Prisvärd vinddata?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spider
Diamantmedlem

Prisvärd vinddata?

Inlägg av Spider » mån 10 sep 2012, 21:09

Funderar på ett köpa vindinstrument men söker något enkelt och driftsäkert till vettig peng. Behöver inte olika möjligheter för anslutning till dator eller så utan enbart ett enkelt instrument som visar styrka och riktning. Några förslag?

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Prisvärd vinddata?

Inlägg av Ridax » tis 11 sep 2012, 05:20

På båt antar jag, med tanke på forumet (blev lite osäker när du började skrivs om datorer)? Brukar inte finnas några speciellt billiga enheter för båtar, i alla fall inte som rimmar med driftssäkert. Kanske försöka hitta något begagnat av någon som byter system? T.ex. Så säljs det ibland en del ganska billiga Silva-system och där finns det fortfarande reservdelar till masttoppsenheterna. Köpte själv en gammal Silva-enhet och satte en liten PIC-processor i databoxen som översatte NMEA-data från den till Seatalk så den integrerar perfekt med de övriga Raymarine-instrumenten.

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » ons 19 sep 2012, 12:05

Seglar Forgus 321 - 1992

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 19 sep 2012, 12:24

Fast Nasa har ju fått väldigt mycket kritik för att mastgivaren går sönder så ofta.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 19 sep 2012, 14:41

Hur enkelt ska det vara?
Med enbart vindmätare så mäter man bara skenbar vind för man behöver båtfarten för att den ska kunna visa verklig vind. Så det bör ju vara möjligt att kunna koppla in loggen eller en gps.

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem

Inlägg av mikaelno » ons 19 sep 2012, 20:13

Nasa's vindmätare är billig och oftast bäst att köpa från England direkt.
Positiva är priset och en bra display
Negativa är att det inte kan visa verklig vind och att mastfästet som följde med är inget vidare. Jag tillverkade ett eget istället.

Sedan är det inte trådlöst med det finns det nog både plus och minus med. Jag har haft min i två år och den fungerar utan problem.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 02 okt 2012, 20:27

Nasa's variant verkar vara vad jag söker. Tack för tipsen.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 02 okt 2012, 20:48

mikaelno skrev:Nasa's vindmätare är billig och oftast bäst att köpa från England direkt.
Positiva är priset och en bra display
Negativa är att det inte kan visa verklig vind och att mastfästet som följde med är inget vidare. Jag tillverkade ett eget istället.

Sedan är det inte trådlöst med det finns det nog både plus och minus med. Jag har haft min i två år och den fungerar utan problem.
Enligt installationsmanualen så ska kabeln dras direkt från toppgivare till instrument??? Den måste ju skarvas i deck annars blir det ju väldigt besvärligt. Hur är det gjort på din båt?

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tis 02 okt 2012, 20:53

Jag har en sådan och har skarvat i däck, inga problem men det är viktigt att även skarva skärmen till kaben (en fläta som går runt kablarna)...

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 02 okt 2012, 21:14

gvs skrev:Jag har en sådan och har skarvat i däck, inga problem men det är viktigt att även skarva skärmen till kaben (en fläta som går runt kablarna)...
Fungerar instrumentet som det ska, eller krånglar det?

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » ons 03 okt 2012, 17:28

Det fungerar bra, eller lika bra som det skulle ha gjort med hel kabel. Tycker den är seg i starten, känns som att den tar ett tag på sig att börja snurra i lättvind. Hoppas det löser sig då jag ska byta propellern så snart vädret tillåter...

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » ons 17 okt 2012, 11:27

Spider skrev:Funderar på ett köpa vindinstrument men söker något enkelt och driftsäkert till vettig peng. Behöver inte olika möjligheter för anslutning till dator eller så utan enbart ett enkelt instrument som visar styrka och riktning. Några förslag?
Enklaste vindinstrumentet är ett snöre...
Snöret lodrätt = vindstilla
Snöret vågrätt = hård vind
Snöret borta = storm :mrgreen:

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tor 02 maj 2013, 21:30

gvs skrev:Det fungerar bra, eller lika bra som det skulle ha gjort med hel kabel. Tycker den är seg i starten, känns som att den tar ett tag på sig att börja snurra i lättvind. Hoppas det löser sig då jag ska byta propellern så snart vädret tillåter...
Vilken typ av skarvdon använde du, jag lyckas inte hittat något med tillräckligt många poler.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » fre 03 maj 2013, 19:35

Jag byggde ett eget av en d-subkontakt ( serieport på en dator) men håller just på att plocka bort den och löda istället då den rostade lite mycket. Jag rekommenderar att köra oskarvat!

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » lör 04 maj 2013, 11:59

Spider skrev:Funderar på ett köpa vindinstrument men söker något enkelt och driftsäkert till vettig peng. Behöver inte olika möjligheter för anslutning till dator eller så utan enbart ett enkelt instrument som visar styrka och riktning. Några förslag?
Har just skruvat fast en tacktic.
Givaren behöver bara skruvas fast i masten, den är solcellsdriven och överför värdena med radio.
Instrumentet finns i två varianter: solcellsdriven och för +12V. ( jag köpte den senare för att vara säker på bra belyning)

Vill man ha integration med övrig utrustning finns nmea-interface att köpa

( nmea är i verkshöjd ungefär jämförbart med 1000 apor och lika många skrivmaskiner, men tyvärr det enda branchen har lyckats uppnå. Säger något om branchen)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar