Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
qwerty123
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 17:56

Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av qwerty123 » ons 14 nov 2012, 21:52

Nycklarna till båten har försvunnit och eftersom jag bara hade en kan jag hålla mig för skratt just nu inför urplockning och motorkonservering.

Motorn är en MD5:a och jag har två alternativ:
1. Byta tändningslås direkt
2. Tjuvkoppla nu och hoppas på att nyckelknippan kommer fram

Jag lutar åt alternativ två men har lite funderingar kring att stara utan att vrida på tändningslåset. Hur gör jag? Finns det något jag behöver tänka på för att laddningen inte ska ta stryk? Behöver jag kontakt hela tiden eller gäller det bara att hålla ihop rätt kablar så länge att startmotor gör sitt?

Jag hittade en gammal tråd där någon skrev:
Hela tändningslåset sitter normalt med en ring på utsidan, skruva av den så kommer hela paketet ut på baksidan. Ut med låskolven och i med skruvmejsel och dra runt. Körde så en vecka innan jag kom in till låssmed som kunde pilla ut nyckel och göra ett gäng nya.
Detta lät väldigt intressant men jag vet inte om det funkar på mitt tändningslås (Jag ska ut till båten på lördag och då måste allt klaffa).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av Anders S » tor 15 nov 2012, 07:42

MD5 ? Du har en diesel, alltså är tändsystemet inte ett problem, ju. :)

När man skall fulstarta en diesel kan man ge sig på startlåset eller gå direkt på startmotorn. Det som skall kortslutas (strömkretsen skall slutas) är de två sladdar som aktiverar startmotorn (vid låset) ELLER så kan man tillfälligt sluta strömkretsen över det som brukar kallas solenoiden, oavsett om det är en dragmagnet eller ett relä till startmotor med Bendixdrev. Det klassiska verktyget för "direktdrift" av startmotorn brukar vara en skruvmejsel tvärs över startpolerna på reläet. Vad som sedan egentligen händer beror på startmotortypen, när motorn startat tar man bort verktyget. Var med på att det kan uppstå gnistor.

Att kortsluta startmotorkretsen vid startlåset gör man med en bit sladd mellan matnings"PLUS" och startmotorkretsen. På en bensinmotor måste då tändningen vara aktiverad, men det behövs inte på en diesel, den tänder med annan princip ("självtändare, sade gamla bönder).

Ditt problem blir nog mest att komma åt endera angreppspunkten, knappast tekniken eller tillvägagångssättet.

Hälsn, Anders "Gone in 60 seconds" S.
Anders S

qwerty123
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 17:56

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av qwerty123 » tor 15 nov 2012, 08:04

Hälsn, Anders "Gone in 60 seconds" S.
:D

Ok, så det finns ingen risk att bränna generatorn (eller något annat för den delen) om tändningslåset inte står i rätt läge? Vill minnas att jag för länge sedan läst en varning om detta men nu kan jag inte hitta något.


Ditt problem blir nog mest att komma åt endera angreppspunkten,
Motorpanelen är inget problem att komma åt. Fyra skruvar utifrån som redan sitter löst. Tur att jag inte hade hunnit till den punkten på "att-göra-listan". Jag kommer nog köra på att tjuvkoppla via sladdarna som är dragna till motorpanelen. En skruvmejsel tvärs över startpolerna låter lite mer hardcore men det får bli plan B i mitt "Stjälva min egen båt"-projekt.
Men jo, ruffluckan behöver nog en "lätt knuff" för att jag ska komma in.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av hedgehog » tor 15 nov 2012, 10:11

Tänk bara på att om du har Martec-kylare så måste du se till att dess elektriska cirkulationspump får ström! Det får den normalt via tändningslåset.
Kanske har du elektrisk bränslepump? Samma med den.

Edit: Du kanske bara ska köra glykol i systemet? Då har såklart cirkpumpen ingen betydelse!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av Gaidin » tor 15 nov 2012, 11:35

Är du osäker på laddningen kan du ju ta bort remmen till generatorn om du inte kan vrida om tändningslåset. Kommer det ingen laddström borde inget ta skada om det nu är så att regulatorn går via tändningen på något sätt.

I somras hade jag problem med kablaget mellan startmotorn och tändningslåset och fick två gånger, med segel uppe, kortsluta mellan solenoiden och 12v. Jag gjorde detta med en blocknyckel och det gnistrade rätt bra men det fungerade.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av Anders S » tor 15 nov 2012, 14:18

hedgehog skrev:Tänk bara på att om du har Martec-kylare så måste du se till att dess elektriska cirkulationspump får ström! Det får den normalt via tändningslåset.
Kanske har du elektrisk bränslepump? Samma med den.

Edit: Du kanske bara ska köra glykol i systemet? Då har såklart cirkpumpen ingen betydelse!
Alltså, kan man komma åt startlåset kan man enkelt koppla in motorströmmen (generator, pump och pump, worst case) - sladdarna är då lätt åtkomliga. Till låset går plus och från låset går "tändningen" (till alla elektriska motortillbehör) och starten, möjligen också glödstiften, om sådant finns på en MD5 (tror jag inte, men vet ej säkert). Förbered ett "proffstillgrepp" med att ta med en bit sladd, bara. Det finns små fina krokodilklämmor att sätta på den... :mrgreen:
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av Anders S » tor 15 nov 2012, 14:21

qwerty123 skrev:
Hälsn, Anders "Gone in 60 seconds" S.
:D

Ok, så det finns ingen risk att bränna generatorn (eller något annat för den delen) om tändningslåset inte står i rätt läge? Vill minnas att jag för länge sedan läst en varning om detta men nu kan jag inte hitta något
Det som brukar knäcka generatorer är om man kopplar in dem då de snurrar, då kan man smälla laddreläet eller dioderna, men det är inte alltid det inträffar. Jag har slagit av "tändningen" (instrument och generator i mitt fall) av misstag några gånger, och det har alltid gått bra. Hur det går nästa gång får vi förstås se nu när jag påstått detta. Men om du inte rör den kretsen alls skall det gå bra, det törs jag lova.
Anders S

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av Excel 319 » tor 15 nov 2012, 15:32

Det är ingen fara att bryta laddningskretsen med nyckeln. Det man aldrig, aldrig får göra är att bryta batterikretsen, då kan det hända saker som brända dioder.

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av robban999 » lör 17 nov 2012, 22:49

Det som brukar knäcka generatorer är om man kopplar in dem då de snurrar
Varför skulle det vara ett problem?

Det finns relevant teori mot att koppla ur en generator under drift men jag kommer inte på någon förklaring till att man inte skulle kunna koppla in den...
mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av Anders S » sön 18 nov 2012, 20:34

robban999 skrev:
Det som brukar knäcka generatorer är om man kopplar in dem då de snurrar
Varför skulle det vara ett problem?

Det finns relevant teori mot att koppla ur en generator under drift men jag kommer inte på någon förklaring till att man inte skulle kunna koppla in den...
mvh
Transienter och höga spänningar genom laddningsreläet är väl tämligen tänkbara, liksom genom dioderna om inte laddningsstyrningen havererar "bussigt".

Men jag har inte personligen haft problem med vare sig Hitachi (Yanmar) eller Bosch (typ) då laddningen stängts av (eller i något fall slagits på) via startlåset. Däremot eldade jag elegant upp en Lucas på det sättet, men jag kan förstås inte säkert veta om den small redan vid frånslaget eller vid påslag. Jag vet inte ens om det var första gången eller om det krävdes flera illdåd i rad. Men det känns onödigt att pröva den saken i ett läge när man inte har 100-koll på vad man kopplar in eller inte.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av stangen » mån 19 nov 2012, 08:46

qwerty123 skrev:Nycklarna till båten har försvunnit och eftersom jag bara hade en kan jag hålla mig för skratt just nu inför urplockning och motorkonservering.

Motorn är en MD5:a och jag har två alternativ:
1. Byta tändningslås direkt
2. Tjuvkoppla nu och hoppas på att nyckelknippan kommer fram

Jag lutar åt alternativ två men har lite funderingar kring att stara utan att vrida på tändningslåset. Hur gör jag? Finns det något jag behöver tänka på för att laddningen inte ska ta stryk? Behöver jag kontakt hela tiden eller gäller det bara att hålla ihop rätt kablar så länge att startmotor gör sitt?

Jag hittade en gammal tråd där någon skrev:
Hela tändningslåset sitter normalt med en ring på utsidan, skruva av den så kommer hela paketet ut på baksidan. Ut med låskolven och i med skruvmejsel och dra runt. Körde så en vecka innan jag kom in till låssmed som kunde pilla ut nyckel och göra ett gäng nya.
Detta lät väldigt intressant men jag vet inte om det funkar på mitt tändningslås (Jag ska ut till båten på lördag och då måste allt klaffa).
Starta en MD5 med skruvmejsel är inga problem. Var lite försiktig när du kör in den så inget slits ut bara. Alltså: Ut med låskolv, in med mejsel, vrid om, start. Sedan fjädrar mejseln tillbaka (precis som nyckeln) och bara att ta ur.
Vid stopp gör du som vanligt. Ut med handtaget. När motorn stannat in med mejsel och stäng av tändningen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av robban999 » tor 22 nov 2012, 20:43

Anders S:

I all ödmjukhet, det är inget problem att koppla in generatorn, det uppkommer inga transienter av det, ej heller några höga spänningar. Du har troligtvis blandat ihop problemet med att koppla ur en generator som arbetar, dvs alstrar ström.
När man gör det bryter man ju en induktiv krets och då uppkommer det både transienter och höga spänningar pga av den motriktade strömmen som uppstår. Denna ström har ingenstans att ta vägen förutom baklänges genom någon av likriktardioderna som ju inte leder den vägen varför en gnista hoppar genom dioden fel väg och den förstörs.

(För att det lättare ska bli begripligt så är det exakt detta fenomen man använder i klassiska gamla tändsystem, man bryter en spole(brytarspetsar...) och leder den induktiva strömmen som uppstår via gnistgapet i tänstiftet. Voila! Gnista. )

Att det inte händer för dig kan nog vara därför att du har haft tur eller för att generatorn har överdimensionerade dioder eller därför att du inte brutit strömmen då den varit särskilt stor. Fenomenet är så väldokumenterat och välkänt att de flesta batteriomkopplare som används för att koppla mellan två batteribanker har funktionen "make-before-break". Alltså, den kopplar in den nya batteribanken före den bryter bort den gamla just för att eliminera risken att generatorn plötsligt blir utan last.

mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av Anders S » tor 22 nov 2012, 22:20

robban999 skrev:Anders S:

I all ödmjukhet, det är inget problem att koppla in generatorn, det uppkommer inga transienter av det, ej heller några höga spänningar. Du har troligtvis blandat ihop problemet med att koppla ur en generator som arbetar, dvs alstrar ström.
När man gör det bryter man ju en induktiv krets och då uppkommer det både transienter och höga spänningar pga av den motriktade strömmen som uppstår. Denna ström har ingenstans att ta vägen förutom baklänges genom någon av likriktardioderna som ju inte leder den vägen varför en gnista hoppar genom dioden fel väg och den förstörs.

(För att det lättare ska bli begripligt så är det exakt detta fenomen man använder i klassiska gamla tändsystem, man bryter en spole(brytarspetsar...) och leder den induktiva strömmen som uppstår via gnistgapet i tänstiftet. Voila! Gnista. )

Att det inte händer för dig kan nog vara därför att du har haft tur eller för att generatorn har överdimensionerade dioder eller därför att du inte brutit strömmen då den varit särskilt stor. Fenomenet är så väldokumenterat och välkänt att de flesta batteriomkopplare som används för att koppla mellan två batteribanker har funktionen "make-before-break". Alltså, den kopplar in den nya batteribanken före den bryter bort den gamla just för att eliminera risken att generatorn plötsligt blir utan last.

mvh
Nu tänker ju jag på läget när batterikabeln är helt intakt, men motorn fulstartas och generatorn inte är inkopplad över huvud taget. Hur ser du då på risken att man på en frispinnande generator plötsligt kopplar in laddningen (ger generatorstyrningen ström)?
Anders S

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av robban999 » fre 23 nov 2012, 09:29

Det är odramatiskt, min gamla traktor(1956) får den behandlingen varje gång den startas.

edit
...för att utveckla det lite. Samtidigt som en induktiv last(spole, dvs generatorns lindningar) är mycket besvärlig att bryta bort är den mycket enkel att koppla in. En spole sägs vara "strömtrög" det innebär att strömmen genom den ej kan ändras "fort". Om du kopplar till en spole kommer således strömmen att lugnt och prydligt öka till sitt max och stanna där. (En lindning med ett fåtal varv gör inte mycket till eller från men en generatorlindning torde bromsa inrusningsströmmen ganska duktigt.)

mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tändningsnyckel borta. Tjuvkoppla?

Inlägg av Anders S » fre 23 nov 2012, 21:35

robban999 skrev:Det är odramatiskt, min gamla traktor(1956) får den behandlingen varje gång den startas.

edit
...för att utveckla det lite. Samtidigt som en induktiv last(spole, dvs generatorns lindningar) är mycket besvärlig att bryta bort är den mycket enkel att koppla in. En spole sägs vara "strömtrög" det innebär att strömmen genom den ej kan ändras "fort". Om du kopplar till en spole kommer således strömmen att lugnt och prydligt öka till sitt max och stanna där. (En lindning med ett fåtal varv gör inte mycket till eller från men en generatorlindning torde bromsa inrusningsströmmen ganska duktigt.)

mvh
Kommentaren uppskattas! Försiktighet varar dock längst... :D
Anders S

Skriv svar