Fylla igen hål rufftak
Fylla igen hål rufftak
Hejsan,
Har aldrig jobbat med plast/epoxi/glasfiber förut, men antar att det är dags nu. Ska nämligen byta avlastare på rufftaket, och de nya har inte samma infästningar som de gamla.
Hur gör jag bäst och framförallt enklast? Kostnad är inte det primära, utan prioriterar enkelhet utan att för den skull göra avkall på kvalité.
Avlastarna var fastsatta med genomgående bult+mutter och lite silikon/sika på utsidan. Taket är torrt och fint i övrigt. Beroende på tillvägagångssätt, är detta nåt man kan göra i höst/vinter om man får upp en hygglig temp inne i ruffen mha kupévärmare?
Skulle ex Plastic Paddings Marine Epoxy funka för att fylla igen hålen? Tillverka någon form av "bottenplugg" och sen fylla på uppifrån? Sen behöver jag väl antagligen någon form av färg eller gelcoat att ha "högst" upp, så att det inte ska se alltför kackigt ut på däck med massa hål i annnan kulör.
Se bifogade bilder.
Har aldrig jobbat med plast/epoxi/glasfiber förut, men antar att det är dags nu. Ska nämligen byta avlastare på rufftaket, och de nya har inte samma infästningar som de gamla.
Hur gör jag bäst och framförallt enklast? Kostnad är inte det primära, utan prioriterar enkelhet utan att för den skull göra avkall på kvalité.
Avlastarna var fastsatta med genomgående bult+mutter och lite silikon/sika på utsidan. Taket är torrt och fint i övrigt. Beroende på tillvägagångssätt, är detta nåt man kan göra i höst/vinter om man får upp en hygglig temp inne i ruffen mha kupévärmare?
Skulle ex Plastic Paddings Marine Epoxy funka för att fylla igen hålen? Tillverka någon form av "bottenplugg" och sen fylla på uppifrån? Sen behöver jag väl antagligen någon form av färg eller gelcoat att ha "högst" upp, så att det inte ska se alltför kackigt ut på däck med massa hål i annnan kulör.
Se bifogade bilder.
Re: Fylla igen hål rufftak
Är det sandwich eller massiv plast du ska laga?
Hur stora är hålen?
Såg bilderna - det är massiv plast.
Jag gjorde så här på min båt:
1. Demontera, rengör från silikon
2. Gör hålen något konformade uppifrån och nerifrån med t ex en morakniv
3. Sätt en kraftig tejp på undersidan, förslagsvis silertejp.
4. Spackla i med gelcoatspackel i båtens kulör
5. Efter härdning - slipa och polera - klart!
Hur stora är hålen?
Såg bilderna - det är massiv plast.
Jag gjorde så här på min båt:
1. Demontera, rengör från silikon
2. Gör hålen något konformade uppifrån och nerifrån med t ex en morakniv
3. Sätt en kraftig tejp på undersidan, förslagsvis silertejp.
4. Spackla i med gelcoatspackel i båtens kulör
5. Efter härdning - slipa och polera - klart!
Alla borde ha skägg
Re: Fylla igen hål rufftak
När jag bytte avlastaren som sitter framför vinchen på min 77
-Borra upp hålen lite plus kona något.
-Rengöring.
-Ett lager glasfiberspackel från undersidan rätt tunt som härdas, som "mothåll".
-Fyll med glasfiberspackel från ovansidan.
-Slip och färg, eller spackel i rätt kulör, våtslip och polera.
Använd hårtork för att få fart på härdningen är ett tips.
-Borra upp hålen lite plus kona något.
-Rengöring.
-Ett lager glasfiberspackel från undersidan rätt tunt som härdas, som "mothåll".
-Fyll med glasfiberspackel från ovansidan.
-Slip och färg, eller spackel i rätt kulör, våtslip och polera.
Använd hårtork för att få fart på härdningen är ett tips.
Bär av, bär av, BÄR AV
Re: Fylla igen hål rufftak
Tack för svar! Skulle då ex detta funka (som ju finns i Maxi 77 kulör)? http://www.seasea.se/plast-glasfiber/ge ... oatspackel
Är det nåt man fortfarande kan göra (ca 5 grader utetemp)? Har 1-2 kupévärmare jag kan köra inne i båten om det behövs.
Är det nåt man fortfarande kan göra (ca 5 grader utetemp)? Har 1-2 kupévärmare jag kan köra inne i båten om det behövs.
Re: Fylla igen hål rufftak
Jag använde gelcoatspackel av den typen när det var nära noll grader förra vintern. Lät det härda länge, c:a en vecka. Det var då jag hade tid att åka ut nästa gång...
Inga problem, fungerade utmärkt.
Inga problem, fungerade utmärkt.
Alla borde ha skägg
Re: Fylla igen hål rufftak
Kalas, då blir det till att fixa på söndag. Nån som ska på Seglarnas Helg hos Gransegel på lördag förresten? Lasse?
Re: Fylla igen hål rufftak
Kör med PP glasfiberspackel om det är kyligt ute, det härdar enligt vad jag märkt mycket lättare tillsammans med hårtork eller kupéfläkt. Finishen på topp kan läggas med gelcoatspackel, fyll upp med glasfiberspackel, borra ur lite och ta sista mm med gelcoatspackel.
Väldigt OT/ Nej det blir ingen Stockholmsresa i helgen, jag jobbar förmiddag Fre-Sön tyvärr.
Väldigt OT/ Nej det blir ingen Stockholmsresa i helgen, jag jobbar förmiddag Fre-Sön tyvärr.
Bär av, bär av, BÄR AV
Re: Fylla igen hål rufftak
Om du har värme inne i båten så är det inte fel att lägga lite isolering över stället du skall jobba på.
På bifogad billd var det egentligen tvärt om. Jag skulle plasta och limma på insidan. Den dan ja la på isoleringen var det minus 15 grader ute. Dan efter hade bordläggningen fått en mycket behagligare temperatur.
På bifogad billd var det egentligen tvärt om. Jag skulle plasta och limma på insidan. Den dan ja la på isoleringen var det minus 15 grader ute. Dan efter hade bordläggningen fått en mycket behagligare temperatur.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: Fylla igen hål rufftak
Jag kulle välja vanlig glasfiberararmerad Plastic Padding för att få en starkare lagning. En propp av gelcoatspckel blir inte särskilt stark. Den som vill var säker på att proppen sitter kvar fasar av hålet i båda ändar. De behövs inte mycket, två-tre mm med en vanlig skruvförsänkare räcker bra. Sätt sedan en klick på en bit silvertejp, tryck upp den underifrån. Med fingret under tejpen trycker du upp smeten i hålet så det bli jämnt och kladdfritt undertill. Med litet känsla får du precis så mycket att det blir lagom att lägga en liten klick spackel som ytskikt. Tar du för mycket, så tar du ur med en tändsticka upp en lagom grop på en mm eller så, innan spacklet härdar. Annars är försänkaren återigen bra att ha.
Anders S
Re: Fylla igen hål rufftak
Ok, det får bli glasfiberspackel från PP, med lite gelcoatspackel överst för någorlunda nyansmatchning.
Om jag ska sätta igen en skrovgenomföring - är det samma princip där? Alltså nån form av mothåll (räcker silvertejp?) och sedan bygger man från ena hållet? Och ska man gå på nåt annat som ex epoxi?
Efter lite övervägande tror jag att jag skall flytta avloppet för vasken som går ut ungefär strax ovanför vattenlinjen, då jag skall bygga en kylbox i utrymmet bakom pentry och genomföringen sitter mitt i.. Om jag skulle vilja göra även detta nu när det börjar bli kallare ute, räcker det då med värme inne i ruffen (kupévärmare) och sedan bygga nån form av liten kupol runt hålet på utsidan med isolering?
Om jag ska sätta igen en skrovgenomföring - är det samma princip där? Alltså nån form av mothåll (räcker silvertejp?) och sedan bygger man från ena hållet? Och ska man gå på nåt annat som ex epoxi?
Efter lite övervägande tror jag att jag skall flytta avloppet för vasken som går ut ungefär strax ovanför vattenlinjen, då jag skall bygga en kylbox i utrymmet bakom pentry och genomföringen sitter mitt i.. Om jag skulle vilja göra även detta nu när det börjar bli kallare ute, räcker det då med värme inne i ruffen (kupévärmare) och sedan bygga nån form av liten kupol runt hålet på utsidan med isolering?
Re: Fylla igen hål rufftak
En genomföring som skall tätas måste man ta på allvar. Misslyckas med ett skruvhål får man litet takdropp, det kan man tåla. Här måste det bli en fullgod lagning: Börja med att fasa plasten runt hålet, fasning ungefär 1:10 eller tom mera. Om skrovet är tio mm tjockt betyder det att en fasning som är fem-sex cm runt hålet och går halvvägs ner i hålet blir lagom. dammsug genast för det dammar något ohemult. Tejpa byggplast mot alla öppningar du ser innan du ens rör vid slipmaskinen. grovt slippapper skall det vara, man skall se reporna med ögat.
Gör likadant från utsidan. Från utsidan, tryck en bit masonit eller liknande, med gladpack som yta mot hålet, stötta med en lagom käpp. Det skall då bli en plan yta att plasta emot, som sitter halvvägs in. Sedan (i god värme, 20 grader +) laminerar man in glasfibermatta tills man fyllt igen hålet. Bygg med gradvis större bitar tills hela det utslipade byggts upp igen, inklusive hålet. GLÖM INTE ATT MASKERA - det kommer att rinna plast. Flera lager tidningar är bra (suger upp polyester på villovägar), gärna plastfolie underst.
Detta är den lättaste sidan. är du lärt dig att plasta och fått litet vana gör du samma sak från utsidan. Då plastar man under-upp, vilket är kletigare och kräver mer vana, men den skaffar du på insidan. Troligen får du en del slipjobb på utsidan, medan man kan slippa det helt på insidan om man är händig med roller, pensel och sax. På utsidan slipar man hur som helst efter lagningen, och sedan spacklar man, gärna med epoxyspackel. Det sista du gör är att lägga en fyrkantig bit på insidan, med rundade hörn, för "proffsigt utseende, sedan skyddar du med gel/topcioat (det var där vi började, ju).
Många anser att man bör göra denna lagning med epoxy, för bättre vidhäftning och säkrare resultat. Jag anser det vara en ren smaksak, det blir bra vilket som. Men känner man sig säkrare med epoxy så tar man ju det - en sådan här lagning blir inte särskilt dyr och bara obetydligt så om man köper epoxy. Det finns dock andra saker att tänka på, som har med öppettider, exotermi och aminosvettning att göra, inklusive att man inte kan använda alla typer av glasfibermatta. Läs på!
En bra länk : http://www.fiber.info.se/
Gör likadant från utsidan. Från utsidan, tryck en bit masonit eller liknande, med gladpack som yta mot hålet, stötta med en lagom käpp. Det skall då bli en plan yta att plasta emot, som sitter halvvägs in. Sedan (i god värme, 20 grader +) laminerar man in glasfibermatta tills man fyllt igen hålet. Bygg med gradvis större bitar tills hela det utslipade byggts upp igen, inklusive hålet. GLÖM INTE ATT MASKERA - det kommer att rinna plast. Flera lager tidningar är bra (suger upp polyester på villovägar), gärna plastfolie underst.
Detta är den lättaste sidan. är du lärt dig att plasta och fått litet vana gör du samma sak från utsidan. Då plastar man under-upp, vilket är kletigare och kräver mer vana, men den skaffar du på insidan. Troligen får du en del slipjobb på utsidan, medan man kan slippa det helt på insidan om man är händig med roller, pensel och sax. På utsidan slipar man hur som helst efter lagningen, och sedan spacklar man, gärna med epoxyspackel. Det sista du gör är att lägga en fyrkantig bit på insidan, med rundade hörn, för "proffsigt utseende, sedan skyddar du med gel/topcioat (det var där vi började, ju).
Många anser att man bör göra denna lagning med epoxy, för bättre vidhäftning och säkrare resultat. Jag anser det vara en ren smaksak, det blir bra vilket som. Men känner man sig säkrare med epoxy så tar man ju det - en sådan här lagning blir inte särskilt dyr och bara obetydligt så om man köper epoxy. Det finns dock andra saker att tänka på, som har med öppettider, exotermi och aminosvettning att göra, inklusive att man inte kan använda alla typer av glasfibermatta. Läs på!
En bra länk : http://www.fiber.info.se/
Anders S
Re: Fylla igen hål rufftak
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: Fylla igen hål rufftak
Ett tips för att slippa en massa damm är att använda hammare och stämjärn.
Och använd gärna polyester då skrovet har detta och lagningen förbinds kemiskt (inte bara limmar som epoxi)
Och använd gärna polyester då skrovet har detta och lagningen förbinds kemiskt (inte bara limmar som epoxi)
Re: Fylla igen hål rufftak
Jaba - jag vet inte vad du har för erfarenhet av att jobba med plastbåtar? Jobbat som båtbyggare/plastarbetare?
Själv är jag bara en glad hemmapulare som plasta på amatörnivå sen höststormen 1969
Jag kör med en lamellrodell på vinkelsipen (med reglerbart varvtal) ett riktigt munskydd och T-shirt. Efter avslutat arbete en skållhet duch. Tidåtgång 5 minuter på var sida.
Jag använder alltid epoxy vid laminering under vattenlinjen av ett skäl. På den epoxygrundfärg som jag brukar använda står det att ny polyester som skall behandlas, skall härda minst 5 veckor innan den målas över med epoxygrundfärgen. Jag vill inte vänta fem veckor för att få ett fullgott resultat och jag vill i regel även komplettera epoxybehandlingen. Därför gör jag lagningen med epoxy. När lagningen är klar så är också epoxybehandlingen klar.
Sen får man ju en liten bonus. Epoxy fäster bättre på uthärdad polyester än vad polyester gör.
Själv är jag bara en glad hemmapulare som plasta på amatörnivå sen höststormen 1969
En metod som jag tycker som jag tycker är "spektakular" Hur många stämjärn och hur lång tid tar det att bila ut en urkoning för att sätta igen ett 30 mm hål i 10 mm laminat? Vilka skador kan uppstå i kringliggande laminat pga allt bankande?jaba skrev:Ett tips för att slippa en massa damm är att använda hammare och stämjärn.
Jag kör med en lamellrodell på vinkelsipen (med reglerbart varvtal) ett riktigt munskydd och T-shirt. Efter avslutat arbete en skållhet duch. Tidåtgång 5 minuter på var sida.
På en båt byggd av polyester är ju en lagning med polyester tillfylles även om den kemiska förbindningen har avtagit betydligt i en uthärdat skrov.jaba skrev:Och använd gärna polyester då skrovet har detta och lagningen förbinds kemiskt (inte bara limmar som epoxi)
Jag använder alltid epoxy vid laminering under vattenlinjen av ett skäl. På den epoxygrundfärg som jag brukar använda står det att ny polyester som skall behandlas, skall härda minst 5 veckor innan den målas över med epoxygrundfärgen. Jag vill inte vänta fem veckor för att få ett fullgott resultat och jag vill i regel även komplettera epoxybehandlingen. Därför gör jag lagningen med epoxy. När lagningen är klar så är också epoxybehandlingen klar.
Sen får man ju en liten bonus. Epoxy fäster bättre på uthärdad polyester än vad polyester gör.
thallatha(alfakrull)hotmail.com