Vilken Glykol?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Vilken Glykol?

Inlägg av Calvados » sön 02 dec 2012, 16:49

Hej, skall byta glykol i färskvattendelen och undrar om det är viktigt vilken typ av glykol jag använder mig av.
Vad är det ex för skillnad på låt oss säga biltemas "vanliga" resp longlife?
Motorn en yanmar från mitten av 80-talet.

Tack på förhand!
Calvados

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av Calvados » sön 02 dec 2012, 17:30

...förutom att den ena sägs räcka längre alltså=) Tänker på innehållet såklart...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av Anders S » sön 02 dec 2012, 17:31

Det som blir viktigt handlar om materialblandning och vilka antikorrosionstillsatser som finns i glykolen. Long-life fyller krav som biltillverkarna kommit med de senaste 15 åren, när man gått ifrån kraven på att byta vart eller vartannat år till längre perioder. Frågan är mer om det är lönt än om det är nödvändigt, men är man beredd att byta vart tredje år eller så är "vanlig glykol" problemfri. Den tar slut därför att den inte längre hindrar rost, inte för att frysskyddet försvinner. Förlorar man ingen vätska förlorar man heller inte glykol.
Anders S

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av Calvados » sön 02 dec 2012, 17:40

Ok, tack för ett bra svar!

Mvh
Calvados

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av Schvidja » mån 03 dec 2012, 00:18


Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av Kalle Kula » tor 06 dec 2012, 09:16

Här är Yanmars rekommendation!

I princip samtliga smådieslar skall ha en silikatfri glykol, oftast men inte alltid är de rödfärgade.
Många av oss kör säkert med vad de allra flesta säljer och väljer, kanske märkt VP, vilket alltså inte nödvändigtvis måste vara rätt för en Yanmar.

Yanmar tycker tydligen att detta är viktigt och är tydliga i sin rekommendation.
Att de tycker att det är viktigt tycker jag påvisas av att de inte bara rekommenderar ett eget fabrikat.

Se här!
http://www.batsportcenter.se/data/archi ... glykol.pdf
Dokumentet ifråga harjag sett på andra språk och lokaliserade med egna inhemska fabrikat et.c. Så det borde inte vara gallemattias..

Jag har använt den från OK/Q8...röd är den...

Med vänlig hälsning,

/Ola

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av robban999 » tor 06 dec 2012, 13:55

Vad spelar det för roll att korrosionsskyddet blir sämre? Det kan ju inte gärna korrodera ändå då vattnet är i det närmaste syrefritt i motorn.
Det verkar oerhört överdrivet att tro att man måste byta glykol var 3:e år.

Färskvattenkylda motorer som korroderar sönder tror jag är mest en teoretisk tankemodell. Alla bilar man haft, 20-30 år gamla med brunskitig glykol, aldrig några problem, se till så att frostskyddet är tillräckligt bara så behöver man nog aldrig byta.

Olika sorters glykol t.o.m. kom igen, det gör ingen skillnad!

Någon som har andra erfarenheter?
mvh

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av Peter_K » tor 06 dec 2012, 18:45

För att lägga till lite om det nästan syrefria vattnet i inlägget ovan - jämför med en radiatorkrets i ett hus. Där har man rent vatten och järnledningar. Det håller hur många år som helst (i mitt förra hus över 90 år...) så länge man inte tillför nytt syrerikt vatten pga att man t ex har läckage i systemet.
Jag håller alltså med, glykol som glykol.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av Lasse L » tor 06 dec 2012, 19:16

Peter_K skrev:För att lägga till lite om det nästan syrefria vattnet i inlägget ovan - jämför med en radiatorkrets i ett hus. Där har man rent vatten och järnledningar. Det håller hur många år som helst (i mitt förra hus över 90 år...) så länge man inte tillför nytt syrerikt vatten pga att man t ex har läckage i systemet.
Jag håller alltså med, glykol som glykol.
Håller med.
När jag är osäker på hur utspädd glykolen är i min dunk,
tar jag lite av soppan i en plåtburk och sätter in i frysen.
Blir den inte bottenfrusen duger den till att konservera sjövattensidan med.
Vilket får göras efter varje tur nu när det är kylslaget ute. :-)
http://lasselundell.se/februari.html

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av Anders S » fre 07 dec 2012, 08:05

robban999 skrev:Vad spelar det för roll att korrosionsskyddet blir sämre? Det kan ju inte gärna korrodera ändå då vattnet är i det närmaste syrefritt i motorn.
Det verkar oerhört överdrivet att tro att man måste byta glykol var 3:e år.

Färskvattenkylda motorer som korroderar sönder tror jag är mest en teoretisk tankemodell. Alla bilar man haft, 20-30 år gamla med brunskitig glykol, aldrig några problem, se till så att frostskyddet är tillräckligt bara så behöver man nog aldrig byta.

Olika sorters glykol t.o.m. kom igen, det gör ingen skillnad!

Någon som har andra erfarenheter?
mvh
Det handlar inte om att "motorn korroderar sönder", det handlar om att vattenflödet inte ändras med åren på grund av att slam (korrosionsprodukter) lägger sig i kylkanaler, värmeväxlare och andra ställen. Resultat av sådant kan med tiden bli en bränd ventil eller en igenkoksad ventilstyrning. Att kylvätskan håller sig ren och fri från skit räcker bra som argument för att byta glykol vart tredje år eller så. Man bör tänka på att fritidsbåtsmotorer bara går några hundra timmar, om ens det, under tre år, så alla ordinarie tumregler om antal drifttimmar och sådant kan leda fel. Annars (ur minnet, obs, reservation) har jag för mig att min Yanmar skall ha "glykolbyte" efter 1500 timmar. Det finns applikationer där det betyder "en gång om året", men det är fel att utgå från att det betyder efter 20 år. Korrosionen i motorn fortgår ju även då den står stilla. Men man bör då också tänka på att en gammal gjutjärnsspis kommer att korrodera på andra sätt än en modern aluminiummotor. Någon 15-årseffekt på gjutjärn tror jag inte Long-life-sorterna ger, men kan de skada?

Sedan fyller kylvätsketillsatserna (mer generellt än glykol) även syftet att vara ett vätmedel (ökar kyleffekten något), höjer vanligtvis kokpunkten (ökar motorns termiska verkningsgrad en smula och minskar risken för lokal kokning, sk "voids") och som redan nämnts, skyddar motorns inre kylsystem mot korrosion. I motorn finns också en vattenpump som ibland havererar, då ofta på grund av den pumpat skitigt vatten som skadat tätningarna (vanligt, hm, på "äldre bilar".) Den som är snål (eller superekonomisk) kan mycket väl tänka så här: Jag bränner kanske två-tre liter glykol varje höst på att flusha det yttre kylsystemet så frosten inte tar ljuddämparen och svanhalsröret. Den glykolen tar jag i så fall ur motorn, och så kan motorn få den nya. Då kostar det i praktiken inget att byta glykol varje år.

Jag byter personligen vart tredje år, det brukar gå åt fyra-fem liter.
Anders S

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av robban999 » fre 07 dec 2012, 10:16

OK,
som sagt, det är en teoretisk tankemodell. Jag tror inte det du varnar för har hänt en enda gång på riktigt. Har du andra erfarenheter?
mvh

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av Seagull » fre 07 dec 2012, 10:40

Det finns nog olika sätt att se på saken.
I många fall duger "vanlig" glykol i många år även fast motor- och glykol-leverantörer vill att vi byter relativt ofta.
Jag, som är en vanlig amatör på dessa områden, brukar resonera så här: Det är bättre och billigare att byta glykol, samt använda rätt typ, relativt ofta en att chansa och hoppas att det fungerar. I det första fallet kostar det några hundringar per år, i det andra fallet 100 000 var 15-e år. Jag resonerar likadant med oljebyten, filter mm. Byter kanske lite för ofta i förhållande till driftstimmar men i det hela är jag mer betjänt av en motor som alltid fungerar än en som trilskas i en kritisk situation. Jag är inte så mycket för att chansa utan vill ha det lugnt och avkopplande på sjön -det var därför jag skaffade båt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av Anders S » fre 07 dec 2012, 17:43

robban999 skrev:OK,
som sagt, det är en teoretisk tankemodell. Jag tror inte det du varnar för har hänt en enda gång på riktigt. Har du andra erfarenheter?
mvh
Är det inte snarare så att det är du som har en teori om att man egentligen inte behöver byta glykol? Den får vi ju ställa mot motortillverkarnas teori om att det till och med kan vara nyttigt.

Jag har därför bara erfarenhet av att sköta motorer ordentligt. Att försöka sköta dem illa har jag aldrig provat.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av thomask » fre 07 dec 2012, 22:03

Jag skiter egentligen i glykolen, MEN jag blir så jäkla irriterad när det sitter folk som har lusläst instruktionsböckerna, och tagit fram alla fakta på Google om allt som kan hända om man möjligen har "fel glykol" eller inte sköter byten som man ska enligt boken!
Jag förstår om man undrar om man inte vet, men när Anders.S med följe sitter och rabblar upp allt som kan hända när man inte byter begriper jag inte!

Har man sötvattenkylning, tittar man ner i locket och kollar hur "vattnet" ser ut. ser det bra ut, så kör man vidare!!!!!!!
Har varit bilmek dom sista 35 åren, Och inte har något havererat på grund av dålig glykol!

/Thomas

frans73
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 apr 2009, 19:36

Re: Vilken Glykol?

Inlägg av frans73 » lör 08 dec 2012, 09:31

thomask skrev:Jag skiter egentligen i glykolen, MEN jag blir så jäkla irriterad när det sitter folk som har lusläst instruktionsböckerna, och tagit fram alla fakta på Google om allt som kan hända om man möjligen har "fel glykol" eller inte sköter byten som man ska enligt boken!
Jag förstår om man undrar om man inte vet, men när Anders.S med följe sitter och rabblar upp allt som kan hända när man inte byter begriper jag inte!

Har man sötvattenkylning, tittar man ner i locket och kollar hur "vattnet" ser ut. ser det bra ut, så kör man vidare!!!!!!!
Har varit bilmek dom sista 35 åren, Och inte har något havererat på grund av dålig glykol!

/Thomas
javascript:void(0); Detta fenomen finns nog på dom flesta forum

Skriv svar