Skadad sjövattenpump

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Skadad sjövattenpump

Inlägg av cruisaren » mån 19 nov 2012, 23:20

Hej.
I samband med byte av impellern i våras noterade jag att insidan av locket till pumpen var lätt urgröpt. Åtgärdade detta genom att slipa bort färgen på utsidan locket och vända det utochin så att gamla utsidan hamnade in mot impellern. Alldeles innan upptagning nu på hösten ser jag att det läcker lätt genom (!) locket. Tar loss detta och ser då att insidan är kraftigt skadat (se bild). Detta har således skett på en säsong!
Vidare ser jag att även huset är skadat, men bara vid inloppet. Dessutom är slangstosen på sugsidan av pumpen kraftigt skadad, änden av stosen delvis borta och insidan kraftigt påverkad. Utloppsstosen är helt opåverkad.

Tycker det är knepigt att detta skett på bara ett år. Vad är skillnaderna mot de tidigare 11?

*) Båten har i år (och delvis ifjol) gått i östersjön och i göta kanal, annars på västkusten.
*) Jag hade ifjol en del problem med kylvattenflödet och bytte då sjövattenfilter (misstänkte tjuvluft) och kylslang (den gamla var av dålig kvalitet och sögs ihop).
*) Vi har i år kört på lägre motorvarv (2100 rpm) eftersom vi slagit följe med en långsammare båt (annars 2450 rpm).
*) Ny generator monterades i våras, men med samma inkoppling

Jag har tagit bort slangar/filter på sugsidan och konstaterat att det inte är något nämvärt tryckfall i dem. Däremot hittade jag en del ärg/avlagringar i mynningen från bottenventilen med lätt reducerad tvärsnittsarea som följd. Övrigt inlopp genom drevet ej kontrollerat än.

Vad har orsakat skadorna? Korrosion? Kavitation?

Uppslag från den kloka skaran därute uppskattas!
//Niklas S
Faurby424Alinde
pump_krympt.jpg
Pumphuset
lock_krypt.jpg
Locket
stos_krympt.jpg
Inloppsstos

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av Anders S » tis 20 nov 2012, 07:14

cruisaren skrev: *) Ny generator monterades i våras, men med samma inkoppling
Är du alldeles, alldeles säker på det ? Kanske har den nya generatorn en jordning mot blocket, där den gamla varit tvåpolig (=isolerad)?

Utan mer än en gissning; det ser ut som korrosion och då ligger galvanisk korrosion nära till hands, särskilt om den kommer plötsligt. Då måste man också fråga: finns det några andra ändringar som gjorts, till exempel att du bytt landströmsförsörjning eller har en varmvattenberedare som du kört på landström mycket i år ? Har du "jord" från landströmmen kopplad till motorn (detta gör en elektriker för personskydd, inte för att grejorna skall hålla). Seawolf har en koppling som löser det här (fas, nolla och jord, 220V landström), men den har baksidan att man kan skapa en risk om man glömmer bort att koppla om vid landliggande.
Anders S

Piloten
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 14:59

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av Piloten » tis 20 nov 2012, 08:39

Anders S skrev:
cruisaren skrev: *) Ny generator monterades i våras, men med samma inkoppling
Utan mer än en gissning; det ser ut som korrosion och då ligger galvanisk korrosion nära till hands, särskilt om den kommer plötsligt. Då måste man också fråga: finns det några andra ändringar som gjorts, till exempel att du bytt landströmsförsörjning eller har en varmvattenberedare som du kört på landström mycket i år ? Har du "jord" från landströmmen kopplad till motorn (detta gör en elektriker för personskydd, inte för att grejorna skall hålla). Seawolf har en koppling som löser det här (fas, nolla och jord, 220V landström), men den har baksidan att man kan skapa en risk om man glömmer bort att koppla om vid landliggande.
Den korrosion du är inne på är väl inte galvanisk utan snarare elektrolytisk? Oavsett om man isolerar landströmsjorden från båten genom Seawolfs lösning (jag har själv valt denna) eller genom isolationstransformator så menar jag att landströmsjorden aldrig skall sammankopplas med motorblocket. Tyvärr blir den det ofrivilligt genom att varmvattenberedaren är både ansluten till landströmsjord till motorn genom kylvattenslingan.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av Seawolf » tis 20 nov 2012, 09:52

Piloten skrev:
Anders S skrev:
cruisaren skrev: *) Ny generator monterades i våras, men med samma inkoppling
Utan mer än en gissning; det ser ut som korrosion och då ligger galvanisk korrosion nära till hands, särskilt om den kommer plötsligt. Då måste man också fråga: finns det några andra ändringar som gjorts, till exempel att du bytt landströmsförsörjning eller har en varmvattenberedare som du kört på landström mycket i år ? Har du "jord" från landströmmen kopplad till motorn (detta gör en elektriker för personskydd, inte för att grejorna skall hålla). Seawolf har en koppling som löser det här (fas, nolla och jord, 220V landström), men den har baksidan att man kan skapa en risk om man glömmer bort att koppla om vid landliggande.
Den korrosion du är inne på är väl inte galvanisk utan snarare elektrolytisk? Oavsett om man isolerar landströmsjorden från båten genom Seawolfs lösning (jag har själv valt denna) eller genom isolationstransformator så menar jag att landströmsjorden aldrig skall sammankopplas med motorblocket. Tyvärr blir den det ofrivilligt genom att varmvattenberedaren är både ansluten till landströmsjord till motorn genom kylvattenslingan.
Galvanisk korrosion är det troligen inte, eftersom den sker mellan rimligt närliggande metaller av olika typ, och hela din motorinstallation är ju inte erfarenhetsmässigt utsatt för sånt på de ställen du beskriver. Du nämner ett drev, gissar ett S-drev av aluminiumgjutgods. I ditt fall finns det bara ett sjövattenfilter (vilket inte är standard?) mellan drevet och motorn om jag gissar rätt. Men det är högst troligt heller inte boven.

Däremot kan man tänka sig elektrolytisk korrosion från landström. I senare S-drevskonstruktioner från Volvo Penta har man lagt in en elektrisk isolering mellan drevet och motorns gods. Jag gissar att man då utnyttjar även tvåpoliga generatorer och eventuellt även 1 1/2-polig startmotor, dvs en minus-solenoid. I så fall kan byte till en enpolig generator ställa till det (i 90% av fallen når man inte bättre laddning av byte till en större generator, det är byte av generatorns regulator som kan förbättra läget). I exempelvis en sådan situation kan man få hela den obalansspänning man får från gröngul från landströmsanslutningen att "träffa" omgivande vatten just där din korrosion sitter. (drevet är ju elektriskt isolerat) Men man måste kolla hela din installation för att säkra orsakssammanhangen. Man skall komma ihåg att elektrolytisk (eller obalans-spännings-) korrosion sker högst olika på olika platser och olika tidpunkter, spänningen på gröngul varierar kraftigt. Så ditt problem kan ha förelegat även innan, men att du i hemmahamnen råkar ha väldigt liten obalanssänning. UNder denna säsong har du befarit Göta Kanal mm, antagligen med omfattande landströmsanvändning.

Den koppling http://www.batliv.se/files/LandstromRev3.pdf som Anders S beskriver är tillkommen med medverkan av Elsäkerhetsverkets tekniske direktör, och även om rekommendationen är att sluta dess jordbleck med båten torrsatt, så kommer jordfelsbrytaren (rättare namn som används på engelska är "Restströmsbrytare") att skydda mot elchock även dessförutan, eftersom den slår ifrån så snart en farlig storlek föreligger på restströmmen, alltså den ström som går ut i kretsen men som inte kommer tillbaka och alltså kunde passera t.ex. en människa.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av cruisaren » tis 20 nov 2012, 11:11

Mycket bra information, frågan är vad jag skall göra....

Om vi börjar med set-upen så är det mycket riktigt ett Penta-S-drev 130 kopplat till en MD2040 från år 2000.

Vilket poltal generatorn har vet jag inte (men det går naturligtvis att ta reda på). Det är inte en originalgenerator utan en 90 amperes pirat. Den gör jobbet utmärkt och ger tillsammans med en intelligent regulator från Sterling långvarigt 60-80 ampere till den enda batterybrain-skyddade banken om drygt 400Ah. Kan avläsas på båttekniks fina amperemätare för övrigt. :D

Sjövattenfiltret bytte vi ifjol till ett robust helt i plast med transparent lock. Inkopplingen är enkel, från drevventilen- upp till filtret - ner till impellerpumpen, inget annat.
Plus och minus till motorn bryter vi alltid med två huvudbrytare när motorn inte är igång. Däremot finns det naturligtvis en del kablar mellan regulator till generator som inte bryts bort vid stillestånd.
Landström har vi mycket riktigt använt flitigt i år i kanalen och i Åländska hamnar. I hemmahamnen är den aldrig inkopplad då vi har solcell. Jag har inte micklat med den av Faurby originalinstallerade 220-installationen.
En ytterligare observation är att anoderna på propellern (men inte drevet) är helt förbrukade. De var inte helt nya i våras men hade mer än 50 % kvar.

Seawolf, du skriver att jag måste kolla hela installationen. Har du några tips (gärna steg för steg) hur jag skall gå tillväga? Och på vilket sätt skulle generatorn kunna ha med saken att göra?

//Niklas S

Piloten
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 14:59

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av Piloten » tis 20 nov 2012, 11:30

cruisaren skrev: En ytterligare observation är att anoderna på propellern (men inte drevet) är helt förbrukade. De var inte helt nya i våras men hade mer än 50 % kvar.
Jag misstänker att du har en VP foldingpropeller ? Jag har samma "problem". Dessa anoder försvinner på en säsong. Men jag tror inte detta är kopplat till ditt övriga problem. Foldingpropellern är isolerad från övriga drevet i navet.

Behovet av anoder har med det undermåliga materialet i propellern att göra.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av Seawolf » tis 20 nov 2012, 12:52

cruisaren skrev:Mycket bra information, frågan är vad jag skall göra....

Om vi börjar med set-upen så är det mycket riktigt ett Penta-S-drev 130 kopplat till en MD2040 från år 2000.

Vilket poltal generatorn har vet jag inte (men det går naturligtvis att ta reda på). Det är inte en originalgenerator utan en 90 amperes pirat. Den gör jobbet utmärkt och ger tillsammans med en intelligent regulator från Sterling långvarigt 60-80 ampere till den enda batterybrain-skyddade banken om drygt 400Ah. Kan avläsas på båttekniks fina amperemätare för övrigt. :D

Sjövattenfiltret bytte vi ifjol till ett robust helt i plast med transparent lock. Inkopplingen är enkel, från drevventilen- upp till filtret - ner till impellerpumpen, inget annat.
Plus och minus till motorn bryter vi alltid med två huvudbrytare när motorn inte är igång. Däremot finns det naturligtvis en del kablar mellan regulator till generator som inte bryts bort vid stillestånd.
Landström har vi mycket riktigt använt flitigt i år i kanalen och i Åländska hamnar. I hemmahamnen är den aldrig inkopplad då vi har solcell. Jag har inte micklat med den av Faurby originalinstallerade 220-installationen.
En ytterligare observation är att anoderna på propellern (men inte drevet) är helt förbrukade. De var inte helt nya i våras men hade mer än 50 % kvar.

Seawolf, du skriver att jag måste kolla hela installationen. Har du några tips (gärna steg för steg) hur jag skall gå tillväga? Och på vilket sätt skulle generatorn kunna ha med saken att göra?

//Niklas S
Du har troligen en foldingpropeller där innernav är elektriskt isolerad från ytternav/propellerblad. Därmed är det yttre systemet helt galvaniskt avskilt från det inre som har kontakt med drevet. Under säsongen har du vistats i söt/bräckvatten, och då sker det en slöare galvanisk process så anoderna går åt saktare.
Din pirat-generator, är den tvåpolig eller ej? (Dvs, är dess metallgods elektriskt isolerat från dess minus?)

"Älgtestet" är att med båten på land göra följande: Mät med ohmmeter mellan:
- 12V minus och motorgods med alla 12V-huvudbrytare frånslagna.
- landströmsintagets skyddsjordbleck och 12V- med alla 12V-huvudbrytare frånslagna.
- varmvattenberedarens metallbehållare och motorgods med alla 12V-huvudbrytare frånslagna, resp. tillslagna.
- generatorminus (om sådan anslutning finns) och motorgods med den grova -kabeln losstagen från generatorminus. Regulatorns alla kablar skall vara kvar.

Då kan man se om du har galvanisk isolater (hjälper ej mot elektrolytisk korrosion i Sverige), om du har isolerat skyddsjordsystem i båten, om din generator är sant tvåpolig inklusive dess regulator eller ej. (Reservation för tankefel i det föreslagna älgtestet, bör utformas då man ser hela installationen.)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av cruisaren » tis 20 nov 2012, 14:38

Skall bli!
Stay tuned (och tack så länge :D )
//Niklas

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av cruisaren » ons 21 nov 2012, 19:51

Då skall vi se. Mätpratrullen inrapporterar följande:
I samtliga fall har landströmmen inte varit inkopplad men stickkontakten till landströmsladdaren har varit istucken i vägguttaget.

- 12V minus och motorgods med alla 12V-huvudbrytare frånslagna.
Svar: Med huvudbrytare för + till förbrukarna, + till motorn och - till motorn frånslagna uppmättes ingen kontakt (oändlig ohm)

- Landströmsintagets skyddsjordbleck och 12V- med alla 12V-huvudbrytare frånslagna.
Svar: Med huvudbrytare för + till förbrukarna, + till motorn och - till motorn frånslagna uppmättes 25 MegaOhm

- Varmvattenberedarens metallbehållare och motorgods med alla 12V-huvudbrytare frånslagna, resp. tillslagna.
Svar: Med huvudbrytare för + till förbrukarna, + till motorn och - till motorn frånslagna uppmättes 2 kiloOhm. Samma resultat med alla huvudbrytare tillslagna. Stickkontakten till beredaren var inte i något av fallen istucken i väggkontakten.

- Generatorminus (om sådan anslutning finns) och motorgods med den grova -kabeln losstagen från generatorminus. Regulatorns alla kablar skall vara kvar. Svar: Den grova minuskabeln från generatorn går från generatorns gods. Således hade det ingen betydelse om kabeln var inkopplad eller ej. (Det är natruligtvis full kontakt mellan generatorhus och motorjord.)

Nu är man myclet nyfiken på expertisens synpunkter på mätresultaten. Behövs det fler/andra mätningar står patrullen naturligtvis ödmjukt i givakt...

Med tacksamma hälsningar
Niklas S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av Seawolf » ons 21 nov 2012, 22:25

Kommer inte på något anmärkningsvärt av mätningarna. 2kOhm mellan Varmvattenberedaren och motor är ledningsförmågan i vattnet i motorns kylvattenslinga. Med obalansspänning på t.ex. 4 volt så skulle elektrolytiska strömmen i den kretsen bli 2mA, och det skulle knappast ha medfört så stark korrosion.
Men visst ja, du nämnde visst att du inte rört Fubrys orginalinkoppling av landström, och då kan det sitta en galvanisk isolator mellan gröngul och båtjord (12V-). En sådan klarar inte att spärra ut obalansspänningar på mer än c:a 1 VAC (1,4 V toppspänning). Men samtidigt gör den att en vanlig ohmmeters mätström spärras ut så den tror att det är avbrott i kretsen. Kolla om du har en sådan.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av Anders S » tor 22 nov 2012, 08:00

cruisaren skrev:Stickkontakten till beredaren var inte i något av fallen istucken i väggkontakten.
Jag skulle också vilja se en mätning mellan nolla-jord och fas-jord med inkopplad kontakt till vv-beredaren. Min egen vv-beredare har sas "åldern inne" och där har värmepatronen havererat av ålder och (brist på) bruk. Har din elpatron (har du en sådan, förresten?) havererat kan det ju skett på något något mindre uppenbart sätt...

Mina gissningar på anledningen är fortfarande en strömläcka mellan motorjord och någon strömkälla, och (föga raketvetenskapligt...) bör det ju då handla om landström, generator eller för den delen, batterierna ombord, då via någon liten förbrukare som når minus genom motorn (dvs vattenpumpen ut i havet). En sådan kan vara lömsk, eftersom den kanske får så dålig jordkontakt att den inte förefaller fungera om "minus" via motorjorden finns, men är mycket dålig. Sådant här kan inträffa om man bryter på minus i st f plus, eller om man helt enkelt har en dålig minus (i praktiken jord-) förbindelse.

Faurbyn är väl också en andrahandsbåt? Då finns det alltid ett orosmoment i den sk "förre ägaren", en sorts, ibland illvillig, tomte som gillrat de mest sinnrika fällor för näste ägare genom egna installationer.

****
Endast för Besserwissrar: Jag kollade (förstås) upp termen "elektrolytisk korrosion" och det verkar mest vara Seawolf och hans adepter (adaptrar?) som använt den, om man skall gå efter Google (det skall man inte, rent allmänt, men ändå). Den är märkligt sällan förekommande. Numera säger man tydligen bimetallkorrosion, utan att närmare reda ut om den är boostad eller självgående. Här är den förmodligen driven av en yttre strömkälla och visst kan man då säga "elektrolytisk korrosion".
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av Seawolf » tor 22 nov 2012, 09:42

Har för mig att cruisaren haft sin Faurby sedan 2007 ungefär,och jag misstänker han köpte den ny. I vart fall har han nämnt att 230VAC-installationen är "orginal" från Faurby.

Annars är det riktigt att användning av begreppet "elektrolytisk korrosion" är lite ovanligt ännu så länge. Oftare används "korrosion från obalansspänning" (från landströmsjord, även om inga läckströmmar föreligger) eller "läckströmskorrosion" (om orsaken är att t.ex. fasen eller +12V har ett läckställe pga. dålig isolering) men "elektrolytisk korrosion" täcker in båda.

Men oavsett ordvalet så är det viktigt att särskilja dessa fenomen från galvanisk korrosion som ju härrör från metaller med olika galvanisk potential, och som sker utan närvaro spänningskällor.

Sättet att felsöka och val av korrigerande lösningar blir fel om man inte håller isär de olika begreppen, och ännu mera så ifall läsare av beskrivningar inte är helt införstådda med fenomenen, utan söker på något av begreppen och sen väljer förslag till lösningar utan att riktigt förstå.

Till cruisaren kan jag nämna att om du hör av dig till Ulf (som förut jobbade på samma företag som du) så kan han kanske hjälpa att mäta saker på båten ifall du känner behov av det. Men grundtipset är annars att göra om mätningarna ovan men med den galvaniska isolatorn kortsluten mellan anslutningarna för gröngul och minus12V. Då ser man hur elsystemets möjliga strömbanor ser ut för obalansspänningar över 1 VAC.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av cruisaren » fre 23 nov 2012, 08:10

Tack för input så långt.
Jag skall vid tillfälle göra kompletterande mätningar.
Och rätt Seawolf, jag köpte båten 2007, men den är från 2000. Att den distingerade tyske förstaägaren skulle ha meckat något på egen hand förefaller mycket osannolikt.
Mvh Niklas S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av Anders S » fre 23 nov 2012, 11:03

cruisaren skrev:Tack för input så långt.
Jag skall vid tillfälle göra kompletterande mätningar.
Och rätt Seawolf, jag köpte båten 2007, men den är från 2000. Att den distingerade tyske förstaägaren skulle ha meckat något på egen hand förefaller mycket osannolikt.
Mvh Niklas S
"Att mäta är att veta" brukar man säga. Det finns en amerikansk variant, som är roligare "To assume makes an ass out of u and me".

Jag brukar tänka så här när jag hör, ser, luktar eller på annat sätt märker att något inte är bra: Först funderar jag igenom (i min ensamhet, inga vittnen!) vad jag själv gjort och vilket dumt byfånefel jag själv ansvarar för. (Detta fungerar oftast på avsett sätt. Men fel man gjort och rättat själv räknas inte, de bygger erfarenhet). Sedan kollar jag om det jag har problem med är installerat helt enligt anvisningarna, dvs jag kollar allt, från början till slut. Man hittar oftast felet med de här två stegen, bara sällan kommer man på någon helt ny upptäckt, den som man till slut kan skriva en liten bok om.
Anders S

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Skadad sjövattenpump

Inlägg av goph » fre 23 nov 2012, 17:39

Måste bara bli beundrad (är inte sarkastisk nu) över seawolfs kunskaper i detta ämne. För mig är ström ett helt obegripligt fenomen. Visst, en massa elektroner som far i och dit, och när man kortsluter så blir det inge bra.
Min poäng är, (blir lite filosofisk nu) att man tror att man begriper en sak bara för att man säger den en massa gånger. Ju fler gånger man säger den, desto sannare blir den, och man tror att man begripit den. Den etsar sig fast i ens medvetande som varande sann.

De som sitter här tar volt för given: Jag begriper ännu inte vad det är för en grej.

Så min lilla "enkla" fråga till seawolf är: vad är 230 volt som kommer ur strömuttaget?

Skriv svar