Prisfall på båtar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Prisfall på båtar?

Inlägg av Pelle-48 » lör 02 feb 2013, 10:34

GP hade en artikel om prisfallet på båtar. Så jag undrar vad ni har för uppfattning. Jag sitter med en gammal Båtnytt från 1984 med några nypriser.
Fortfarande verkar priserna på Blocket ganska höga för vissa båtar. Här är några nypriser -84: A Express 99 000, A 78 166 000 med MD5, A Cumulus 203 000,
N familjebåt 179 000 med MD5, Omega 30 216 000 med 1GM, Linjett 32 269 000 med 2GM, A Nova 203 000 med Yanmar 12hk,
Omega 34 265 000 med 2GM, Scanmar 33 313 000 med 203/120B.
Klart är att mindre båtar som i regel är ännu äldre (Maxi 68, Maxi 77, Misil 2, Albin Viggen) fallit ordentligt klart mer än 50% av nypriset.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Anders S » lör 02 feb 2013, 11:17

Pelle-48 skrev:GP hade en artikel om prisfallet på båtar. Så jag undrar vad ni har för uppfattning. Jag sitter med en gammal Båtnytt från 1984 med några nypriser.
Fortfarande verkar priserna på Blocket ganska höga för vissa båtar. Här är några nypriser -84: A Express 99 000, A 78 166 000 med MD5, A Cumulus 203 000,
N familjebåt 179 000 med MD5, Omega 30 216 000 med 1GM, Linjett 32 269 000 med 2GM, A Nova 203 000 med Yanmar 12hk,
Omega 34 265 000 med 2GM, Scanmar 33 313 000 med 203/120B.
Klart är att mindre båtar som i regel är ännu äldre (Maxi 68, Maxi 77, Misil 2, Albin Viggen) fallit ordentligt klart mer än 50% av nypriset.

Jag tror att nyckeln till att förstå det här är att begagnade båtar säljs på en irrationell marknad. De som säljer sätter ett känslomässigt baserat värde på sin båt (Jag har minsann lagt ut 100 papp på "Gamla Bettan" de senaste tio åren, skött henne som ett lindebarn och därför tycker jag hon är värd 220 tusen för mig" och så säljer man helt enkelt inte när man inser att det gängse marknadspriset är mycket lägre än det upplevda värdet. Jag vill byta bort Starbåten till en enkel H-båt, därför har jag kollat vad H-båtar kan kosta, och prisomfånget på en H-båt sträcker sig från 20 till över 100.000. Hade jag haft massor av tid hade det varit intressant att korrelera skick och relevant utrustningsnivå på de här båtarna - jag är dock tämligen säker på att när man lämnat extremerna åt sidan (sjunkvrak respektive påkostade och verifierat snabba tävlingsekipage) hade skillnaderna inte varit så stora.
Anders S

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av jaba » lör 02 feb 2013, 12:09

Priserna har fallit, men just nu finns inte så många båtar ute till försäljning.
Vänta nån månad så kommer set fler, och de med "rätt" pris blir sålda.. Övriga blir kvar.
Sen är ju populära båtar ofta högre värderade, man köper gärna en båt som många andra har, för den måste väl vara bra :mrgreen:

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av eriksbo1 » lör 02 feb 2013, 12:24

Webbsajterna har fördunklat marknadsbilden. Det kostar inget att försöka, går det så går det. Förr, när man måste gå ut med dyra annonser i dags- och båttidningar, var det mera realism i de begärda priserna: "äventyrare besväre sig icke". Tror att de konkreta priserna skiljer sig en hel del från dem som begärs på Biocket o.a. likn. sajter.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Pelle-48 » lör 02 feb 2013, 13:23

eriksbo1 skrev:Webbsajterna har fördunklat marknadsbilden. Det kostar inget att försöka, går det så går det. Förr, när man måste gå ut med dyra annonser i dags- och båttidningar, var det mera realism i de begärda priserna: "äventyrare besväre sig icke". Tror att de konkreta priserna skiljer sig en hel del från dem som begärs på Biocket o.a. likn. sajter.
Det är väl ändå bättre för en köpare idag. Man kan onekligen få en bättre överblick. Sedan är det ofta svårt att se båtens skick. Men en del har gott om bilder (bäst i Norge) och det är ju bra.
Klart är att det är bra med en relativt ny motor, men svårt att få ut mer än 25% av vad det kostar.
När jag jämför blocket.se med motsvarande i Norge och Finland så är Norge ibland billigare men aldrig Finland. Jag gissar att då köpkraften är bäst i Norge kan man "lättare dra av" 100 000NOK för att bli av med den gamla. Det är gott om båthandlare i Holland. Men pålägget är högt så det är sällan prisvärt. Ballad och Vega brukar vara dyra där.

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av eriksbo1 » lör 02 feb 2013, 14:02

Man ska förstås inte generalisera, men jag har här i Finland följt två affärer, där ägarna tråkigt nog befunnit sig i ett "must sell"-läge - p g a ålder o. krämpor har man velat bli av med båten. I vartdera fallet var det fråga om åttiotalsbyggen. Avslutet í den ena affären låg nästan 50 procent under begärt pris. Objektet var en svenskbyggd båt med lite av kultstatus. I det andra fallet, ett renommerat Orustbygge, har säljaren nu gått ned ca. 30 procent och ändå nappar det inte. De ursprungligen begärda utgångspriserna föreföll helt i rimliga i ljuset av det utbud man finner på Nettivene, den finska motsvarigheten till blocket.se

Jag tror alltså att det finns en hel luft i de begärda priserna på nätet. De ger inte en riktig bild av den konkreta prisnivån.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Pelle-48 » lör 02 feb 2013, 16:44

Ja det är stor skillnad. På blocket vill man ha 550 000SEK för en Comfort 34 vilket är egendomligt högt med tanke på alla andra Sweden Yachs båtar till salu. På Venenetti vill man ha 6 500 euro för en Albin Viggen och 15 500 euro för en Kings Cruiser 29. Då tycker jag att 70 000SEK för en Mistinguette med 8hk Yanmar låter bättre. Jag gillar även Shipman 28 men det är stor skillnad på de äldsta o de yngsta. Spannet borde vara 60 000-120 000SEK.
Akterkabin vill många ha och de som har bra andrahandsvärde är Maxi95, Scanmar33 och Rasmus. Najad 34 finns ju även i den varianten.

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Tomas E » sön 03 feb 2013, 18:10

Anders S skrev:
Pelle-48 skrev:GP hade en artikel om prisfallet på båtar. Så jag undrar vad ni har för uppfattning. Jag sitter med en gammal Båtnytt från 1984 med några nypriser.
Fortfarande verkar priserna på Blocket ganska höga för vissa båtar. Här är några nypriser -84: A Express 99 000, A 78 166 000 med MD5, A Cumulus 203 000,
N familjebåt 179 000 med MD5, Omega 30 216 000 med 1GM, Linjett 32 269 000 med 2GM, A Nova 203 000 med Yanmar 12hk,
Omega 34 265 000 med 2GM, Scanmar 33 313 000 med 203/120B.
Klart är att mindre båtar som i regel är ännu äldre (Maxi 68, Maxi 77, Misil 2, Albin Viggen) fallit ordentligt klart mer än 50% av nypriset.

Jag tror att nyckeln till att förstå det här är att begagnade båtar säljs på en irrationell marknad. De som säljer sätter ett känslomässigt baserat värde på sin båt (Jag har minsann lagt ut 100 papp på "Gamla Bettan" de senaste tio åren, skött henne som ett lindebarn och därför tycker jag hon är värd 220 tusen för mig" och så säljer man helt enkelt inte när man inser att det gängse marknadspriset är mycket lägre än det upplevda värdet.
Du menar att en pensionär, som är delvis förlamad i ena armen och som har en fru som inte seglar längre, hellre behåller båten än att sänka priset och bli av med huvudvärken? Skulle inte tro det. Träffade en jättetrevlig kille med en jättefin båt i slutet av förra sommaren, som befann sig i den situationen. Utan att jag ens hade fört priset på tal sa han att han kunde sänka. Om några månader har den varit till salu i ett år. Begärt pris ligger under begärda priser för två (?) år sedan, men antagligen är det för högt. (Det blev ingen affär därför att jag misstagit mig på byggnadssättet för just den version som var aktuell.)

Nu har jag kontaktat ägarna till två andra båtar, som var till salu i somras/höstas. Båda finns kvar och priserna var väldigt lågt respektive hyfsat lågt redan i höstas. Ska bli intressant att se om "vårpriser" betyder fortsatt prisfall, eller om säljarna tror att priserna automatiskt ligger högre på våren än på hösten. Har man hållit på ett tag så tror man antagligen inte det.

P.S.
Läste just att julhandeln gått ned för första gången på 17 (?) år. Välkomna till den nya ekonomin. Sälj allt ni har, i morgon är det billigare.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Pelle-48 » sön 03 feb 2013, 19:30

Ett exempel på hur lågt man kan behöva gå: :cry:

http://www.blocket.se/kalmar/Albin_vega ... w=3&last=1

Ett alternativ för den händige?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Anders S » sön 03 feb 2013, 22:00

Tomas E skrev:
Anders S skrev:
Pelle-48 skrev:GP hade en artikel om prisfallet på båtar. Så jag undrar vad ni har för uppfattning. Jag sitter med en gammal Båtnytt från 1984 med några nypriser.
Fortfarande verkar priserna på Blocket ganska höga för vissa båtar. Här är några nypriser -84: A Express 99 000, A 78 166 000 med MD5, A Cumulus 203 000,
N familjebåt 179 000 med MD5, Omega 30 216 000 med 1GM, Linjett 32 269 000 med 2GM, A Nova 203 000 med Yanmar 12hk,
Omega 34 265 000 med 2GM, Scanmar 33 313 000 med 203/120B.
Klart är att mindre båtar som i regel är ännu äldre (Maxi 68, Maxi 77, Misil 2, Albin Viggen) fallit ordentligt klart mer än 50% av nypriset.

Jag tror att nyckeln till att förstå det här är att begagnade båtar säljs på en irrationell marknad. De som säljer sätter ett känslomässigt baserat värde på sin båt (Jag har minsann lagt ut 100 papp på "Gamla Bettan" de senaste tio åren, skött henne som ett lindebarn och därför tycker jag hon är värd 220 tusen för mig" och så säljer man helt enkelt inte när man inser att det gängse marknadspriset är mycket lägre än det upplevda värdet.
Du menar att en pensionär, som är delvis förlamad i ena armen och som har en fru som inte seglar längre, hellre behåller båten än att sänka priset och bli av med huvudvärken? Skulle inte tro det. Träffade en jättetrevlig kille med en jättefin båt i slutet av förra sommaren, som befann sig i den situationen. Utan att jag ens hade fört priset på tal sa han att han kunde sänka. Om några månader har den varit till salu i ett år. Begärt pris ligger under begärda priser för två (?) år sedan, men antagligen är det för högt. (Det blev ingen affär därför att jag misstagit mig på byggnadssättet för just den version som var aktuell.)

Nu har jag kontaktat ägarna till två andra båtar, som var till salu i somras/höstas. Båda finns kvar och priserna var väldigt lågt respektive hyfsat lågt redan i höstas. Ska bli intressant att se om "vårpriser" betyder fortsatt prisfall, eller om säljarna tror att priserna automatiskt ligger högre på våren än på hösten. Har man hållit på ett tag så tror man antagligen inte det.

P.S.
Läste just att julhandeln gått ned för första gången på 17 (?) år. Välkomna till den nya ekonomin. Sälj allt ni har, i morgon är det billigare.
Den enarmade där frun inte vill vara med längre lär väl i så fall drivas till förtvivlans rand av fjantpellar som bara snackar om att köpa, frågar på allt och aldrig bestämmer sig? Jag tror att steget att GE bort båten är alldeles för stort, då letar man hellre efter någon på närmare håll - eller så får den stå.

1. Båtliv är en avsmalnade fritidssysselsättning.
2. Återväxten är inte så stor så det stör (studera er avkomma,eller era äldre vänners!)
3. Nya små båtar kostar så mycket att det inte finns nya instegsbåtar till rimliga pengar
4. Nerslitna och vanskötta Maxi77, Misil, Shipman28 eller en Rassy 26 är inte attraktiva för någon, vare sig ung, gammal, fattig eller rik.

Sedan kan man alltid hävda att när folk inte vill köpa, vilket pris de än erbjuds, så finns det ingen marknad alls. Men jag håller ändå fast vid att marknaden för båtar är osymmetrisk, eftersom den som äger båten så uppenbart sätter ett högre värde än vad köparna är beredda att betala. Du har ju t e x inte köpt. Jag tror liksom inte det handlar om att någon i dessa dagar tror att båtar ökar i värde, utan att uppfattningen om vad båten är värd skiljer sig mellan den som äger den nu och den som kommer att äga den sedan. "Det är köparens marknad" brukar många påstå, men det är det inte om de enda båtar som är (billigt) till salu inte är vad köparen vill ha. Så verkar det ju vara i många fall.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av stangen » tis 05 feb 2013, 10:52

Pelle-48 skrev:GP hade en artikel om prisfallet på båtar. Så jag undrar vad ni har för uppfattning. Jag sitter med en gammal Båtnytt från 1984 med några nypriser.
Fortfarande verkar priserna på Blocket ganska höga för vissa båtar. Här är några nypriser -84: A Express 99 000, A 78 166 000 med MD5, A Cumulus 203 000,
N familjebåt 179 000 med MD5, Omega 30 216 000 med 1GM, Linjett 32 269 000 med 2GM, A Nova 203 000 med Yanmar 12hk,
Omega 34 265 000 med 2GM, Scanmar 33 313 000 med 203/120B.
Klart är att mindre båtar som i regel är ännu äldre (Maxi 68, Maxi 77, Misil 2, Albin Viggen) fallit ordentligt klart mer än 50% av nypriset.
Meh, hört talas om inflation?

1984 års priser = motsvarar i dagens penningvärde (2012)
Express, 99 000 = 217 213
A 78, 166 000 = 364 216
A Cumulus, 203 000 = 445 396
N familjebåt, 179 000 = 392 739
Omega 30, 216 000 = 473 919
Linjett 32, 269 000 = 590 205
A Nova, 203 000 = 445 396
Omega 34, 265 000 = 581 429
Scanmar 33, 313 000 = 686 744

Det innebär att om en Express säljs för tex 100.000 kr idag så har den sjunkit med dryga 50% i pris jämfört med 1984.
På Blocket ligger några Cumulus från ca 175-195.000 vilket i jämförelsen ovan innebär uppemot prissänkning på 60% från med nypriset.
Om detta sedan är "rätt" eller inte kan bara säljas/köpare avgöra.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Pelle-48 » tis 05 feb 2013, 20:03

stangen skrev:
Pelle-48 skrev:GP hade en artikel om prisfallet på båtar. Så jag undrar vad ni har för uppfattning. Jag sitter med en gammal Båtnytt från 1984 med några nypriser.
Meh, hört talas om inflation?

1984 års priser = motsvarar i dagens penningvärde (2012)
Express, 99 000 = 217 213
A 78, 166 000 = 364 216
A Cumulus, 203 000 = 445 396
N familjebåt, 179 000 = 392 739
Omega 30, 216 000 = 473 919
Linjett 32, 269 000 = 590 205
A Nova, 203 000 = 445 396
Omega 34, 265 000 = 581 429
Scanmar 33, 313 000 = 686 744

Det innebär att om en Express säljs för tex 100.000 kr idag så har den sjunkit med dryga 50% i pris jämfört med 1984.
På Blocket ligger några Cumulus från ca 175-195.000 vilket i jämförelsen ovan innebär uppemot prissänkning på 60% från med nypriset.
Om detta sedan är "rätt" eller inte kan bara säljas/köpare avgöra.
Inflation har man varje år men man har även slitage. Att hyra en Albin Viggen från -73 kan tex kosta 4000/vecka....(slitage+vinst)
En ny diesel är mycket mer värd än en från -84 med okänt status. Ett segel från -84 kanske är värdelöst.
Intressantare är kanske vilka av båtarna man kan nytillverka med dina priser idag och sälja. Scanmar 33 kanske men ingen av dom andra...tror jag.
Folk som har pengar vill ha ännu större båtar. Billigaste HR nu kostar väl ca 3 miljoner?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Anders S » tis 05 feb 2013, 20:43

Pelle-48 skrev:
stangen skrev:
Pelle-48 skrev:GP hade en artikel om prisfallet på båtar. Så jag undrar vad ni har för uppfattning. Jag sitter med en gammal Båtnytt från 1984 med några nypriser.
Meh, hört talas om inflation?

1984 års priser = motsvarar i dagens penningvärde (2012)
Express, 99 000 = 217 213
A 78, 166 000 = 364 216
A Cumulus, 203 000 = 445 396
N familjebåt, 179 000 = 392 739
Omega 30, 216 000 = 473 919
Linjett 32, 269 000 = 590 205
A Nova, 203 000 = 445 396
Omega 34, 265 000 = 581 429
Scanmar 33, 313 000 = 686 744

Det innebär att om en Express säljs för tex 100.000 kr idag så har den sjunkit med dryga 50% i pris jämfört med 1984.
På Blocket ligger några Cumulus från ca 175-195.000 vilket i jämförelsen ovan innebär uppemot prissänkning på 60% från med nypriset.
Om detta sedan är "rätt" eller inte kan bara säljas/köpare avgöra.
Inflation har man varje år men man har även slitage. Att hyra en Albin Viggen från -73 kan tex kosta 4000/vecka....(slitage+vinst)
En ny diesel är mycket mer värd än en från -84 med okänt status. Ett segel från -84 kanske är värdelöst.
Intressantare är kanske vilka av båtarna man kan nytillverka med dina priser idag och sälja. Scanmar 33 kanske men ingen av dom andra...tror jag.
Folk som har pengar vill ha ännu större båtar. Billigaste HR nu kostar väl ca 3 miljoner?
Några få Expresser kan man nog sälja till kappseglareliten, möjligen. Utan att vilja hamna i den eviga Bavariadiskussionen, kan man ju alltid jämföra med en nytillverkad sådan och se om det är realistiskt att tillverka en Linjett 32 för halva det priset.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av MiniMe » tis 05 feb 2013, 23:09

det går faktiskt att jämföra med bilmarknaden. Troligtvis köper ingen en begagnad bil som är flera år gammal för nypris (även om bilens finish är i princip är i nyskick).
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Vegabjorn
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 04 nov 2009, 12:34

Re: Prisfall på båtar?

Inlägg av Vegabjorn » ons 06 feb 2013, 09:38

Båtar har två värden
det ena är vad du själv värderar båt till = försäkringsvärde
det andra är vad man faktiskt får = marknaden bestämmer

Skriv svar