Hur tar man bort propellern?
Hur tar man bort propellern?
Hej
Jag är både ny på forumet och nybliven segelbåtsägare. Båten ifråga är en Williamkryssare som är ketschriggad, all info om båtmodellen mottages tacksamt!
Jag tänkte byta propeller eftersom den har så dålig backförmåga, men jag får inte bort proppelern och jag har inte vågat använda våld innan jag vet säkert hur den sitter. Jag har tagit bort låsmuttrarna men den sitter fortfarande fast!
Tips mottages tacksamt på hur man får bort den samt även om någon vet vad det är för märke på proppen?
Jag är både ny på forumet och nybliven segelbåtsägare. Båten ifråga är en Williamkryssare som är ketschriggad, all info om båtmodellen mottages tacksamt!
Jag tänkte byta propeller eftersom den har så dålig backförmåga, men jag får inte bort proppelern och jag har inte vågat använda våld innan jag vet säkert hur den sitter. Jag har tagit bort låsmuttrarna men den sitter fortfarande fast!
Tips mottages tacksamt på hur man får bort den samt även om någon vet vad det är för märke på proppen?
Senast redigerad av 1 TTT, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Hur tar man bort propellern?
Jaha, välkommen till forumet och gratulerar till nya båten, och gratulerar till en litet bättre propeller än du kanske tror! Jag klarar inte märket, men det ser ut som en propeller med ställbara blad. Nu finns dessa i två varianter; den ena med en ställmekanism inombords, den andra sorten med inbyggd automatik. Jag tror att det är den senare modellen du har, och är du inte nöjd med backkraften är den felinställd. Den här propellern är väl värd en rengöring och infettning, och sedan skall du bara bevaka att den vrider bladen då den roterar. Poängen är att propellern vänder bladet vid backning, och den här typen är oöverträffad i backförmåga, bara den fungerar.
Att ta av den: Tänk nu på att det sitter en centrummutter på axeln, den måste lossas (det ser det ut som du gjort) , men ta inte bort den helt - lämna några varv så ramlar inte klumpen ner på marken då allt lossnar (med en rejäl "KNÄPP" eller till och med ett "PANG")! Beroende på fabrikatet och utseendet tar man den med en specialavdragare eller med hjälp av en vanlig avdragare (samma som till bilar) med tre armar (för du har tre propellerblad). Problemet är bara att få grepp om navet, för drar man i bladen går det illa. En grov metallbit med ett u-format spår kan göra susen i så fall. Slitsen/spåret bakom propellerklumpen, och så avdragaren i metallbiten. Men ta tid på dig och använd bara våld på rätt sätt! Man kan pröva att värma klumpen också. Specialavdragare: Troligen hittar du två eller tre gängade hål i klumpen. Här gängar man i två/tre pinnbultar, och så sätter man en bit vinkeljärn (två pinnbultar) eller ett dito i form av ett Y (tre pinnbultar). I teorin skall man då kunna dra ut navklumpen med denna avdragare. I praktiken (jag har en liknande propeller) kan den lossna med andra "fulgrepp" också. Jag tänker inte berätta att jag lyckats med ett vanlig kofot som presskil. Det vore oansvarigt.
Att ta av den: Tänk nu på att det sitter en centrummutter på axeln, den måste lossas (det ser det ut som du gjort) , men ta inte bort den helt - lämna några varv så ramlar inte klumpen ner på marken då allt lossnar (med en rejäl "KNÄPP" eller till och med ett "PANG")! Beroende på fabrikatet och utseendet tar man den med en specialavdragare eller med hjälp av en vanlig avdragare (samma som till bilar) med tre armar (för du har tre propellerblad). Problemet är bara att få grepp om navet, för drar man i bladen går det illa. En grov metallbit med ett u-format spår kan göra susen i så fall. Slitsen/spåret bakom propellerklumpen, och så avdragaren i metallbiten. Men ta tid på dig och använd bara våld på rätt sätt! Man kan pröva att värma klumpen också. Specialavdragare: Troligen hittar du två eller tre gängade hål i klumpen. Här gängar man i två/tre pinnbultar, och så sätter man en bit vinkeljärn (två pinnbultar) eller ett dito i form av ett Y (tre pinnbultar). I teorin skall man då kunna dra ut navklumpen med denna avdragare. I praktiken (jag har en liknande propeller) kan den lossna med andra "fulgrepp" också. Jag tänker inte berätta att jag lyckats med ett vanlig kofot som presskil. Det vore oansvarigt.
Anders S
Re: Hur tar man bort propellern?
Tackar, propellern har mycket riktigt ställbara blad som ska vrida sig automatiskt. Jag får absolut ingen backverkan om farten överstiger 1,5 knop och det blir farligt!
Jag ska prova med någon typ av avdragare, ville bara veta att det inte är någonting annat som ska göras innan!
Tack för svaret!
Jag ska prova med någon typ av avdragare, ville bara veta att det inte är någonting annat som ska göras innan!
Tack för svaret!
Re: Hur tar man bort propellern?
Behöver man verkligen ta bort propellern?
Eller räcker det med att ta isär den och göra rent + fetta
Det skulle i alla fall jag göra i första hand.
Eller räcker det med att ta isär den och göra rent + fetta
Det skulle i alla fall jag göra i första hand.
Re: Hur tar man bort propellern?
Nej du har rätt, man behöver nog inte ta bort den för att rengöra och smörja upp den. Jag var inne på att byta propeller eftersom den är i princip helt verkningslös på backmanöver, men om det räcker med att smörja upp den så kan den få sitta kvar!
Re: Hur tar man bort propellern?
Då minskar risken att du skadar den
Re: Hur tar man bort propellern?
Båten förresten ser inte ut som andra williamskryssare jag sett, ser mer ut som en riktig segelbåt
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Hur tar man bort propellern?
Tyvärr kan jag inte hjälpa Dig med tillverkare. Men den typ av propeller har normalt riktigt bra backverkan eftersom
det är vridmomentet och motståndet i vattnet som tvingar bladen att flöjla.
Kolla att den går lätt att vrida i båda riktningarna. Kolla om Du får samma stigning fram som back. Vissa tillverkare har lite annorlunda stigning
i back.
Om det går trögt så får Du försöka smörja upp propellern.
Om Du tar isär propellern så får Du vara noga med att se vad inställningen är. Normalt kan man ställa stigningen. Har man inte en instruktionsbok samt
nuvarande värden kan det bli en mardröm.
Men som Andres skrev. Du har en oslipad diamant som kan vara värd att lägga lite kärlek på.
Hur går den framåt?
det är vridmomentet och motståndet i vattnet som tvingar bladen att flöjla.
Kolla att den går lätt att vrida i båda riktningarna. Kolla om Du får samma stigning fram som back. Vissa tillverkare har lite annorlunda stigning
i back.
Om det går trögt så får Du försöka smörja upp propellern.
Om Du tar isär propellern så får Du vara noga med att se vad inställningen är. Normalt kan man ställa stigningen. Har man inte en instruktionsbok samt
nuvarande värden kan det bli en mardröm.
Men som Andres skrev. Du har en oslipad diamant som kan vara värd att lägga lite kärlek på.
Hur går den framåt?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Hur tar man bort propellern?
Det kanske det kan vara (dubbelskruvarna ser ju rätt ut). I så fall: http://www.darglow.co.uk/html/products/feather.htmoceansailor skrev:Kan det vara en sådan här propeller?
http://www.lytewatermarine.com/marine-p ... therstream
Anders S
Re: Hur tar man bort propellern?
Jag tycker att den går att vrida ganska lätt men jag vet inte hur lätt den ska gå? Framåt går den utmärkt, jag ska putsa lite på den imorgon så kanske detaljerna framträder tydligare!oceansailor skrev:Tyvärr kan jag inte hjälpa Dig med tillverkare. Men den typ av propeller har normalt riktigt bra backverkan eftersom
det är vridmomentet och motståndet i vattnet som tvingar bladen att flöjla.
Kolla att den går lätt att vrida i båda riktningarna. Kolla om Du får samma stigning fram som back. Vissa tillverkare har lite annorlunda stigning
i back.
Om det går trögt så får Du försöka smörja upp propellern.
Om Du tar isär propellern så får Du vara noga med att se vad inställningen är. Normalt kan man ställa stigningen. Har man inte en instruktionsbok samt
nuvarande värden kan det bli en mardröm.
Men som Andres skrev. Du har en oslipad diamant som kan vara värd att lägga lite kärlek på.
Hur går den framåt?
Re: Hur tar man bort propellern?
Den verkar väldigt snarlik!oceansailor skrev:Kan det vara en sådan här propeller?
http://www.lytewatermarine.com/marine-p ... therstream
Re: Hur tar man bort propellern?
Som sagt var, jag är ny som segelbåtsägare så jag går på förra ägarens uppgifter! Jag vet inte säkert att det är en williamkryssare men tills någon vet bättre så utgår jag ifrån att det stämmer.jaba skrev:Båten förresten ser inte ut som andra williamskryssare jag sett, ser mer ut som en riktig segelbåt
Re: Hur tar man bort propellern?
Helt klart ett mysterium... Slaget i fören stämmer finfint, men den här ser längre ut! Två extra fönster, som det förefaller. Finns det fler varianter än 34:an? TTT får förstås berätta mer när han (?) vet
Anders S