Raymarine e7 med Navionics EU sjökort

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Flyer
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 21:54
Ort: Göteborg

Raymarine e7 med Navionics EU sjökort

Inlägg av Flyer » tis 11 sep 2012, 12:34

Hej,

Har en segelbåt med en Raymarine C80 plotter och Navionics 45XG Gold sjökort monterat vid navigationsbordet. Systemet funkar utmärkt.
I sommras köpte jag en Raymarine e7 med Navionics EU sjökort för montering på rattpedistal. EU sjökorten skulle enligt säljaren motsvara Gold förutom djupinformation större än 10m. När jag jämförde plotterinformationen upptäckte jag att EU korten saknade en hel del djupinformation på ett flertal ställen. Jag gjorde då en uppgradering av EU sjökortet via Navionics webshop för 1700Sek i tron om att djupangivelsen skulle finnas där men ICKE!
Det känns irriterande att segla förbi ett blått grund utan djupangivelse när papperskorten och 45XG säger 1m!
Har mejlat Navionics och felrapporterat men får givetvis inget svar. Eniro på Sjön innehåller mer korrekt information än Navionics EU kort.
Vad har ni för erfarenhet?
Måste jag köpa 45XG Gold för att få korrekta sjökort?

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Raymarine e7 med Navionics EU sjökort

Inlägg av Ridax » tis 11 sep 2012, 12:45

Det är inte så att du har filtrerat bort viss sjökortsinformation (som djupangivelser som är större än ett visst djup (som är obereonde av sjökortsdatas begränsning vid 10m)?

Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Re: Raymarine e7 med Navionics EU sjökort

Inlägg av Anders B » tis 11 sep 2012, 14:46

Har seglat med e7 hela sommaren. Till att börja med med Navionics Silver (Europakortet), som var installerat när jag köpte den. Det kortet saknar djupinformation på djup >10 m. Precis som den information du fick, så skulle all djupinformation vara samma som på Gold kortet. Men det stämde inte, så jag uppdaterade till 45XG, dvs GOLD, kostade SEK 1800 (direkt på webben - hur enkelt som helst). Jag har jämfört Eniro och Sea Pilot (båda iPad appar) med e7:an. Alla tre anger att dom har Sjöfartverkets S57 kort som bas. Till Sea Pilot kan man köpa till Hydrographicakort, kostar SEK 85 per styck, HG kort finns för större delen av östkusten, Koster-, Käringön-Hermanöskärgården, ett område vid Mollösund och Hallands Väderö. Härnere i Sundet frå vi nöja oss med enbart S57.
Märkligt nog visar dom inte samma information. Djupkurvorna är i stort sett lika, men Eniro på sjön HD har mer detaljerad sifferinformation innanför 3m kurvan. Eniro och Sea Pilot har ungefär lika noggrannt redovisade strand- och djupavgränsningar, e7:an är grövre - visar en hackigare strandlinje helt enkelt. Detta är nog inte något som påverkar noggrannheten vid vanlig navigation. I Sea Pilot och e7 kan man spara sina spår. Där anger SP mycket noggrannare avbildning än e7, som förefaller spara så sällan att tex skarpa girar inte registreras alls. Det är en smaksak om man vill ha noggranna spår. Eniro och SP placerar sjömärken på samma ställe. I e7 är dom ofta felplacerade. Det är inget problem när det är ljust och man har optisk kontakt. Vid mörkernavigation kan det vara ett problem.
i SP saknas ibland djupinformation helt. Det förefaller som om detta gäller olika skyddsområden. Tex västsidan av Hallands Väderö.
e7:an fungerar bra i busväder men pga hybridtouchskärmen är den känslig för ofrivillig kontakt.
Om det krävs noggrann navigation, använder jag Sea Pilot eller Eniro, men det kräver att jag kan vara skyddad nere i ruffen om det är busväder, eftersom iPad slutar fungera när det skvätter på skärmen.
Jag hoppas att Navionics uppdaterar sina kort, på nätet finns många som har negativa erfarenheter av Navionics just för att dom visar fel. Men också flera rapporter om rättade fel.
Navionicskorten är en sak, e7:an en annan. Den uppgraderas säker också. Men min alldeles för tidigt köpta e7:a får jag nog leva med ett tag.

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Raymarine e7 med Navionics EU sjökort

Inlägg av Kalle Kula » tis 11 sep 2012, 14:55

Har oxå en E7..
Har Du uppdaterat din programvara...fritt ur minnet har jag nog Ver3.17 i min E7. Vet att jag gjort minst en uppgradering av den. Lätt som en plätt, ladda hem updateringfilen, lägg den på ett minneskort och sätt i det i plottern. Starta plottern så glufsar den i sig uppdateringen!

Håller med om att Navinics Gold inte är vad den borde vara, se annan tråd här på Sailguide om mina erfarenheter kring bl.a de saknade Tjörnbroarna..

Men E7, den gillar jag skarpt!

Med vänlig hälsning,

Ola

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Raymarine e7 med Navionics EU sjökort

Inlägg av Kalle Kula » tis 11 sep 2012, 14:58

Här hittar Du uppdateringarna:
http://www1.raymarine.com/knowledgebase ... ?view=3764

Latest and greatest är tydligen 4.27...blir att uppgradera för mig med!

Flyer
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 21:54
Ort: Göteborg

Re: Raymarine e7 med Navionics EU sjökort

Inlägg av Flyer » tor 13 sep 2012, 20:53

Håll med om att det är irriterande att min C80 plotter från 2005 med 45XG Gold från 2011 ger bättre kvalitet än en sprillans ny e7!
Frågan är om jag kan få bättre kvalitet med en uppdatering av plottern och 45XG? Någon som vet?

Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Re: Raymarine e7 med Navionics EU sjökort

Inlägg av Anders B » lör 15 sep 2012, 14:05

Jodå, det gick bra att uppdatera mjukvaran i e7:an till 4.27
Men,
på skärmen dyker det upp en ring med plustecken och en ring med minustecken. Trycker på minus - som väntat minskar förstoringen, jag ser ett större område. Trycker på plus - förväntar mig förstoring, men inget händer. Plusknappen fungerar inte.
I samband med att jag laddade ner uppgraderingen av e7:ans programvara tänkte jag uppdatera det GOLD kort jag köpte i somras, egentligen var det då en uppgradering av Silver till Guld (för €199). Iallafall stoppa jag in mikroSDkortet i minnesläsaren och körde igång. Fick meddelande om att det fanns uppdatering (inte specificerat vilket kort), tryckte på UPPDATERA, Navionics webstoreprogram stängdes ner, inget mer meddelande. Försökte några gånger till utan resultat. Åkte ner till båten, la in 4.27 i plottern (det gick bra), stoppade in Navionicskortet och konstaterade att GOLD hade blivet nergraderat till Silver. Läser mer på Navionics hemsida: fria uppdateringar i ett år om man gör det första gången inom två månader från att man köpte kortet. Köpte kortet den 4de juli, för 2½ månad sen, inga uppdateringar alls alltså, men en oväntad nergradering. PUH
Jag har gjort precis som Raymarine uppmanade mig (vidarebefordrat av återförsäljaren) att göra. I mailet står explicit att om jag uppgraderar Silver till GOLD så har jag fria uppdateringar i ett år. Där finns inte det förbehåll (om två månader) som står på Navionics Webstore.
Slutsats: Strul med plottern, strul med kortet. Jag som köpte e7:an för att det skulle vara en skitbra maskin. Har kostat mig 15½ tusen hittills. Om du ändå tror att e7:an är bra: köp en om du vågar.

Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Re: Raymarine e7 med Navionics EU sjökort

Inlägg av Anders B » lör 15 sep 2012, 15:08

Åkte ner till båten och gjorde ett nytt försök. Ladda in 4.27 till e7:an från början och sen 45XG kortet. Nu fungerar både plus och minusknapp på e7:an. La in kortet, mixtrade lite med inställningarna och - simsalbim - fanns allt där. Hydrographicakorten över Hallands Väderö, Käringön/Hermanö och Koster tex. Vet inte vad som var fel, men nu funkar det! Tack Kalle Kula.

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Raymarine e7 med Navionics EU sjökort

Inlägg av Kalle Kula » lör 15 sep 2012, 23:13

Gött mos!

Skriv svar