Parsun utombordare
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre 17 okt 2008, 19:15
Parsun utombordare
Är det någon som känner till Parsun utombordare, kanske finns det någon bland alla här som har erfarenhet av hur dom fungerar och tillförlitlighet?
det gäller en 5hkr 4 taktare om den räcker på min Maxi 68 om det skulle bli dåligt väder och man skulle bli tvungen att köra motor i en trång farled.
Tacksam för svar.
det gäller en 5hkr 4 taktare om den räcker på min Maxi 68 om det skulle bli dåligt väder och man skulle bli tvungen att köra motor i en trång farled.
Tacksam för svar.
Re: Parsun utombordare
Efter vad jag sett på forum tidigare, så finns det folk som är nöjda och andra som är missnöjda..
5 hk tycker jag räcker för en så pass liten båt. själv har jag 8 hk på en 30 fotare
5 hk tycker jag räcker för en så pass liten båt. själv har jag 8 hk på en 30 fotare
Re: Parsun utombordare
Min erfarenhet kommer från en Express med 5 hkr Honda 4-taktsutombordare. Effekten räckte väl till (Expressen är lite större än Maxi 68).
Men. Det går inte att använda en utombordare när det är dåligt väder och går sjö - propellern är i luften för mycket. Man måste segla sig ur problemen, vilket är fostrande…
Alla 5hkr 4-taktare som jag har sett har varit identiska med Hondan under skalet - samma konstruktion. Om det även gäller Parsun vet jag dock inte.
Men. Det går inte att använda en utombordare när det är dåligt väder och går sjö - propellern är i luften för mycket. Man måste segla sig ur problemen, vilket är fostrande…
Alla 5hkr 4-taktare som jag har sett har varit identiska med Hondan under skalet - samma konstruktion. Om det även gäller Parsun vet jag dock inte.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Parsun utombordare
Beror litet på hur snurran är monterad, men i princip har du rätt. Vi hade en 4hp Suzuki på vår gamla 24-fotare och det var fullt tillräckligt.Det går inte att använda en utombordare när det är dåligt väder och går sjö - propellern är i luften för mycket. Man måste segla sig ur problemen, vilket är fostrande…
/Anders G
Re: Parsun utombordare
Parsun är en kopia av Yamaha. Mertalet av delarna är identiskt med Yamaha.
Själv har jag en Yamaha 5 Hkr 4-taktare och långriggad, utombordare alltså, till min Viggen och den funkar helt ok i högsjö utan att "tugga luft",
Men det är nog p.g.a. den långa riggen. Har provat en gång med en standard "kortriggad" 4 Hkr Evinrude men den var nästan omöjlig att köra vid hög sjö då den "tuggade luft" i varje vågtopp och varvade upp nåt otroligt.
Så en utombordare i en segelbåt är kravet att ha en långriggad utombordare.
Sen Parsun, har en kompis som hade en 5 hkr 4-taktare och den fungerade utan problem. Jag har åkt med honom några ggr och jag vill nog
påstå att den både låter och går som min Yamaha. Alltså en bra båtmotor för ett lägre pris.
Samma motor har jag även nu sett finns i annat namn men minns inte det nu. Utseende är exakt lika som Parsun förrutom namnet på den.
Själv har jag en Yamaha 5 Hkr 4-taktare och långriggad, utombordare alltså, till min Viggen och den funkar helt ok i högsjö utan att "tugga luft",
Men det är nog p.g.a. den långa riggen. Har provat en gång med en standard "kortriggad" 4 Hkr Evinrude men den var nästan omöjlig att köra vid hög sjö då den "tuggade luft" i varje vågtopp och varvade upp nåt otroligt.
Så en utombordare i en segelbåt är kravet att ha en långriggad utombordare.
Sen Parsun, har en kompis som hade en 5 hkr 4-taktare och den fungerade utan problem. Jag har åkt med honom några ggr och jag vill nog
påstå att den både låter och går som min Yamaha. Alltså en bra båtmotor för ett lägre pris.
Samma motor har jag även nu sett finns i annat namn men minns inte det nu. Utseende är exakt lika som Parsun förrutom namnet på den.
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre 17 okt 2008, 19:15
Re: Parsun utombordare
Tack alla som svarat, det blev en annan motor, lite begagnad och lite dyrare pga tveksamhet med Parsun, vet inte om jag gjort rätt det blev en Mercury 6 hkr 4 takt 2009
Re: Parsun utombordare
Den funkar också ! Inget fel val heller du gjorde.
Mitt inlägg kanske var lite sent och du kanske redan då hade gjort ditt val.
Priset ligger kanske lite till fördel Parsun men det är en helt annan historia idag.
/Lars
Mitt inlägg kanske var lite sent och du kanske redan då hade gjort ditt val.
Priset ligger kanske lite till fördel Parsun men det är en helt annan historia idag.
/Lars
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Parsun utombordare
Bara till kännedom: I Sommarnumret av Practical Boat Owner testar de en hel massa utombordare, bla Parsun och den fick rätt hyfsat omdome. De klagade på att vissa plastdetaljer var veka, å andra sidan hade den lägst (eller näst lägst) bränsleförbrukning.
/Anders G
Re: Parsun utombordare
Just de där plastdetaljerna vet jag är samma typ som sitter i Yamaha 5 hkr.
(Jag har själv kollat på kompisens Parsun 5 Hkr, exakt samma som i min)
(Jag har själv kollat på kompisens Parsun 5 Hkr, exakt samma som i min)
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
Re: Parsun utombordare
Tester säger inte så mycket om kvalité/ hållbarhet.
Hur mycket snurrande är i luften vid sjögång beror också på skrovformen, stort överhäng är en
Nackdel.. Lång eller extra lång rigg är en fördel
Hur mycket snurrande är i luften vid sjögång beror också på skrovformen, stort överhäng är en
Nackdel.. Lång eller extra lång rigg är en fördel
Re: Parsun utombordare
När det gäller"om motorn räcker till" så brukar den göra det. Fem friska hästar räcker i alla lägen med litet vind och i de flesta andra lägen också för en relativt liten, lätt båt. (Tumregel: en hk ger en knop/ton i 10 m/s )
Höga vågor och trång farled (så trång att man avstår från eller får svårt att att kryssa) är ju också en tämligen sällsynt kombination. Men om man regelbundet måste stånga sig ut genom hamninlopp med pålandsvind kan det ju vara en annan sak.
Däremot är det förstås viktigt att man har tillräckligt lång rigg för att motorn skall gå ner i vattnet vid låg fart och samtidigt ge marginaler för att inte häckvågen skall gå för högt vid god fart. Det är anledningen till att man inte bara kan sätta på ett kortriggad motor, men lågt ner. Nu kanske man inte tycker att en MAXI 68 skapar problem med en gigantisk häckvåg, men den lyder ju under naturlagarna i alla fall.
Valet mellan en ny Parsun eller Hidea eller vad nu de här Yamahaklonerna kan heta eller en bättre begagnad motor är inte så kritiskt. Man skall inte bli överraskad om den Mercury man köper egentligen är något annat, marknaden för mindre utombordare verkar handla mycket om sk "branding". Jag har en liten Yamaha som också är en Tohatsu eller t o m en Mariner, beroende på ur vilken vinkel man ser den (dvs, om man kan läsa fabrikatet)...
Höga vågor och trång farled (så trång att man avstår från eller får svårt att att kryssa) är ju också en tämligen sällsynt kombination. Men om man regelbundet måste stånga sig ut genom hamninlopp med pålandsvind kan det ju vara en annan sak.
Däremot är det förstås viktigt att man har tillräckligt lång rigg för att motorn skall gå ner i vattnet vid låg fart och samtidigt ge marginaler för att inte häckvågen skall gå för högt vid god fart. Det är anledningen till att man inte bara kan sätta på ett kortriggad motor, men lågt ner. Nu kanske man inte tycker att en MAXI 68 skapar problem med en gigantisk häckvåg, men den lyder ju under naturlagarna i alla fall.
Valet mellan en ny Parsun eller Hidea eller vad nu de här Yamahaklonerna kan heta eller en bättre begagnad motor är inte så kritiskt. Man skall inte bli överraskad om den Mercury man köper egentligen är något annat, marknaden för mindre utombordare verkar handla mycket om sk "branding". Jag har en liten Yamaha som också är en Tohatsu eller t o m en Mariner, beroende på ur vilken vinkel man ser den (dvs, om man kan läsa fabrikatet)...
Anders S
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre 17 okt 2008, 19:15
Re: Parsun utombordare
Tack Anders och alla andra för alla svar på min fråga om Parsun. Det blev istället en beg, 3 år gammal Mecury 6 hkr 4 takt encylindrig med lång rigg och jag har varit ute och provat och det fungerar bra, enda saken som inte var så bra det var att växelspaken som är så liten att det var svårt att komma åt den vid tilläggnig för den sitter så långt ner och jag fick krypa ner under pulpiten för att komma åt den och dår man inte framåt, men det har jag fixat med en spak i framkanten på motorn och en arm till spaken så nu är allt bra.
Tack för er medverkan.
Tack för er medverkan.
-
- Rookie
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör 17 jul 2010, 13:13
Re: Parsun utombordare
Hej!
Har haft en 5år gammal parsun 4hk 4taktare med kort rigg på vår 2tons comfort 26:a.
Kineserna är otroligt duktiga på att kopiera efter utseende, men vissa saker är svåra att se med blotta ögat.
problemen jag hade var att motorn gick i tjugo minuter och sedan dog, behövde vila i tjugo, för att sedan motvilligt starta igen.
hade länge startproblem med den också och på slutet gick den uselt på låga varv.
hade isär den ett antal gånger per säsong och lämnade in den till mekaniker när jag själv inte lyckades. han sa att det var en bra motor.
att den dog efter tjugo kunde vara överhettning, men kylvattnet flödade fint och även efter att vi plockat bort termostaten kvarstod problemet.
vi bytte alla packningar för att motverka tjuvluft. sen upptäckte vi att det var dålig kvalitet på gjutgodset i röret intill förgasaren. det var ett antal små hål i den upptäckte vi med lampa. tätade den och så gick det bättre en period. startproblem senare berodde på att flottören hoppat snett när jag transporterat motorn felvänd i bilen. detta kunde (med facit i hand) åtgärdas genom att knacka lätt med ett skaft mot förgasaren. Men ibland måste man plocka isär allt för att inse det... kunde alltså hänt vilken motor som helst.
sen var det de låga varven som inte fungerade. jag höll på rätt länge med olika injusteringsskruvar och lyckades mer eller mindre bra få till det efter ännu en isärplockning och förgasarrengöring. Men sen när den funkade igen kände jag att det fick vara nog och bytte in den mot en 25 år gammal 8hk yamaha 2-taktare med lång rigg i hyfsat skick.
Parsunens rostskydd var inget vidare, den såg värre ut än yamahan trots åldersskillnaden på 20år. styrkemässigt klarade parsunen sig rätt bra och bränslesnål är den. kort rigg är dock inget att rekommendera för segelbåtsbruk >6m. Sen lärde jag ju mig att plocka isär och ihop motorer med parsunen. Det enda jag behövt göra med yamahan under en säsong är att sticka in en sticka i kylvattenutgången för att det satt skit i vägen. Sen att jag inte visste det utan plockade isär den först i onödan börjar ju bli en vana...
Yamaha, Honda, Suzuki är det mantra jag hade för ögonen när jag sökte en ersättare. och vilken glädje det är med pålitliga motorer!
Har haft en 5år gammal parsun 4hk 4taktare med kort rigg på vår 2tons comfort 26:a.
Kineserna är otroligt duktiga på att kopiera efter utseende, men vissa saker är svåra att se med blotta ögat.
problemen jag hade var att motorn gick i tjugo minuter och sedan dog, behövde vila i tjugo, för att sedan motvilligt starta igen.
hade länge startproblem med den också och på slutet gick den uselt på låga varv.
hade isär den ett antal gånger per säsong och lämnade in den till mekaniker när jag själv inte lyckades. han sa att det var en bra motor.
att den dog efter tjugo kunde vara överhettning, men kylvattnet flödade fint och även efter att vi plockat bort termostaten kvarstod problemet.
vi bytte alla packningar för att motverka tjuvluft. sen upptäckte vi att det var dålig kvalitet på gjutgodset i röret intill förgasaren. det var ett antal små hål i den upptäckte vi med lampa. tätade den och så gick det bättre en period. startproblem senare berodde på att flottören hoppat snett när jag transporterat motorn felvänd i bilen. detta kunde (med facit i hand) åtgärdas genom att knacka lätt med ett skaft mot förgasaren. Men ibland måste man plocka isär allt för att inse det... kunde alltså hänt vilken motor som helst.
sen var det de låga varven som inte fungerade. jag höll på rätt länge med olika injusteringsskruvar och lyckades mer eller mindre bra få till det efter ännu en isärplockning och förgasarrengöring. Men sen när den funkade igen kände jag att det fick vara nog och bytte in den mot en 25 år gammal 8hk yamaha 2-taktare med lång rigg i hyfsat skick.
Parsunens rostskydd var inget vidare, den såg värre ut än yamahan trots åldersskillnaden på 20år. styrkemässigt klarade parsunen sig rätt bra och bränslesnål är den. kort rigg är dock inget att rekommendera för segelbåtsbruk >6m. Sen lärde jag ju mig att plocka isär och ihop motorer med parsunen. Det enda jag behövt göra med yamahan under en säsong är att sticka in en sticka i kylvattenutgången för att det satt skit i vägen. Sen att jag inte visste det utan plockade isär den först i onödan börjar ju bli en vana...
Yamaha, Honda, Suzuki är det mantra jag hade för ögonen när jag sökte en ersättare. och vilken glädje det är med pålitliga motorer!
Re: Parsun utombordare
"Majgrabbens" växel är värd att visa. (Hoppas han inte misstycker).Majgrabben skrev:Tack Anders och alla andra för alla svar på min fråga om Parsun. Det blev istället en beg, 3 år gammal Mecury 6 hkr 4 takt encylindrig med lång rigg och jag har varit ute och provat och det fungerar bra, enda saken som inte var så bra det var att växelspaken som är så liten att det var svårt att komma åt den vid tilläggnig för den sitter så långt ner och jag fick krypa ner under pulpiten för att komma åt den och dår man inte framåt, men det har jag fixat med en spak i framkanten på motorn och en arm till spaken så nu är allt bra.
Tack för er medverkan.
Jag var själv i valet o kvalet i våras mellan ny "Kines" eller beg "Bra-märke". Valet blev en beg 8 hkr Honda.
http://lasselundell.se/talt.html
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre 17 okt 2008, 19:15
Re: Parsun utombordare
Nej då Lasse jag misstycker inte alls att du visar bilden på min växelspak, bara glad om det kanske är ett tips till någon annan som har problem att komma åt motorn i nedfällt läge vid till läggning.