Kantbeslag i mässing

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Kantbeslag i mässing

Inlägg av Ulf.Ason » tis 15 jan 2013, 19:10

Jag har en del kanter av trä som skulle behöva skyddas mot nötning. Snyggast vore att knacka till en mässingsprofil så att den följer kanten.
IMAG0620.jpg
Träkant som behöver skyddas
Någon som har idéer om var man kan hitta material att utgå ifrån? Det enda jag kommer att tänka på är mässingslister som används vid golvläggning, men de duger liksom inte.

// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Re: Kantbeslag i mässing

Inlägg av fribbe » tis 15 jan 2013, 19:54

Kolla med någon lokal mekanisk verkstad. De kan säkert hjälpa till att bocka till en mässingsplåt. Då kan du få vilka mått du vill på profilens sidor och kanske även få rätt krökning på den!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Kantbeslag i mässing

Inlägg av matz » tis 15 jan 2013, 20:53

gå till järnaffären och köp schimsplåt, finns i remsor av olika tjocklekar och är av mässing och så limmar du den på plats efter det att du profilerat den på plats

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Kantbeslag i mässing

Inlägg av peterh » tis 15 jan 2013, 22:09

Ulf.Ason skrev:Jag har en del kanter av trä som skulle behöva skyddas mot nötning. Snyggast vore att knacka till en mässingsprofil så att den följer kanten.
IMAG0620.jpg
Någon som har idéer om var man kan hitta material att utgå ifrån? Det enda jag kommer att tänka på är mässingslister som används vid golvläggning, men de duger liksom inte.

// Ulf
Man skär sig lätt på tunna plåtlister, de har lätt att "sticka upp" så där lagom mycket.

Jag skulle nog gjort en trälist ytterst i stället.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Kantbeslag i mässing

Inlägg av Ulf.Ason » ons 16 jan 2013, 20:50

peterh skrev: Man skär sig lätt på tunna plåtlister, de har lätt att "sticka upp" så där lagom mycket.

Jag skulle nog gjort en trälist ytterst i stället.
Jo, det krävs nog att man tar till lite tjockare plåt, den måste vara så tjock så att man kan försänka skruvarna ordentligt.
Ett tag funderade jag på om jag kunde utgå från ett kluvet rör, så att skoten (som har gjort de flesta märkena) kunde glida på en "kam".
Jag har även en del andra ställen som är lite utsatta som kunde vara snygga med lite mässingsbling.

En trälist är inget dåligt alternativ, enkelt att ersätta när det blivit för slitet. Mässingen ärgar kanske hysteriskt...
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Kantbeslag i mässing

Inlägg av Perra » ons 16 jan 2013, 23:44

En bit halvrund skena i rostfritt på överkant kan ju hjälpa.
Segla vackert.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Kantbeslag i mässing

Inlägg av Nautihamstern » tor 17 jan 2013, 09:17


gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Kantbeslag i mässing

Inlägg av gvs » tor 17 jan 2013, 18:56

maskindelen.se eller kanske ironbill.se har mässing i lämpliga profiler...

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Kantbeslag i mässing

Inlägg av Ulf.Ason » tor 17 jan 2013, 19:45

Ja, två sådana lite omlott åtgärdar nog slitaget från skot. Å tack för sajten, vilket härligt sortiment!

//u
Tinúviel - en OC35 ketch

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Kantbeslag i mässing

Inlägg av Ulf.Ason » tor 17 jan 2013, 20:03

gvs skrev:maskindelen.se eller kanske ironbill.se har mässing i lämpliga profiler...
Klart inspirerande, här fanns mycket ämnen att utgå från. Måste nog läsa på lite om hur mässing beter sig när man bearbetar det. Jag har arbetat en del med koppar, där räcker det man att hetta upp och kyla ned lite snabbt så går det att bearbeta hur man vill tills spänningarna kommer tillbaka.
Tinúviel - en OC35 ketch

Skriv svar