Smaragdgrönt vatten :-/

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sjöstrand
Silvermedlem

Smaragdgrönt vatten :-/

Inlägg av sjöstrand » mån 20 aug 2012, 13:16

Var ute en härlig tur med båten igår, det blev mest motorgång (2 h) på hemvägen då lilleman på 5 veckor inte riktigt uppskattar kryss ännu...

Väl hemma vid bryggan gjorde jag den sista kollen innan jag lämnade båten och kunde förvånande nog notera "smaragdgrönt" vatten i kölsvinet. Glykol var första tanken men dels såg det inte riktigt ut som det på färgen och dels så fanns det inget liknande i motorrummet. Försökte kolla om det möjligen kunde komma från någon slang som går till vv-beredaren men kunde inte hitta något och familjen satt redan i bilen så det blev till att lämna båten med en massa frågor (och oro) i huvudet.

Noteringar från resan, sånt som ej följer normalt mönster:
- Motortempen var MÖJLIGEN något högre än normalt men inte för hög
- Jag tömde vattentanken under resan (pumpade ut med tryckvattenpumpen) och sambon körde varmvatten samtidigt för att få lite diskvatten, noterade att hon glömt stänga vv-kranen först när pumpen började suga luft.
- Lite olja under motorn som jag inte tror jag sett där tidigare.

Några idéer?

Motorn är en VP MD17C

/Patrik

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Smaragdgrönt vatten :-/

Inlägg av Ridax » mån 20 aug 2012, 13:41

Färgen på glykolen varierar ju med koncentrationen, så om glykolvatten har kommit ut och blandat sig med "normalt" vatten i kölsvinet (vet inte om du har vatten där "normalt") så kan ju färgen bli annorlunda. Ser inte så många andra ställen färgen kan komma ifrån. Har du fyllt på kylvatten nyligen? Om temperaturen på kylvattnet steg något över normal temperatur kanske en del av kylvattnet släppts ut "normal väg" och färgat vattnet i kölsvinet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 13:58

Kombinationen av smaragdglykol i motorn (får vi gissa på) och kylproblem kan ju också peka på ett läckage i varmvattenberedarkretsen. Den kanske du kan provtrycka för att slippa fundera på den saken? Annars ser man som regel kylvattenläckor först då motorn går, sedan kan de stänga sig och verka helt täta då den blir kall och trycket är som vanligt.Alla slangläckor börjar som små sippranden för att sedan bli till slangbrott med tiden. Det kan ju vara så enkelt som en slangklämma som droppar litet. Då kan läckaget (det hypotetiska, än så länge) göra att kylvatten trycks bakvägen ut genom en VV-beredarslang. Normalt är det ju bara tryck i dessa då motorn är varm. Jag tror att glykolfärgämnet är superettrigt så helt litet kan färga mycket.

Att du har olja under motorn är "normalt" på en äldre motor. Någon gång börjar vevaxeltätningarna att läcka, kanske har det droppat från oljefiltret etc. Torka ur och lägg en tidning som skvallerbytta och se vad som händer då motorn står stilla. Sedan. då du kör. Sedan räknar du på vad god smörjolja kostar jämfört med att fixa, och skaffar då förmodligen en oljeblöja...
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 21 aug 2012, 08:11

Det är inte så enkelt att du fått en vattenläcka när du seglade en tur på Vättern? :-)

Så här såg det ut norr om Visingsö när vi jagade ett CB på väg mo Hjo i somras.
Bilagor
åska'.jpg

sjöstrand
Silvermedlem

Inlägg av sjöstrand » fre 24 aug 2012, 08:31

Tack för alla tips. Var ute och sökte läckan igår och det visade sig vara både in- och utloppsslangarna till vv-beredaren som börjar bli dåliga. Så då fick jag ytterligare en punkt på listan över saker som ska åtgärdas på den 29-åriga madamen i vinter... :o

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » fre 24 aug 2012, 09:16

visst är det kul med gamla båtar... min lista blir alltid lång på hösten....

sjöstrand
Silvermedlem

Inlägg av sjöstrand » ons 05 sep 2012, 09:42

Några bra tips på var man hittar prisvärd kylvattenslang? Kollade på Hjertmans, 198 kr/m! Gissar att jag landar på 4-5 meter innan jag är klar, känns mer lockande att lägga 1000 kr på nåt annat än gummi... :-/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 sep 2012, 17:27

Typ... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ang-52402/

Nu måste det inte vara biltema, men värmeslang till bilar är användbar. Finns nog motsvarande på Mekonomen också.
Anders S

sjöstrand
Silvermedlem

Inlägg av sjöstrand » tor 06 sep 2012, 06:31

Toppen, tack för tipset. Jag sökte faktiskt på biltema.se men utan att hitta den här!!

Skriv svar