Hur tar man bort propellern?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
TTT
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 21:40
Ort: Färingsö

Hur tar man bort propellern?

Inlägg av TTT » fre 04 jan 2013, 17:38

Hej
Jag är både ny på forumet och nybliven segelbåtsägare. Båten ifråga är en Williamkryssare som är ketschriggad, all info om båtmodellen mottages tacksamt!
Jag tänkte byta propeller eftersom den har så dålig backförmåga, men jag får inte bort proppelern och jag har inte vågat använda våld innan jag vet säkert hur den sitter. Jag har tagit bort låsmuttrarna men den sitter fortfarande fast!

Tips mottages tacksamt på hur man får bort den samt även om någon vet vad det är för märke på proppen?
Bilagor
tn_Segelbåt 366.JPG
tn_propp.jpg
tn_propp i profil.JPG
tn_Nav.JPG
Senast redigerad av 1 TTT, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av Anders S » fre 04 jan 2013, 18:39

Jaha, välkommen till forumet och gratulerar till nya båten, och gratulerar till en litet bättre propeller än du kanske tror! Jag klarar inte märket, men det ser ut som en propeller med ställbara blad. Nu finns dessa i två varianter; den ena med en ställmekanism inombords, den andra sorten med inbyggd automatik. Jag tror att det är den senare modellen du har, och är du inte nöjd med backkraften är den felinställd. Den här propellern är väl värd en rengöring och infettning, och sedan skall du bara bevaka att den vrider bladen då den roterar. Poängen är att propellern vänder bladet vid backning, och den här typen är oöverträffad i backförmåga, bara den fungerar.

Att ta av den: Tänk nu på att det sitter en centrummutter på axeln, den måste lossas (det ser det ut som du gjort) , men ta inte bort den helt - lämna några varv så ramlar inte klumpen ner på marken då allt lossnar (med en rejäl "KNÄPP" eller till och med ett "PANG")! Beroende på fabrikatet och utseendet tar man den med en specialavdragare eller med hjälp av en vanlig avdragare (samma som till bilar) med tre armar (för du har tre propellerblad). Problemet är bara att få grepp om navet, för drar man i bladen går det illa. En grov metallbit med ett u-format spår kan göra susen i så fall. Slitsen/spåret bakom propellerklumpen, och så avdragaren i metallbiten. Men ta tid på dig och använd bara våld på rätt sätt! Man kan pröva att värma klumpen också. Specialavdragare: Troligen hittar du två eller tre gängade hål i klumpen. Här gängar man i två/tre pinnbultar, och så sätter man en bit vinkeljärn (två pinnbultar) eller ett dito i form av ett Y (tre pinnbultar). I teorin skall man då kunna dra ut navklumpen med denna avdragare. I praktiken (jag har en liknande propeller) kan den lossna med andra "fulgrepp" också. Jag tänker inte berätta att jag lyckats med ett vanlig kofot som presskil. Det vore oansvarigt.
Anders S

Användarvisningsbild
TTT
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 21:40
Ort: Färingsö

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av TTT » fre 04 jan 2013, 19:15

Tackar, propellern har mycket riktigt ställbara blad som ska vrida sig automatiskt. Jag får absolut ingen backverkan om farten överstiger 1,5 knop och det blir farligt!
Jag ska prova med någon typ av avdragare, ville bara veta att det inte är någonting annat som ska göras innan!

Tack för svaret!

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av jaba » fre 04 jan 2013, 19:17

Behöver man verkligen ta bort propellern?
Eller räcker det med att ta isär den och göra rent + fetta :D
Det skulle i alla fall jag göra i första hand.

Användarvisningsbild
TTT
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 21:40
Ort: Färingsö

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av TTT » fre 04 jan 2013, 19:20

Nej du har rätt, man behöver nog inte ta bort den för att rengöra och smörja upp den. Jag var inne på att byta propeller eftersom den är i princip helt verkningslös på backmanöver, men om det räcker med att smörja upp den så kan den få sitta kvar!

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av jaba » fre 04 jan 2013, 19:29

Då minskar risken att du skadar den :lol:

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av jaba » fre 04 jan 2013, 19:34

Båten förresten ser inte ut som andra williamskryssare jag sett, ser mer ut som en riktig segelbåt 8)

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av oceansailor » fre 04 jan 2013, 20:13

Tyvärr kan jag inte hjälpa Dig med tillverkare. Men den typ av propeller har normalt riktigt bra backverkan eftersom
det är vridmomentet och motståndet i vattnet som tvingar bladen att flöjla.

Kolla att den går lätt att vrida i båda riktningarna. Kolla om Du får samma stigning fram som back. Vissa tillverkare har lite annorlunda stigning
i back.

Om det går trögt så får Du försöka smörja upp propellern.

Om Du tar isär propellern så får Du vara noga med att se vad inställningen är. Normalt kan man ställa stigningen. Har man inte en instruktionsbok samt
nuvarande värden kan det bli en mardröm.

Men som Andres skrev. Du har en oslipad diamant som kan vara värd att lägga lite kärlek på.

Hur går den framåt?

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av oceansailor » fre 04 jan 2013, 20:16

Kan det vara en sådan här propeller?

http://www.lytewatermarine.com/marine-p ... therstream

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av Anders S » fre 04 jan 2013, 20:53

oceansailor skrev:Kan det vara en sådan här propeller?

http://www.lytewatermarine.com/marine-p ... therstream
Det kanske det kan vara (dubbelskruvarna ser ju rätt ut). I så fall: http://www.darglow.co.uk/html/products/feather.htm
Anders S

Användarvisningsbild
TTT
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 21:40
Ort: Färingsö

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av TTT » fre 04 jan 2013, 21:13

oceansailor skrev:Tyvärr kan jag inte hjälpa Dig med tillverkare. Men den typ av propeller har normalt riktigt bra backverkan eftersom
det är vridmomentet och motståndet i vattnet som tvingar bladen att flöjla.

Kolla att den går lätt att vrida i båda riktningarna. Kolla om Du får samma stigning fram som back. Vissa tillverkare har lite annorlunda stigning
i back.

Om det går trögt så får Du försöka smörja upp propellern.

Om Du tar isär propellern så får Du vara noga med att se vad inställningen är. Normalt kan man ställa stigningen. Har man inte en instruktionsbok samt
nuvarande värden kan det bli en mardröm.

Men som Andres skrev. Du har en oslipad diamant som kan vara värd att lägga lite kärlek på.

Hur går den framåt?
Jag tycker att den går att vrida ganska lätt men jag vet inte hur lätt den ska gå? Framåt går den utmärkt, jag ska putsa lite på den imorgon så kanske detaljerna framträder tydligare!

Användarvisningsbild
TTT
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 21:40
Ort: Färingsö

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av TTT » fre 04 jan 2013, 21:13

oceansailor skrev:Kan det vara en sådan här propeller?

http://www.lytewatermarine.com/marine-p ... therstream
Den verkar väldigt snarlik!

Användarvisningsbild
TTT
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 21:40
Ort: Färingsö

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av TTT » fre 04 jan 2013, 21:16

jaba skrev:Båten förresten ser inte ut som andra williamskryssare jag sett, ser mer ut som en riktig segelbåt 8)
Som sagt var, jag är ny som segelbåtsägare så jag går på förra ägarens uppgifter! Jag vet inte säkert att det är en williamkryssare men tills någon vet bättre så utgår jag ifrån att det stämmer.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av Anders S » fre 04 jan 2013, 22:06

Helt klart ett mysterium... Slaget i fören stämmer finfint, men den här ser längre ut! Två extra fönster, som det förefaller. Finns det fler varianter än 34:an? TTT får förstås berätta mer när han (?) vet
Anders S

Användarvisningsbild
TTT
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 21:40
Ort: Färingsö

Re: Hur tar man bort propellern?

Inlägg av TTT » fre 04 jan 2013, 22:19

Så här ser den ut akterifrån
Bilagor
tn_Segelbåt 403.JPG

Skriv svar