tv antenn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

tv antenn

Inlägg av omega » tor 01 nov 2012, 21:16

Hej på er
har genom åren haft Tv antenn från Nargus,dessa har fungerat bra och är lätta små o smidiga.men i somras slutade den o fungera,efter bara 2 år ,Priset är ju trots allt 1200 kr så det vore kul att få tillverkaren o se om han kan hitta felet,men finner ingenstans vem som tillverkar den, sänder med en bild länk http://limhamns.winbasonline.se/SE/Cata ... ntenner/nk

om någon vet så vore det bra,

Annars tar jag gärna emot tips på bra antenner ,de skall vara ämnade för mastmontage samt ha stabil funktion och små o nätta ,om de kostar lite extra spelar mindre roll, ser fram mot tips

//Johan

Dixie32
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 30 okt 2012, 21:47

Re: tv antenn

Inlägg av Dixie32 » tor 01 nov 2012, 21:52

Provat här ?
Naval Electronics AB
Höjdrodergatan 18, SE-212 39 Malmö, Sweden
Tel. +46(0)40-29 20 45. Fax +46(0)40-18 74 13
E-mail: sales@naval.se Web:www.naval.se

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: tv antenn

Inlägg av matz » fre 02 nov 2012, 18:11

har slutat med sånt och använder numera en sådan här trådlös manick som gör att man tittar tv på smartfånen>> http://www.tivizen.com/en/products.html#anker5

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: tv antenn

Inlägg av Ridax » fre 02 nov 2012, 20:52

Hur slipper du tv antennen för att du har en sådan?

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: tv antenn

Inlägg av matz » lör 03 nov 2012, 07:05

du pacerar den lilla wi-fi lådan med antennen där i båten nånstans där bäst mottagning finns sedan kan du titta på tv inom c:a 10 mtrs radie, när det varit som sämst har den hissats upp i backstagt en bit, du laddar den med tfn laddaren och det räcker för ca 3 timmars tittning, om den inte har någon som har wi-fi kontakt med den stänger den av sig stjälv. Man måste hämta hem en gratis app som heter tivizen

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: tv antenn

Inlägg av gungner » lör 03 nov 2012, 07:24

jag kör numera med en http://www.techradar.com/reviews/pc-mac ... 110/review som jag lägger i en vattentät påse och upp på däck/mast (om det inte funkar med att bara ha den i båten), sedan ajfånen och en HDMI kabel till TVn. För oss blir det sedan SVTplay/iPlayer(BBC)/Viaplay, det räcker och blir över och fungerar alltid till skillnad mot vår TV-antenn/Tv-mottagare (som aldrig fungerar när vi t.ex. ligger på svaj och rör oss). Man måste förstås ha en ett data-abonnemang till Mifin eller om man besitter t.ex. en ajfån/padda så kan man få samma kombo, en enhet som blir 3G/WiFi brygga och en enhet vid TV som ger bilden.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: tv antenn

Inlägg av Jaramaz » lör 03 nov 2012, 10:37

jaja, det kan nog vara kul att använda sig av teknikens senaste under, som att se på tv via mobilsystemen. Men det är ingen som helst diskussion om att TV (broadcast) har betydligt större täckning än mobilsystemen (speciellt vissa operatörer).

Som omega är inne på, en nätt och fin antenn, rundstrålande, helst placerad i masttoppen är oslagbart. Då får man inga problem vid svajankring. Den terresta standarden, DVB/T, är också robust mot allsköns elände. Många använder en aktiv antenn, dvs med en liten förstärkare uppe i antennen, för att kompensera för kabelförlusterna på vägen ner. De brukar vara bra, kräver strömmatning, och med tanke på den ökade komplexiteten går de sönder lite lättare. Med en bra kabel borde det gå bra med en vanlig passiv antenn.

Omega ställer frågan vad han skall göra med sin Nargus-antenn (frågan gäller alltså inte om det är roligare med wi-fi eller mobilsystemen), och länkar själv till Limhamns skeppshandel. De säljer väl antennen, så de borde kunna ge råd. Förslaget med Naval, i samma landsända, är också bra. Men innan inskickning för felsökning så:
- är det verkligen fel på antennen? Kontakter, kabel, strömmatning är några andra populära felkällor.
- om det är fel på antennen, vill du verkligen laga den?
- billigare/bättre köpa ny.

I de allra flesta situationer fungerar både radio och TV alldeles utmärkt utan själva antennen - en fungerande kabel upp i masttoppen ger bra resultat. Om Omega då har problem ligger det nära till hands att kolla upp det egna antennnätet noga, likaså strömmatningen. Är masten nere kan kabeln kollas med en vanlig ohm-meter, både kablaget i masten och i båten:
- kolla så att det inte är kortis,
- kolla om det är bra kontakt då ena änden kortsluts

Vill man vara mer avancerad kan man kolla upp med en stående-vågmeter, det togs upp på detta forum tidigare i år.

/J

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: tv antenn

Inlägg av thomask » lör 03 nov 2012, 13:20

En annan fråga i ämnet Tv-antenn.... Jag vill helst slippa antennen i masttoppen. Funkar det "nästan" lika bra om man har den ex under sprayhood eller liknande?? Har en liten rundstrålande med förstärkare. Har haft den i masten innan och haft suverän mottagning på hela västkusten. MEN, jag vill ha ner den. Hur funkar det för er?

/Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: tv antenn

Inlägg av Anders S » lör 03 nov 2012, 13:32

Det beror på, som det brukar bli: Jag har en iten hajfeneliknande antenn med förstärkare som jag monterat på ett skott inne i båten. Mottagningen är bättre i ena riktningen än i andra, så vid svajliggning kan det bli litet irriterande om signalen går under tröskelvärdet för mottagaren. Det är dock sällan besvärande i någon (helt subjektiv) omfattning. Betänk att jag varit TV-lös helt utan abstinens i båten i många år och även sedan TV:n kommit med, så går det dagar mellan tittningarna.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: tv antenn

Inlägg av thomask » lör 03 nov 2012, 17:49

Får jag upp antennen utomhus så borde det ju bli ännu bättre då, än som du vid ett skott. är den rundstrålande med?
Tänkte antingen under sprayhood eller på nåt käckt ställe i pulpiten (har liten diameter) Vill komma ifrån allt meck med kablar i masten, och läckande takgenomföringar. skarven mellan mast och tak håller ju sällan heller. sen är det ju inte så snyggt med antenn i masten heller.......

/Thomas

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: tv antenn

Inlägg av Tomas B » mån 05 nov 2012, 07:55

Denna antenn är prefekt att ha i masttoppen - inte den billigaste precis men storleken

http://www.brc.se/antenner/blaupunkt/takantenn-tv-bosch


/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: tv antenn

Inlägg av Jaramaz » ons 07 nov 2012, 18:16

Tittade som hastigast på den. Avsedd för bilar? Då är den inget för masttoppen.
Vikbar vid fästet såg det ut som - inget som behövs i masttoppen, dessutom utsatt en punkt, lätt att få skador där.

Det finns gott om antenner, avsedda för masttopp, för den som vill ha. Dessutom till bättre priser än den där. I många år använde jag en kvartsvågsantenn av gummi, funkade bra - fast då provade jag aldrig med TV. Skaffar man en passiv antenn skall man se till att ha en bra lågförlustkabel.

En vanlig Triax aktiv antenn, avsedd för masttoppmontage kostar drygt 1000:-, ser ut som ett litet tefat - syns knappt nerifrån. Då kan den kopplas till både FM-radio och TV, kanske funkar på AIS också. Vad är det att fundera på?
Andra tillverkare är väl ganska lika.

/J

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: tv antenn

Inlägg av Tomas B » tor 08 nov 2012, 08:14

Jaramaz skrev:Tittade som hastigast på den. Avsedd för bilar? Då är den inget för masttoppen.
Vikbar vid fästet såg det ut som - inget som behövs i masttoppen, dessutom utsatt en punkt, lätt att få skador där.
/J
Jag och ytterligare 4 båtar (kompisar) har använd denna i fem år nu utan problem. Har en kompis som är säljare på lastbilar - det är därifrån vi fått iden - den brukar monteras på dessa.
/ Tomas B
Maxi 999

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: tv antenn

Inlägg av Jaramaz » lör 10 nov 2012, 10:19

Tomas B skrev: Jag och ytterligare 4 båtar (kompisar) har använd denna i fem år nu utan problem. Har en kompis som är säljare på lastbilar - det är därifrån vi fått iden - den brukar monteras på dessa.
Jaja Tomas, jag betvivlar inte att ni använt denna utan problem. För vanlig rundradiomottagning ("FM-radio") behövs det knappt någon antenn alls, täckningen / fältstyrkan är så bra att det sällan behövs någon riktig antenn. TV-mottagning ställer högre krav, bandbredden är mycket högre ( ca 8 MHz, jämfört med rundradio på ca 25 kHz).

Men om nu antennen är avsedd för bilmontage, vilket du antyder, så får den inget riktigt jordplan i en masttopp, så det är ingen optimal antenn. Att betala 2000:- för något som ger medioker prestanda är väl ingen direkt hit?

Som bilantenn är den dessutom med stor sannolikhet avsedd för rundradio och inte TV, dvs avstämd för 100 MHz och inte 150-430 MHz. Den kan förvisso ge lite mottagning på de högre frekvenserna (kanske inga filter alls i antennen), men du måste väl ändå medge att det är lite felanvändning.

Skall vi nu vara lite seriösa så är det faktiskt viss vikt att ha bra antenn för radio och TV, kanske också kombinera med AIS. Via radio och TV kan vi ta in väderprognoser och nyheter, därmed bör man se till så att det finns bra möjligheter till detta även då man ligger avsides på en kobbe i ytterskärgården. Tillförlitlighet hos antenn och kabel är därför viktigt.
Att sådan utrustning dessutom är möjlig att förvärva till en rimlig penning gör det hela inte sämre.

Självklart går det att för dyra pengar köpa utrustning som är avsedd för andra ändamål, som då inte har rätt prestanda och sannolikt inte rimlig livslängd. För egen del premierar jag enkel utrustning med hög prestanda och lågt pris - var och en gör sina val.

/J

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: tv antenn

Inlägg av goph » lör 10 nov 2012, 21:46

okej, man kan ha en tv-antenn. Men varför dådå? Visst är det kul med en massa kuliga grejer. Om du vill ha info om jorden finns kvar, så duger en vanlig radio.
Om du vill leva i avsaknad av en massa pk-trams som sänds i tv, gör som jag:

Införskaffa ett, eller fler usb-minnen, jättebilliga nu. Skaffa en snabb bredbandsuppkoppling. Dra ner filmer, efter tycke och smak, från thepiratebay.org

Saken är biff.

Har vi inte sett nog av "På spåret", "Let's dance" och annat tjafs?

Om du är mer kulturellt intresserad, så kan du alltid ladda ner från SVT-play.

Skriv svar