Hur koppla högtalarna?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Hur koppla högtalarna?

Inlägg av jason » sön 24 jun 2012, 07:30

Ska installera ny radio (LTC CCD-106marin) i båten. Radion har 4 utgångar, båten två högtalare. Problemet är att den tvåspråkiga installationsmanualen motsäger sig själv, nåja är inte entydig. På svenska föreslås att om man bara har två högtalare så kopplas dessa in mellan vänster fram plus och vänster bak minus respektive höger fram plus och höger bak minus. På engelska står inget specifikt vilket jag tolkar som att man kan/bör/ska koppla högtalarna mellan vänster fram plus och vänster fram minus respektive höger fram plus och höger fram minus.

Den senare kopplingen är den jag tänker på som förstaalternativ. Den lämnar visserligen de två oanvända utgångarna för det bakre högtalarparet öppna, vilket med dagens kretslösningar högst troligt inte har någon betydelse.

Men den förra ställer jag mej lite frågande till. Jag ser inte det meningsfulla med den, mer än att om man har en fyrkanalig källa och förförstärkaren är fyrkanalig så skulle man summera kanalerna två och två med den kopplingen.

Tacksam om någon som är mer insatt i slutstegsteknik än jag kunde lämna en förklaring till den "svenska" högtalarinkopplingen.

I sammanhanget undrar jag också över vilken av plus-matningarna som är den egentliga kraftmatningen, den som ska anslutas "direkt" till batteriets plus för att hålla inställningar mm kvar i minne (ISO-kontaktens gula ledare, "continous") eller den som går via huvudbrytaren (=tändningslåset på bilar) (ISO-kontaktens röda ledare, "switched"). Jag får intrycket att den senare bara är en styrsignal, medan den förra är den egentliga kraftmatningen.

/j

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 24 jun 2012, 09:07

Jag skulle nog tro att den röda ar matningen och den gula för batteribackup. Kolla förresten vad denna drar så att du inte drar ur batteriet i onödan.

Gällande manualen så misstänker jag att det är den Engelska som är rätt.
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av bosseh » sön 24 jun 2012, 09:27

Den "svenska" kopplingen ger mer uteffekt då slutstegen bryggkopplas, det är det bästa sättet att koppla även om det "engelska" fungerar.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av S-B A-son » sön 24 jun 2012, 09:31

ISO-kontakterna i bil:

http://www.hardwarebook.info/ISO

Jag skulle avgjort koppla in dina två högtalare till stereons framhögtalare. Så har jag gjort och detta arrangemang fungerar helt OK.

Den svenska inkopplingen misstänker jag är en sorts rest från den tiden då man kunde bryggkoppla ett 4-kanalssteg för 2-kanal, i syfte att få dubbel effekt matad till sina högtalare.

Jag har en enkel stereo av "märket" Avant CD130 i båten för musikspelning etc. Den drar ordentligt mycket ström i viloläge, vill minnas att jag mätte 400 mA.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av jason » sön 24 jun 2012, 09:38

AndersGustafsson skrev:Jag skulle nog tro att den röda ar matningen och den gula för batteribackup.
Den röda är försedd med en hängsäkring på 0,5A. Dessutom har den gula kabeln både större tvärsnittsarea och grövre kontaktstift in i radion. Detta gissar jag skulle tyda på att den gula både är matning och batteribackup, medan den röda bara är en "styrsignal".

/j

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av jason » sön 24 jun 2012, 09:40

bosseh skrev:Den "svenska" kopplingen ger mer uteffekt då slutstegen bryggkopplas, det är det bästa sättet att koppla även om det "engelska" fungerar.
Avgörande är väl om högtalarna klarar den högre uteffekten som bryggkopplingen ger?

/j

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av S-B A-son » sön 24 jun 2012, 09:48

jason skrev:
bosseh skrev:Den "svenska" kopplingen ger mer uteffekt då slutstegen bryggkopplas, det är det bästa sättet att koppla även om det "engelska" fungerar.
Avgörande är väl om högtalarna klarar den högre uteffekten som bryggkopplingen ger?

/j
Nej, avgörande är om slutsteget tål att bryggkopplas.

Dessutom är inte den svenska inkopplingsanvisningen som jason återgivit den, någon bryggkopplingsinkoppling(sic).

mvh Sven-Barry

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av peterh » sön 24 jun 2012, 09:56

S-B A-son skrev:ISO-kontakterna i bil:

http://www.hardwarebook.info/ISO

Jag skulle avgjort koppla in dina två högtalare till stereons framhögtalare. Så har jag gjort och detta arrangemang fungerar helt OK.

Den svenska inkopplingen misstänker jag är en sorts rest från den tiden då man kunde bryggkoppla ett 4-kanalssteg för 2-kanal, i syfte att få dubbel effekt matad till sina högtalare.

Jag har en enkel stereo av "märket" Avant CD130 i båten för musikspelning etc. Den drar ordentligt mycket ström i viloläge, vill minnas att jag mätte 400 mA.

mvh Sven-Barry
jag slängde ut en blaupunkt som drog 600mA i "vila" dvs 15Ah / dygn eller lika mycket som kylboxen drar.

Egentligen är det absurt att en bilradio skall dra sådana mängder ström bara för att lagra en simpel config, man
får intrycket att man befinner sig med 1970-talets teknologi.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av bosseh » sön 24 jun 2012, 10:01

jason skrev: Avgörande är väl om högtalarna klarar den högre uteffekten som bryggkopplingen ger?
Nja, det som förstör högtalare är när man pressar stärkaren så mycket att den börjar ge oren signal. Spelar man inte högre än att det fortfarande låter bra så håller högtalarna. Man kan mycket väl spela sönder 100W högtalare med en 50W förstärkare. Faktum är det flesta högtalare förstörs med mindre förstärkare. Effekttålighet för högtalare är ett luddigt begrepp.

Betr. koppling så är bryggkopplat bättre, högtalarna blir kopplat balanserat med mindre risk för att störningar går in bakvägen, man får också en bättre dynamik mm.
Denn typ av bryggkoppling är mycket vanlig i bilstereovärlden.
EDIT: Man åstadkommer denna bryggkopplingsmöjlighet genom att fasvända det ena slutstegets in och utgångar.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av jason » sön 24 jun 2012, 10:05

S-B A-son skrev:
jason skrev: Avgörande är väl om högtalarna klarar den högre uteffekten som bryggkopplingen ger?
Nej, avgörande är om slutsteget tål att bryggkopplas.
Ja, naturligtvis det också.
Dessutom är inte den svenska inkopplingsanvisningen som jason återgivit den, någon bryggkopplingsinkoppling(sic).
Då borde väl vänster fram minus kopplas ihop med vänster bak plus också? Det är det jag inte får ihop, jag måste väl koppla ihop slutstegen för att få ut dubbla effekten.

/j

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av bosseh » sön 24 jun 2012, 10:18

jason skrev: Då borde väl vänster fram minus kopplas ihop med vänster bak plus också? Det är det jag inte får ihop, jag måste väl koppla ihop slutstegen för att få ut dubbla effekten.
Nix de är redan ihopkopplade pga det ena steget är fasvänt på både in och utgång. Prova genom att koppla en högtalare mellan VF- och VB+, den kommer att vara tyst. Detta är en helt vanlig bryggkoppling.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av jason » sön 24 jun 2012, 10:49

AndersGustafsson skrev:Kolla förresten vad denna drar så att du inte drar ur batteriet i onödan.
Den drar 20 mA i standby mode.
Gällande manualen så misstänker jag att det är den Engelska som är rätt.
Ja, den är åtminstone rätt vad avser den mekaniska installationen. Där beskriver den svenska en helt annan radio.

/j

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av bosseh » sön 24 jun 2012, 13:35

jason skrev: Den drar 20 mA i standby mode.
Det är oftast så att bilstereoapparater för marint bruk har en betydligt lägre tomgångsström än vanliga apparater för bilbruk.

Ang. bryggkopplingen så brukar man kalla just dt här sättet för Hifonics-koppling eftersom de var de som började göra så här. Andra slutsteg hade en omkopplare som fasvände signalen och sen kopplade man högtalaren mellan båda stegens plus. Det här blev ibland lite för komplicerat för en del när bilstereomarknaden växte. Någon kom på att fasvänder man det ena stegets in och utgångar så kunde man eliminera omkopplaren och inkopplingen blev enklare att förstå.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 24 jun 2012, 16:16

Den röda är försedd med en hängsäkring på 0,5A. Dessutom har den gula kabeln både större tvärsnittsarea och grövre kontaktstift in i radion. Detta gissar jag skulle tyda på att den gula både är matning och batteribackup, medan den röda bara är en "styrsignal".
OK. Varför sade du inte det med en gång? :)
/Anders G

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Hur koppla högtalarna?

Inlägg av jason » sön 24 jun 2012, 16:21

AndersGustafsson skrev:
Den röda är försedd med en hängsäkring på 0,5A. Dessutom har den gula kabeln både större tvärsnittsarea och grövre kontaktstift in i radion. Detta gissar jag skulle tyda på att den gula både är matning och batteribackup, medan den röda bara är en "styrsignal".
OK. Varför sade du inte det med en gång? :)
Det hade bara styrt den fria tanken ... ;-)

/j

Skriv svar