Har djupgåendet betydelse?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Seawolf » tor 29 nov 2012, 12:31

SWE54 skrev:
Seawolf skrev:
Äsch, spana in en X-332 i stället. De har c:a 1.80 djupgående som standard. SRS c:a 1.21 och fin komfortinredning. Anses av många som den kanske mest lyckade av alla Niels Jeppsons konstruktioner, inklusive honom själv som länge hade en så som privatbåt.


Om det bara vore så enkelt...:)
Visst finns det X-332 som går 1,8 djupt men också en massa X-332 Sport och dom går 2,15 djupt...
Bara för att krångla till det lite för dig...
Ett annat alternativ kunde ju vara Hansson 31.
Hade jag menat X332 Sport med 2.15 i djupgående och med SRS 1.27 hade jag skrivit det och inte X332 med 1.80 i djupgående som standard och SRS 1.21. Men du ÄR duktig som vet att det finns flera varianter :-)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av SWE54 » tor 29 nov 2012, 14:53

Seawolf skrev: ...
Hade jag menat X332 Sport med 2.15 i djupgående och med SRS 1.27 hade jag skrivit det och inte X332 med 1.80 i djupgående som standard och SRS 1.21. Men du ÄR duktig som vet att det finns flera varianter :-)
Det var inte det som det var frågan om utan att i förlängningen kan det vara svårt att hitta en grundgående X-332:a.
Det här ju båtar jag själv tittat på i flera år nu och har märkt att oftast får man åka ner till Medelhavet eller England för att få tag i en. Då är sannolikheten väldigt stor att den kappseglats och har ett djupgående på 2,15 (med lättare depl.)
Men det kanske finns någon här uppe någonstans, jag har inte kollat på ett tag...
Vill man ha en sportig bobåt så kommer den att gå djupt.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Seawolf » tor 29 nov 2012, 17:01

SWE54 skrev:
Seawolf skrev: ...
Hade jag menat X332 Sport med 2.15 i djupgående och med SRS 1.27 hade jag skrivit det och inte X332 med 1.80 i djupgående som standard och SRS 1.21. Men du ÄR duktig som vet att det finns flera varianter :-)
Det var inte det som det var frågan om utan att i förlängningen kan det vara svårt att hitta en grundgående X-332:a.
Det här ju båtar jag själv tittat på i flera år nu och har märkt att oftast får man åka ner till Medelhavet eller England för att få tag i en. Då är sannolikheten väldigt stor att den kappseglats och har ett djupgående på 2,15 (med lättare depl.)
Men det kanske finns någon här uppe någonstans, jag har inte kollat på ett tag...
Vill man ha en sportig bobåt så kommer den att gå djupt.
Har inte kollat så noga nyligen, men de senaste åren verkar det ha varit fler med runt 1.80 djupgående än de med 2.15 på europamarknaden.

http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... elected=-1

Där är ställningen c:a 12-3 till djup 1.80 mot 2.15.

http://www.boatshop24.com/se/segelbat/_/_/_/x332

2 st, båda runt 1.80
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av SWE54 » tor 29 nov 2012, 18:45

Nere i Europa ja...
Sporten kom ju inte förrän 2002 tror jag så det finns ju en massa med 1,8 m Draft, men man får troligen hämta den i Medelhavet, England eller Holland....
Samma med X-302 som jag varit ute efter ett tag.
Det kan väl iof vara ett litet äventyr i sig att hämta hem en båt.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Seawolf » tor 29 nov 2012, 19:29

SWE54 skrev:Nere i Europa ja...
Sporten kom ju inte förrän 2002 tror jag så det finns ju en massa med 1,8 m Draft, men man får troligen hämta den i Medelhavet, England eller Holland....
Samma med X-302 som jag varit ute efter ett tag.
Det kan väl iof vara ett litet äventyr i sig att hämta hem en båt.
När det skiljer flera hundra tusen mellan en svensk eller dansk och en från UK eller Irland är det nog inget svårt beslut att köpa där. Man har då nog råd med en transport för hundratusen också om man tycker det är vågat att segla hem den.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Fredrik » tor 29 nov 2012, 20:32

Är båtar i t.ex. England och Frankrike i allmänhet utrustade på samma sätt som svenska båtar? T.ex. värmare, septiktank osv, eller är det vissa saker som brukar skilja? Förvisso är det ganska enkelt att utrusta båten som man vill ha det, särskilt om man köpt båten så mycket billigare utomlands.

Själv har jag inget alls emot att köpa båten utomlands, har inte tid att segla hem den från Medelhavet, men England eller Franska atlantkusten ska inte vara något problem, tvärtom ett trevligt äventyr.
Senast redigerad av 1 Fredrik, redigerad totalt 0 gånger.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Seawolf » tor 29 nov 2012, 20:49

Kika på båtarna i länken ovan. Klickar man på dem och därefter på "full specifikation" så redovisas rubbet av utrustning. Båtar från UK och Irland har oftast både kylbox och dieselvärmare, förutom sedvanliga segelinstrument osv.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av SWE54 » fre 30 nov 2012, 11:30

Sök på "X-332 for sale" så hittar du en del.
Det finns tom en samlingssite http://x-yachtforsale.com/X332.html

Seglade du inte en First 31.7 för ett tag sedan?
Vad tyckte du om den i så fall?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar