Motorväg för obromsat släp under bilens halva tjäntevikt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
3Annelie
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 17 jun 2012, 23:32

Motorväg för obromsat släp under bilens halva tjäntevikt

Inlägg av 3Annelie » tis 26 jun 2012, 09:34

Ska i eftermiddag hämta ett obromsat släp. Till min förvåning verkar man få köra ett obromsat släp med eller utan last på motorväg om hela släp med last väger mindre än bilens halva tjänstevikt. Stämmer detta?
(Nu tycker jag också att det verkar som att även om släpet med båt skulle väga över bilens halva tjänstevikt och därmed får köra högst 40km/timme, så får man köra på motorväg. Man får köra med ett sånt här ekipage på motorväg om det går i minst 40km i timmen vad jag kan få fram genom att googla.)
Om det är så bra att jag får köra i 80km/tim på motorvägar, slipper jag köra på småvägar från Stockholm på natten i 30km/tim ner till Vinden Drar vid Loftahammar. Låter bara för bra för att vara sant!!!!!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Motorväg för obromsat släp under bilens halva tjäntevikt

Inlägg av bosseh » tis 26 jun 2012, 09:57

Kontakta polisen och fråga. Så gjorde jag för att vara säker på att jag inte missförstod. Det är svårt att argumentera med polisen på vägen och "Det sa de på SG" håller troligen inte.

10726
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 22:29
Ort: kristianstad

Re: Motorväg för obromsat släp under bilens halva tjäntevikt

Inlägg av 10726 » tis 26 jun 2012, 12:00

Jag tror du uppfattat detvrätt med tillägget att totalvikten på ett obromsat släp ej får överstiga 750 kg för att få köra i 80 km/h

 Enligt transportstyrelsen.
Du får köra i högst 80 km/tim med
1.bromsad släp- eller husvagn                                                            

2, obromsad släp- eller husvagn (totalvikt
högst 750 kg)
a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva  tjänstevikt.
högst 40 km/tim med
obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Motorväg för obromsat släp under bilens halva tjäntevikt

Inlägg av bosseh » tis 26 jun 2012, 17:37

Jag har en roddbåt på en obromsad, ofjädrad kärra. En granne påstod att jag skulle få köra i 80 eftersom kärrans tjänstevikt var mindre än hlva bilens tjänstevikt. Lät lite väl bra så jag pratade med polisen. Denne sa "har du registreringsskylt", annars är det ett efterfordon, max 30 och inga motorvägar.
Låter ganska rimligt, för att få framföra en kärra i hiskeliga 80 km/h så ska den vara besiktigad.
Som sagt, kolla med polisen först.

dax
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 28 jan 2002, 12:38

Re: Motorväg för obromsat släp under bilens halva tjäntevikt

Inlägg av dax » tor 28 jun 2012, 09:02

För att få köra med ett obromsat släp i 80 km/h, d.v.s. för att få köra ett obromsat släp som ett bromsat släp krävs att det är reggat och därmed typat och besiktigat etc. Det måste troligtvis också vara, mer eller mindre, fjädrat för att kunna typgodkännas. I båtfallet skiljer ofta fabrikanterna mellan trailer och båtupptagningsvagn, där trailer är kärran du får köra i 80 km/h med (regplåt bak) och det andra är LGF-varianten (röd triangel bak). Regeln med 750 kg eller max halva tjänstevikten är en sanning med modifikation. Det står i bilens registreringsbevis vilken vikt ett obromsat släp max får ha. Man kan alltså inte ta för givet att en tung bil får dra 750 kg obromsat. Jag har också ett svagt minne av att det i det obromsade fallet är släpets _faktiska_ vikt som har betydelse, och inte dess specificerade totalvikt (som naturligtvis inte heller får överskridas). Men som sagt var, jag kommer inte ihåg detaljerna. Kör man på den specificerade totalvikten för släpet oavsett hur lite man har lastat det för tillfället, d.v.s. precis som i det bromsade fallet, så är man ju safe.

Sammanfattningsvis: Har ditt släp reg-plåt bak, fordonet inte har körförbud, skatten är betald och det står i dragbilens registreringsbevis att du får dra släpets vikt _obromsat_ då är det ok att köra 80 km/h och på motorväg. Med en viss disclaimer att jag glömt något! Det betyder också att det är, naturligtvis :-) , inte okej att ta ett godtyckligt hemmabygge som råkar väga under 750 kg och börja köra runt i 80 knyck med det... :-)

Om du vill veta detaljerna har jag för mig att det finns en del skrivet på Transportstyrelsens hemsida.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Motorväg för obromsat släp under bilens halva tjäntevikt

Inlägg av Gaidin » fre 29 jun 2012, 14:16

Släpvagn = Registrerad och typbesiktigad. 80Km/h
Efterfordon = Hemmabyggen, sjösättningskärror och annat på hjul man kan släpa efter en bil. 30Km/h

Håller man isär begreppen blir allting enklare.

Skriv svar