Hur koppla högtalarna?
Hur koppla högtalarna?
Ska installera ny radio (LTC CCD-106marin) i båten. Radion har 4 utgångar, båten två högtalare. Problemet är att den tvåspråkiga installationsmanualen motsäger sig själv, nåja är inte entydig. På svenska föreslås att om man bara har två högtalare så kopplas dessa in mellan vänster fram plus och vänster bak minus respektive höger fram plus och höger bak minus. På engelska står inget specifikt vilket jag tolkar som att man kan/bör/ska koppla högtalarna mellan vänster fram plus och vänster fram minus respektive höger fram plus och höger fram minus.
Den senare kopplingen är den jag tänker på som förstaalternativ. Den lämnar visserligen de två oanvända utgångarna för det bakre högtalarparet öppna, vilket med dagens kretslösningar högst troligt inte har någon betydelse.
Men den förra ställer jag mej lite frågande till. Jag ser inte det meningsfulla med den, mer än att om man har en fyrkanalig källa och förförstärkaren är fyrkanalig så skulle man summera kanalerna två och två med den kopplingen.
Tacksam om någon som är mer insatt i slutstegsteknik än jag kunde lämna en förklaring till den "svenska" högtalarinkopplingen.
I sammanhanget undrar jag också över vilken av plus-matningarna som är den egentliga kraftmatningen, den som ska anslutas "direkt" till batteriets plus för att hålla inställningar mm kvar i minne (ISO-kontaktens gula ledare, "continous") eller den som går via huvudbrytaren (=tändningslåset på bilar) (ISO-kontaktens röda ledare, "switched"). Jag får intrycket att den senare bara är en styrsignal, medan den förra är den egentliga kraftmatningen.
/j
Den senare kopplingen är den jag tänker på som förstaalternativ. Den lämnar visserligen de två oanvända utgångarna för det bakre högtalarparet öppna, vilket med dagens kretslösningar högst troligt inte har någon betydelse.
Men den förra ställer jag mej lite frågande till. Jag ser inte det meningsfulla med den, mer än att om man har en fyrkanalig källa och förförstärkaren är fyrkanalig så skulle man summera kanalerna två och två med den kopplingen.
Tacksam om någon som är mer insatt i slutstegsteknik än jag kunde lämna en förklaring till den "svenska" högtalarinkopplingen.
I sammanhanget undrar jag också över vilken av plus-matningarna som är den egentliga kraftmatningen, den som ska anslutas "direkt" till batteriets plus för att hålla inställningar mm kvar i minne (ISO-kontaktens gula ledare, "continous") eller den som går via huvudbrytaren (=tändningslåset på bilar) (ISO-kontaktens röda ledare, "switched"). Jag får intrycket att den senare bara är en styrsignal, medan den förra är den egentliga kraftmatningen.
/j
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Hur koppla högtalarna?
Jag skulle nog tro att den röda ar matningen och den gula för batteribackup. Kolla förresten vad denna drar så att du inte drar ur batteriet i onödan.
Gällande manualen så misstänker jag att det är den Engelska som är rätt.
Gällande manualen så misstänker jag att det är den Engelska som är rätt.
/Anders G
Re: Hur koppla högtalarna?
Den "svenska" kopplingen ger mer uteffekt då slutstegen bryggkopplas, det är det bästa sättet att koppla även om det "engelska" fungerar.
Re: Hur koppla högtalarna?
ISO-kontakterna i bil:
http://www.hardwarebook.info/ISO
Jag skulle avgjort koppla in dina två högtalare till stereons framhögtalare. Så har jag gjort och detta arrangemang fungerar helt OK.
Den svenska inkopplingen misstänker jag är en sorts rest från den tiden då man kunde bryggkoppla ett 4-kanalssteg för 2-kanal, i syfte att få dubbel effekt matad till sina högtalare.
Jag har en enkel stereo av "märket" Avant CD130 i båten för musikspelning etc. Den drar ordentligt mycket ström i viloläge, vill minnas att jag mätte 400 mA.
mvh Sven-Barry
http://www.hardwarebook.info/ISO
Jag skulle avgjort koppla in dina två högtalare till stereons framhögtalare. Så har jag gjort och detta arrangemang fungerar helt OK.
Den svenska inkopplingen misstänker jag är en sorts rest från den tiden då man kunde bryggkoppla ett 4-kanalssteg för 2-kanal, i syfte att få dubbel effekt matad till sina högtalare.
Jag har en enkel stereo av "märket" Avant CD130 i båten för musikspelning etc. Den drar ordentligt mycket ström i viloläge, vill minnas att jag mätte 400 mA.
mvh Sven-Barry
Re: Hur koppla högtalarna?
Den röda är försedd med en hängsäkring på 0,5A. Dessutom har den gula kabeln både större tvärsnittsarea och grövre kontaktstift in i radion. Detta gissar jag skulle tyda på att den gula både är matning och batteribackup, medan den röda bara är en "styrsignal".AndersGustafsson skrev:Jag skulle nog tro att den röda ar matningen och den gula för batteribackup.
/j
Re: Hur koppla högtalarna?
Avgörande är väl om högtalarna klarar den högre uteffekten som bryggkopplingen ger?bosseh skrev:Den "svenska" kopplingen ger mer uteffekt då slutstegen bryggkopplas, det är det bästa sättet att koppla även om det "engelska" fungerar.
/j
Re: Hur koppla högtalarna?
Nej, avgörande är om slutsteget tål att bryggkopplas.jason skrev:Avgörande är väl om högtalarna klarar den högre uteffekten som bryggkopplingen ger?bosseh skrev:Den "svenska" kopplingen ger mer uteffekt då slutstegen bryggkopplas, det är det bästa sättet att koppla även om det "engelska" fungerar.
/j
Dessutom är inte den svenska inkopplingsanvisningen som jason återgivit den, någon bryggkopplingsinkoppling(sic).
mvh Sven-Barry
Re: Hur koppla högtalarna?
jag slängde ut en blaupunkt som drog 600mA i "vila" dvs 15Ah / dygn eller lika mycket som kylboxen drar.S-B A-son skrev:ISO-kontakterna i bil:
http://www.hardwarebook.info/ISO
Jag skulle avgjort koppla in dina två högtalare till stereons framhögtalare. Så har jag gjort och detta arrangemang fungerar helt OK.
Den svenska inkopplingen misstänker jag är en sorts rest från den tiden då man kunde bryggkoppla ett 4-kanalssteg för 2-kanal, i syfte att få dubbel effekt matad till sina högtalare.
Jag har en enkel stereo av "märket" Avant CD130 i båten för musikspelning etc. Den drar ordentligt mycket ström i viloläge, vill minnas att jag mätte 400 mA.
mvh Sven-Barry
Egentligen är det absurt att en bilradio skall dra sådana mängder ström bara för att lagra en simpel config, man
får intrycket att man befinner sig med 1970-talets teknologi.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Hur koppla högtalarna?
Nja, det som förstör högtalare är när man pressar stärkaren så mycket att den börjar ge oren signal. Spelar man inte högre än att det fortfarande låter bra så håller högtalarna. Man kan mycket väl spela sönder 100W högtalare med en 50W förstärkare. Faktum är det flesta högtalare förstörs med mindre förstärkare. Effekttålighet för högtalare är ett luddigt begrepp.jason skrev: Avgörande är väl om högtalarna klarar den högre uteffekten som bryggkopplingen ger?
Betr. koppling så är bryggkopplat bättre, högtalarna blir kopplat balanserat med mindre risk för att störningar går in bakvägen, man får också en bättre dynamik mm.
Denn typ av bryggkoppling är mycket vanlig i bilstereovärlden.
EDIT: Man åstadkommer denna bryggkopplingsmöjlighet genom att fasvända det ena slutstegets in och utgångar.
Re: Hur koppla högtalarna?
Ja, naturligtvis det också.S-B A-son skrev:Nej, avgörande är om slutsteget tål att bryggkopplas.jason skrev: Avgörande är väl om högtalarna klarar den högre uteffekten som bryggkopplingen ger?
Då borde väl vänster fram minus kopplas ihop med vänster bak plus också? Det är det jag inte får ihop, jag måste väl koppla ihop slutstegen för att få ut dubbla effekten.Dessutom är inte den svenska inkopplingsanvisningen som jason återgivit den, någon bryggkopplingsinkoppling(sic).
/j
Re: Hur koppla högtalarna?
Nix de är redan ihopkopplade pga det ena steget är fasvänt på både in och utgång. Prova genom att koppla en högtalare mellan VF- och VB+, den kommer att vara tyst. Detta är en helt vanlig bryggkoppling.jason skrev: Då borde väl vänster fram minus kopplas ihop med vänster bak plus också? Det är det jag inte får ihop, jag måste väl koppla ihop slutstegen för att få ut dubbla effekten.
Re: Hur koppla högtalarna?
Den drar 20 mA i standby mode.AndersGustafsson skrev:Kolla förresten vad denna drar så att du inte drar ur batteriet i onödan.
Ja, den är åtminstone rätt vad avser den mekaniska installationen. Där beskriver den svenska en helt annan radio.Gällande manualen så misstänker jag att det är den Engelska som är rätt.
/j
Re: Hur koppla högtalarna?
Det är oftast så att bilstereoapparater för marint bruk har en betydligt lägre tomgångsström än vanliga apparater för bilbruk.jason skrev: Den drar 20 mA i standby mode.
Ang. bryggkopplingen så brukar man kalla just dt här sättet för Hifonics-koppling eftersom de var de som började göra så här. Andra slutsteg hade en omkopplare som fasvände signalen och sen kopplade man högtalaren mellan båda stegens plus. Det här blev ibland lite för komplicerat för en del när bilstereomarknaden växte. Någon kom på att fasvänder man det ena stegets in och utgångar så kunde man eliminera omkopplaren och inkopplingen blev enklare att förstå.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Hur koppla högtalarna?
OK. Varför sade du inte det med en gång?Den röda är försedd med en hängsäkring på 0,5A. Dessutom har den gula kabeln både större tvärsnittsarea och grövre kontaktstift in i radion. Detta gissar jag skulle tyda på att den gula både är matning och batteribackup, medan den röda bara är en "styrsignal".
/Anders G
Re: Hur koppla högtalarna?
Det hade bara styrt den fria tanken ...AndersGustafsson skrev:OK. Varför sade du inte det med en gång?Den röda är försedd med en hängsäkring på 0,5A. Dessutom har den gula kabeln både större tvärsnittsarea och grövre kontaktstift in i radion. Detta gissar jag skulle tyda på att den gula både är matning och batteribackup, medan den röda bara är en "styrsignal".
/j