Prisfall på båtar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Mackey » ons 06 feb 2013, 14:01

stangen skrev:
Pelle-48 skrev:GP hade en artikel om prisfallet på båtar. Så jag undrar vad ni har för uppfattning. Jag sitter med en gammal Båtnytt från 1984 med några nypriser.
Fortfarande verkar priserna på Blocket ganska höga för vissa båtar. Här är några nypriser -84: A Express 99 000, A 78 166 000 med MD5, A Cumulus 203 000,
N familjebåt 179 000 med MD5, Omega 30 216 000 med 1GM, Linjett 32 269 000 med 2GM, A Nova 203 000 med Yanmar 12hk,
Omega 34 265 000 med 2GM, Scanmar 33 313 000 med 203/120B.
Klart är att mindre båtar som i regel är ännu äldre (Maxi 68, Maxi 77, Misil 2, Albin Viggen) fallit ordentligt klart mer än 50% av nypriset.
Meh, hört talas om inflation?

1984 års priser = motsvarar i dagens penningvärde (2012)
Express, 99 000 = 217 213
A 78, 166 000 = 364 216
A Cumulus, 203 000 = 445 396
N familjebåt, 179 000 = 392 739
Omega 30, 216 000 = 473 919
Linjett 32, 269 000 = 590 205
A Nova, 203 000 = 445 396
Omega 34, 265 000 = 581 429
Scanmar 33, 313 000 = 686 744

Det innebär att om en Express säljs för tex 100.000 kr idag så har den sjunkit med dryga 50% i pris jämfört med 1984.
På Blocket ligger några Cumulus från ca 175-195.000 vilket i jämförelsen ovan innebär uppemot prissänkning på 60% från med nypriset.
Om detta sedan är "rätt" eller inte kan bara säljas/köpare avgöra.
ÄNTLIGEN någon som förstått att båtar har sjunkit relativt kraftigt i pris när de säljs till samma pris idag som när de var nya.
Naturligtvis har båtarna också slitits en del, men de har nätan alltid också rustats och moderniserast sedan de togs i bruk. Tänk på att nypriset är priset för en i princip renskalad båt och att äldre båtar ofta har samma utrustningsstandard idag som nyare båtar har.

Just beroende på inflationens påverkan och att båtar löpande moderniseras och rustas upp kan man inte jämföra båtar och bilar.
Bilarnas livslängd är för kort för att inflationen ska påverka priset och väldigt få bilar rustas upp med ny motor (eller segel för den delen) och nya säten och inte heller moderniseras de med ex.vis nya instrument. Efter 10 år är det exakt samma bli med exakt samma utrustning som säljs, som när bilen var ny. Oftast har ingen brytt sig om att vaxa och polera bilen ens...

Marknaden styr så det är inte konstigt om vissa säljare håller fast vid sitt "höga" pris (behåller båten och har trevlit med den i några år till) och andra går ner i pris (för att han/hon måste).

Det ska bli spännande att se vad som händer med nyare begagnade båtar av tveksam kvalitet framöver. Jag är ingen expert, men det jag hört och förstått är att många nyare båtarna kommer att tappa snabbare i värde eftersom de ofta inte är byggda för att hålla så länge...
Tänk om en båt från 80-talet blir dyrare än en från 2000-talet.

Den som lever får se!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 06 feb 2013, 15:36

Pelle-48 skrev:
stangen skrev:
Pelle-48 skrev:GP hade en artikel om prisfallet på båtar. Så jag undrar vad ni har för uppfattning. Jag sitter med en gammal Båtnytt från 1984 med några nypriser.
Meh, hört talas om inflation?

1984 års priser = motsvarar i dagens penningvärde (2012)
Express, 99 000 = 217 213
A 78, 166 000 = 364 216
A Cumulus, 203 000 = 445 396
N familjebåt, 179 000 = 392 739
Omega 30, 216 000 = 473 919
Linjett 32, 269 000 = 590 205
A Nova, 203 000 = 445 396
Omega 34, 265 000 = 581 429
Scanmar 33, 313 000 = 686 744

Det innebär att om en Express säljs för tex 100.000 kr idag så har den sjunkit med dryga 50% i pris jämfört med 1984.
På Blocket ligger några Cumulus från ca 175-195.000 vilket i jämförelsen ovan innebär uppemot prissänkning på 60% från med nypriset.
Om detta sedan är "rätt" eller inte kan bara säljas/köpare avgöra.
Inflation har man varje år men man har även slitage. Att hyra en Albin Viggen från -73 kan tex kosta 4000/vecka....(slitage+vinst)
En ny diesel är mycket mer värd än en från -84 med okänt status. Ett segel från -84 kanske är värdelöst.
Intressantare är kanske vilka av båtarna man kan nytillverka med dina priser idag och sälja. Scanmar 33 kanske men ingen av dom andra...tror jag.
Folk som har pengar vill ha ännu större båtar. Billigaste HR nu kostar väl ca 3 miljoner?
Mja, nu gör du en tankevurpa igen. Det pris jag skrev är bara nypriset uppräknat med den allmänna prisökningen (inflationen). Dvs vad samma båt hade kostat idag om den hade bevarats i en tidsbubbla, alltså helt oanvänd med nya (1984års-) segel och (1984års-) motor etc. En ny (gammal) båt alltså. Inte vad samma konstruktion hade kostat ny om den tillverkats idag med motor tillverkad idag eller segel med dagens material och snitt. Men nu vet både du och jag att detta är ett onödigt och ogörligt tankeexperiment som inte leder någonstans.

Som alltid finns det inget "rätt" pris på en begagnad produkt utan det är helt enkelt du och jag och alla andra, dvs den så kallade "marknaden", som bestämmer vad priset (eller värdet) till slut blir.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » ons 06 feb 2013, 18:49

Det är nog inte bara båtpriset som avgör, man ska ha båtplats också, samt tid.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » ons 06 feb 2013, 18:56

stangen skrev: Mja, nu gör du en tankevurpa igen. Det pris jag skrev är bara nypriset uppräknat med den allmänna prisökningen (inflationen). Dvs vad samma båt hade kostat idag om den hade bevarats i en tidsbubbla, alltså helt oanvänd med nya (1984års-) segel och (1984års-) motor etc. En ny (gammal) båt alltså. Inte vad samma konstruktion hade kostat ny om den tillverkats idag med motor tillverkad idag eller segel med dagens material och snitt. Men nu vet både du och jag att detta är ett onödigt och ogörligt tankeexperiment som inte leder någonstans.

Som alltid finns det inget "rätt" pris på en begagnad produkt utan det är helt enkelt du och jag och alla andra, dvs den så kallade "marknaden", som bestämmer vad priset (eller värdet) till slut blir.
Tankeexperimentet är inte alls onödigt och det leder någonstans...
Det leder till att man kan förstå att en gammal båt (en som inte stått i en tidsbubbla utan att åldras) kan kosta lika många kronor som den en gång gjorde, fast i helt olika penningvärden.

Om vi tar exemplet Albin Express så såldes den ny så sent som 2004 för 250 000:- kr. (Priset är faktiskt inte så långt från det penningvärdesomräknade priset på båten från 1984.)
Med det i bakhuvudet är det inte så konstigt att en 25 år gammal båt säljs för 100 000:- kr (samma samma pris som 1984) under förutsättning att den vårdats väl och att utrustningen kompeltterats och bytts ut löpande. Det finns ju också billigare Expresser att köpa för runt 50 000:-.

Mackey
Comfort 32

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 06 feb 2013, 19:10

Mackey skrev:Det ska bli spännande att se vad som händer med nyare begagnade båtar av tveksam kvalitet framöver. Jag är ingen expert, men det jag hört och förstått är att många nyare båtarna kommer att tappa snabbare i värde eftersom de ofta inte är byggda för att hålla så länge...
Jo, det där har vi hört i många år från de som har gamla 80-talsbåtar. Som om det var kvalitet i de båtarna .....
Mackey skrev: Tänk om en båt från 80-talet blir dyrare än en från 2000-talet.
Dream on!

Visst finns det gott om andra ägare till 70 / 80-talsbåtar som drömmer. Det är bara att kika in på Blocket så ser man hur annonserna ligger kvar månad efter månad.

Det är väl bara att ta det som Stangen säger: säljpriserna är marknadspriser, inget annat. De säljare som vill ha ett högre pris får jobba på.

/J

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » ons 06 feb 2013, 20:53

Jaramaz skrev:
Mackey skrev:Det ska bli spännande att se vad som händer med nyare begagnade båtar av tveksam kvalitet framöver. Jag är ingen expert, men det jag hört och förstått är att många nyare båtarna kommer att tappa snabbare i värde eftersom de ofta inte är byggda för att hålla så länge...
Jo, det där har vi hört i många år från de som har gamla 80-talsbåtar. Som om det var kvalitet i de båtarna .....
Mackey skrev: Tänk om en båt från 80-talet blir dyrare än en från 2000-talet.
Dream on!

Visst finns det gott om andra ägare till 70 / 80-talsbåtar som drömmer. Det är bara att kika in på Blocket så ser man hur annonserna ligger kvar månad efter månad.

Det är väl bara att ta det som Stangen säger: säljpriserna är marknadspriser, inget annat. De säljare som vill ha ett högre pris får jobba på.

/J

Nej Jaramaz, jag är ingen drömmare.
Jag har lyssnat på branchkunniga personer eftersom - som jag skrev - "Jag är ingen expert..." .
Jag är ägare till en äldre båt jag köpt till marknadspris för några år sedan och för mig har det ingen betydlese vad min båt anses vara är värd efter jag inte ska sälja den.

Och ja Jaramaz, jag skrev ju just att "Marknaden styr..." och att "Den som lever får se!"

Det viktiga är att förstå att inflationen har betydelse när man jämför nypris och dagspris på äldre båtar.

Jag hopps och tror att du nu förstår vad jag menar.

Mackey
Comfort 32

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 feb 2013, 11:19

MiniMe skrev:det går faktiskt att jämföra med bilmarknaden. Troligtvis köper ingen en begagnad bil som är flera år gammal för nypris (även om bilens finish är i princip är i nyskick).
Det är väl frågan, det. En Maxi77 i nyskick (Alltså, nyskick) från -72 skulle då kosta 28.000 Men samma sak skulle gälla en bil i nyskick från den tiden, men det är väl att betrakta som ren kuriosa - så sällsynt som det är att hitta dessa museieexemplar.

Min egen åsikt är att det finns ett bruks- och nyttovärde som en fungerande båt aldrig sjunker (!) under, och att det är synen på det bruks- och nyttopriset som förändrats. Marknaden för en halvsunkig semesterbåt som är litet trång och spartansk verkar ha helt försvunnit.
Anders S

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » tor 07 feb 2013, 13:43

Anders S skrev:
MiniMe skrev:det går faktiskt att jämföra med bilmarknaden. Troligtvis köper ingen en begagnad bil som är flera år gammal för nypris (även om bilens finish är i princip är i nyskick).
Det är väl frågan, det. En Maxi77 i nyskick (Alltså, nyskick) från -72 skulle då kosta 28.000 Men samma sak skulle gälla en bil i nyskick från den tiden, men det är väl att betrakta som ren kuriosa - så sällsynt som det är att hitta dessa museieexemplar.

Min egen åsikt är att det finns ett bruks- och nyttovärde som en fungerande båt aldrig sjunker (!) under, och att det är synen på det bruks- och nyttopriset som förändrats. Marknaden för en halvsunkig semesterbåt som är litet trång och spartansk verkar ha helt försvunnit.
Du menar att storleken har betydelse... :)
Det skulle vara intressant att se om mindre båtar med lägre komfort sjunker mer och snabbare i värde. Så kan det ju mycket väl vara.
Om jag får tid ska jag kolla på båtstatistiken här på Sailguide för att se om det stämmer.
Är det några särskilda modeller som skulle vara mer intressant att titta på tycker ni (alla)?

För övrigt skulle jag gärna köpa en fabriksny Chevrolet Corvette från 1972 för 26 000:- kronor + moms och annan skatt (nypris 1972) men ofta begärs idag helt hutlösa priser för dessa bilar.
Just nu är prisbilden på Blocket i Stockholm från 99 500:- kr till 429 000:- kr för 70-talare. Helt oacceptabelt för en gammal bil som bara kostade 26 000:- kr + skatt som ny.

Mackey
Comfort 32

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 feb 2013, 14:43

Mackey skrev:
Anders S skrev:

Du menar att storleken har betydelse... :)
Mackey
Nej, inte storleken, utan snarare bruksvärdet. En båt är inte mer värd än marknaden vill betala, men för vissa båtar verkar marknaden inte vilja betala någonting. Det finns förstås mer än en förklaring till detta, men den enklaste är kanske att de sammanlagda förvaltningskostnaderna för att ha båt över huvud taget, om själva båten så vore gratis i inköp, är såpass stora. Det är inte så många som kan förtöja gratis eller för ett par hundralappar/år och har någonstans att ställa båten etc etc.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 10 feb 2013, 11:17

Idag finns det många RIKTIGT slitna exemplar av olika båtar på marknaden. Vegor och Maxis med mögliga dynor, slitna skrov och segel som är lika helslut som motorerna. Rena renoveringsexemplar som kostar tusentals och åter tusentals kronor att få ordning på.
Hade de varit bilar hade de exemplaren skrotats.
Idag ligger de till försäljning på Blocket och drar ner priserna på normalslitna båtar.
Alla borde ha skägg

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » sön 10 feb 2013, 13:05

Peter_K skrev:Idag finns det många RIKTIGT slitna exemplar av olika båtar på marknaden. Vegor och Maxis med mögliga dynor, slitna skrov och segel som är lika helslut som motorerna. Rena renoveringsexemplar som kostar tusentals och åter tusentals kronor att få ordning på.
Idag ligger de till försäljning på Blocket och drar ner priserna på normalslitna båtar.
Ja just Vega är kanske ett bra exempel. Just nu ligger priserna från 18 500 till 85 000. Dynor är väl en sak som inte ruiner någon men motorer är värre. Kostar en renovering 50 000 eller 100 000?
Ingen av dessa Vegor har "ny" motor.
En annan detalj som kanske förklarar skillnaden mellan Norge och Finland är saltvatten.
På flera sätt brukar det synas.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 10 feb 2013, 13:52

Peter_K skrev:Idag finns det många RIKTIGT slitna exemplar av olika båtar på marknaden. Vegor och Maxis med mögliga dynor, slitna skrov och segel som är lika helslut som motorerna. Rena renoveringsexemplar som kostar tusentals och åter tusentals kronor att få ordning på.
Vi kan ju till detta addera att det till skillnad till bilar inte finns någon båtbesiktning som säger bu eller bä. Det finns heller inget vidare bra sätt att skrota gamla båtar av plast, på träbåtstiden eldade man upp de riktigt hemska båtarna. Det är inte heller självklart miljömässigt gångbart att dra ut vraket till Landsortsdjupet eller lämplig djuphåla och sänka eländet.
Anders S

optimisten
Erfaren medlem

Inlägg av optimisten » sön 10 feb 2013, 15:07

Jag är helt säker på att nyare båtar som av en del anses ha tveksam kvalitet kommer att hålla minst lika länge som många 80 tals båtar gör -som en del anser har tveksam kvalitet. Begagnatpriset kommer inte att vara lika positivt för nyare båtar pga de stora tillverknings volymerna från Bav, Ben, Han, Jen mfl, som gör att efterfrågan kommer inte att vara större än tillgången som det har varit under 90talet och fram till mitten på 2000 talet. Att det numera finns nya båtar till rimliga priser kommer också hålla nere begagnatpriserna.

optimisten
Erfaren medlem

Inlägg av optimisten » sön 03 mar 2013, 21:22

Vid mitt besök på båtmässan i helgen pratade jag med 2 olika båtmäklare som hade samma uppfattning om problemet på begagnatmarknaden just nu. Säljare övervärderar i stor utsträckning sin båt- tror att de skall få tillbaks ungefär vad de köpte båten för begagnad för några år sedan. Många köpare tror att: nu är det köparens marknad! Nu kan jag köpa båt till skambud. Mäklarna menar att om säljarna och köparna kunde mötas ungefär halvvägs skulle många fler båtaffärer slutföras.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 04 mar 2013, 18:56

Detta resonemang kring båtars värde tror jag man kan älta hur länge som helst. Helt klart vet man inte värdet på sin båt förrän man sålt den, först då fick man veta vad marknaden ville betala. Bortsett från det så gjorde jag ett besök på allt för sjön i går och slogs av hur otroligt mycket båt man får om man hittar en bra äldre båt. Räknade lite på min egen Mamba29, nya segel 2012 från Lundh, ny värmare 2012, ny spis med ugn 2012, ny motor 2008 ca35timar har den gått, väldigt ny laddare och ny /nya solceller, väldigt fräscht sittbrunnskapel, ja listan kan göras lång. Båten är väldigt fräsch (nej jag ska inte sälja). Värdet ligger kanske kring 200' skulle jag tro. För dom pengarna får man ingenting på mässan om man vill familjesegla. Absolut ingen proffsig analys, bara en personlig värdering kring hur mycket båt jag får/krona.

Skriv svar