Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av goph » fre 28 sep 2012, 18:14

Har det senaste halvåret kunna konstatera att luften har gått ur båtmarknaden. Det finns ju förvisso dessa glada optimister som äger en HR från -76 och missat dessa signaler. Det tar inte många veckor förrän priset har dalat till 2/3.
Sen har vi de som helt har gett upp: "- hämta min båt, vill inte se den längre, båtvagn får du på köpet".

En annan kategori som helt gett upp är maxi-ägare: en Albin viggen får du för en spottstyver, ett par tusen, maxi-77 för 20k, en Vega för 40k. Nu senast såg en Ballad för drygt 80k. Spelar ingen roll om det är en ny motor eller nya segel. Inga vill köpa dessa 70/80-talare.

Men det finns ju alltid de som säger, "Sveriges finaste xxx-båt" och tror i sin enfald att de ska bli rikligt belönade. Icke sa nicke. Inge vill ha dem.

Ibland undrar man om inte skulle köpa dessa båtar och smälta ner kölen, ta det som kan vara av värde och destruera resten. Kanske en sund utveckling.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Schvidja » fre 28 sep 2012, 18:34

Jag var och kollade på en riktig skrothög som vi försökte lämna så fort som möjligt han hade bud från några polacker.
Jag tror att de räknade på att blypriset skulle finansiera det hela.
Det finns massvis med båtar som borde återvinnas på olika sätt men deras liv som båt är slut.

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av goph » fre 28 sep 2012, 19:09

Min poäng är: vad söker människor som kan ge dem en trevlig upplevelse av båtlivet. Är det att sitta i den tjusigaste båten, och ge deras ego en boost när de lägger till i en trendig hamn, eller är det ett genuint intresse att fixa och dona, och ha en massa projekt i huvudet.

Tror faktiskt det förra. Ju mindre fixa och dona desto bättre.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 28 sep 2012, 19:56

Folk vill inte ha segelbåtar längre, de vill ha en husvagn, typ Bavaria med komfort som hemma. Inte vill de hissa segel heller för då börjar det luta....
/Anders G

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av goph » fre 28 sep 2012, 20:07

Trevligt att du svarade Anders, trodde inte det

Fido
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 13:24

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Fido » fre 28 sep 2012, 20:57

Nu när alla 40-talisterna går i land finns det ingen generation efter som är så många. Vad händer med all deras båtar och fritidshus som det inte finns så många spekulanter till, jo de rasar i pris,precis som alla husbilar kommer att göra om 10 år. :cry:

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Lasse L » fre 28 sep 2012, 21:16

Fido skrev:Nu när alla 40-talisterna går i land finns det ingen generation efter som är så många. Vad händer med all deras båtar och fritidshus som det inte finns så många spekulanter till, jo de rasar i pris,precis som alla husbilar kommer att göra om 10 år. :cry:
Husbilarna har redan rasat.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av SWE54 » lör 29 sep 2012, 08:37

Vädret spelar nog roll med. Vi har ju haft medelvindar här på västkusten på nästan 7 m/s i juli och augusti. Det ligger på nästan 10 m/s för september...(Hållö)
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av jaba » lör 29 sep 2012, 09:37

Eller kan det vara så att det finns för många båtar?
Det är ju inte så många som har skrotats på 40 år.. :?:
Och visst folk har större komfortkrav idag :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Anders S » lör 29 sep 2012, 10:11

jaba skrev:Eller kan det vara så att det finns för många båtar?
Det är ju inte så många som har skrotats på 40 år.. :?:
Och visst folk har större komfortkrav idag :wink:
Här ligger förstås den stora förklaringen till att vi ser så många små, äldre båtar på land. Antalet båtintressenter och båtplatser är (sannolikt) ungefär konstant och om båtägarna graderar upp i storlek blir det i vart fall inte fler båtar i bruk. Sverige har för övrigt, sedan boomen på 70- och 80-talet en hög andel fritidsseglare, rent allmänt. Att hålla det intresset vid liv är ju en sak, men att det hela tiden skall manifesteras i massor av båtar kan vara något annat. Man kan ju också reflektera; relativt inkomsten för "normalseglaren" är en modern, stor 37-fotare knappast dyrare än den var för en Vega eller P28 år 1969 eller för en Ballad 1979.

Segling (båtliv) är också utsatt för konkurrens, och även för "båtoffer" finns en del andra möjligheter nu som inte var så vanligt förr, t e x att hyra båt i medelhavet, västindien etc. Likaså är förnyelsen av båtparken och komplexiteten i moderna båtar faktorer som gör att eget arbete mest blir frågan om att putsa och underhålla. Att (som många oldtimers gjort på träbåtar) byta ett par spant, båda samborden och spika om halva båten som en naturlig livstidsförlängare behövs ju inte heller - nu handlar det om mer komplexa reparationer i samband med oförsiktighet och då ofta rena försäkringsfall.
Anders S

Johan29j
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 19 jun 2012, 20:47

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Johan29j » lör 29 sep 2012, 10:37

AndersGustafsson skrev:Folk vill inte ha segelbåtar längre, de vill ha en husvagn, typ Bavaria med komfort som hemma. Inte vill de hissa segel heller för då börjar det luta....
Är också inne på ditt spår. Flertalet av mina FD seglar vänner har gjort sig av med sina s-båtar och köpt sig en daycruser i stället. Behändigare, mindre arbete, inget lutande. Tycker att trenden är tydlig. På våran segling från Malmö till kalmar förra året träffade vi endast ett par under 30 år. Dom gjorde samma resa som oss fast tvärt om. Kalmar - Malmö. I övrigt var det mest 45+ tråkigt kan jag tycka. Men med tanke på hur vi vill spegla våran framgång på vattnet känns det ganska naturligt. Likväl som vi kör porsche på gatan. Så ligger väll en motorbåt bättre tillhands,

Fördel med detta är att jag förmodligen kommer kunna köpa mig en riktigt racer för en spottstyve om några år. Naktdelen är att jag aldrig blir av med den och ingen att rejsa med....

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av goph » lör 29 sep 2012, 19:29

Som jag uppfattar det, är att svensken i gemen blir alltmer lat och ointresserad av det mesta. En slags livsleda, kanske drar för stora växlar här.
Men det kommer alltid att finnas entusiaster som vill renovera en gammal eka, bara för känslan att man gjort det. Och den känslan är bra och gör att man mår gott.

Lyssnade på Horowitz i går kväll, han är alltid bra. Och vad som slog mig, med vilken möda och med vilket besvär har inte denna man gjorts sig bara för att lära sig dessa stycken. Men tillfredsställelsen att komma "i mål" med ett svårt stycke av Scriabin, måste gå utan på allting annat.

Man måste vara nyfiken och lära sig. Det är det som är grejen.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av jaba » lör 29 sep 2012, 20:40

När vi är ute på semestertid så ser man inte så många motorbåtar...fast det har ökat..
Men när man närmar sig städerna så ökar antalet brottombåtar, dom surrar fram och åter och jag undrar.. Vart ska dom?
Men det är väl i tiden.. fort bort- fort hem :cry:

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Lasse L » lör 29 sep 2012, 22:31

jaba skrev:När vi är ute på semestertid så ser man inte så många motorbåtar...fast det har ökat..
Men när man närmar sig städerna så ökar antalet brottombåtar, dom surrar fram och åter och jag undrar.. Vart ska dom?
Men det är väl i tiden.. fort bort- fort hem :cry:
Jo men visst, de trivs nog inte på sjön, när de har så bråttom. :wink:

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Är inte människor intresserade av båtliv längre?

Inlägg av Mats Brage » sön 30 sep 2012, 21:47

Hej,

jag för min del tror att en del av den stora tillväxten av båtar typ Bavaria har en del (i varje fall i storstadsområden - ex vis Stockholm) att göra med att folk vill komma ut i skärgården men har inte råd med sommarstugor i de trakterna längre. De hus som fanns är sedan länge konverterade till året runt standard med allehanda bekvämligheter. Priset för en hyfsat stor segelbåt med stora ytor är c:a 3+% av vad en sommarstuga kostar - att de sedan seglar betydligt mindre än "gamla typen av seglare är ganska förståeligt.

Vad gäller yngre på sjön delar jag helt uppfattningen att det är påfallande få som idag är c:a 30 och seglar en båt mindre än 30 fot med barn - min slutsats är att vi idag ställer större krav på bekvämlighet än tidigare, och då duger inte gamla 80-talsbåtar. Av en båtklubbsgranne fick jag under sommaren reda på att min 34 -fotare var ju en utmärkt tvåpersoners båt - bra med plats för packning och annat - men att tänka sig segla 4 (den har 5 kojer) var för honom otänkbart.

Jag tror att vi "gamla" seglare kommer att få se en utveckling där de bekväma båtarna kommer till stor del ta över de klassiska modellerna, och att de gamla båtar som inte är uppdraperade, välutrustade och välskötta kommer att bli extremt svårsålda. Det är ju inte bara att köpa båt - den sak ju vårdas och slitna grejor ska ersättas. Segel, motor och annat kostar en smärre förmögenhet, och hur ska man kunna prioritera båtlivet när boendet blir allt dyrare i storstäderna. Till det kommer naturligtvis att båtplatskostnaderna går upp, och områden som tidigare varit små båtklubbar exploateras till nya boendemiljöer. ( i o f inte konstigt i Stockholm där ett befolkningsökningen motsvarar ett Västerås som flyttar in vart tredje år).

Vi går ju också som tidigare skrivits i flera trådar mot betydligt dyrare och lyxigare gästhamnar, där kraven ökat på elanslutningar, dusch, bastu och möjlighet till att köpa färsk basilika till pesto var man än vänder sig.

Nej jag är en smula pessimistisk till ett stort båtliv som jag växte upp med på 70 talet. Var det då bättre förr - nej jag tror att det bara är så att svunna tider är svunna, och att vi fortfarande kommer att vara i skärgården, om än på annat sätt. Dessutom tror jag att med 15 kr litern i bränslekostnad, kommer bränsleslukande båtar snart vara en företeelse som kan nyttjas för de som har det riktigt bra ställt.

Skärgården är, oavsett var i vårt avlånga land, alldeles för vacker, rogivande och inbjudande till avkoppling för att den inte skall nyttjas av många, och även framdeles med segelbåt, dock kanske inte en 4-barnsfamlij i en Maxi 77 utan även i en kanske tilltagande attraktiv hyresmarknad för segelbåtar

Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar