Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Seawolf » mån 01 okt 2012, 05:23

Fast jag undrar just vad gäller sommarstugorna ute på en del öar i Stockholmstraktens mellan-ytterskärgård. Såna där man först måste ta Vaxholmsbåt ut till en ö i närheten, sen lasta prylarna i en liten båt för den sista biten. Eller ha en större egen på Värmdö. Att ta sig dit ut tar rätt mycket tid och plockande med alla förnödenheter. På semestern är det mycket som skall göras och båda jobbar. Kanske är det orsaken till varför nästan hälften av alla dessa stugor verkar oanvända och med långt oklippt gräs på stigarna mellan brygga och hus, mitt under bästa semetertid.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bran
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 08:43

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av bran » mån 01 okt 2012, 10:08

Antar att jag är en av de yngre på forumet med precis fyllda 30.. :)

Först och främst har det väl skett en radikal förändring iom kontinentens "lågprisbåtar", det ekonomiska steget till en helt ny modern, konstruktion är inte långt från en 20 år gammal svensk båt, klart det blir ett prisfall. Men vad gäller de mindre båtarna tror jag som så många andra att det har mkt med bekvämlighet att göra, folk är mer bekväma idag.

Och då blir det en högre prisbild ju bekvämare man blir (både utrymme på/i båten samt underhåll), vilket gör att kanske folk drar sig från att köpa båt öht. Men även kostnad/brist på båtplatser (Sthlm). Är inte problemet lite också att många av de här mindre båtarna är halvdåligt underhållna och därmed än mer omoderna? Segel tex... ytterst få som har segel värda namnet. Trädetaljer inne fuktskadat och fläckigt, elsystem som är original och påbyggt allteftersom. Klart att det duger för att komma ut på sjön, men tror att folk vill ha lite mer idag.

Såg själv mina båtdrömmar gå i kras när f.d sambon inte ville ta lån för en modern 30fotare utan hellre ville ut och resa istället. Sen blev man solo och då låg det ännu längre bort ekonomiskt. Sen insåg jag att skärgården och seglingsupplevelsen är lika bra (om än något mindre bekväm) med en liten och äldre båt.

Så efter att ha haft en kanonfin seglingsvecka förra sommaren i en Najad 391a gjorde jag slag i saken och köpte mig en Maxi 77, vilket var lite nostalgiskt då jag varit ute med morföräldrarna i deras 77a sen jag var 2-3år gammal, innan päronen köpte en Scanmar 33. Nu har jag iofs lagt ut mer pengar än jag trodde var möjligt på en sån här liten båt, men jag har hellre en liten båt i bra skick och med bra segel, än en stor där underhållet blir lidande pga tids- eller pengabrist. Dessutom är det en hobby (utöver seglingen) att fixa och fnula med sin båt. Hade jag haft planer på att byta upp mig inom den närmsta framtiden hade jag iofs aldrig gjort de utlägg jag har, dom pengarna är väl nåt man aldrig får igen. Men med 1066 seglade sjömil i år tycker jag ändå att jag fått valuta för pengarna.


Men ibland blir man lite konfunderad, när man kommer kryssandes ensam i sin lilla Maxi 77a och möter Bavarior på 30+ fot med 4 pers i besättningen gå för motor i medvinden... Varför köper man då sig en segelbåt? Å andra sidan vet jag hur morsan var när vi hade Scanmaren, det var lite obehagligt när det började luta på.. Kanske att männen när en dröm om segling och kvinnorna "hänger på" och då blir det inte så mkt segling för att bevara familjefriden. Men folk har självklart rätt att göra som de själva vill, egentligen inte upp till mig att kritisera folks "segelbenägenhet".

Det FINNS ungdomar ute, men många är dom (vi?) inte... är i stort sett alltid minst i varenda hamn, bland familjer och pensionärer i 30+ fot. Det finns intresse i min umgängeskrets, men långt ner på listan när barn, hus (bostadskostnaderna i Sthlm gör nog att många unga har svårt med båt) osv kommer i första hand. Det är kul och uppskattat att hänga på mig ut, men steget till egen båt är långt.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Maxi33 » mån 01 okt 2012, 17:41

Jag tror att de flesta missar, eller skyggar för, den viktigaste orsaken.
Det finns för många som ägnar sig åt båtlivet under samma korta period på året, både inhemska och de som kommer utrikes ifrån.

Det finns inte längre plats för alla samtidigt i de mest attraktiva områdena där alla faciliteter är öppna under denna korta period, och andra områden och andra tider har allt färre utom pensionärer möjlighet att ägna sig åt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av goph » mån 01 okt 2012, 18:28

Kul med respons. Egentligen har min frågeställning ett djupare perspektiv, som ni säkert förstått.

Om Anders S. vill skicka den här tråden till klotterplanket, så har jag inga problem med det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Anders S » mån 01 okt 2012, 19:16

Maxi33 skrev:Jag tror att de flesta missar, eller skyggar för, den viktigaste orsaken.
Det finns för många som ägnar sig åt båtlivet under samma korta period på året, både inhemska och de som kommer utrikes ifrån.

Det finns inte längre plats för alla samtidigt i de mest attraktiva områdena där alla faciliteter är öppna under denna korta period, och andra områden och andra tider har allt färre utom pensionärer möjlighet att ägna sig åt.

MVH
Håkan
Det där är sant både fysiskt (det ÅR trångt i hamnarna), men också på annat sätt. Är man 20-30 och inte är etablerad som stor(båts)konsument, så har man inte heller ekonomisk plats i hamnarna. Båtlivet har ju bytt stil till stora delar, från "camping" i IF till "husvagn" i (...sätt in valfri 33-37-fotare eller uppåt). Nu är jag rädd om min egen båt, så jag kastar inga stenar - det är bara en observation.

Men det är rätt; vi seglade direkt till Gbg på midsommardygnet och gick sedan uppför kusten. Det var som i gamla tider, lagom tomt. Inte öde på något sätt, men herre-je vad det tjocknade då industrisemestern startade.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av peterh » tis 02 okt 2012, 07:03

Intressant tråd.

fast jag har personligen motsatt erfarenhet, i det lilla perspektivet alltså.

Själv skaffade jag min första segelbåt då jag skilt mig och sökte en aktivitet som
min son och jag kunde göra. Han var med ett tag men pga av sjösjuka så föll han
bort. Själv fortsatte jag, la ett skambud på min nuvarande båt, en rymlig och
bekväm sak.

För ett par år sedan fick jag en fråga att kika på en gammal träsnipa för
dottern. Båten var ingenting man vill se en barnfamilj färdas i. I stället
lyckades jag förmedla en maxi77 till dem, och de seglade runt i skärgården
med 3 barn och en stor hund och hann bli riktigt frälsta. Denna 77 bytte de
till en gamman misskött elan43 "4 rum och kök" som de tillbringat senaste
sommaren med och seglat från öland till koster.

Så i vår familj har vi gått från noll till 2 segelbåtar, låt vara ingen ny bavaria.
Bägge håller vi på att lära oss, bägge gör vi våra misstag, men vi gillar livet till
havs !

Man kan ju säga att de pressade priserna är till fördel för nytillkommande,
och det kanske tillför oss en del lärdom hur man reparerar och ändrar
en gammal båt, en kunskap man aldrig skulle fått om man köpt en ny tysk/polsk/slovakisk plast-husvagn.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Anders S » tis 02 okt 2012, 12:13

peterh skrev: Man kan ju säga att de pressade priserna är till fördel för nytillkommande,
och det kanske tillför oss en del lärdom hur man reparerar och ändrar
en gammal båt, en kunskap man aldrig skulle fått om man köpt en ny tysk/polsk/slovakisk plast-husvagn.
Det är säkerligen så, också.

Men vi jämför också med en tidsperiod när båtliv och egen båt närmast blev en masspsykos (endast jämförbart med hur Stenmark och Stig Strand mfl satte samma goa Maxigubbar och -gummor på utförsskidor, och "alla" åkte skidor på vintern; vem känner igen sig?). Det kan ju tänkas att dagens 40- 50- och 60-talister helt enkelt nu är vid vägs ände som båtägare och sedan blev det en rätt normal tillförsel av nya intresserade. Att det finns många stora båtar idag kan ju förklaras med ett kollektivt "varför inte" från de som bibehållit intresset, och sedan överförs idealen och värderingarna ("Hur stor är en stor båt"?) till de som kommer nya. Då är ju tröskeln förmodligen rätt stor till att köpa en båt, när biljetten blir såpass dyr.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av omega » lör 06 okt 2012, 08:45

hej på er

Vore nästan bra om båtlivet blev lite avslaget ,de sista 7-8 åren känns ganska hysteriska, i vart fall längs västkusten.
När vi började åka båt var vi i 20 års åldern , 3 personer i en trång Accent,då tyckte vi den var stor,det var alltid lätt att få platser i naturhamnar
och båtlivet var ganska enkelt ,minns att vi låg i en hamn och det kom in en maxi 33 ,vi tyckte den båten var enorm.
Vad gäller båtar o dess priser är min tro att de gamla båtarna rasar ytterligare i pris , har i dag en inte jättestor båt med dagens mått men lite nyare båt,även många bekanta har bytt till nyare konstruktioner,måste tyvärr säga att allt är bättre i dessa moderna båtar ,man bor bra mycket komfort de känns torra inuti breda häckar djupa kölar,med ofta lång vattenlinje gör att farten blir god,detta visar säg ju på många tävlingar de nyare ligger ofta först även om de inte alltid vinner pga av höga lystal,modernare motorer med ok kapacitet samt modern riggning som gör seglingen enkel.till och med fruarna blir intresserade av seglingen.Vi har gått från äldre båtar till lite nyare och vi är sålda på de nyare.Däremot tycker jag om våra gamla fina svenska båtar men de skall nog sållas ut vissa exemplar och priserna bör justeras ned. Någon skrev om mycket blåst de sista somrarna håler med om det ,detta resulterar ju i en väldigt massa mer segling tänk om man kunde få lite värme med då hade det varit perfekt

//Johan

Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Darefelt » lör 06 okt 2012, 13:55

Det borde alltid finnas en grupp människor som är intresserade av båtar i 100-200 tkr klassen. Vi är en familj med 2 vuxna (32 och 30 år) och 3 barn (10, 5 och 1 år) Har normala arbeten med normala inkomster. Vi har en Ballad från 70-talet. Klart man skulle vilja ha en nyare och större båt, men de finns ju inte en chans att vi skulle kunna ha råd med en båt för ca: 700.000!! Så vi köpte en Ballad med ny motor och nya segel för 140.000 kr sedan investerade vi 40.000 kr i nya dynor varmvattenberedare och ett stort sittbrunnstält. Nu har vi en kanonbåt för under 200.000 kr. Lite trångt är det, men va faan de rör sig inte om så många veckor om året.... :)

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av consensus » lör 06 okt 2012, 18:32

Båtpriserna sjunker, men de fasta kostnaderna för båtplats, service, upptagning, sjösättning, vinterförvaring, mm, har i princip femdubblats de senaste 10 åren där jag bor.

De fasta kostnaderna är tämligen dominerande på en "billig" båt, alltså är inte båtlivet för gemene man längre.

Spinnaker79
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 13 okt 2012, 21:14

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Spinnaker79 » lör 13 okt 2012, 22:44

Tycker detta är ett mycket intressant fenomen.

Vi är själva drygt 30år och har seglat mindre båt i många år men nu valt att skaffa större och bekvämare båt. (Varför detta gnäll på alla som har stora nya båtar? Kanske en annan tråd)
Under sommaren besökte vi många ställen och överallt var vi i minoritet. Mycket få som är 25-30år.

Vi valde inte en 70/80 talare men när prisbilden på dessa kommer ikapp verkligheten borde väl detta underlätta för de som idag inte seglar men som skulle vilja?

Helt klart är att vi blir mer och mer bekväma men om man skulle kunna köpa en maxi999 för 200-250 kanske fler skulle tänka sig en sådan istället för en ny Bavaria 3x?

Har flera vänner idag som vill ha en båt en tycker steget mellan gamla nya är för litet så de föredrar en ny och då blir steget för stort. Driftkostnaderna tycker jag är överdrivna då man till stor del själv lägger ribban hur mycket hobbyn får kosta.

Vad kan vi göra för att hjälpa in de som inte fått med sig båtlivet i modersmjölken?

tamino
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 23:09

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av tamino » mån 22 okt 2012, 08:27

Mycket intressant tråd! :)

Själv är jag 27 år, och började segla med en vän när vi var 18.. Vi började då med en Ockelbo OS19 vars segel i det närmaste kan liknas med lakan.
Vi hade väldigt kul när vi var ute, och möttes alltid av samma reaktion. "Vad kul att se er generation ute på havet." och vi sänkte medelåldern på alla ställen vi la till.

Nu, nio år senare har jag köpt mig en egen båt, och lika så kompisen. Jag med en Avance 24 och han med en Birdie 24. Fortfarande så är vi ofta yngst där vi kommer in med båtarna men jag kan se en stor skillnad i genomsnittsåldern! Mycket folk i 30-årsåldern som nu för tiden syns i skärgården, många med motorbåtar, men även några seglare.
Antalet båtar i skärgården tycker jag ökar också. När vi började segla var det sällan mer än ett par båtar i naturhamnarna, och kanske ett tiotal bland båtklubbarna, nu är det oftast det dubbla.

Angående komfort så drömmer även jag om en modernare och lite större båt, helst en racig ~30 fotare med bra komfort, men som för så många andra så finns inte ekonomin för att göra ett sådant inköp. Avancen är lagom stor för mig och min familj. (Sambo på 25 år, barn på 4 år och två medelstora hundar). Och är man ett kompisgäng som ska ut så fungerar det med fyra personer även om det blir lite trångt.

Jag tror att de fallande båtpriserna beror mycket på det ekonomiska läget och oron som har varit de senaste åren. Och förhoppningsvis så kommer även båtpriserna att öka inom några år. Min förhoppning är bara att jag hinner byta upp mig innan den dagen kommer!

Avslutningsvis så kan jag säga att i kretsen med mina nära vänner har fyra personer egna segelbåtar, problemet är nästan att hinna nog med gastar för att fylla alla om man vill dra ut en helg. Näe, jag kan inte tycka att det är färre personer på sjön, eller att båtlivet är ointressant, det bara förändras.

Bic
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 09:51

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Bic » fre 07 dec 2012, 12:07

Tror unga seglare idag främst är av två kategorier: Antingen entusiaster i 20-års åldern utan pengar som vill testa och köper båtar runt 20 000 kr. Sedan har vi de mer bekväma som kanske själva växt upp på föräldrarnas båtar med alla bekvämligheter och nu har jobbat ihop lite pengar. De satsar nog på en nyare båt med bekvämligheter och ytor men ändå bra seglingsegenskaper. Det som blir över är alla 30-34 fots 80-talsbåtar med höga prislappar. När jag bytte båt för något år sedan verkade det bara som att det var en gubbe som jag som var intresserad av S30 som det fick bli denna gång. Var inte direkt någon köbildning på visningarna och priset blev därefter :D .

Skriv svar