Gudarna måste vara tokiga......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lucky Luke
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:50

Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av Lucky Luke » lör 13 okt 2012, 16:32

....hette en film som jag såg för ett antal år sedan (ganska många år sedan),
men jag undrar om inte Gästhamnsarrendatorerna har smittats också.
När jag läser igenom loggboksanteckningarna från i somras så är jag övertygad om det.
Grisslehamns Gästhamn, Nordeuropas sämsta, hade höjt avgiften med 50 kr, nästan 30%, utan att för den skull bättra på faciliteterna. Bojarna ligger utkastade lite hipp som happ. Vraket mitt i hamnen ligger kvar. Gamla bojstenar klingar fint i kölen, när man försöker att gå in till bryggorna etc. Och när jag påpekade, i mitt tycke, att de gjort en orimlig höjning, fick jag till svar att de hade köpt en så dyr bil så de måste höja.
Raggarön, en brygga mitt uti skärgården. Utan något annat än att knyta fast tampen i en brygga, gick från 80 kr till 200 kr på en säsong.
Samtidigt har jag hört att Norrtälje Gästhamn har blivit bland de dyrare på ostkusten. Även Norrtälje SS har fått en släng av smittan. Från 40 kr till 100 kr.
Så jag funderar om det inte vore dags med en gästhamnsbojkott till sommaren 2013.
Avvaktar med intresse om det är jag som blivit en snål "djävel" eller om det är fler som tycker att det börjar bli dyrt i Gästhamnarna?

Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr. Längre tillbaka!

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av jaba » lör 13 okt 2012, 17:22

Personligen så undviker jag de dyra gästhamnarna tar tex hellre ängskärsklubb än öregrund.. Hellre östra hamnen grisslehamn. Osv. Om många undviker dyrhamnarna så kanske priserna sjunker? Eller så funkar prispolitiken..

Fido
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 13:24

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av Fido » lör 13 okt 2012, 17:49

Vet inte om så enkelt allt går ju upp, går du tillbaks 5 år så är det inte höga höjningar, Grisslehamn rätt trevlig finns mycket att göra om man vill, till och med gratis till Åland
men visst hamnen är lite förrädisk, men nu finns det el och vatten utdraget även längst ut på bryggan.
Kanske bättre att köpa en mindre bår och ha råd med avgifter och lite roligt i hamnarna. :D

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av jaba » lör 13 okt 2012, 19:03

Fido skrev:Vet inte om så enkelt allt går ju upp, går du tillbaks 5 år så är det inte höga höjningar, Grisslehamn rätt trevlig finns mycket att göra om man vill, till och med gratis till Åland
men visst hamnen är lite förrädisk, men nu finns det el och vatten utdraget även längst ut på bryggan.
Kanske bättre att köpa en mindre bår och ha råd med avgifter och lite roligt i hamnarna. :D
Annars är det väl så att de med de största båtarna har mer råd?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av Anders S » lör 13 okt 2012, 21:25

Jag är xtremt snål, och ligger ALDRIG i gästhamn (där ljög jag, men bara litet). Men nöjet att punga ut med 200 spänn (+) för att knyta fast som innersta båt av tre eller fyra är litet begränsat. Sedan (vi är två och har gott om plats, nästan litet lyxigt för två) förstår jag de som slår ut hmnavgiften på fyra eller sex personer och då kan det väl också vara mer OK. Det förefaller också (seglar mest i västra sidan av Sverige Skåne-Norge) att segelklubbar och båtägare bekämpar det här. I Danmark och på fler ställen finns något som kallas "Frihamnsförordningen". Att ansluta fler klubbhamnar till denna goda rörelse kan ju vara ett alternativ eller komplement till en bojkott. Man kan förstås bara vara med om ens egen klubb är med.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av Schvidja » lör 13 okt 2012, 22:54

Har man seglat ett par dagar från Norrland så uppskattas ett ställe som Öregrund med närhet till affärer för bunkring och fina bryggan med schyssta anslutningar till vatten och el och då är det inte svårt att betala en slant för det. Raggarön är som jag ser det mer en halvnaturhamn som egentligen inte har så mycket att erbjuda mer än trevliga människor, vilket ej ska underskattas, men det känns inte som att man bör betala mer än 100kr för att ligga där. Grisslehamn västra är ingen höjdarhamn men det går att stanna en natt, det bör inte vara jätte dyrt och jag har för mig att de varken dragit el eller vatten ända ut, men det gick att koppla in sig med lite ansträngning. Grisslehamn östra där finns inte mycket och där bör det kosta ännu mindre, ingen toa, ev vatten men inte mycket mer. Mest en massa bilar som köar både natt och dag. Ängskär har en trevlig ansats men väldigt diffust vad som är gästhamn och vart man kan ligga, ingen affär men ett bra klubbhus med toa och dusch samt fik ibland, bra ställe som inte var dyrt. Alla har ett val och priset är en av de saker som man väljer utifrån, sätter de ett ohemult pris så tror jag att besöken minskar. I höga kusten finns det nu flera nya hamnar som nästan är gratis men som är nybyggda och har bastuanläggningar och riktigt fina bryggor, kommunerna anser att det är viktigt att utveckla båtturismen och satsar därefter. Jag tror betalintresset avspeglas i om stället erbjuder någon service, gör det inte det så betalas det inte heller. Vi har i klubben en gästhamn och ser direkt att betalningarna ökar då folk är nöjda, bra toaletter och duschar samt bastu och el + vatten på bryggan är ett grundkrav, missnöjda kunder har en tendens att inte betala.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av jaba » sön 14 okt 2012, 17:29

Det finns tydligen olika åsikter om hamnavgifter..personligen är jag inte så förtjust när man i princip håller i ringen på kajen för att springa till affären att köpa nått som fattas, och hamnkaptenen kommer och vill ha betalt...
Eller när man ligger långsides i vaxholm i en halvtom (nästan heltom) hamn 660 kronor ...aldrig mer säger jag.
Mellan 100 och 200 beroende på läge och service tycker jag är ok...annars nej tack.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av callisto » ons 17 okt 2012, 06:51

Gästhamn ? Nej (nästan) aldrig.

Coca
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 28 nov 2012, 12:24

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av Coca » tor 29 nov 2012, 09:47

Efter att ha blivit bortskämda med bra service och låga hamnavgifter på vår segling runt bottenhavet senaste sommar blev överraskningen stor när vi kom ner i höjd med Gävle och sökte oss till ett segelsällskaps hamn där vi 10 år tidigare blivit mycket väl mottagna.
Betalade genast hamnavgiften och bastu skulle ingå i priset.
Men bastuaggregatet var sönder och en juniormamma sade att det är inte önskvärt att vi använder omklädningsrum och duscharna i klubbhuset nu då de har juniorträning.
Då vi sedan menade kocka och diska i klubbhuset blev det uppståndelse. Där får vi inte vara.
Jag tog kontakt med ordföranden för klubben. Han kom till hamnen och sade att det är första gången nån gästande båt vill använda klubbhuset!
Jag frågade att vad är det vi får för pengarna vi betalt. Jo ligga vid en ny brygga och använda duscharna i tvättstugan. Duschar som fungerar med 5 kronors mynt :)
Vi sade då tack och hej och for till Sikhjälma efter att vi begärt pengarna tillbaka.

optimisten
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 jan 2007, 08:10

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av optimisten » tor 29 nov 2012, 20:59

Jag har följt den pågående debatten ang. gästhamnsavgiften i flera båtforum och noterar girigheten och snålheten hos många.
Säsongen för gästhamnar är väldigt kort -ännu kortare än vår båtsäsong. Jag är övertygad om att de som driver gästhamn inte tjänar mycket pengar på verksamheten. En riktig seglare eller båtåkare har inte båt för att ofta ligga i gästhamn eftersom vi har så underbara naturhamnar längs med en stor del av Sveriges kust. Jag besöker gästhamnar under semesterveckorna ca 3-5 tillfällen och tycker att de hundralapparna per dygn är rimliga. Vad kostar campingplatsen för husbil eller husvagn? mig veterligen inte billigare. Alternativet är att inte besöka gästhamnar så är problemet löst. Däremot har jag också en del synpunkter på en del gästhamnars skötsel, man får tyvärr inte ha så höga förväntningar.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av oceansailor » tor 29 nov 2012, 21:37

Tyvärr är det nog bara början. I en internationell betraktelse är det fortfarande relativt billigt.

Att driva marina eller gästhamn är inte billigt. I Sverige och Skandinavien har vi levt i en skyddad verkstad där kommunala bolag satt ett icke marknadspris och fått bidrag för att täcka upp förlusten alternativt investeringar.

Det är ju svårt att politiskt försvara att man subventionerar båtlivet. På camping arenan råder en sundare konkurrens eftersom bidragen är betydligt mindre.

Men sluta gå in i gästhamn är ju en möjlighet. Det skulle nog på sikt kunna ge en prispress. Men det är nog en utopi att tillräckligt många gör detta.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av gvs » tor 29 nov 2012, 22:57

Fast är det en gästhamn vi vill ha? Jag vill ha en parkeringsplats för båt....

Coca
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 28 nov 2012, 12:24

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av Coca » fre 30 nov 2012, 11:17

Det är väl bara att acceptera att vi är ett utdöende släkte. Vi som gör långa dagsetapper med gamla båtar utan lyx som varmvattenberedare och dyl. Vi som drömmer om att få en het bastu då vi kommer fram till nästa hamn. Vi som helst kokar vår mat i ett klubbhus där vi även kan diska med ståhöjd.
Eller så är det bäst att vi håller oss norr om Gävlebukten där man får plats vid bryggan också då man kommer sent på kvällen i hamn. Och ofta ännu får höra de magiska orden "bastun är varm"

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av oceansailor » fre 30 nov 2012, 12:27

Och ofta ännu får höra de magiska orden "bastun är varm
Det är obetalbart och ej skattepliktigt. :D

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Gudarna måste vara tokiga......

Inlägg av Excel 319 » sön 02 dec 2012, 10:51

Coca skrev:Det är väl bara att acceptera att vi är ett utdöende släkte. Vi som gör långa dagsetapper med gamla båtar utan lyx som varmvattenberedare och dyl. Vi som drömmer om att få en het bastu då vi kommer fram till nästa hamn. Vi som helst kokar vår mat i ett klubbhus där vi även kan diska med ståhöjd.
Eller så är det bäst att vi håller oss norr om Gävlebukten där man får plats vid bryggan också då man kommer sent på kvällen i hamn. Och ofta ännu får höra de magiska orden "bastun är varm"
Det blir en aning långt kanske. Om inte är du välkommen till Vänern och då ska jag hålla bastun varm år dig. Låga gästhamnavgifter och ingen trängsel är det som gäller här.

Skriv svar