Riggbult från Biltema?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av bosseh » tor 28 jun 2012, 08:26

Jag instämmer helt med Ridax. Mina erfarenheter kommer från att under många år ägt och drivit företag som till största del handlat med varor från Fjärran Östern. Genom många besök på mässor och hos leverantörer lär man sig en del.

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av typhoon » tor 28 jun 2012, 15:41

Köpte schacklar på Biltema för ett par år sedan, en av dem gick sönder redan efter några månadar.
Vid närmare granskning av specen visar det sig att de bara klarar en tredjedel av lasten som "andra" schaklar gör. (6mm rundgods: 600kg vs 1900Kg) - De använder gjutet gods istället för smidet.

Personligen hade jag nog varit försiktig med riggbult och vantskruv från biltema, speciellt då de inte visar någon data om brottgräns, arbetslast etc.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Ridax » tor 28 jun 2012, 16:35

typhoon skrev:Personligen hade jag nog varit försiktig med riggbult och vantskruv från biltema, speciellt då de inte visar någon data om brottgräns, arbetslast etc.
Det gör ju inte Hjertmans heller, varken för deras "no-name" riggbult eller Hasselfors/Seldén.

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av typhoon » tor 28 jun 2012, 17:49

Ridax skrev:
typhoon skrev:Personligen hade jag nog varit försiktig med riggbult och vantskruv från biltema, speciellt då de inte visar någon data om brottgräns, arbetslast etc.
Det gör ju inte Hjertmans heller, varken för deras "no-name" riggbult eller Hasselfors/Seldén.
Där ser man. Jaja.. efter att min schackel brast mitt under segling, så "skyr det brända barnet elden". Deras fiolblock, som är specade för ung. samma laster som t.ex. Rutgersson, har däremot fungerat riktigt bra i flera år nu.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av bosseh » tor 28 jun 2012, 21:13

Biltemas vantskruv med har angiven brottlast. På min båt satt det två sådana. Jag gillar dem måttligt. Men mina Hasselfors var dåligt underhållna och det förorsakade mig mycket arbete innan det blev bra igen. Är de inte rena och välskötta har de lätt för att skära. Efter det har jag funderat på om de inte är onödigt tekniskt komplicerade och om den gamla hederliga varianten med mutter är bättre i längden.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av thomask » tor 28 jun 2012, 21:29

Jag har kört med en vanlig försinkad m6-bult till akterstaget. Den har nog hängt med i 10 år.
Om den är från biltema eller inte har jag ingen aning om. :D
Riggbult från biltema kan aldrig i helvete gå av! Andra grejer får man kanske ha mer koll på.

/Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Anders S » fre 29 jun 2012, 14:47

För att våga köpa (säger vi) riggbult från Biltema behöver man veta några saker:

Vilken legering används? Är det 316 eller bättre? Vilket mått (på riktigt) har bulten (så att den passar i gaffeln på vantskruven, perfekt -annars får man inte angiven hållofasthet. Till sist, är bulten klippt från ett draget trådämne och huvudet stukat i maskin - eller är den gjuten?

Gjutna schacklar och snabbhakar är vanligt, ofta från Kina. Är kvalitetn god är de... bra, annars... mindre bra, eller rent dåliga. Det här vet man inte på Biltema. Hasselfors (numera Selden) och Wichard är märken som har gott rykte, men den dag de säljer gjutgods från Kina kan det gå illa där också. En annan fråga är var Biltema köper sina produkter. Blocken är snarlika Rutgerson - tänker man inte att Rutgersson skulle bli litet sura om det var kopior? Var köps vantskruvarna?

Biltema berättar inte det här, och det är en stor brist.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Anders S » fre 29 jun 2012, 14:57

Angående hållfasthetsvärden: de allra flesta anger det nominella värdet, beräknat på godsdimensionen. Det här är gångbart för smidda delar, men inte gjutna. Efter att det gått en längre tid, med korrosion av olika sorter kan de här värdena vara helt opålitliga. I synnerhet är gjutna delar lömska, eftersom det kan finnas sprickor redan från början.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Jaramaz » fre 29 jun 2012, 18:26

Ridax skrev:Tycker nog det är du som missar poängen... Varken Hjertmans eller Biltema har någon uttalad policy om att de ersätter följdskador av produkter som inte uppfyller kvalitetsnormerna. Både Hjertmans och Biltema hänvisar till konsumentköplagen i sina villkor och lagen är lika för alla... Jag har inte sett något konkret som bevisar att Hjertmans skulle ersätta en mast som gått av för att en riggbult havererat.
Alldeles glömt det mycket intressanta fallet med genomföringen som det var litet hål i häromåret? Nå, det går nog att söka mer här på SG. Det är väl ändå självklart att inget företag uttalar en policy om att ersätta följdskador, det vore sällsynt korkat. Men hur är det i praktiken?

Ridax försöker sig på lite enkel advokatyr. "Jag pratade minsann om riggbult för så är rubriken". Snälla Ridax, vi är alla överens om att det där med de svarta och vita hattarna är förbi. Biltema har alldeles säkert många bra produkter, faktum är .. många av mina bästa vänner köper på Biltema.

Den viktiga diskussionen är såklart om det går att lite på Biltemas produkter i kritiska applikationer, och vilket stöd de ger i efterhand. Jag hävdar att Biltema inte ger något egentligt stöd, men att det är många som har goda erfarenheter av tex Hjertmans.
Men för all del, Ridax, gå du och köp alla dina vantskruvar hos Biltema. Mig rör det blott marginellt, via försäkringsbolagen.

Bosseh brukar vara en varm förespråkare för Biltema. Trådar som denna dyker upp regelbundet, 1-2 gånger per år, och då framhåller Bosseh alltid hur bra de är. Det är helt OK att tycka, självfallet.
Men återigen, det där med det svart/vita är över. Det är inte frågan om att förkasta helt, eller handla allt hos en viss försäljare utan: vad är lämpligt att köpa var? (Ja, jag vet, det är lite svårare, men låt oss göra ett litet försök iallafall).
Fö bildar de puzzlebitar Bosseh ger om sitt liv en alltmer intressant bild. Törs jag påminna om ... möjligheten att koppla ihop GPS-plotter och autopilot som först förnekades bestämt och som sedan plötsligt hade tillämpats i flera år?
- såhär, när mycket handlar om trovärdighet.

/J

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Seglaren » fre 29 jun 2012, 18:39

Håller med Anders S om att problemet är att Biltema inte berättar. Det gör en sådan produkt mycket begränsad. Ok, till grabbens lådbil eller var man kan tänka sig annars sätta en riggbult. Men utan trovärdig dokumentation (som krävs när man som i sammanhanget udda företag ger sig in på ett så kritiskt område) blir liksom riggbulten snudd på värdelös som riggbult. Åtminstone för de allra flesta inom kundgruppen. Och det är ju lite knasigt kan tyckas. Tester och dokumentation skulle kunna ändra på saken och inte bara sälja fler riggbultar, det skulle ge andra riggbultsäljare anledning att inte slentrianmässigt höja priset och att inte slapp till.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av S-B A-son » fre 29 jun 2012, 18:39

Jag har aldrig, säger aldrig, haft anledning att byta eller bli förbannad på kvaliteten på utrustning, prylar och förbrukningsmateriel jag köpt på Hjertmans. Noname or branded har inte spelat någon roll.

När det gäller Biltema är det en helt annan sak. En värdelös oljepump som klarade ett, säger ETT byte innan den slutade suga olja och började låta som en illa smord tandläkarborr. Det hade gått mer än ett år mellan inköp och det andra oljebytet. Seawolf har en likadan som uppenbarligen fungerar. Olika leverantörer kanske?
Oljebytarpump skräp.jpg
Skruvade isär smäcket.
När jag köpte båten 2004 satt en solcellsventilator från Biltema avsedd för husvagn och båt (enligt deras katalog). Den slutade fungera efter att ha låtit illa någon månad och till sist gav den upp helt och hållet efter att emellanåt ha kunnat rassla igång någon minut. Vid vårrustningen skulle densamma bytas och jag upptäckte då att det uppsågade hålet var för stort för en beprövad elux-ventil. Köpte ännu en Biltemaventilator och hoppades att de där kompetenta inköparna som bosseh talar om skulle ha gjort sitt jobb! Men nej, den fungerade en säsong, började låta illa under andra säsongen för att under hösten stanna helt. Dessutom läcker den in vatten om den utsätts för "överbrytande" sjö. Alltså rent skräp.
IMG_7261 sönderrostad.jpg
Det var inte bara motorn som förvandlats till en rostklump, själva solcellen hade också förstörts av saltvattnet
När vi 2010 skulle gå Dalslands kanal köpte jag 30 m flytande lina av denna kvalitet http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortoj ... ina-25074/ som delades i två. Den användes knappt under kanalfärden, som de som gått kanalen vet finns färdiga linor i slussarna. Oftast mycket praktiskt. De användes alltså knappast under året. När vi gick Göta Kanal i fjol användes de och resultatet efter ena vägen kan ses på bilden nedan. De ser nu fördjävliga ut. Inköparkvalitet?
Biltemas skittampar.jpg
Så här ser de ut när vi ligger i norra hamnen på Öja.
Om man som Ridax och bosseh, anser priset och känslan av att inte göda en hel kedja av agenter och mellanhänder är den allra viktigaste faktorn vid inköpet av utrustning till sin båt så får man väl vara oerhört glad, lycklig och rentav euforisk över att Biltema finns.

Har man andra kvalitetskrav vänder man sig naturligtvis åt andra håll.

mvh Sven-Barry

PS. Biltemas fendrar verkar OK. DS.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Ridax » fre 29 jun 2012, 19:33

Jag köpte förra året en rostfri kassett-badstege från Hjertmans. Den var urkass och den är allt annat än rostfri nu.

Angående att inte uttala någon policy, så är det väl självklart att om man har en policy om att ersätta följdskador så skall den också uttalas, då att man som kund vet vad man har att rätta sig efter och det skall inte handla om vem som är trevligast, vackrast eller har mest pengar... Om det nu är så att Jaramaz är så tvärsäker på att Hjertmans skulle ersätta en rigg som havererat på grund av en dålig riggbult från dem, så vill jag som jag redan skrev tidigare ha konkret bevis på att så är fallet.

På reco.se kan man t.ex. läsa att de vägrat betala ersättning för sanering när en septitank gått sönder. Så tydligen skall man köpa riggbultar på Hjertmans (för om inte Hjertmans ersätter den havererade riggen så är jag säker på att Jaramaz ställer upp), men septitank skall man i alla fall köpa någon annanstans?
http://www.reco.se/hjertmans-sundsvall-ab

När det gäller bordgenomföring med hål i (dvs mer än det hål som själva genomföringen skall göra), så talar det väl inte precis för Hjertmans kvalitet att en sådan har slunkit igenom... :D

När det gäller Jaramaz argumentation så är det lite löjligt... Jag har inte påstått att man skall köpa allt från Biltema. Jag har sagt att jag inte tycker en vanlig riggbult är speciellt hi-tech och därför skulle jag precis lika gärna köpa den hos Biltema som en no-name hos Hjertmans och om jag överhuvudtaget skulle betala mer för att få kvalitet så skulle jag välja att köpa en Seldén eller Hasselfors och inte en Hjertmans no-name, som JAG tror har ett liknande ursprung som Biltemas.

Att sedan Jaramaz tar ett sådant besked och förvränger det till att jag säger att man bara skall handla från Biltema är löjligt. Det är inga krumbukter alls och Jaramaz kan själv bläddra tillbaka och se att jag skrev om just riggbulten och inget annat.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av bosseh » fre 29 jun 2012, 20:59

Jaramaz skrev: Bosseh brukar vara en varm förespråkare för Biltema. Trådar som denna dyker upp regelbundet, 1-2 gånger per år, och då framhåller Bosseh alltid hur bra de är. Det är helt OK att tycka, självfallet.
Men återigen, det där med det svart/vita är över. Det är inte frågan om att förkasta helt, eller handla allt hos en viss försäljare utan: vad är lämpligt att köpa var? (Ja, jag vet, det är lite svårare, men låt oss göra ett litet försök iallafall).
Fö bildar de puzzlebitar Bosseh ger om sitt liv en alltmer intressant bild. Törs jag påminna om ... möjligheten att koppla ihop GPS-plotter och autopilot som först förnekades bestämt och som sedan plötsligt hade tillämpats i flera år?
- såhär, när mycket handlar om trovärdighet.
Du kan fortsätta att tolka hur du vill. Sakfrågorna är ofta intressanta men allt tjafs och onödiga personrelaterade påstående är bara tröttsamt.
Därför lämnar jag nu detta forum.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Anders S » fre 29 jun 2012, 21:50

Jag har blivit åkallad som moderator och anledningen är diskussion om vem som vet bäst hur Biltema köper in och hur de gör det. Vill herrarna gräla, så finns PM-funktionen, i den mån diskussionen handlar om Biltemas inköpsmodell och på vilket sätt den garanterar kvalitet (eller kanske snarare, inte) så får det ju finnas en smula spelrum. Är några övertygade om att Kina-leverantörer är ´da shit´så må de vara det,men tål då (och säg emot) att andra inte tycker så. Personangrepp är givetvis alltid olämpliga.

Beslut om att lämna forumet är personliga, och det är vare sig löften eller hot man ens behöver hålla.
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av hedgehog » fre 29 jun 2012, 21:55

Trist bosseh...
Synd att gnällspikar ska förstöra diskussionerna.
Hoppas du ändrar dej
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Skriv svar