Tempgivare yanmar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Tempgivare yanmar

Inlägg av Calvados » tor 27 dec 2012, 14:59

Hej, har en yanmar 4jh-hte där temperaturen ej visas på "tempdisplayen"
Testade att koppla bort kablarna på själva givaren och startade motorn och mätte men fick inget motstånd, kan jag då anta att själva givaren e paj eller? o inte ngn sladd alt displayenheten?
Kan man köpa sådant beg o i så fall var? Kanske ngn här på forumet som har en över?

Mvh
Calvados

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Tempgivare yanmar

Inlägg av peterh » tor 27 dec 2012, 21:42

sannolikt kan du hitta en på biltema, bara gängorna passar. Ta med den gamla givaren.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Tempgivare yanmar

Inlägg av Tomas B » fre 28 dec 2012, 09:10

Tror inte det - kollade givaren från biltema med orginlgivare till min YSB12
för något år sedan - dessa har inte samma resistans.
Test här istället, de har mycket delar till Ýanmar
http://lidingomarin.bai.nu/

/ Tomas B
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tempgivare yanmar

Inlägg av Anders S » fre 28 dec 2012, 12:07

Yanmar (har en sådan motor som Calvados) har "egna" värden på givarna, dvs inte "standard". Tempgivare testas traditionellt genom att koka dem (hemma) och då skall de ändra resistans, men de kan gå endera vägen. Biltemalösningen innebär att man i så fall får köpa nytt instrument också, och det kan ju kännas "sådär". Problemet är att få till monteringen i panelen, så att det fortsatt är vattentätt (och att det instrument man köper är brukligt i båt, över tid).

Givaren är dyr, så det är väl värt att kolla om det är givaren eller instrumentet som är paj (och Murphy kan ha ordnat så att båda är trasiga). Min manual ligger i båten, men lustigt nog anger inte Yanmar börvärden för are sig oljetryck eller temperatursensorerna.
Anders S

Skriv svar