Hög laddspänning och lysande laddlampa
Hög laddspänning och lysande laddlampa
Jag undrar om någon kan förklara vad som kan ha hänt:
Strax efter att jag lämnat hamnen för motor började plötsligt laddlampan lysa och batterispänningen i förbrukningskretsen ökade från drygt 14 V till ca 16 V.
Värdet syntes i Logg/lodinstrumentet. Jag stängde genast av motorn och hissade segel.
Senare när jag skulle in i hamnen igen var batterispänningen som vanligt (drygt 14 V) och laddlampan slocknade strax efter att motorn startat, precis som vanligt.
Motorn är en VP MD6A, helrenoverad 1998. Till förbrukningsbatteriet har jag nyligen kopplat en 50W solpanel via en regulator.
Kan det vara generatorns regulator som behöver bytas? Jag tror att generator och startmotor är ihopbyggda som en sk. dynastart.
/Mats
Strax efter att jag lämnat hamnen för motor började plötsligt laddlampan lysa och batterispänningen i förbrukningskretsen ökade från drygt 14 V till ca 16 V.
Värdet syntes i Logg/lodinstrumentet. Jag stängde genast av motorn och hissade segel.
Senare när jag skulle in i hamnen igen var batterispänningen som vanligt (drygt 14 V) och laddlampan slocknade strax efter att motorn startat, precis som vanligt.
Motorn är en VP MD6A, helrenoverad 1998. Till förbrukningsbatteriet har jag nyligen kopplat en 50W solpanel via en regulator.
Kan det vara generatorns regulator som behöver bytas? Jag tror att generator och startmotor är ihopbyggda som en sk. dynastart.
/Mats
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 58
- Blev medlem: mån 19 dec 2011, 08:48
Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa
Har du en dynastart känner du igen den på att det är en likströmsgenerator som är en rund avlång apparat dryg dm i diameter och kanske 3 dm lång, inte som de modernare växelströmsgeneratorerna som är korta och mer "bulliga".
En dynastart är en elmotor som när den inte används som motor automatiskt kopplas om till att fungera som generator. För att kontrollera laddspänningen finns det ett laddningsrelä som är en helt elektromekanisk apparat som gör jobbet. I den finns det reläkontakter som kan "klibba fast" . Nu släppte ditt relä "frivilligt", men om felet uppstår igen brukar det gå att göra som med den berömda Wallasbränslepumpen: Ta en skruvmejsels plastskaftände och knacka till reläkåpan lagom så släpper nog reläkontakten.
Laddningsregulatorn hittar du ganska nära generatorn och är oftast en aluminiumkåpa ca 50x50x100 på en sockel med flera olika ledningar anslutna.
En liten fråga: Dynastarter brukar vara ganska svaga som startmotor, är det en diesel du har? Klarar du dig isåfall utan manuell ventillyftare i början av startfasen?
Kallseglaren
En dynastart är en elmotor som när den inte används som motor automatiskt kopplas om till att fungera som generator. För att kontrollera laddspänningen finns det ett laddningsrelä som är en helt elektromekanisk apparat som gör jobbet. I den finns det reläkontakter som kan "klibba fast" . Nu släppte ditt relä "frivilligt", men om felet uppstår igen brukar det gå att göra som med den berömda Wallasbränslepumpen: Ta en skruvmejsels plastskaftände och knacka till reläkåpan lagom så släpper nog reläkontakten.
Laddningsregulatorn hittar du ganska nära generatorn och är oftast en aluminiumkåpa ca 50x50x100 på en sockel med flera olika ledningar anslutna.
En liten fråga: Dynastarter brukar vara ganska svaga som startmotor, är det en diesel du har? Klarar du dig isåfall utan manuell ventillyftare i början av startfasen?
Kallseglaren
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa
Ja, motorn är en diesel, VP md6a. Brukar aldrig ha problem att starta.
Glömde skriva att varvtalet gick ner när laddlampan började lysa.
Glömde skriva att varvtalet gick ner när laddlampan började lysa.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa
Det låter normalt, dvs att varven går ned då motorn belastas.Glömde skriva att varvtalet gick ner när laddlampan började lysa.
/Anders G
Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa
du har sannolikt ett problem med regulatorn, som i likströmsmaskiner brukar vara 3 stycken reläer medMats skrev:Jag undrar om någon kan förklara vad som kan ha hänt:
Strax efter att jag lämnat hamnen för motor började plötsligt laddlampan lysa och batterispänningen i förbrukningskretsen ökade från drygt 14 V till ca 16 V.
Värdet syntes i Logg/lodinstrumentet. Jag stängde genast av motorn och hissade segel.
Senare när jag skulle in i hamnen igen var batterispänningen som vanligt (drygt 14 V) och laddlampan slocknade strax efter att motorn startat, precis som vanligt.
Motorn är en VP MD6A, helrenoverad 1998. Till förbrukningsbatteriet har jag nyligen kopplat en 50W solpanel via en regulator.
Kan det vara generatorns regulator som behöver bytas? Jag tror att generator och startmotor är ihopbyggda som en sk. dynastart.
/Mats
olika uppgifter, allt i samma kåpa. "klibbar" fel kontakter fast så brinner generatorn (eller tömmer åtminstånde batterierna).
Läs vad det står på regulatorkåpan och kontakta en bosch-representant för en ersättare ( jag tror det var bosch som
sålde dynastarterna)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa
Lite googling ( eller snarare yahoo-ing ) visar :
http://www.traktordelar.net/batmotor/dy ... in-fm.html
eller kanske :
http://frejbildelar.e-butik.se/?artnr=06000
som har regulator för 850:-
( även om du bygger om din motor med växelströmsgenerator behöver du din
dynastart som startmotor, då är det praktiskt om den kan ladda startbatteriet)
( google verkar spåra ur numera då de egensinnigt bestämmer saker t.ex. att filtrera sökningar, och att
försöka tvinga användarna att logga in. Jag föredrar anonyma funktionella sökare)
http://www.traktordelar.net/batmotor/dy ... in-fm.html
eller kanske :
http://frejbildelar.e-butik.se/?artnr=06000
som har regulator för 850:-
( även om du bygger om din motor med växelströmsgenerator behöver du din
dynastart som startmotor, då är det praktiskt om den kan ladda startbatteriet)
( google verkar spåra ur numera då de egensinnigt bestämmer saker t.ex. att filtrera sökningar, och att
försöka tvinga användarna att logga in. Jag föredrar anonyma funktionella sökare)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa
Google bygger sina sökningar på din dator på din sökhistorik. Skulle jag söka på samma sak som du skulle vi få olika resultat. Vill du nollställa detta får du döda kakor och tömma cachen (googla på det du :).peterh skrev: ( google verkar spåra ur numera då de egensinnigt bestämmer saker t.ex. att filtrera sökningar, och att
försöka tvinga användarna att logga in. Jag föredrar anonyma funktionella sökare)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa
Om motorn är utrustad med en dynastart så finns det i normalfallet en växelströmsgenerator som laddar förbrukningsbatteriet. Dynastarten fungerar då som en startmotor och som generator för laddning av startbatteriet då motorn är igång. Dynastarten har en ganska låg laddström. Har din motor möjligen denna installation?
ALm
ALm
Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa
Startgeneratorn/dynastarten till MD6A ger som mest 11A. Startbatteriet bör inte vara större än ca 45Ah men högst 60Ah annars bränner man reläet och startgeneratorn går varm. Har man 60Ah eller mer i startbatteriet kan man koppla bort laddningen och bara använda dynastarten som startmotor. Den frihjular då utan belastning när motorn startat. Då får man montera ett skiljerelä och låta växelströmsgeneratorn ladda start- och förbrukningsbatterierna.
/S
/S
Re: Hög laddspänning och lysande laddlampa
Sätter man på en sådan här " http://frejbildelar.e-butik.se/?artnr=30047&cat_id=26 " så begränsas laddningen till 11A även om man har större sug från batterierna. Det hoppas jag i varje fall för jag har två 70Ah kopplade till dynastarten. Det verkar fungera men i jag har kanske inte kört det med båda batterierna ordentligt urladdade.naffatS skrev:Startgeneratorn/dynastarten till MD6A ger som mest 11A. Startbatteriet bör inte vara större än ca 45Ah men högst 60Ah annars bränner man reläet och startgeneratorn går varm. Har man 60Ah eller mer i startbatteriet kan man koppla bort laddningen och bara använda dynastarten som startmotor. Den frihjular då utan belastning när motorn startat. Då får man montera ett skiljerelä och låta växelströmsgeneratorn ladda start- och förbrukningsbatterierna.
/S
Anders V
// Tänk på att webbadresser bara blir klickbara om man skriver dem " helt rätt ". Här tog parsern med "fnuttarna" och såg därför inte webbadressen. Lätt fixat. Hälsningar Anders S. //