Har djupgåendet betydelse?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Fredrik » sön 25 nov 2012, 14:56

Tack för alla bra inlägg i det här ämnet. Konsensus verkar vara att ett djupgående på 1,75-1,80 fungerar bra för det mesta, men när båten sticker djupare än 2m kan det börja bli begränsande. Båt med sänk-/fällköl är såklart ett alternativ, men lite större båtar med den lösningen blir även dyrare. Dessutom vet jag inte om man helt kan lita på en sådan konstruktion i längden.

Båtar runt 30-33 fot är väl vad vi tittar på, X99 har länge varit en het kandidat, för att man får jättemycket segling för pengarna. Djupgåendet på denna är 1,75 om jag minns rätt, så den den är fortfarande aktuell med tanke på det. Minus för den båten är att masten verkar lite klen på den båten om vi vill segla på havet "shorthanded", samt att toalettlösningen är lite väl spartansk.

Även om det inte blir en så extrem båt som en X99 i slutändan kommer seglingsegenskaperna att vara högsta prioritet, inredningen skall vara funktionell, men inte för överarbetad. Jag nöjer mig inte med att vi får mycket extra fart och bekvämlighet mot vad vi har i IF-båten idag, det skall även vara bra egenskaper för den storlek av båt vi byter till.

Hursomhelst, det har kommit fram många bra aspekter på det här med djupgåendet och jag märker att det är många som har funderat på det och att det är av betydelse vid val av båt.
X-342 SWE 18 "Kexet"

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av SWE54 » sön 25 nov 2012, 20:27

Riggen på X-99 behöver du inte oroa dig för. Jag har tunn mast, raka spridare, backstag och checkstag på min (Banner28HR) och det är absolut inga problem ute på havet när det blåser. I år har vi kört utomskärs i över 15 m/s och inomskärs i över 20 m/s. Det enda som inte höll var seglen och skenan till focken. Båt och rigg klarar det.
Den största nackdelen med X-99 är väl det är en genuabåt. Jag skulle vilja ha masten längre akterut och en större fock. Då kan man montera en selftacker för shorthanded/solo utan att kompromissa så mycket.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av KaptenKlant » mån 26 nov 2012, 00:59

Fredrik skrev:. Båt med sänk-/fällköl är såklart ett alternativ, men lite större båtar med den lösningen blir även dyrare. Dessutom vet jag inte om man helt kan lita på en sådan konstruktion i längden.
Med tanke på hur många Ovni och Garcia, för att nämna några, som seglar runt på världens alla hav medan vi läser oxh skriver här skulle jag inte oroa mig för hållfastheten på den konstruktionen, men det är klart, lika starkt som långköl med rodret på kölen blir det ju inte.

Det enda jag inte har klarhet i beträffande den typen av båtar är om man lyckats få det tyst i centerbordstrumman. Ett wobblande centerbord där skulle åtminstone driva mig vansinnig. Vill ha en tyst båt till havs, inget skrammel eller gnissel. :mrgreen:

Lycka till med vad du nu tlll slut väljer, båtkompromissen är en svårlöst ekvation
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Anders S » mån 26 nov 2012, 07:34

KaptenKlant skrev:
Fredrik skrev:. Båt med sänk-/fällköl är såklart ett alternativ, men lite större båtar med den lösningen blir även dyrare. Dessutom vet jag inte om man helt kan lita på en sådan konstruktion i längden.
Med tanke på hur många Ovni och Garcia, för att nämna några, som seglar runt på världens alla hav medan vi läser oxh skriver här skulle jag inte oroa mig för hållfastheten på den konstruktionen, men det är klart, lika starkt som långköl med rodret på kölen blir det ju inte.

Det enda jag inte har klarhet i beträffande den typen av båtar är om man lyckats få det tyst i centerbordstrumman. Ett wobblande centerbord där skulle åtminstone driva mig vansinnig. Vill ha en tyst båt till havs, inget skrammel eller gnissel. :mrgreen:

Lycka till med vad du nu tlll slut väljer, båtkompromissen är en svårlöst ekvation
Rent hållfasthetsmässigt är ett wobblande centerbord ingen höjdare. Men de flesta centerbordsbåtar jag kollat in har också ett relativt lätt centerbord med en tung barlastköl i skrovet. Sedan, en kommentar, men kanske onödig: det är inte bara djupgåendet som spelar roll, utan också kölkonfigurationen. En pilvingad köl är något helt annat än en rakvingad, nerbyggt kölsvin är något annat än en sula med en fena på, etc etc. En X-35 (som är en fin och trevlig båt på alla vis, jag känner en) är avsedd att gå riktigt, riktigt bra, men den mår inte särskilt bra av att släpa på en massa tung utrustning och en jolle till en sådan båt måste vara uppblåsbar, släpar man en dinge efter båten försvinner ju en hel del prestandaglädje...

När det gäller att vänja sig vid litet mer djupgående och hålla sig från riskabla (=grunda&hårda) passager, så löser det sig om man påminner sig vad reparationer kostar, skulle jag påstå. Vill man inte ha en "stor IF" blir det ju större skillnader än djupgåendet att vänja sig vid.
Anders S

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av andres » mån 26 nov 2012, 13:41

Skiljer lite i profil mellan IF och X-35 ...

Bild Bild
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Fredrik » mån 26 nov 2012, 14:12

andres skrev:Skiljer lite i profil mellan IF och X-35 ...
Jo... Men ska det bytas båt så får det gärna vara så att man märker skillnaden... :)
Har i 30 år kajkat runt Sveriges kuster i IF och Maxi77. Nu börjar vi bli sugna på en båt där man kan göra längre överseglingar utan att behöva leva på mackor och få skavsår i häcken...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Berra2 » mån 26 nov 2012, 18:14

Ger dig mitt stöd. Naturhamnar finns det många av, tillräckligt många som klarar en X99 eller X35.
Känslan att segla litet, eller tom ganska mycket, snabbare är härlig. De mer avancerade båtarna svarar ju också bättre på trim.
Fart är kul.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Schvidja » tis 27 nov 2012, 23:05

Jag har ett djup på 1,85 på ca 11m längd och man kommer in där "andra" kommer in och då menar jag att parkera mot land.
En fördel med modernare båtar är att djupgåendet i fören är nästan noll till skillnad från många äldre konstruktioner
som är mer nedbyggda. Som bonus så får du betydligt vassare seglingsegenskaper, du kan ha högre mast och större segel.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Fredrik » ons 28 nov 2012, 12:27

Har opinionen svängt nu? Tidigare rådde total enighet om att det var dåligt med stort djupgående. Hur ska jag nu kunna fatta beslut? :?
X-342 SWE 18 "Kexet"

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av KaptenKlant » ons 28 nov 2012, 13:11

Fredrik skrev:Har opinionen svängt nu? Tidigare rådde total enighet om att det var dåligt med stort djupgående. Hur ska jag nu kunna fatta beslut? :?

Ja säg det? Beslutet är ditt eget och inget annat, här får du 'gratis rådgivniing' från seglare med helt olika prioriterngar (kanske) och får ta det för vad det är.

Oss 'gamla IF-seglare' emellan, har du funderat på en H 35 dvs, en uppskalad H-båt med vad det innebär i komfort och utrymme. Forfarande en 'riktig' segelbåt med linjer du säkert uppskattar.

Som sagt, gratis råd..... Lycka till :wink:
Senast redigerad av 1 KaptenKlant, redigerad totalt 0 gånger.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av SWE54 » ons 28 nov 2012, 14:27

Fredrik skrev:Har opinionen svängt nu? Tidigare rådde total enighet om att det var dåligt med stort djupgående. Hur ska jag nu kunna fatta beslut? :?
Det handlar troligen mer om i vilken skärgård respektive båt seglar misstänker jag...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Seawolf » ons 28 nov 2012, 22:36

Fredrik skrev:Har opinionen svängt nu? Tidigare rådde total enighet om att det var dåligt med stort djupgående. Hur ska jag nu kunna fatta beslut? :?
Äsch, spana in en X-332 i stället. De har c:a 1.80 djupgående som standard. SRS c:a 1.21 och fin komfortinredning. Anses av många som den kanske mest lyckade av alla Niels Jeppsons konstruktioner, inklusive honom själv som länge hade en så som privatbåt.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Fredrik » tor 29 nov 2012, 07:27

Seawolf skrev:
Fredrik skrev:Har opinionen svängt nu? Tidigare rådde total enighet om att det var dåligt med stort djupgående. Hur ska jag nu kunna fatta beslut? :?
Äsch, spana in en X-332 i stället. De har c:a 1.80 djupgående som standard. SRS c:a 1.21 och fin komfortinredning. Anses av många som den kanske mest lyckade av alla Niels Jeppsons konstruktioner, inklusive honom själv som länge hade en så som privatbåt.
Tack för det! Har ju sedan innan snöat in mig på X-båtar. En X-332 får det såklart bli, så kommer alla i familjen att bli nöjda! Då är det bara att börja leta efter rätt exemplar. Får starta en ny tråd i det ämnet vad det lider...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av stangen » tor 29 nov 2012, 07:45

Fredrik skrev:Har opinionen svängt nu? Tidigare rådde total enighet om att det var dåligt med stort djupgående. Hur ska jag nu kunna fatta beslut? :?
Inte alls. Köp en AWB -båt med djup köl och rak stäv, du. Ger mer plats åt oss andra där i viken =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av SWE54 » tor 29 nov 2012, 12:09

Fredrik skrev:
Seawolf skrev:
Fredrik skrev:Har opinionen svängt nu? Tidigare rådde total enighet om att det var dåligt med stort djupgående. Hur ska jag nu kunna fatta beslut? :?
Äsch, spana in en X-332 i stället. De har c:a 1.80 djupgående som standard. SRS c:a 1.21 och fin komfortinredning. Anses av många som den kanske mest lyckade av alla Niels Jeppsons konstruktioner, inklusive honom själv som länge hade en så som privatbåt.
Tack för det! Har ju sedan innan snöat in mig på X-båtar. En X-332 får det såklart bli, så kommer alla i familjen att bli nöjda! Då är det bara att börja leta efter rätt exemplar. Får starta en ny tråd i det ämnet vad det lider...
Om det bara vore så enkelt...:)
Visst finns det X-332 som går 1,8 djupt men också en massa X-332 Sport och dom går 2,15 djupt...
Bara för att krångla till det lite för dig...
Ett annat alternativ kunde ju vara Hansson 31.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar