Solcellsventilator

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem

Re: Solcellsventilator

Inlägg av typhoon » tis 14 aug 2012, 10:17

Hur har ni löst ventilationen under madrasserna?

Mina madrasser ligger på en sådan där "nät-matta" som ger en luftspalt på 1cm. Det gav ändå viss kondens på plywoodskivan de ligger på.
I år tog jag upp 20-talet stora hål med hålsåg men jag kan fortfarande känna viss fuktighet när jag känner efter på morgonen.

Jag har varit inne på att sätta in 1 eller 2 PC-fläktar som suger den fuktiga luften ur luftspalten ned i stuvfacken under och sedan ut genom ett skott akter ut. Eftersom det rör sig om förpiken, kommer fläktarna att hamna i närheten av huvudet. Går det inte att lösa med en stor lågvarvig fläkt, så kan jag säkert sätta två mindre som puttar ut luften i andra stuvfack som är öppna.

Hur har ni löst detta? Någon som har bilder att dela med sig av?

Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem

Inlägg av saxofon » tis 14 aug 2012, 20:49

Kanske det går att ha dessa fläktar på en timer?

De kanske räcker att de går dagtid när man inte sover och därmed har huvudet ruskigt nära dessa oväsenförande tingestar?

Man kanske också skulle kunna tänka sig att de kan få snurra som de vill när man inte är i båten, funkar ju för vår och höst då det
mest är helgseglingar.

Tomas B
Guldmedlem

Inlägg av Tomas B » tor 16 aug 2012, 06:22

Hur har ni löst ventilationen under madrasserna?

Mina madrasser ligger på en sådan där "nät-matta" som ger en luftspalt på 1cm. Det gav ändå viss kondens på plywoodskivan de ligger på.
I år tog jag upp 20-talet stora hål med hålsåg men jag kan fortfarande känna viss fuktighet när jag känner efter på morgonen.
När det gäller madrasser är det viktig att tänka på att det är temperatur skillnad som gör att madrassen blir fuktig - varm ovansida och kall undersida. Så första åtgärden är att se till att isolera båten under dynorna mot vattnet. Ett vanligt liggunderlag gör underverk. Sedan se till att varm luft från ruffen kan ventilera stuven under dynorna.
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem

Inlägg av typhoon » tis 21 aug 2012, 16:16

Saxofon : Dagtid är inga som helst problem, då går solcellventilatorn i taket. Det är natten som är kruxet, ingen ventilator igång + två vuxna som ger i från sig 0,5l var.

Hur gör in andra som har forcerat drag kring madrasserna? suger ni ut luften undertill eller blåser ni in underifrån?

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » ons 22 aug 2012, 18:47

Hej,

jag forcerar ingenting under kojerna dels då jag har öppna fack under dem samt att jag har pullman-kojer. I förpiken har jag dock ett visst problem trots håltagning undertill, och har noterat att med en luftspalt blir det betydligt mycket bättre. Det är sällan någon sover i stickkojen som inte har vare sig håltagning under dynan eller några luftintag (den som på många andra 80-talare har reducerats till ett stuvutrymme)

//mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar