Byta till self-tailing winchar, förstärkning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PC
Platinamedlem

Byta till self-tailing winchar, förstärkning?

Inlägg av PC » fre 09 nov 2012, 00:13

Jag har lust att uppgradera två winchar på rufftaket till självskotande typ. Den ena winchen är sliten men för ensamsegling skulle det nog förenkla en hel del. Men skulle jag behöva förstärka infästningen eftersom nu hela skotbelastningen ligger på winchen (inte på et knap nedanför)?

Mats Brage
Diamantmedlem

Re: Byta till self-tailing winchar, förstärkning?

Inlägg av Mats Brage » fre 09 nov 2012, 06:44

Hej,

Även om du byter winch till self tailing tycker jag att du bör ha en avlastare eller annan anordning för att lägga fast skotet/tampen. Jag installerade nya avlastare "före" winschen när jag bytte ut min utrustning, och förstärkte inte rufftaket, som är enkellaminat. Det skadar ju inte att lägga en platta under för att skapa en bättre fördelningen av lasterna.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 nov 2012, 07:45

Helt korrekt: Även med den stabilast tänkbara montering av en selftailingwinch, så hänger fallet eller skotet i så fall enbart i spärrklackarna och deras goda funktion. Att ha en avlastare före winchen gör dessutom att winchen kan användas till flera uppgifter, men skall den någonsin brukas för något superkritiskt (hissa upp någon i riggen, kanske t o m PC själv) så är en extra säkerhet mot "släpp" av godo). När man bara nyttjar avlastaren som låsning är den förstås en single point of failure, men man har i alla fall möjligheten att dubblera kvar.
Själva momentet som winchen utsätts för blir ingen större skillnad, dock. Den kraft som "svansen" tar upp om den säkras i en knap är så liten att den inte spelar roll. Är den nya winchen en starkare (och därmed större) modell kan man möjligen få större påkänningar, eftersom momentet får en litet högre angreppspunkt.
Anders S

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » fre 09 nov 2012, 07:52

Tack. Avlastare före winchen finns redan och den blir ju kvar. En sak till: kan man utgå från at nya winchar kan gå i samma skruvhål som mina gamla (Lewmar ca. 1980), eller får jag borra nya?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 nov 2012, 10:02

PC skrev:Tack. Avlastare före winchen finns redan och den blir ju kvar. En sak till: kan man utgå från at nya winchar kan gå i samma skruvhål som mina gamla (Lewmar ca. 1980), eller får jag borra nya?
Nej, det är i så fall bara tur. Men det kan man ju kanske ha.
Anders S

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » fre 09 nov 2012, 13:24

Lewmar har ändrat hålmönstret. Detta för att få plats med ev. ombyggnation till elwinchar

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 09 nov 2012, 14:07

Kraften skall ligga på winchtrumman. Om den ligger på selftailingen kommer den att slitas ut ganska fort. Det betyder att belastningen inte ändrar sig
jämfört med en vanlig winch.

Skriv svar