Riggbult från Biltema?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Riggbult från Biltema?

Inlägg av Seglaren » tis 26 jun 2012, 23:25

Var på Biltema idag och såg att de säljer 4 st riggbult till priset av 1 hos ex Hjertmans. Frågan är om det och kanske vantskruvar är nåt man skulle våga köpa? Vad tror ni om kvaliteten, är den lika dålig som priset är lågt eller rentav lika bra som de man hittar hos marinhandlaren?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Jaramaz » ons 27 jun 2012, 06:37

Riggbultar har ofta mycket högre hållfasthet än vad som krävs, de dimensioneras utgående från andra krav än hållfasthet. Om Biltemas kvalitet skulle råka vara 1/4 (för att nu ta din siffra) av Hjertmans så är det nog ändå inget problem.

Vantskruvar är en annan historia. Mycket hänger på gängan, den skall tåla mer än den egentligen är dimensionerad för, de skär lätt som bekant. En ojämnare gänga skär nog lättare än en jämnare. I det fallet köper jag hellre till högt pris hos Hjertmans.

Den här diskussionen dyker upp regelbundet på detta (och andra) forum. Det brukar sluta i att kritiska komponenter köps helst i en butik där det går att reklamera till mer än värdet på komponenten. Och så klart finns det alltid de som hävdar att billigt är bäst, och ett motsatt läger som hävdar båttillbehörsbutikernas långsiktiga överlevnad.

Det syns mig lite märkligt att om man nu har skaffat sig en båt för dyra pengar, och lägger ner ytterst värdefull tid på den i underhåll (min fritid räknar jag till minst 1000:-/tim), då gå och spara in lite marginalpengar på att köpa billig utrustning till båten. Visst, är det klart att det är samma kvalitet, då är det ingen diskussion, men så är det sällan, och speciellt inte här.

I dagstidningarna har det i dagarna framkommit att produkter som säljs av billighetsbutiker ofta tillverkas under mindre acceptabla förhållanden. Vilken överraskning!

/J

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Lasse L » ons 27 jun 2012, 07:19

Seglaren skrev:Var på Biltema idag och såg att de säljer 4 st riggbult till priset av 1 hos ex Hjertmans. Frågan är om det och kanske vantskruvar är nåt man skulle våga köpa? Vad tror ni om kvaliteten, är den lika dålig som priset är lågt eller rentav lika bra som de man hittar hos marinhandlaren?
Inga problem med original från Feltema flåt Biltema. :twisted:
BILTEMAorignal.jpg

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Seagull » ons 27 jun 2012, 07:21

Håller med Jaramaz, varför ska man chansa och snåla på prylar som ändå inte kostar några jättepengar oavsett om man handlar hos Biltema eller "fina butiken".
Jag brukar också försöka väga in vilka konsekvenser det får ifall den aktuella delen havererar; säg att du köpt t.ex en riggbult för 10:- på Biltema och den hade kostat 40:- på en vanlig båttillbehörsaffär. Sedan havererar just den bulten, man tappar riggen när det blåser småspik och båten riskerar driva på grund. Allt detta bara för att man sparade 30:-. Så brukar jag tänka då det gäller viktiga delar i rigg,motor, gasolinstallation mm, en liten besparing kan få stora konsekvenser ifall något går sönder. Däremot kan jag gladeligen köpa en billig glödlampa till salongens läslampa på Biltema, om den slocknar kan jag i värsta fall få svårigheter att läsa min tidning.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Schvidja » ons 27 jun 2012, 07:32

Ett problem i sammanhanget är att det inte finns några garantier för att de som tillverkat de prylar som säljs i dyra butiken har bättre arbetsmiljö eller att produkterna har bättre egenskaper. Det kan bara vara så att marginalerna är större i flera led. Vilket iof kan vara bra om det nu är så att det leder till ökad kompetens mot slutkund.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Seagull » ons 27 jun 2012, 09:38

Det som kan vara svårt med t.ex Biltemas prylar (riggbultar) är att inköparen väljer den tillverkare i Kina, eller motsvarande, som för tillfället är billigast och därför kan kvalitén variera från tid till annan. Detsamma gäller tillverkarens arbetsförhållanden, om man inte har långvariga relationer med en tillverkare är det heller inte så lätt att veta hur det ser ut i fabriken. Spårbarheten riskerar att försvinna vid leverantörsbyten.
Om man istället köper en dyr riggbult med instämplad Seldén/Hasselfors-logga så vet man i alla fall lite mer om tillverkaren och har också möjlighet att kunna driva processen juridiskt ifall deras produkt skulle ha någon brist. Tillverkaren är rädd om sitt rykte i branschen, samtidigt som man har en branschvan utvecklingsavdelning som suttit och räknat på material och hållfasthet. Många Aseatiska tillverkare är bara kopieringsmaskiner.
Om man leker med tanken att alla riggbultar som säljs i vårt land, och andra länder, skulle vara kopierade/tillverkade i Asien och därmed också vara billiga, hur tror ni då att riggbultarna skulle se ut om 10 år, 20 år, 30 år. Jo, exakt likadana som idag. Möjligen skulle de riktigt dåliga produkterna sorteras bort från marknaden men någon nyutveckling skulle knappast ske. Varför inte, kanske en del frågar sig, kineserna är ju inte dumma i huvudet? Nej, inte dumma i huvudet men därför att kineserna inte vet vad man använder en riggbult till och därmed har svårt att komma med nya innovativa lösningar.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av bosseh » ons 27 jun 2012, 10:36

Är det inte lite naivt att tro att Biltema som omsätter några miljarder, har några inkompetenta inköpare som sitter i Sverige och köper från udda tillverkare i Kina? Något som definitivt skulle kunna äventyra den satsning man gjort på båttillbehör.
De flesta som köper i tex Kina har en kvalitetskontroll på plats via fristående företag eller med egen personal. Kostnaderna för dåliga produkter är stor och därför vill man eliminera risken redan från början. I synnerhet för ett företag som Biltema som satsar på kvantitet. Biltema, IKEA mm kan pressa priserna både genom att de är stora inköpare och att de har kontroll på hela kedjan, här finns inte en rad av importörer, grossister, distributörer mm som vill tjäna pengar.
Sen finns det naturligtvis produkter som är mer utvecklade och därför dyrare plus att de säljs i mindre kvantiteter via dyrare kanaler mm.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Seagull » ons 27 jun 2012, 12:18

Utan att känna till Biltemas försäljningsvolymer av riggbultar skulle jag ändå gissa att man inte säljer några jättemängder av dessa men helt klart har dom ett lågt pris som säkert har med deras duktiga inköpare att göra. Men hur en duktiga/proffesionella inköpare värderas är olika från företag till företag, ofta är den duktigaste inköparen den som kan förhandla fram det lägsta priset på en artikel hos någon större eller mindre leverantör. Om man tar IKEA som exempel är man där så duktig på att förhandla priser så att leverantören ibland går omkull på grund av att man sålt sig för billigt i ivern att kunna leverera till ett stort företag.
Mina egna erfarenheter av Biltemas artikelsortiment är att det finns både bra och dåliga varor, svårt bara för mig som lekman att bedöma när det är bra resp. dåligt. Vissa saker t.ex verktyg har jag varit väldigt nöjd med medan andra saker mest är att betrakta som skräp. Jag har personer i min bekantskapskrets som använt Biltemas impeller med påföljd att motorn, efter en månad då impellern gick sönder, gått varm och sedan behövde renoveras för dyra slantar.
Så det är detta som är det svåra -hur ska man veta om det är en bra eller dålig riggbult jag köper? Den kan ju visa sig vara minst lika stark och hållbar som den från fina butiken men vågar jag chansa? Vissa av Biltemas varor är testade i olika facktidningar och ofta är resultatet överraskande bra.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Ridax » ons 27 jun 2012, 12:37

Hur svårt är det att göra en riggbult? Jag skulle inte vara ett dugg orolig och jag tror inte ett dugg på att Biltema skulle "hoppa" mellan olika leverantörer allt eftersom var de kan shoppa billigast när lagret skall fyllas på. Ett sådant förfarande skulle ta allt för mycket tid (inköparens tid = dyr svensk arbetskraft) för att det skulle vara speciellt produktivt.

Dessutom är det ju så att Seasea och Hjertmans köper massvis av sina saker från Kina också, så vari ligger egentligen skillnaden? Om man köper en no-name riggbult hos Hjertmans, så tror jag att man löper precis samma risk som man gör när man köper en Biltema-bult och det enda som skiljer är marginaler och overhead. Skall man betala dyrt för kvalitet så får man i så fall se till att köpa ett välkänt märke som t.ex. Seldén.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av hhmcsv » ons 27 jun 2012, 13:25

Inte en riggbult, men jag köpte en billig skotthake på Bauhaus (i Danmark), och även om den så bra ut, så havarerede den under last (storskott). Tydligen dårlig kvalitet på rostfria godset. Låg kvalitet ifrån Kina.
Erstattet av en Wichard-hake.......!

Bild

Bild
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av bosseh » ons 27 jun 2012, 13:33

Seagull skrev:Om man tar IKEA som exempel är man där så duktig på att förhandla priser så att leverantören ibland går omkull på grund av att man sålt sig för billigt i ivern att kunna leverera till ett stort företag.
IKEA är väldigt duktiga på att kalkylera vad saker bör kosta. Att några få leverantörer inte kan håll koll på sin kostnader är inte så konstigt och det är en slags sanering på marknaden. IKEA har inget intresse av att leverantören går omkull, det kostar mycket att bygga upp en ny relation. För leverantörerna är IKEA en bra kund, stora volymer och säkra betalningar. Och en fjäder i hatten. Att ha som merit att leverera till IKEA är väldigt bra när man ska ha ny kunder.
Förr var det så att betalade man mer så fick man nästan alltid bättre kvalitet. Välkända märken borgade också för kvalitet. Tyvärr är detta inte alltid så nuförtiden. Uttrycket "Same shit different brand" gäller ganska ofta nu för tiden.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av jaba » ons 27 jun 2012, 14:03

Jag har provat biltemas vantskruvar och tycker att de duger, men jag kollade gängorna / glappet.
En sort var dålig den andra bra. Att gängorna skär ihop beror nog på att man glömt att smörja!

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Mats Brage » ons 27 jun 2012, 18:12

Hej,

Även jag har provat Biltemas vantskruvar, även om det var för 5 år sedan - men jag var inte nöjd. Samtliga var rostiga efter 1 år, och jag tyckte när jag monterade av de att gängen inte var ok. Många andra saker köper jag där, men när det gäller tamp och RF som antingen skall tåla utomhus eller skall klara en viss belastning väljer jag andra inköpsställen.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Jaramaz » tor 28 jun 2012, 06:33

Ridax skrev:Hur svårt är det att göra en riggbult? Jag skulle inte vara ett dugg orolig och jag tror inte ett dugg på att Biltema skulle "hoppa" mellan olika leverantörer allt eftersom var de kan shoppa billigast när lagret skall fyllas på. Ett sådant förfarande skulle ta allt för mycket tid (inköparens tid = dyr svensk arbetskraft) för att det skulle vara speciellt produktivt.

Dessutom är det ju så att Seasea och Hjertmans köper massvis av sina saker från Kina också, så vari ligger egentligen skillnaden? Om man köper en no-name riggbult hos Hjertmans, så tror jag att man löper precis samma risk som man gör när man köper en Biltema-bult och det enda som skiljer är marginaler och overhead. Skall man betala dyrt för kvalitet så får man i så fall se till att köpa ett välkänt märke som t.ex. Seldén.
Ridax, med andra som argumeterar i denna riktning, ni missar själva poängen:

Som kund kan jag inte veta något om kvaliteten på komponenter inköpt på Biltema. Skulle kvaliteten vara undermålig så erbjuder sig Biltema att ersätta komponenten med en likadan, eller med det belopp jag erlagt för komponenten. Däremot ersätter de inte för följdskador, men det gör de bättre båttillbehörsbutikerna bland annat Hjertmans.

Det betyder att i en del fall så är riskerna med Biltema-komponenter inte värda att ta:
- då applicerandet av komponenten är förenat med mycket arbete (vill inte göra om det)
- då komponenten har en kritisk funktion. Motordel, vantskruv, livsele, genomföring, ...
- ...

Som du kanske observerade, Ridax, så framhålls inte just riggbult som någon direkt risk i sammanhanget, men väl vantskruv. Trådskaparen Seglaren valde sina exempel med viss omsorg.
Den som tror att olja kompenserar en ojämn gänga under hög belastning har en del att lära sig i elementär mekanik och maskinelement.

Det är intressant att läsa de hemmakokta teorierna om hur lågpriskedjor upphandlar varor, med allmännt prat om att uppköparna vill ha en långvarig relation med leverantörerna. I professionell volymupphandling är det basalt att ha flera leverantörer, och att ständigt ställa dessa mot varandra. Volymupphandling för lågprisförsäljning - hur kan man överhuvudtaget tro att kvalitet är förstaprioritet?
(den som vill kan enkelt orientera sig om leverantörsutbudet i Kina, det finns på internet. Det är enkelt att "upphandla" till låga priser, via nätet. Själva upphandlingen kostar nästan ingenting - "Långvarig relation" kan detta inte kallas, men väl långväga.)

/J

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Ridax » tor 28 jun 2012, 06:51

Jaramaz skrev:Ridax, med andra som argumeterar i denna riktning, ni missar själva poängen:

Som kund kan jag inte veta något om kvaliteten på komponenter inköpt på Biltema. Skulle kvaliteten vara undermålig så erbjuder sig Biltema att ersätta komponenten med en likadan, eller med det belopp jag erlagt för komponenten. Däremot ersätter de inte för följdskador, men det gör de bättre båttillbehörsbutikerna bland annat Hjertmans.
Tycker nog det är du som missar poängen... Varken Hjertmans eller Biltema har någon uttalad policy om att de ersätter följdskador av produkter som inte uppfyller kvalitetsnormerna. Både Hjertmans och Biltema hänvisar till konsumentköplagen i sina villkor och lagen är lika för alla... Jag har inte sett något konkret som bevisar att Hjertmans skulle ersätta en mast som gått av för att en riggbult havererat.
Som du kanske observerade, Ridax, så framhålls inte just riggbult som någon direkt risk i sammanhanget, men väl vantskruv. Trådskaparen Seglaren valde sina exempel med viss omsorg.
Och som kanske DU observade, så är trådrubriken just om riggbult och jag skrev då att jag anser att en riggbult är en såpass enkel konstruktionsdetalj att jag tror det är hugget som stucket om Biltema eller Hjertmans skulle vara bäst, om båda bultarna är "no-name". Jag uttalade mig om riggbult och visst finns det riggdetaljer som jag kanske hellre skulle betala mer för och köpa från Seldén. Men Hjertmans "no-name" och Biltema anser jag vara "same thing"...
Det är intressant att läsa de hemmakokta teorierna om hur lågpriskedjor upphandlar varor, med allmännt prat om att uppköparna vill ha en långvarig relation med leverantörerna. I professionell volymupphandling är det basalt att ha flera leverantörer, och att ständigt ställa dessa mot varandra. Volymupphandling för lågprisförsäljning - hur kan man överhuvudtaget tro att kvalitet är förstaprioritet?
(den som vill kan enkelt orientera sig om leverantörsutbudet i Kina, det finns på internet. Det är enkelt att "upphandla" till låga priser, via nätet. Själva upphandlingen kostar nästan ingenting - "Långvarig relation" kan detta inte kallas, men väl långväga.)
Jag har handlat mycket och länge med Kina och har även tillverkning där. Jag tror inte ett ögonblick på dina teorier och jag kommer inte att tro på dem innan du har bevisat att det är så det går till, oavsett vad du säger. Jag vill påstå att dina teorier om hur det går till är minst lika hemmasnickrade som någon annans.

För övrigt, oavsett om det du har sagt är korrekt eller inte, så finns det absolut ingenting som säger att inte Hjertmans (eller Seasea) gör precis samma sätt. Du vill ju få det att framstå som något "basalt" att inköp går till på det sätt du beskriver, så varför skulle inte Hjertmans göra på precis samma sätt? Menar du att Biltema är inköpar-profs medan Hjertmans är "glada amatörer" som följer våra hemmasnickrade recept? Vad är det som säger att du vet vad du får när du köper Hjertman "no-name" medan du inte vet det när du köper Biltema? Jag har ju själv varit med om att köpa t.ex. rördelar och vinkeljärn från Seasea där utförandet har skiljt sig från gång till gång (vilket jag inte tror beror på hoppande fram och tillbaka mellan leverantörer utan för en mer permanent förändring av leverantör, men det går ju inte att veta).

Visst, köper man från en välkänd tillverkare som t.ex. Harken eller Seldén, då skulle jag vilja påstå att man får en kvalitetsstämpel på varan. Köper man däremot no-name från Hjertmans eller Seasea, så är det absolut ingen kvalitetsskillnad mellan dem och Biltema som man kan utgå ifrån, utan det får avgöras från artikel till artikel.

Skriv svar