Byta bottenfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av HansH » mån 17 dec 2018, 12:13

Om du bara slipar så tar du troligen dels bort all epoxi samt ev även gelcoaten, vilket inte är önskvärt förutom om båten drabbats av osmos (plastpest).
Mitt råd är därför att du målar ett lager epoxiprimer och sedan spacklar upp ojämnheterna/groparna mha ett epoxispackel.
Ett lager färg gör att man lättare ser ojämnheterna.
Sedan ytterligare några lager epoxiprimer.
Om du är väldigt petig så avslutar du med att våtslipa epoxiprimern med fint slippapper.

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av Federico » mån 17 dec 2018, 13:00

Ävem om groparna är inte alls djupa? när man trycker med fingertopparna, känner man gropen mellan epoxilagren, då man har slipat igenom. Det låter som jätte mycket spackling på hela botten :)

Kommer dem groparna att jämnas ut lite grann när man har målat klart några lager epoxi och vc17?
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av HansH » mån 17 dec 2018, 16:14

VC17 fyller INTE ut nånting!
Varje lager är typ bara några my tjockt.
Jag hade maskinslipat bort ev kanter och sedan lagt på epoxi.
Rena "gropar" och jack hade jag spacklat.
Och JA, det är troligen en hel del spackling.
Testa på en mindre yta, tex rodret.
Ena sidan slipar du först och andra sidan epoxiprimar du utan slipning. Då kommer du att se huruvida det behövs spackling och hur mycket.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 18 dec 2018, 18:57

Beskrev i "årets bottenfärgtråd" mina vedermödor med självpolerande bottenfärg. Båten köptes i Danmark, och när den tog upp fanns 16 års lager....
Trodde att det var böldpest för det var ojämnt och bubbligt och alldeles förfärligt att se på.Efter 1 veckas handslipande (båten är 10,70 lång) var den borta, så även jag. 3 månaders sjukgymnast&kiropraktor följde på det. Aldrig mer. Jag blev avrådd av Bianca varvet att använda maskin/blästring, skulle (enl dom som fanns kvar där) göra´t för hand. Annars riskerades epoxibehandlingen som båten fick vid tillverkningen. Kommentarer i båtklubben var "hmm borde man väl göra.." men jag var nog den ende. Men så hade folk jäkligt ojämna bottnar också. Tillägges att jag epoximålade ändå ett antal lager innan VC17 - blev synnerligen slätt; att spackla tror jag blir mycket mer arbetsamt för sen skall det slipas (för hand!!!)
Hård bottenfärg (VC17 Blå hatt)gäller för mig;inga lager, bara spola av för det mesta. Fast i år svårborttaget slem.
Principiellt menar jag att denna hårda färg borde vara mer miljövänlig än den självpolerande men antar att det finns olika synpunkter?

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av Federico » ons 10 apr 2019, 23:43

BildResultatet....efter oändliga timmar jobb....
Bilagor
20190410_191232.jpg
Vc17 klart
20190406_133239.jpg
Vc tar 4:e lager
20190406_120554.jpg
Köl spacklad och epoxibehandlad
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta bottenfärg

Inlägg av Anders S » tor 11 apr 2019, 10:03

Seymor B Fudd skrev:
tis 18 dec 2018, 18:57

Principiellt menar jag att denna hårda färg borde vara mer miljövänlig än den självpolerande men antar att det finns olika synpunkter?
Givetvis finns det synpunkter, både vetenskapliga och mindre så.

Intuitivt tycker man kanske att den polerande färgen borde "skita ner" mer än fast, hård färg, men det som skadar är ju inte matrisen (färgen) utan de kemikalier som avsöndras under resans gång. Så en av de första frågorna är "vad innehåller färgen".

Sedan är frågan hur väl färgen presenterar sitt (ibland läskiga) innehåll för de små havskreaturen. Fasta färger (stabil matris) läcker ut innehållet, de polerande offrar sin matris och exponerar en ny yta, tills dess att det inte finns mer.

Men vad man eftersträvar (som färgtillverkare och båtägare) är ju tillräcklig effekt och så litet gift läckage som möjligt. Den polerande färgen (det som ramlar av) är (i teorin) förbrukad och "tömd".

Ett memento är att polerande färger är poppis på fartyg, men den färgen är helt annorlunda än våra båtfärger - fartg går ju mycket fortare och ligger aldrig stilla. Därför fungerar de inte så bra på småbåtar, om de inte är sanslöst späckade med gifter. Man kan till och med köpa TBT-färg, om man reser till Karibien (men det skall man absolut inte göra, köpa alltså).
Anders S

Skriv svar