Vilken Glykol?
Vilken Glykol?
Hej, skall byta glykol i färskvattendelen och undrar om det är viktigt vilken typ av glykol jag använder mig av.
Vad är det ex för skillnad på låt oss säga biltemas "vanliga" resp longlife?
Motorn en yanmar från mitten av 80-talet.
Tack på förhand!
Calvados
Vad är det ex för skillnad på låt oss säga biltemas "vanliga" resp longlife?
Motorn en yanmar från mitten av 80-talet.
Tack på förhand!
Calvados
Re: Vilken Glykol?
...förutom att den ena sägs räcka längre alltså=) Tänker på innehållet såklart...
Re: Vilken Glykol?
Det som blir viktigt handlar om materialblandning och vilka antikorrosionstillsatser som finns i glykolen. Long-life fyller krav som biltillverkarna kommit med de senaste 15 åren, när man gått ifrån kraven på att byta vart eller vartannat år till längre perioder. Frågan är mer om det är lönt än om det är nödvändigt, men är man beredd att byta vart tredje år eller så är "vanlig glykol" problemfri. Den tar slut därför att den inte längre hindrar rost, inte för att frysskyddet försvinner. Förlorar man ingen vätska förlorar man heller inte glykol.
Anders S
Re: Vilken Glykol?
Ok, tack för ett bra svar!
Mvh
Calvados
Mvh
Calvados
Re: Vilken Glykol?
Läs denna text om glykol.
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 262
- Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33
Re: Vilken Glykol?
Här är Yanmars rekommendation!
I princip samtliga smådieslar skall ha en silikatfri glykol, oftast men inte alltid är de rödfärgade.
Många av oss kör säkert med vad de allra flesta säljer och väljer, kanske märkt VP, vilket alltså inte nödvändigtvis måste vara rätt för en Yanmar.
Yanmar tycker tydligen att detta är viktigt och är tydliga i sin rekommendation.
Att de tycker att det är viktigt tycker jag påvisas av att de inte bara rekommenderar ett eget fabrikat.
Se här!
http://www.batsportcenter.se/data/archi ... glykol.pdf
Dokumentet ifråga harjag sett på andra språk och lokaliserade med egna inhemska fabrikat et.c. Så det borde inte vara gallemattias..
Jag har använt den från OK/Q8...röd är den...
Med vänlig hälsning,
/Ola
I princip samtliga smådieslar skall ha en silikatfri glykol, oftast men inte alltid är de rödfärgade.
Många av oss kör säkert med vad de allra flesta säljer och väljer, kanske märkt VP, vilket alltså inte nödvändigtvis måste vara rätt för en Yanmar.
Yanmar tycker tydligen att detta är viktigt och är tydliga i sin rekommendation.
Att de tycker att det är viktigt tycker jag påvisas av att de inte bara rekommenderar ett eget fabrikat.
Se här!
http://www.batsportcenter.se/data/archi ... glykol.pdf
Dokumentet ifråga harjag sett på andra språk och lokaliserade med egna inhemska fabrikat et.c. Så det borde inte vara gallemattias..
Jag har använt den från OK/Q8...röd är den...
Med vänlig hälsning,
/Ola
Re: Vilken Glykol?
Vad spelar det för roll att korrosionsskyddet blir sämre? Det kan ju inte gärna korrodera ändå då vattnet är i det närmaste syrefritt i motorn.
Det verkar oerhört överdrivet att tro att man måste byta glykol var 3:e år.
Färskvattenkylda motorer som korroderar sönder tror jag är mest en teoretisk tankemodell. Alla bilar man haft, 20-30 år gamla med brunskitig glykol, aldrig några problem, se till så att frostskyddet är tillräckligt bara så behöver man nog aldrig byta.
Olika sorters glykol t.o.m. kom igen, det gör ingen skillnad!
Någon som har andra erfarenheter?
mvh
Det verkar oerhört överdrivet att tro att man måste byta glykol var 3:e år.
Färskvattenkylda motorer som korroderar sönder tror jag är mest en teoretisk tankemodell. Alla bilar man haft, 20-30 år gamla med brunskitig glykol, aldrig några problem, se till så att frostskyddet är tillräckligt bara så behöver man nog aldrig byta.
Olika sorters glykol t.o.m. kom igen, det gör ingen skillnad!
Någon som har andra erfarenheter?
mvh
Re: Vilken Glykol?
För att lägga till lite om det nästan syrefria vattnet i inlägget ovan - jämför med en radiatorkrets i ett hus. Där har man rent vatten och järnledningar. Det håller hur många år som helst (i mitt förra hus över 90 år...) så länge man inte tillför nytt syrerikt vatten pga att man t ex har läckage i systemet.
Jag håller alltså med, glykol som glykol.
Jag håller alltså med, glykol som glykol.
Alla borde ha skägg
Re: Vilken Glykol?
Håller med.Peter_K skrev:För att lägga till lite om det nästan syrefria vattnet i inlägget ovan - jämför med en radiatorkrets i ett hus. Där har man rent vatten och järnledningar. Det håller hur många år som helst (i mitt förra hus över 90 år...) så länge man inte tillför nytt syrerikt vatten pga att man t ex har läckage i systemet.
Jag håller alltså med, glykol som glykol.
När jag är osäker på hur utspädd glykolen är i min dunk,
tar jag lite av soppan i en plåtburk och sätter in i frysen.
Blir den inte bottenfrusen duger den till att konservera sjövattensidan med.
Vilket får göras efter varje tur nu när det är kylslaget ute.
http://lasselundell.se/februari.html
Re: Vilken Glykol?
Det handlar inte om att "motorn korroderar sönder", det handlar om att vattenflödet inte ändras med åren på grund av att slam (korrosionsprodukter) lägger sig i kylkanaler, värmeväxlare och andra ställen. Resultat av sådant kan med tiden bli en bränd ventil eller en igenkoksad ventilstyrning. Att kylvätskan håller sig ren och fri från skit räcker bra som argument för att byta glykol vart tredje år eller så. Man bör tänka på att fritidsbåtsmotorer bara går några hundra timmar, om ens det, under tre år, så alla ordinarie tumregler om antal drifttimmar och sådant kan leda fel. Annars (ur minnet, obs, reservation) har jag för mig att min Yanmar skall ha "glykolbyte" efter 1500 timmar. Det finns applikationer där det betyder "en gång om året", men det är fel att utgå från att det betyder efter 20 år. Korrosionen i motorn fortgår ju även då den står stilla. Men man bör då också tänka på att en gammal gjutjärnsspis kommer att korrodera på andra sätt än en modern aluminiummotor. Någon 15-årseffekt på gjutjärn tror jag inte Long-life-sorterna ger, men kan de skada?robban999 skrev:Vad spelar det för roll att korrosionsskyddet blir sämre? Det kan ju inte gärna korrodera ändå då vattnet är i det närmaste syrefritt i motorn.
Det verkar oerhört överdrivet att tro att man måste byta glykol var 3:e år.
Färskvattenkylda motorer som korroderar sönder tror jag är mest en teoretisk tankemodell. Alla bilar man haft, 20-30 år gamla med brunskitig glykol, aldrig några problem, se till så att frostskyddet är tillräckligt bara så behöver man nog aldrig byta.
Olika sorters glykol t.o.m. kom igen, det gör ingen skillnad!
Någon som har andra erfarenheter?
mvh
Sedan fyller kylvätsketillsatserna (mer generellt än glykol) även syftet att vara ett vätmedel (ökar kyleffekten något), höjer vanligtvis kokpunkten (ökar motorns termiska verkningsgrad en smula och minskar risken för lokal kokning, sk "voids") och som redan nämnts, skyddar motorns inre kylsystem mot korrosion. I motorn finns också en vattenpump som ibland havererar, då ofta på grund av den pumpat skitigt vatten som skadat tätningarna (vanligt, hm, på "äldre bilar".) Den som är snål (eller superekonomisk) kan mycket väl tänka så här: Jag bränner kanske två-tre liter glykol varje höst på att flusha det yttre kylsystemet så frosten inte tar ljuddämparen och svanhalsröret. Den glykolen tar jag i så fall ur motorn, och så kan motorn få den nya. Då kostar det i praktiken inget att byta glykol varje år.
Jag byter personligen vart tredje år, det brukar gå åt fyra-fem liter.
Anders S
Re: Vilken Glykol?
OK,
som sagt, det är en teoretisk tankemodell. Jag tror inte det du varnar för har hänt en enda gång på riktigt. Har du andra erfarenheter?
mvh
som sagt, det är en teoretisk tankemodell. Jag tror inte det du varnar för har hänt en enda gång på riktigt. Har du andra erfarenheter?
mvh
Re: Vilken Glykol?
Det finns nog olika sätt att se på saken.
I många fall duger "vanlig" glykol i många år även fast motor- och glykol-leverantörer vill att vi byter relativt ofta.
Jag, som är en vanlig amatör på dessa områden, brukar resonera så här: Det är bättre och billigare att byta glykol, samt använda rätt typ, relativt ofta en att chansa och hoppas att det fungerar. I det första fallet kostar det några hundringar per år, i det andra fallet 100 000 var 15-e år. Jag resonerar likadant med oljebyten, filter mm. Byter kanske lite för ofta i förhållande till driftstimmar men i det hela är jag mer betjänt av en motor som alltid fungerar än en som trilskas i en kritisk situation. Jag är inte så mycket för att chansa utan vill ha det lugnt och avkopplande på sjön -det var därför jag skaffade båt.
I många fall duger "vanlig" glykol i många år även fast motor- och glykol-leverantörer vill att vi byter relativt ofta.
Jag, som är en vanlig amatör på dessa områden, brukar resonera så här: Det är bättre och billigare att byta glykol, samt använda rätt typ, relativt ofta en att chansa och hoppas att det fungerar. I det första fallet kostar det några hundringar per år, i det andra fallet 100 000 var 15-e år. Jag resonerar likadant med oljebyten, filter mm. Byter kanske lite för ofta i förhållande till driftstimmar men i det hela är jag mer betjänt av en motor som alltid fungerar än en som trilskas i en kritisk situation. Jag är inte så mycket för att chansa utan vill ha det lugnt och avkopplande på sjön -det var därför jag skaffade båt.
Re: Vilken Glykol?
Är det inte snarare så att det är du som har en teori om att man egentligen inte behöver byta glykol? Den får vi ju ställa mot motortillverkarnas teori om att det till och med kan vara nyttigt.robban999 skrev:OK,
som sagt, det är en teoretisk tankemodell. Jag tror inte det du varnar för har hänt en enda gång på riktigt. Har du andra erfarenheter?
mvh
Jag har därför bara erfarenhet av att sköta motorer ordentligt. Att försöka sköta dem illa har jag aldrig provat.
Anders S
Re: Vilken Glykol?
Jag skiter egentligen i glykolen, MEN jag blir så jäkla irriterad när det sitter folk som har lusläst instruktionsböckerna, och tagit fram alla fakta på Google om allt som kan hända om man möjligen har "fel glykol" eller inte sköter byten som man ska enligt boken!
Jag förstår om man undrar om man inte vet, men när Anders.S med följe sitter och rabblar upp allt som kan hända när man inte byter begriper jag inte!
Har man sötvattenkylning, tittar man ner i locket och kollar hur "vattnet" ser ut. ser det bra ut, så kör man vidare!!!!!!!
Har varit bilmek dom sista 35 åren, Och inte har något havererat på grund av dålig glykol!
/Thomas
Jag förstår om man undrar om man inte vet, men när Anders.S med följe sitter och rabblar upp allt som kan hända när man inte byter begriper jag inte!
Har man sötvattenkylning, tittar man ner i locket och kollar hur "vattnet" ser ut. ser det bra ut, så kör man vidare!!!!!!!
Har varit bilmek dom sista 35 åren, Och inte har något havererat på grund av dålig glykol!
/Thomas
Re: Vilken Glykol?
javascript:void(0); Detta fenomen finns nog på dom flesta forumthomask skrev:Jag skiter egentligen i glykolen, MEN jag blir så jäkla irriterad när det sitter folk som har lusläst instruktionsböckerna, och tagit fram alla fakta på Google om allt som kan hända om man möjligen har "fel glykol" eller inte sköter byten som man ska enligt boken!
Jag förstår om man undrar om man inte vet, men när Anders.S med följe sitter och rabblar upp allt som kan hända när man inte byter begriper jag inte!
Har man sötvattenkylning, tittar man ner i locket och kollar hur "vattnet" ser ut. ser det bra ut, så kör man vidare!!!!!!!
Har varit bilmek dom sista 35 åren, Och inte har något havererat på grund av dålig glykol!
/Thomas