Att knäcka ryggen på ett ankare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av goph » lör 14 jul 2012, 20:06

Åldern tar ut sin rätt, eller ryggen snarare. Att hiva upp ett ankare utan någon slags hjälp från någon maskin är mödosamt och väldigt jobbigt. 10 kg Bruceankare, 3 meter kätting och en massa dy gör lyftet väldigt jobbigt.
Vill bara ha en knapp att trycka på, sedan surrar motorn och ankaret landar rätt i sin hållare.

Jag har negativ akter på min båt, där ankaret är placerat och skall kunna ledas till fören om behov finnes. Förslag emottages tacksamt.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av Jaramaz » mån 16 jul 2012, 20:03

Hm,

drömmar! Inget annat än drömmar.

Ankarlina / kätting måste spolas av ordentligt, ett maskindrivet ankarspel löser bara en del av problemet.

Själv kör jag med 16 kg ankare + blyad lina, ett i fören och ett annat i aktern. Till det ena har jag eldrivet ankarspel, som helhet är det inbte värt besväret eller kostnaderna.

Den största svårigheten brukar vara att bryta loss ankaret. Det gör jag med båtens tyngd (och ev motor), inte med handkraft eller ankarspel.

/J

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av Kjelle » mån 16 jul 2012, 20:13

Problemet är när man ska bryta loss ankaret. Gör som Jaramaz. Dessutom har jag en liten rulle fäst på pushpit och behövs extra kraft så drar jag ankarlina till en winsch. Ankare 10 kg + några meter kätting samt en flätad ankarlina.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av Anders S » mån 16 jul 2012, 20:50

Jag har två ankarspel, ett i aktern, ett i fören. I fören har jag 20 kg ankare och 50 meter kätting, men det är ju bara kättingen som står mellan båten och botten som räknas. I fören väger alltså kättingen och ankaret ca 30 kg på tio meters djup (djupare ankrar jag inte).

Det är korrekt att det kommer en del lera (mudder, dy ibland, men där tar inte ankaret så bra) men det brukar man kunna hantera. Jag brukar pausa litet och låta rörelsen i båten rensa kättingen och sista biten och ankaret spolas rent då man driver eller går (mycket) sakta. Kättingboxen dräneras ut till sjön, och man får helt enkelt bevaka att det rinner vatten genom dränhålet. I aktern har jag 2 meter kätting och treslagen lina, och där ligger alltihopa i en dränerad låda på aktern (badplattform). Där slår man några hinkar vatten igenom lådan för att rensa. Kättingen där innebär också att ingen lina ligger exponerad för fördärvligt solljus eller skavning.

Altså, skall man ha ankarspel i aktern (Det var väl Gophs tanke?) förslår jag en badplattform med en ankarbox, och ett ankarspel på toppen av den lådan. Det är kanske inte snyggt, men det fungerar rätt bra. För att detta skall fungera väl måste man ha e trasselfri linrulle. Båtsystems byglar verkar rätt OK. Det verkar inte helt nödvändigt att ha kätting hela vägen, bland annat Lewmars ankarspel skiftar bra mellan kätting och treslagen lina. Lådan utanför båten löser en del av Jaramaz invändning om lera och smet och därmed följande luktsensationer - det vill man inte ha i båten. En kättingbox luktar rätt mustigt. Eventuellt kan man ge order om "vatten på däck" och den fiffige med prylmani (vem; jag?) kan ordna en spolpump som sprayar kättingen/linan under intagning, shipshape och Bristol Fashion. Aannars är ett par hinkar vatten inte hela världen, men de skall ju svingas också...
Anders S

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av goph » mån 16 jul 2012, 22:28

Så här funkar det i verkliga livet angående diverse automaters fungerande och inte:

Att få någonting ur en automat där man skall stoppa i en-kronor, fallerar alltid. Den sista en-kronan kommer aldrig att sväljas. Så är det tänkt. Men att sätta människor på månen, (1969), samt att lösa DNA-problematiken funkar riktigt bra. Från välunderrättat håll så kommer det att framläggas ett förslag, där dessa cigg/snus automaters fungerande skall undersökas. Förslaget ska gå på remiss, och ett förslag förväntas inom kort. Faan tro det.

Mitt problem kommer aldrig att lösas. (Fermat, med din gåta, släng dig i väggen, detta är svårare).

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av peterh » mån 16 jul 2012, 22:39

goph skrev:Så här funkar det i verkliga livet angående diverse automaters fungerande och inte:

Att få någonting ur en automat där man skall stoppa i en-kronor, fallerar alltid. Den sista en-kronan kommer aldrig att sväljas. Så är det tänkt. Men att sätta människor på månen, (1969), samt att lösa DNA-problematiken funkar riktigt bra. Från välunderrättat håll så kommer det att framläggas ett förslag, där dessa cigg/snus automaters fungerande skall undersökas. Förslaget ska gå på remiss, och ett förslag förväntas inom kort. Faan tro det.

Mitt problem kommer aldrig att lösas. (Fermat, med din gåta, släng dig i väggen, detta är svårare).
Detta är en konsekvens av peter's approximation av murphys allmänna lag applicerat på livlösa ting:

"Alla döda ting har en inneboende ondska. Denna ondska kommer att släppas ut vid första tillfälle där det kan tillfoga människan skada."

Nämnas bör att denna onska är smittsam och kan smitta oerfarna människor och orsaka s.k. olycksfåglar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av MiniMe » ons 18 jul 2012, 18:44

många ankare har hål mittemot ankarflynet. någon som funderat vad det kan användas för?

Jag har lärt mig att det blir mycket lättare att bryta loss ankare om man drar just på ennlina fäst mot det lilla hålet.

en annan fördel är att man få loss ankaret även om det har satt fast sig under en sten.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av jaba » ons 18 jul 2012, 20:20

Men då måste man ju ha 2 ankarlinor att hålla reda på :mrgreen:

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av MiniMe » ons 18 jul 2012, 20:30

som allt för ofta har även den metoden en baksida men fördelen är att man får upp sitt ankare i nästa alla situationer... :D

Jag använde den andra lina för en ankarboj så att folk ser var mitt ankare ligger och inte slänger sina ankare över min ankarlina. Jag måste dock erkänna att det fanns folk som trodde att min boj var ett fiskenät... (de sade det åtminstone...).
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av Anders S » tor 19 jul 2012, 06:25

@ MiniMe: Prova att utforma bojen i maringrått och med små horn, skall du se...

Allmänt: Ankrar man med en smula eftertanke och fritt brukar inte ankaret fastna, och med Jaramaz beskrivna teknik (den är klassisk) får man loss alla ankare som sitter som de skall.

Att ha en trip-lina där man tror på kablar, järnspisar, gamla bojstenar eller om man fiskar på vrak är en bra princip, och den som vill kan ju naja den linan parallellt med ordinarie ankartåg. Man behöver inte hela ankarlinans längd, utan bara så långt som största vattendjup där man normalt ankrar. Då når man triplinan från båten, utan boj. Najningarna brister om ankaret sitter fast så det räknas. Funkar inte med ankarspel, dock, där gäller boj.

Genom åren (jag har haft ankarspel ett tag) har jag bytt åsikt: man har användning av ett akterspel om man oftast ligger mot land. Det stora ankare och den tyngre kätting som man då kan använda skapar både skenbar och verklig trygghet. Sedan är bekvämligheten de gånger man måste backa ut och ta upp ankaret omgående och snabbt inte att förakta. Sedan är det relativt lätt att ta tampen till fören om man vill svajankra och att (vid svajankring) släppa tampen, vända båten och backa upp till ankaret är ett ögonblicks verk. Om man nu inte (litet pragmatiskt) finner att moderna båtar ligger mer vindrätt och vackert med aktern mot vinden...
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av MiniMe » tor 19 jul 2012, 12:18

helt rätt att "ankret brukar inte fastna". Men så har vi Murphy... Vi ser inte alltid botten och visst kan den fastnar.

Sen är det lättare att dra upp med trip-linan då man inte behöver bryta loss ankaret på samma sätt.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Att knäcka ryggen på ett ankare

Inlägg av Anders S » tor 19 jul 2012, 14:04

Aldrig fel med en ankartråd...

När det gäller triplinan och ifall det är lättare att dra loss lär delvis bero på ankartypen. Har man kört fast ett bra ankare i en meter lera så är det ändå tålamod och seg uthållighet som räknas, vilken ända man än drar i. Genom åren har jag nog råkat ut för fem tillfällen när en trip-lina (som inte satts ut) varit en gudagåva (men såklart, Murphy lovade skenheligt att "den behövs inte"...), men (peppar-peppar) - det har lyckats att få med alla ägodelar från platsen ändå. Men stackars Gophs rygg hade nog klagat. Det brukar handla om att lyfta så långt man vågar eller orkar och på diverse trixiga sätt förmå en lina under hindret, alternativt dra upp hela härket och dumpa det man inte vill ha. Vid ett tillfälle fick vi upp tre samtidiga ankarkättingar, snyggt lagda ovanpå vår egen., typ kl 05 på morgonen. Det krävs en elak man att då väcka de berörda och begära att de tar vara på sina ankare efter man släppt tillbaka dem, men en ännu elakare person hade ju inte sagt till. IOFS lär härjandet väckt dem ändå.
Anders S

Skriv svar