Sprucken Furlex 100 S

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Sprucken Furlex 100 S

Inlägg av Glad_seglare » tis 26 jun 2012, 11:59

[attachment=0]SpruckenFurlex.JPG[/attachment]

Hej

Sviveln på min Furlex 100 S har spruckit. Vad tror ni lönar det sig och går det att reparera (själv?)? Vad tror ni orsakat sprickan? Det ska vara en bild med i min fråga någon stans hoppas ni kan se den den var sprickan är någon stans.

Glada Sommarhälsningar och tacksam för alla svar!

Hälsningar
Bilagor
SpruckenFurlex.JPG
Glad Seglare

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Sprucken Furlex 100 S

Inlägg av jaba » ons 18 jul 2012, 10:13

Kan fallet ha snott sig runt förstaget vid inrullning? Vilken vinkel har fallet mot förstaget?
Byt svirvel?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sprucken Furlex 100 S

Inlägg av Anders S » ons 18 jul 2012, 10:52

Glad_seglare skrev:
SpruckenFurlex.JPG
Hej

Sviveln på min Furlex 100 S har spruckit. Vad tror ni lönar det sig och går det att reparera (själv?)? Vad tror ni orsakat sprickan? Det ska vara en bild med i min fråga någon stans hoppas ni kan se den den var sprickan är någon stans.

Glada Sommarhälsningar och tacksam för alla svar!

Hälsningar
Den verkar illa däran! Det som möjligen kan pigga upp är att Selden lovar att man kan ta av svirveln om man lossar profilens topp (den lilla klumpen) och trär av den från toppen av profilen (man får förstås lossa förstaget från masten, men det går att göra från en mastkran, om man stagar med genua- och spinnakerfallen. Den går nog inte att laga utan vidare, men det är ju bäst att fråga Selden i detta. Har du tur kanske du kan få tag på en hel svirvel från något annat haveri. Annars finns förstås hela svirveln att köpa som ny del, sannolikt svindyrt. Men det är ju också värt något att kunna segla.
Anders S

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Sprucken Furlex 100 S

Inlägg av Glad_seglare » lör 28 jul 2012, 14:35

Hej på Er

Tack för svar Anders och Jaba. Den gick att laga (se bilder). Den cetrala kroppen i den nedre sviveln gick att köpa ny. Den kostade 625 kr. Till saken hör att min förstagsprofil var krökt sen tidigare ägare så jag passade på att investera i en ny när allt ändå var nermonterat. Att demontera an förstagsprofil till en Furlex 100S är dock ingen enkel historia. Nu är rullen på plats och den har hållt Gtb - Grönhögen tur och retur i vissa fall rätt tuff segling med revad rulle.

Hälsningar
Bilagor
Furlex.JPG
Glad Seglare

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Sprucken Furlex 100 S

Inlägg av Vilse » sön 29 jul 2012, 12:59

Ja, det är mycket att tänka på, men jag tycker manualen är väldigt bra och upp jag upplever att konstruktionen känns genomtänkt.

hwal
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 22 jun 2016, 01:08

Re: Sprucken Furlex 100 S

Inlägg av hwal » fre 19 okt 2018, 12:09

Glad_seglare skrev:Hej på Er

Tack för svar Anders och Jaba. Den gick att laga (se bilder). Den cetrala kroppen i den nedre sviveln gick att köpa ny. Den kostade 625 kr. Till saken hör att min förstagsprofil var krökt sen tidigare ägare så jag passade på att investera i en ny när allt ändå var nermonterat. Att demontera an förstagsprofil till en Furlex 100S är dock ingen enkel historia. Nu är rullen på plats och den har hållt Gtb - Grönhögen tur och retur i vissa fall rätt tuff segling med revad rulle.

Hälsningar
Jag har också dragit sönder frivarvet. Går det att demontera nedre svirveln utan att ta isär profilen? Kan du beskriva hur du tog isär svirveln? Skall plastrullen gängas av ?
Vänligen
Håkan

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Sprucken Furlex 100 S

Inlägg av Glad_seglare » fre 26 okt 2018, 14:05

Hej hwal

Tyvärr så var det ett tag sedan jag gjorde detta jobb. Det innebar att i stort sett att allt fick demonteras. Som du ser ovan så köpte jag ny förstagsprofil och nytt förstag. Mao så var jag troligtvis tvungen att skilja detta från sviveln och tog tillfället i akt och byta eftersom förstagsprofilen var krokig. Jag minns att det flög ut en massa kulor så sitt gärna över en vid tvättbalja för att fånga upp allt som lossnar okontrollerat. Kulorna fixeras sedan i lagerbanona med fett vid hopmonteringen. Jag ska nu byta fästet för halshornet som jag drog av i somras så nu ska jag tampas med min 100S igen. Kanske kan detta ge mig svaret på dina frågor. Följ mig på forumet.
Glad Seglare

Skriv svar