammalt riggen på min Nord 80 ör. Jag är tredje ägaren. Jag vet inte än vilket diameter är original på Nord 80
Sökte på internet men hittade ingen information på original vant diameter på Nord 80.
Kanske det finns andra Nord 80 ägare här? Vilket storlek har ni på vant?
(Men Peter_K har än bra poöng där - om det har fungerad brå några år då tar man nog best samma igen ...)
MVH
Robbano
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
Vajrarna är med stor sannolikher original, då man sällan byter ut dessa bara-för-att, så länge de inte ha skador.
Alla borde ha skägg
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
5 mm låter fullt normalt på en 8 m båt. Expressen har också 5 mm om jag minns rätt.
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
Då kan man ju fundera litet: Expressen väger 1.8 (2/3 av Nord 80) ton och är ca tre dm smalare. Dessutom är Expressen en partialriggad båt med svepta spridare, medan Nord 80 är en mastheadbåt.MartinM skrev:5 mm låter fullt normalt på en 8 m båt. Expressen har också 5 mm om jag minns rätt.
Man bör i så fall titta på (mer) liknande båttyper för att få en rimlighetskontroll.
Anders S
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
Så är det normala tänket i Sverige, kanske i hela Skandinavien. Det går bra eftersom vi seglar kort säsong, vädret är mestadels fint och riggen kollas i de flesta fall vart år (man rullar upp stag och vant och lär ju känna om något bulnar eller tom gått av. Rekommendationer om att byta för bytandets skull (vart tionde år eller så) är vanligare där man har riggen på "alltid" och där man inte alltid har syrafast wire, utan litet mindre ädla rostfria stål. (De är å andra sidan vanligen något mer hållfasta, rent nominellt).Peter_K skrev:Vajrarna är med stor sannolikher original, då man sällan byter ut dessa bara-för-att, så länge de inte ha skador.
Anders S
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
Hej!
Jag tror attt du kan köra vidare som det var konstruerat från början, men eftersom du kanske kommer köpa grejorna av en riggare så fråga honom om du känner dig osäker. Vad vi förståsigpåare rekommenderar är bra vägledning dock
Var i landet har du båten?
Jag tror attt du kan köra vidare som det var konstruerat från början, men eftersom du kanske kommer köpa grejorna av en riggare så fråga honom om du känner dig osäker. Vad vi förståsigpåare rekommenderar är bra vägledning dock
Var i landet har du båten?
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
Akterstag skulle jag välja Dyneema. Normal dyneema kryper men man släpper väl något när man är i hamnen på akterstag. Dyneema är lite mer skonsamt mot storseglet (om akterstag tari lite) och väger betydligt mindre. Jag bytte på min båta både akterstag och backstag till dyneema (tar även mindre plats att styva undan under vintern...)Anders S skrev:Robbano skrev:Hej!
Däremot skulle jag absolut (masthead, ju...) överväga 6 mm i förstag och akterstag. Där har man inga marginaler och i synnerhet en wire som går inne i en profil kan vara en dimension grövre än strikt nödvändigt.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
Exakt.Anders S skrev:Så är det normala tänket i Sverige, kanske i hela Skandinavien. Det går bra eftersom vi seglar kort säsong, vädret är mestadels fint och riggen kollas i de flesta fall vart år (man rullar upp stag och vant och lär ju känna om något bulnar eller tom gått av. Rekommendationer om att byta för bytandets skull (vart tionde år eller så) är vanligare där man har riggen på "alltid" och där man inte alltid har syrafast wire, utan litet mindre ädla rostfria stål. (De är å andra sidan vanligen något mer hållfasta, rent nominellt).Peter_K skrev:Vajrarna är med stor sannolikher original, då man sällan byter ut dessa bara-för-att, så länge de inte ha skador.
Och eftersom det är det vanliga tänket kan man utgå från att samma grejer suttit där i 35-40 år, vilket var det jag skrev. Jag skrev inget om att TS INTE skulle byta, utan konstaterar bara att 5 mm verkar ha hållit jättebra i många år, och att en ny vajer i 5 mm säkert håller i minst lika många år.
Jag skulle inte satsa på dyneema i akterstaget på en mastheadriggad båt då fördelarna (vikt, snällare mot segel) inte väger upp nackdelarna (uv-beständighet, känslighet för mekanisk påverkan) om man dessutom väger in att båten säkert saknar akterstagsträckare och endast har en vantskruv att justera akterstaget med.
Alla borde ha skägg
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
Jag tror också att "de originala" wirarna är 5 mm. Har inte riggaren synpunkter på dimensionen är den förmodligen "rätt" - så mycket finlir behövs inte. Jag anser heller inte att Dyneema är lämpligt på en mastheadriggad båt. Mini-Me har nog Mustangen kvar, annars har han säkert någon annan trimbar båt. Där kan det passa bättre, men på en mastheadbåt slutar det illa om akter- eller förstaget skadas. Därav mitt tips om att gå upp en dimension om man har rullfocksprofil, därinne tittar man inte till det så ofta.Peter_K skrev:Exakt.Anders S skrev:Så är det normala tänket i Sverige, kanske i hela Skandinavien. Det går bra eftersom vi seglar kort säsong, vädret är mestadels fint och riggen kollas i de flesta fall vart år (man rullar upp stag och vant och lär ju känna om något bulnar eller tom gått av. Rekommendationer om att byta för bytandets skull (vart tionde år eller så) är vanligare där man har riggen på "alltid" och där man inte alltid har syrafast wire, utan litet mindre ädla rostfria stål. (De är å andra sidan vanligen något mer hållfasta, rent nominellt).Peter_K skrev:Vajrarna är med stor sannolikher original, då man sällan byter ut dessa bara-för-att, så länge de inte ha skador.
Och eftersom det är det vanliga tänket kan man utgå från att samma grejer suttit där i 35-40 år, vilket var det jag skrev. Jag skrev inget om att TS INTE skulle byta, utan konstaterar bara att 5 mm verkar ha hållit jättebra i många år, och att en ny vajer i 5 mm säkert håller i minst lika många år.
Jag skulle inte satsa på dyneema i akterstaget på en mastheadriggad båt då fördelarna (vikt, snällare mot segel) inte väger upp nackdelarna (uv-beständighet, känslighet för mekanisk påverkan) om man dessutom väger in att båten säkert saknar akterstagsträckare och endast har en vantskruv att justera akterstaget med.
Anders S
Re: Vant Diameter Nord 80 `76
Hej och tack för alla svar!
Jag ska försöka med 5mm igen för undervant, topvant och babystag.
Om rullfocksprofil på min gammla furlex tillåter 6mm då försöka jag där och vid akterstag med 6mm.
MVH
Robbano
Jag ska försöka med 5mm igen för undervant, topvant och babystag.
Om rullfocksprofil på min gammla furlex tillåter 6mm då försöka jag där och vid akterstag med 6mm.
MVH
Robbano