Vad är max varvtal på en VP 2002.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
rowe
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 21:54

Vad är max varvtal på en VP 2002.

Inlägg av rowe » tor 16 aug 2012, 21:19

Jag har en VP 2002 0ch har inte klart för mig vilket varvtal jag bör ligga på, går påca: 2100 - 2200 och gör ca: 5 knop med en 29 fotare. Har läst om att det kan vara högre.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vad är max varvtal på en VP 2002.

Inlägg av Seawolf » tor 16 aug 2012, 21:33

Vid fullgas skall en 2002:a komma upp i 3000-3250 rpm. Hamnar fullgas på annat varvtal skall propellern bytas, utom om motorn är överkraftig för båten, så man i princip aldrig behöver köra fullgas, då kan det vara OK med maxvarv 2800 eller så.

Marchvarv som den trivs bra på är 2200 - 2400
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

rowe
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 21:54

Re: Vad är max varvtal på en VP 2002.

Inlägg av rowe » tor 16 aug 2012, 21:37

Tack. Bra väger 4-4,5 t är en Hr 29.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vad är max varvtal på en VP 2002.

Inlägg av Seawolf » fre 17 aug 2012, 06:33

Med:
- rätt och fint utformad foldingpropeller
- en 2002:a i gott trim med maxvarv 3000-3200 varv på fullgas
- Slät botten (slätare än vad rollning av färg ger)
så bör en HR29 på fullgas göra c:a 6.8-7 knop....

Min Maxi 999 med samma motor och omständigheter gör 7.1 knop på max vid 3050 varv. Hade jag haft t.ex. en flexofoldpropeller hade det nog blivit 7.2...
Kan nämna att den i vindstilla gör c:a 6.2 knop vid 2400 varv.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Vad är max varvtal på en VP 2002.

Inlägg av Tomas B » fre 17 aug 2012, 06:40

Seawolf skrev: Min Maxi 999 med samma motor och omständigheter gör 7.1 knop på max vid 3050 varv. Hade jag haft t.ex. en flexofoldpropeller hade det nog blivit 7.2...
Kan nämna att den i vindstilla gör c:a 6.2 knop vid 2400 varv.
Vad har du för propeller på din Maxi - jag kommer inte upp till 6 vid 2500 och har VP orginal foldingpropeller.
Har tänkt och byta till nästa år - och funderar på vilken

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vad är max varvtal på en VP 2002.

Inlägg av Seawolf » fre 17 aug 2012, 06:55

Tomas B skrev:
Seawolf skrev: Min Maxi 999 med samma motor och omständigheter gör 7.1 knop på max vid 3050 varv. Hade jag haft t.ex. en flexofoldpropeller hade det nog blivit 7.2...
Kan nämna att den i vindstilla gör c:a 6.2 knop vid 2400 varv.
Vad har du för propeller på din Maxi - jag kommer inte upp till 6 vid 2500 och har VP orginal foldingpropeller.
Har tänkt och byta till nästa år - och funderar på vilken

/ Tomas
Förutsatt att du får mer än 3000 var på fullgas, så är säkert anledningen att du har alltför skrovlig botten, samt att du inte har spacklat ut kölens och rodrets akterkanter så de blir "vassare".

Bästa kriteriet för rätt propeller är inte marchfarten utan maxfarten och dess varvtal. Med skrovlig botten bör du få maxfart minst 6.8 knop ungefär.

Har för mig att jag har en Alco 16x9.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Vad är max varvtal på en VP 2002.

Inlägg av Tomas B » fre 17 aug 2012, 07:38

Seawolf skrev: Förutsatt att du får mer än 3000 var på fullgas, så är säkert anledningen att du har alltför skrovlig botten, samt att du inte har spacklat ut kölens och rodrets akterkanter så de blir "vassare".

Bästa kriteriet för rätt propeller är inte marchfarten utan maxfarten och dess varvtal. Med skrovlig botten bör du få maxfart minst 6.8 knop ungefär.

Har för mig att jag har en Alco 16x9.
Har inte testat maxvarvtalet - får göra det :twisted:
Båten är ny för mej i sommar :P - och ja, botten skall åtgärdas - den är inte vacker :oops:
Har sett någon rekommendation om Alco 16x10 för Maxin
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vad är max varvtal på en VP 2002.

Inlägg av Seawolf » fre 17 aug 2012, 08:02

Alco gör inte såna propellrar längre. Idag skulle jag rekommendera en lämplig från Flexofold.
Men om din nuvarande foldingpropeller är glapp i bladens axlar men OK i kuggsegmenten, kan en duktig maskinfirma fixa nya och en aning grövre axlar så det inte glappar.
(Så har jag räddat min Alco till några år till)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad är max varvtal på en VP 2002.

Inlägg av Anders S » fre 17 aug 2012, 08:48

Innan man kan ta jämförelser ens mellan likadana båtar för gott, så bör man veta att en äldre mekaniskt insprutad sugdiesel, med nödvändig individuell intrimning av insprutningstid, varianser i pump- och spridar(mot)tryck och fullt normala kompressionsskillnader redan som NYA kunde skilja +/- 5 % i effekt (för att, återigen arkaisk visdom) öka sin effekt efter inkörning... Sedan är viktskillnader på i övrigt lika båten betydelsefull, i synnerhet för toppfarten. Så en skillnad på 0.2 knop i toppfart bör inte bekymra. (Sedan kan man fråga vem den skall bekymra, den som eventuellt tar ut litet mer effekt ur motorn eller den som låter sin motor gå litet lugnare... :D )

Men om man uppnår märkvarvtalet, precis nätt och jämt, så är allt som det skall vara med propellerbelastningen i förhållade till den motor som sitter i båten. Vad det sedan ger i toppfart varierar såpass mellan båt- motor- och propellerindivider att man inte skall oroa sig alltför mycket.

PS: Om man vill vara säker på att man ligger "rätt" med sin propeller (till exempel om man finner att man når märkvarvtalet och undrar om man är mycket nära eller om man har en alldeles för liten propeller), så kan man bjuda in tre-fyra av bryggans tungviktare på en stilla provtur (stilla, för att inte vågdynamik skall förrycka det vetenskapliga provet...) På en Maxi 999 bör 450 Kg extra last (10 % av angivet deplacement) sänka topphastigheten såpass att man kommer obetydligt under märkvarvtalet om propellern är precis på gränsen.

Sedan; en propeller räknas (av propellerfirmor) alltid pessimistiskt (antaganden: motorn är litet trött med åren, båtar är vanligen litet skäggigare i slutet på säsongen, båten är lastad mer (tyngre) än ägaren tror etc etc). Det brukar innebära att man i normalfallet alltid når maxvarv, och det är min åsikt att det är som det skall vara. Tvärtom (att man har en överstor propeller) kräver att man har koll på pådrag och effektuttag vid olika varvtal och kan (på sikt) överbelasta motorn. Det enklaste (i så fall) är då att man aldrig ökar pådraget förbi det maxvarv motorn orkar med, dvs sänker en smula från max hastighet.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vad är max varvtal på en VP 2002.

Inlägg av Seawolf » fre 17 aug 2012, 12:50

För jämförelsens skull kan nämnas att jag kört min båt med samma propeller och samma S-drev med en 2003:a. Den varvade då c:a 3350 rpm på fullgas. Då gjorde båten c:a 7.5 knop. Antagligen drog varvbegränsaren ned lite, men det visar att även en c:a 10%-ig varvökning och en markant högre effekt bara ger c:a 5,5% fartökning. Stämmer f.ö. ganska bra med Maxis egna angivelser för Maxi 34 som har nära samma effekt, och nästan samma skrov men är tyngre, och anges till 7.5 knop. (förlängningen ger mycket lite vid toppfart, då 999 och 33 har tämligen bäriga aktrar som de är.)

Inför tjörn runt har jag en gång tömt båten på c:a 200 (5%) kg material och tvättad den i övrigt väldigt släta botten. Precis som den är vid sjösättning.
Maxfartprov gav då c:a 7,2 knop i stället för de (normallastade) 7,1. Alltså fartökning c:a 1,5 %

Av ovanstående tal kan var och en dra sina slutsatser.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vad är max varvtal på en VP 2002.

Inlägg av Seawolf » fre 17 aug 2012, 13:05

[quote="Seawolf"
Har för mig att jag har en Alco 16x9.[/quote]

Hade för mig fel, den är 16x10". Framräknad och sen köpt enligt http://www.batteknik.se/prop/propeller23bladig.xls
(120S har utväxling 1:2,2, motoreffekten satt till 16 hk efter avräkning för Alcopropellerns grova blad, maxfart gissat 7 knop, maxvarv antaget 3100 varv)
Sen har lite diameter minskats och stigning ökats för att ge lägre varv vid marchfart. Alltså från framräknade 17,7 x 8,3 till 16x10.

Men jag har anledning att tro att en Flexofold (antagligen 16x10) skulle ge minst en tiondels knop mera på fullgas. Detta baserat på de testresultat som finns för olika fabrikat foldingpropellrar vs andra typer osv. Flexofold kommer ut bland de bästa av alla på de mesta provningarna.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar