Hög laddspänning och lysande laddlampa

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mats
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 14 apr 2005, 14:32

Hög laddspänning och lysande laddlampa

Inlägg av Mats » lör 07 jul 2012, 22:21

Jag undrar om någon kan förklara vad som kan ha hänt:
Strax efter att jag lämnat hamnen för motor började plötsligt laddlampan lysa och batterispänningen i förbrukningskretsen ökade från drygt 14 V till ca 16 V.
Värdet syntes i Logg/lodinstrumentet. Jag stängde genast av motorn och hissade segel.
Senare när jag skulle in i hamnen igen var batterispänningen som vanligt (drygt 14 V) och laddlampan slocknade strax efter att motorn startat, precis som vanligt.
Motorn är en VP MD6A, helrenoverad 1998. Till förbrukningsbatteriet har jag nyligen kopplat en 50W solpanel via en regulator.
Kan det vara generatorns regulator som behöver bytas? Jag tror att generator och startmotor är ihopbyggda som en sk. dynastart.
/Mats

Kallseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48

Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa

Inlägg av Kallseglaren » sön 08 jul 2012, 08:19

Har du en dynastart känner du igen den på att det är en likströmsgenerator som är en rund avlång apparat dryg dm i diameter och kanske 3 dm lång, inte som de modernare växelströmsgeneratorerna som är korta och mer "bulliga".
En dynastart är en elmotor som när den inte används som motor automatiskt kopplas om till att fungera som generator. För att kontrollera laddspänningen finns det ett laddningsrelä som är en helt elektromekanisk apparat som gör jobbet. I den finns det reläkontakter som kan "klibba fast" . Nu släppte ditt relä "frivilligt", men om felet uppstår igen brukar det gå att göra som med den berömda Wallasbränslepumpen: Ta en skruvmejsels plastskaftände och knacka till reläkåpan lagom så släpper nog reläkontakten.
Laddningsregulatorn hittar du ganska nära generatorn och är oftast en aluminiumkåpa ca 50x50x100 på en sockel med flera olika ledningar anslutna.
En liten fråga: Dynastarter brukar vara ganska svaga som startmotor, är det en diesel du har? Klarar du dig isåfall utan manuell ventillyftare i början av startfasen?
Kallseglaren
Kallseglaren
Maxi 87
338

Mats
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 14 apr 2005, 14:32

Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa

Inlägg av Mats » sön 08 jul 2012, 09:23

Ja, motorn är en diesel, VP md6a. Brukar aldrig ha problem att starta.
Glömde skriva att varvtalet gick ner när laddlampan började lysa.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa

Inlägg av AndersGustafsson » sön 08 jul 2012, 09:46

Glömde skriva att varvtalet gick ner när laddlampan började lysa.
Det låter normalt, dvs att varven går ned då motorn belastas.
/Anders G

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa

Inlägg av peterh » sön 08 jul 2012, 09:51

Mats skrev:Jag undrar om någon kan förklara vad som kan ha hänt:
Strax efter att jag lämnat hamnen för motor började plötsligt laddlampan lysa och batterispänningen i förbrukningskretsen ökade från drygt 14 V till ca 16 V.
Värdet syntes i Logg/lodinstrumentet. Jag stängde genast av motorn och hissade segel.
Senare när jag skulle in i hamnen igen var batterispänningen som vanligt (drygt 14 V) och laddlampan slocknade strax efter att motorn startat, precis som vanligt.
Motorn är en VP MD6A, helrenoverad 1998. Till förbrukningsbatteriet har jag nyligen kopplat en 50W solpanel via en regulator.
Kan det vara generatorns regulator som behöver bytas? Jag tror att generator och startmotor är ihopbyggda som en sk. dynastart.
/Mats
du har sannolikt ett problem med regulatorn, som i likströmsmaskiner brukar vara 3 stycken reläer med
olika uppgifter, allt i samma kåpa. "klibbar" fel kontakter fast så brinner generatorn (eller tömmer åtminstånde batterierna).
Läs vad det står på regulatorkåpan och kontakta en bosch-representant för en ersättare ( jag tror det var bosch som
sålde dynastarterna)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa

Inlägg av peterh » mån 09 jul 2012, 09:57

Lite googling ( eller snarare yahoo-ing ) visar :
http://www.traktordelar.net/batmotor/dy ... in-fm.html

eller kanske :
http://frejbildelar.e-butik.se/?artnr=06000
som har regulator för 850:-

( även om du bygger om din motor med växelströmsgenerator behöver du din
dynastart som startmotor, då är det praktiskt om den kan ladda startbatteriet)



( google verkar spåra ur numera då de egensinnigt bestämmer saker t.ex. att filtrera sökningar, och att
försöka tvinga användarna att logga in. Jag föredrar anonyma funktionella sökare)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa

Inlägg av stangen » mån 09 jul 2012, 17:03

peterh skrev: ( google verkar spåra ur numera då de egensinnigt bestämmer saker t.ex. att filtrera sökningar, och att
försöka tvinga användarna att logga in. Jag föredrar anonyma funktionella sökare)
Google bygger sina sökningar på din dator på din sökhistorik. Skulle jag söka på samma sak som du skulle vi få olika resultat. Vill du nollställa detta får du döda kakor och tömma cachen (googla på det du :).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa

Inlägg av ALm » ons 11 jul 2012, 20:38

Om motorn är utrustad med en dynastart så finns det i normalfallet en växelströmsgenerator som laddar förbrukningsbatteriet. Dynastarten fungerar då som en startmotor och som generator för laddning av startbatteriet då motorn är igång. Dynastarten har en ganska låg laddström. Har din motor möjligen denna installation?
ALm

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa

Inlägg av naffatS » tor 12 jul 2012, 01:50

Startgeneratorn/dynastarten till MD6A ger som mest 11A. Startbatteriet bör inte vara större än ca 45Ah men högst 60Ah annars bränner man reläet och startgeneratorn går varm. Har man 60Ah eller mer i startbatteriet kan man koppla bort laddningen och bara använda dynastarten som startmotor. Den frihjular då utan belastning när motorn startat. Då får man montera ett skiljerelä och låta växelströmsgeneratorn ladda start- och förbrukningsbatterierna.

/S

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 23:01
Ort: Lomma

Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa

Inlägg av tizian » tor 12 jul 2012, 12:52

naffatS skrev:Startgeneratorn/dynastarten till MD6A ger som mest 11A. Startbatteriet bör inte vara större än ca 45Ah men högst 60Ah annars bränner man reläet och startgeneratorn går varm. Har man 60Ah eller mer i startbatteriet kan man koppla bort laddningen och bara använda dynastarten som startmotor. Den frihjular då utan belastning när motorn startat. Då får man montera ett skiljerelä och låta växelströmsgeneratorn ladda start- och förbrukningsbatterierna.

/S
Sätter man på en sådan här " http://frejbildelar.e-butik.se/?artnr=30047&cat_id=26 " så begränsas laddningen till 11A även om man har större sug från batterierna. Det hoppas jag i varje fall för jag har två 70Ah kopplade till dynastarten. Det verkar fungera men i jag har kanske inte kört det med båda batterierna ordentligt urladdade.

Anders V

// Tänk på att webbadresser bara blir klickbara om man skriver dem " helt rätt ". Här tog parsern med "fnuttarna" och såg därför inte webbadressen. Lätt fixat. Hälsningar Anders S. //

Skriv svar