Ev spackling (och slipning av spacklet) är nog en fråga om ambitionsnivå och ev kappseglingsplaner.
För cruising spelar det nog ingen roll, men skall man kappsegla är en slät och jämn botten bra.
Men börjar du malla o spackla profilen på köl o roder så lär du inte ha några fritidsproblem - många båtar har förvånansvärt ojämna och ofta felaktiga/olämpliga profiler på köl/roder.
När det gäller om epoxin skall slipas så antar jag att du menar de lager med epoxiprimer som redan finns på båten?
Eller är det de nya lagren du menar...?
Gammal epoxi gör bäst nytta där den är - slipa inte bort den!
Nya lager epoxi behöver bara slipas (dvs mattas ner lite) om man väntar för länge med att måla nästa lager - om epoxin härdar ut så blir den väldigt "hal" och därigenom svårt att få nästa lager att fästa.
Märks inte förrän efter nåt år när man lyfter båten och både bottenfärg och ett eller flera lager epoxi "lossat" i stora flagor
Om du spacklar ojämnheter eller rättar till profilen så se till att använda ett epoxispackel.
Polyesterspackel fäster inte på epoxi, men epoxispackel fäster på polyester och/eller epoxi.