Behöver lite tips på fall och dyl.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av Spider » tis 02 okt 2012, 15:55

Drog ur storfallet idag vid avmastningen för att byta, dessutom togs uthal och revlinorna bort då allt var sedan 80-90talet och i behov av byte. Uthalet och fallet är vajervarianter av traditionell typ, men jag är lite sugen att byta till dynema eller liknande. Hade dynemafall på tidigare båt för 8-10år sedan men det töjde sig och gled i avlastarna, är det bättre kvalite idag? Ny hanfot skulle jag också vilja ha då nuvarande är vajer med "storskottalja" i änden.
Frågorna blir som följer, båten är en Mamba 29:
1.Förslag på fall (dim och typ), trissan i masttoppen är bred nog för dynema.
2.Förslag på revlinor (dim och typ)
3.Förslag på uthal (dim och typ)
4 Förslag på hanfot med bra utväxling

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av Peter_K » tis 02 okt 2012, 16:28

Fall, 8 mm herrejösses-dyneema.
Byt trissan, de brukar vara för V-formade om de är gjorda för vajer. Kostar några tior på Benns.
Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av Spider » tis 02 okt 2012, 16:30

Och vad anser du vara "herrejösses" dynema :) ?
Trissan byts eventuellt, tror den är bytt nån gång för den har stor radie och ingen v-form alls.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av Peter_K » tis 02 okt 2012, 17:49

Dyneema är inget enhetligt begrepp, det finns högre och lägre kvaliteter. Satsa på en högre, de kan hjälpa dig i tillbehörsaffären. Det är alltid bättre att köpa kvalitet på en gång så slipper man köpa grejer flera gånger.
;-)
Alla borde ha skägg

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av jaba » tis 02 okt 2012, 18:37

Fast jag vill köpa kvalité billigt, försäljarna vill tjäna pengar :D

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av Mats Brage » ons 03 okt 2012, 21:18

Hej,

Håller med Peter om att kvalité lönar sig i längden. Kolla töjningsgraden på resp Dynema tamp du hittar så ser du skillnaden. Den billigaste Dyneman tycker jag är begränsat bättre än gammal hederlig tamp.

Hanfot behöver du inte köpa ett färdigt kit i affären, har du ett par block och ev ett fiolblock med råtta kan du göra ett själv - googla på hanfot eller kolla på Selden eller Benns hemsida så ser du hur man gör och dimensionerar på bästa sätt.

Jag bytte allt löpande för ett par år sedan, och även om det kostade pengar, gick det att pruta när volymen var lite större.

Jag valde tre olika kvalitéer. Högsta kvalité på backstag och akterstag samt en preventer som jag använder för min självslående fock, något lägre kvalité för fall,uthal kaskader och fockskot, samt lägre kvalité för övrigt (cunningham revlinor mm)

Robship har tabeller på nätet som är ok (men inte helt perfekta - lite länga längder tyckte jag). Kolla mät upp allt och fråga runt.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av Spider » ons 03 okt 2012, 21:57

Tack för svaret Mats.
Hanfoten har jag sedan tidigare, men i vajer och med fiolblock och talja, men tänkte byta vajerdelen mot dynema eller annan lina. Min fundering var ifall dyneman ska ha samma diam som vajern, eller ska man gå upp eller ner i diameter?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av Anders S » ons 03 okt 2012, 22:04

Mats Brage skrev: Robship har tabeller på nätet som är ok (men inte helt perfekta - lite länga längder tyckte jag). Kolla mät upp allt och fråga runt.
Mats
Det är ofta bra att ha något överlånga längder, i synnerhet på fall. Man kan råka ut för att man får skavskador på olika ställen (alla block, ingången i masten, utgången och kanske i avlastaren). Då är det inte dumt att kunna korta fallet 3-4 dm och få slitaget fördelat. Har man 2 meter extra kan man förlänga livet på tågvirket ordentligt.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av Fredrik » ons 03 okt 2012, 22:51

Spider skrev:Tack för svaret Mats.
Hanfoten har jag sedan tidigare, men i vajer och med fiolblock och talja, men tänkte byta vajerdelen mot dynema eller annan lina. Min fundering var ifall dyneman ska ha samma diam som vajern, eller ska man gå upp eller ner i diameter?
På min båt har jag bytt vajern i hanfoten till en "Dynex"; flätad Dyneema utan hölje, jag valde samma dimension som vajern, tampen är ändå mycket starkare än vajer av samma dimension. Det fina är att den tunna dyneeman fungerar i vajerblocket. Den är dessutom bara att sätta dit med en pålstek.

I övrigt håller jag inte med den som sa att man skulle ha en lägre kvalitet i fallen; spinnakerfallet är ok om det töjer sig lite, men i övriga fall satsar jag på det bästa jag kan hitta. Det är ett lyft för seglingsupplevelsen när seglet sitter kvar där man tänkt sig.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av Anders S » tor 04 okt 2012, 18:17

Fredrik skrev:
Spider skrev:Tack för svaret Mats.
Hanfoten har jag sedan tidigare, men i vajer och med fiolblock och talja, men tänkte byta vajerdelen mot dynema eller annan lina. Min fundering var ifall dyneman ska ha samma diam som vajern, eller ska man gå upp eller ner i diameter?
På min båt har jag bytt vajern i hanfoten till en "Dynex"; flätad Dyneema utan hölje, jag valde samma dimension som vajern, tampen är ändå mycket starkare än vajer av samma dimension. Det fina är att den tunna dyneeman fungerar i vajerblocket. Den är dessutom bara att sätta dit med en pålstek.

I övrigt håller jag inte med den som sa att man skulle ha en lägre kvalitet i fallen; spinnakerfallet är ok om det töjer sig lite, men i övriga fall satsar jag på det bästa jag kan hitta. Det är ett lyft för seglingsupplevelsen när seglet sitter kvar där man tänkt sig.
Ajaj, det är vanskligt. Det är så löjligt lätt att göra en ögonsplits på 12-flätad Dyneema att man egentligen kan slippa pålsteken. Men gör man en ändå, så är det befogat att göra den här lilla modifikationen: http://www.animatedknots.com/images/bow ... n_loop.jpg (Kul site: http://www.animatedknots.com )
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av Lasse L » tor 04 okt 2012, 20:02

Anders S skrev:
Fredrik skrev:
Spider skrev:Tack för svaret Mats.
Hanfoten har jag sedan tidigare, men i vajer och med fiolblock och talja, men tänkte byta vajerdelen mot dynema eller annan lina. Min fundering var ifall dyneman ska ha samma diam som vajern, eller ska man gå upp eller ner i diameter?
På min båt har jag bytt vajern i hanfoten till en "Dynex"; flätad Dyneema utan hölje, jag valde samma dimension som vajern, tampen är ändå mycket starkare än vajer av samma dimension. Det fina är att den tunna dyneeman fungerar i vajerblocket. Den är dessutom bara att sätta dit med en pålstek.

I övrigt håller jag inte med den som sa att man skulle ha en lägre kvalitet i fallen; spinnakerfallet är ok om det töjer sig lite, men i övriga fall satsar jag på det bästa jag kan hitta. Det är ett lyft för seglingsupplevelsen när seglet sitter kvar där man tänkt sig.
Ajaj, det är vanskligt. Det är så löjligt lätt att göra en ögonsplits på 12-flätad Dyneema att man egentligen kan slippa pålsteken. Men gör man en ändå, så är det befogat att göra den här lilla modifikationen: http://www.animatedknots.com/images/bow ... n_loop.jpg (Kul site: http://www.animatedknots.com )
Tack för de trevliga sidorna men tyvärr funkar inte färsta länken.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Behöver lite tips på fall och dyl.

Inlägg av Mats Brage » tor 04 okt 2012, 22:28

Hej igen,

Anledningen till att jag valde olika kvalitéer var mestadels ekonomisk eftersom jag bytte ut allt löpande, och många meter blev det. Därav valet, och ska man vara noggrann skilde det inte mycket mellan de olika kvalitéerna, mer på priset.

Även jag har flätad dynema med förstärkning i splitsen för akterstag och hanfot - väl värt för att förlänga livslängden.

När det gäller Robship och längder, ska jag förtydliga mig även här - det var varierande avvikelser. Fallen var ok, skoten på tok för långa, cunningham likaså. Jag vidhåller nog fortfarande att man kan använda Robships tabeller för uppskattning, och sedan mäta själv med den tamp man har idag - ofta vet man väl om den är för väl tilltagen eller för kort.

Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar